Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Så var det med den tandborstningen...maken somnade i soffan... :roll: :oops:
Ska ta en dusch iaf och pusta ut efter en löprunda på 10 km...det ni!

Ha en riktigt skön vecka som kommer! 8)

Kram!
Linda
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Grattis Kalaskakan! Har läst i din tråd på späda och små. :heart:

Gotlandsmamma: Jo tack här har vi haft en trevlig påsk i Dalarna hos mina föräldrar. Nu är vi hemma igen och lite trötta, så jag ska ju sova och inte sitta här...*höhumm* :roll: Löpruna på 10 km! Ååå jag ska precis börja sätta igång med min löpning nu. Kommer vara så otränad så jag får väl gå mest i början. :?

I dag såg vi en nyckelpiga ute och jag visade Elsa den. Satte den på hennes hand, hon stirrade på den med stora ögon och var väldigt intresserad. Sen fick den vandra iväg på ett strå igen på backen. Och hon pratade om den hela vägen hem:

"Micki micki micki..."

"Ja vi såg en nyckelpiga"

"Micki...micki"

:heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Förresten Gottis: Han är jättesöt med gitarren! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Gotlandsmamma

När jag hade lagt barnen för 30 min sen kände jag mig som en klubbad säl. Nu känns det okej, tack vare en kopp gott grönt te och forumet!

Varit på stranden o grillat hamburgare med kusin o mamma. Mysigt men lite rått. Man blir lite småtrött av mkt utevistelse ju. Det gör en gott.

Ska betala en räkning och sen blir det lite bok.

TIPS om man har skitaont i höfterna? Jag har stretchat men ack vad ont det gör iaf...

Kram! :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

Hej alla

Nu är veckan på landet över :? hur gick det till :shock: försvann som en vårvind. I morgon bitti går båten tillbaka till fastlandet och det dröjer mer än en månad innan vi kommer igen. Erik har målat i våra nya rum, Mio valde en mjuk blå färg och vi fick en putsvit, snyggt. Elektrikern ska ner och göra det sista sen kan vi flytta in i maj :lol: gud så skönt, 2 år har det tagit från beslut till inflytt, vi har inte haft flyt i det här projektet men bra blev det. Vi kallar det ekorummen :wink: ekologiskt haha.

Gottis, vi fick inte till den här gången heller :cry: jag har inte varit på topp heller och vi har haft fullt upp.

Nu återstår för maken att dammsuga stugan sen är det sängen som gäller.

Kramis
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gotlandsmamma

Hej!!

Behöver er som bollplank! Feedback mottages tacksamt!

Mina barn går på dagis
ons och tors

Resten av veckan är de hemma och njuuuter med oss vuxna, mkt social delaktighet och samvaro.

Nu har vi fått bassning av fröken, som tycker att de är där för lite och fick dåndimpen när jag sa att de ska vara lediga juni, juli och hela aug (sen får vi betala totalt 6500 kr för dagisavgift iaf :( )

Jag känner mig ledsen. Vet inte riktigt vad jag ska säga eller göra. Är nog lite förlamad i känslorna i allmänhet, så den här kommentaren var inte så rolig.
Jäkla skit. Vad man än gör, så blir det fel nånstans.

Hur hittar man tillbaka till geisten förresten?
:roll:
Allt gott!
8) Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda! :heart:

Vad då bassning? Låg det något mer i det hela än bara frökens egna tycken och värderingar? Fanns det ingen motivering till varför hon tyckte så? Jag har hört andra föräldrar säga att det kan bli negativt för barnen att det går för lång tid mellan dagispassen, att de kommer ur gruppen och har svårt att anpassa sig osv. Är det något sådant som ligger bakom? I annat fall ska hon väl fullständigt ge blanka den i att pådyvla er sina åsikter. Det låter ju bara helt underbart med långledigt över sommaren. Min kille var hemma maj, juni, juli, augusti förra året (eller rättare sagt på Öland och diverse andra ställen) och livet har aldrig varit bättre för oss alla.

