varför lägger du henne inte då 19.30 och låter henne ha sin morgon 7.30 - det kanske är hennes melodi?
Då kanske du kan få 12 timmarsnatten att sitta bättre - fram tills att du i så fall ändrat och kört den "nya" nattern en vecka - sen kan du korta ner långluren - om det funkar.
Läs också att det finns "piggisar" och "tröttisar" - dvs barn som är lite mer pigga än andra och vissa som är lite tröttare än andra. Vår tjej har för det mesta varit en liten piggis, dvs legat 30 minuter under "normen"... nu är hon hela 2 timmar under "normen" ett tag. Som jag skrev så har vår tjej i perioder varit en tröttis och i perioder en piggis, kanske tillhör hennes utveckling.
Varje barn är unikt och det gäller att våga känna efter och lita på sin egen magkänsla, också. SHN får utgöra grunden och sättet att tänka och förhålla sig.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Jag kommer fortsätta på detta schema jag Hr, även om jag vet att hon har för mkt sömn på dagen.
Men när vi är färdiga med hennes rum och det är totalt mörklagt, tänker jg försöka få henne att sova sina 12 timmar.. Och korta ner långluren.. Behöver råd på schema förnyat svårt att få det fungera, men jag vet att erah behöver 2,5 timme minst mellan sovpass för att kunna somna, och vi vill ha ett 8-8 schema.
Ska vi hålla kvar "våra" lurar med 20 min och det då nya 1,5 timme?
Svårt att få det att funka med det schemat tkr jag...
tycker du fick ett jättefint svar av Anna09 . Man måste försöka känna in vad som passar sitt eget barn helt enkelt och sen ha SHN som "ram".
Hon blir 1 år om ca 2 mån. Vid den åldern hade vi 12+20+1.5 här:Natt 19-07, fm -lur vid 9.15 och sen långa luren kl 12.00. 20-minutarn plockade vi strax efter 1-årsdagen och 1.5 tim-luren har vi fortf kvar nu när han strax fyller 2. Natt är fortfarande 19-07, även fast vi börjat lägga honom en smula tidigare iom förtrotsen och ibland blir det längre nätter än till 07 eftersom vi tar lite sovmorgon när vi är lediga. Men sådär är det , som Anna09 skriver, man får försöka lista ut vad som behövs och vad som är OK, sen ändras det under utv gång. Men min erfarenhet är då att det inte handlar om från dag till dag utan mer ngn ggn/halvår el /år som man måste justera.
Men man kan ju tänka samma upplägg utifrån en natt som är 20-08 oxå, bara skjuta fram det hela en timme då . Om det passar lilla fröken såklart , det där måste ni avgöra. Men "grundreglen" är som jag sagt förr, att vänta 7+3 dgr innan man utvärderar.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Tack för ditt grymma svar!!, , erahs rum är nästan färdigt, inte riktigt men nästan, då från och med idag kör vi 1,5 timme på eftermiddagsluren istället.
Ni får gärna skriva här då och då och peppa mig! Jag är ju som ni vet svag för att ändra schemat hela tiden efter erahs nycker...
Hej! Igen, kommer med lite funderingar.
Nu har lillan varit sjuk ett par dagar men börjar äntligen bli frisk igen, och då får jag styra kosan så allt går åt rätt håll, med tanke på extra sömn nu när hon hade feber och så.
Men en annan sak, vill bara berätta:), erah har eget rum nu!!:)
Så skönt!, min sambo och jag hade inte sovit tsm på 5 månader...
Sen till min fråga, erah vaknar alltid 1 gång per natt och vill att man lägger på henne
Täcket, för hon sparkar av sig det.. Kan Ju inte låta henne bar ligga och frysa heller?:/
När hon fått på sig täcket somnar hon om direkt..
funderar på sovpåse, men det känns så varmt och lite orörligt..
Har samma tanke som du gällande sovpåsar... vi har en tjej som aldrig velat ha något på sig i form av täcke/filt när hon sovit. Inte ens nu.
Rent SHN-mässigt så kan du ju klä på henne hel pyjamas och strumpor när du lägger henne, låt henne sparka av sig och ramsa henne när hon vaknar och vill ha täcke. Dvs schasa bort vargen och när hon sovit 10 minuter kan du gå in och lägga på täcket utan att störa - eller inte om hon är lite varmare med strumpor och annat på sig.
Så fort jag lagt på Ester något har hon vaknat och blivit arg... ... så jag har varit tvungen att kväva min varg om att hon är kall. Har sett till att tempen i hennes rum håll bra temp särskilt på vintern istället.
Så känn själv, om du inte misstycker att gå upp och lägga på henne så gör det. Kanske sover hon över det där uppvaket en dag och så är "fnurran" borta av sig sjläv, eller så blir det fler önskningar om samma sak varje natt - det märker du och kan då ta tag i det enligt mina tankar ovan. Var vaksam på det bara.
Men det är du ju eftersom du redan skriver om det.
//Anna
Mamma till Ester - född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Hej igen.
Tack för ditt svar, erah har inte vaknat upp om nätters med vilja att man ska lägga på täcket på sistone, så hoppas att detta är påväg bort
Har dock annat jg måste få skriva av mig om, för jag är så ledsen.
Min svärmor vaktade erah här om veckan, och skällde ut oss efter att hon fick se att erah sover i ett så mörkt rum, helt ensam utan dörren öppen.( redan här fick hon mig känna mig som en hemsk mamma).
Även om man inte ska påverkas så gör man det ändå.
Och hon