Se till dina pojkar och fråga noga efter feedback. Hur fungerar det när gossarna är där? Vad känner du/ni? Vad vill ni?

Geisten med barnen eller livet i stort? :wink: :D Berätta mer....

KRAM vännen!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Va? :shock: För lite dagis för vem? Det låter ju himla suspekt. Jag skulle beställa prat-tid så oroliga fröken får utveckla sina synpunkter. Mycket ska man höra innan öronen trillar av... :roll: Rapportera gärna för nu blev jag nyfiken på hur hon tänkte. :-k

Kram Jannika
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej alla och särskilt Gotlandsmamma!
Alla dagisfröknar vi mött (på två olika dagis och totalt 4 avdelningar) har bara varit positiva till att vi haft våra barn hemma mycket både under veckorna och under lov och somrar. Stora S hade svårt att komma igång med lek och kompisar när hon började på dagis, men det löste sig hur bra som helst, hon var lite långsam i starten bara, det kan inte forceras fram hur som helst. När de blir större och börjar förskoleklass har de ju samma dagar och tider som resten av gruppen, det finns tid att komma in i grupper och klasser då! När vi haft långa sommarlov har barnen fått komma och hälsa på på dagis en stund eller två veckan innan de börjat på allvar igen, det har gått hur bra som helst. Klart ni gör som ni tycker är bäst, det bestämmer inte fröken! Basta! :wink:
:heart: Kram!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gotlandsmamma

:D Hej o tack för feedback tjejer. Pratade med fröken idag på dagis och frågade - vad är problemet? Hon blev rätt ställd över att jag gick på lite...näe, ingenting, vi tänkte mest på hösten, att C inte ska hamna utanför, med kompisar, han är ju lite speciell typ (jo, han är speciell, jag har nog aldrig stött på en sånt barn, som är så verbal, vill så mkt, diskuterar, kräver, lite fyrkantig och mkt bestämd, vill helst vara med och fixa än att sitta vid sandlådan - brorsan är en sann pajas som nog helst skulle vilja lattja hela dagen)...så så var det med det. Så det är väl bäst då att gossarna får vara där mån till fre, 07 till 17.30 och leka så de inte missar några kamrater...suck. Jag ÄR ironisk. JAG LÄÄÄÄNGTAR EFTER SOMMARLOV!

Geisten försvinner när jag inte ser om mig själv. När jag inte ger mig tid att få vara ensam och ladda batterierna. Maken har jobbat över mkt, varit på kurs, jag har inte kunnat träna som jag vill och önskar, inte fått vara allena och bara grunna en stund. Plus att jag nog är i ett PMS-mood. Blir lika förvånad varje månad...
Ska gå en kurs i början av maj, tror att det blir fint, att få satsa på sig själv lite. JAG liksom! Sätta sig själv i fokus.gg ggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg (kom från Josef)

Nu ska jag storröja här hemma, har förträngt det i flera dar. Men päronen kommer i natt, så då är det ju trevligt om man tagit bort de värsta dammråttorna!

Puss!
L. :D
Gotlandsmamma

Var på föreläsning igår med Jana Söderberg (gem Medalgon utbildning).
Inspirerande, tänkvärt och givande. Kanske inte så mkt nytt för en annan som slukar allt med utveckling och sånt, analyserar och jobbar med det jättemkt, men ändå så satte hon liksom allt på pränt, på ett himla bra sätt, så att "det" gick in...
Nåt som jag försöker jobba mer med (som är svårt tycker jag) är att vara TYDLIG. Jag är trött, jag behöver sova, jag vill ha en kram, jag vill träna, jag känner mig ledsen/överkörd/osv...ingen kan ju gissa sig till vad jag känner och funderar kring, eller hur väl?! Det låter så lätt men i praktiken är det inte alltid så...bara jag själv kan se till att mina behov blir tillgodosedda.
Jag skriver manus till MITT liv!

Javatajm. Jag blundar för smutsiga golv och disk som hopar sig. Ingen lust. Har behov av återhämtning.

Kram!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Du är klok du Gotlandsmamma!
Jag behöver också bli mer tydlig... För min familj består inte heller av tankeläsare även om jag tror det många gånger :lol: :roll:

KRam
Sophie
Stilla

Inlägg av Stilla »

ååå suck vad jag är less... Lilla s har vattkoppor. Hon är förstås ännu mer less... Ute är det strålande väder och Stora S är på ridningen, som lilla missar till sin stora sorg... Och det kliar och kliar på stackarn, särskilt på nätterna... så här är vi trötta...
Och sen väntar vi på att det blir Storas tur...

En rolig sak i eländet är att Stora S har börjat gå själv till och från skolan, igår gick hon hem själv för att jag skulle slippa släpa ut lilla sjuka s, och idag sa jag "Jag ska köra bil till jobbet idag, så du kan få skjuts" "Nej, jag går själv!" Stolt stegade hon iväg med ryggsäcken på ryggen. Så stor hon har blivit! :heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gotlandsmamma

God kväll i stugorna!

Min hjärna är överarbetad. Igen. Typ alltid men nu är det något värre. Och det bästa botemedelt mog tröttheten däruppe och stressmage och irritation är träning och jag blir så frustrerad varje gång jag inser, fasen, jag borde ha tränat idag, det hade hjälpt avsevärt. Sent idag kom jag iväg med mina stavar och gick raskt, och det var meditativt för jag tänkte mest på att hålla rytmen. Sen blev det lite styrka hemma med gummiband, så nu återhämtar jag mig.

Jag har avlastat en kompis, med att hennes stora tjej på 9 år kom hit igår och sov över till idag, då pappan inväntade henne. Han har henne varannan helg. Jag känner med mamman som inte får så mkt egen tid o skulle få besök o så, så jag var ju himla snabb med att säga, hon kan ju vara här på Valborg. Sen sitter jag där och känner mig riktigt irriterad på att jag var så snäll, för jag har ingen extra ork, och att ha henne här är småtufft, för latheten tar över hos henne, lite för ofta...det blir lite för mkt tjat, för jag anser nog att man kan plocka undan sin tallrik efter maten när man är 9 år...och så är det med allt. Så jag ska tänka mig för minst 2 ggr nästa gång, om jag orkar eller inte. Mina vildingar kräver ju sitt också! Idag sov de inget på dagen och herreminje vilken em. Vi var på stranden på fm och de ville inte sova i vagnen, ovana vid det, och klättrade ur sele och allt, så det var bara till å åka hem. Men efter middagen coolade mamman ner och set speglade barna, vi fick en himla mysig kväll, och det kändes gott. Att låta sig bli så provocerad av två trotsungar är inte bra för en mammas kropp o knopp.
Både jag o maken är trötta, så det är svårt att avlasta varann.
Öva på att be om hjälp med barnvakt...

Nästa vecka ska jag på kurs i Tofta, 2 mil härifrån o då ska jag vara borta ons em till sön em. Har inte varit borta från barnen såå länge. Men det ska bli spännande att sätta sig själv i FOKUS.
Ska berätta hur kursen var sen!

Allt gott!
Linda 8)
Gotlandsmamma

I förrgår tog J fram pallen, klev upp och tog upp en ugnsform som jag ställt där och fyllt på med vatten...smutsigt värre, och hällde ut på golvet. Jag kände mig i det ögonblicket irriterad, tyvärr ingen klippa och stabil och pedagogisk, utan lite ilsk. Efteråt bad jag J om ursäkt, att det blev ju inget bra och inte ska vi skrika här hemma...
En stund senare, på väg hem från vår utflykt i skogen, säger J till mig, mamma jag tycker om dig, men INTE när du skriker...hur känns det då frågar jag - obehagligt svarar han mig då, 2 år gammal...
Fatta vad häftigt att kunna tala om hur man känner något, fast man är så liten. Och mamman får verkligen lära sig att hantera sina känslor och INTE skrika. Barn gör inte som vi säger utan som vi gör...hm...
Det blir nog bra att åka på kurs i morrn!!!

Java-tajm just nu. Blåst o kallt ute... :?

Kram :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"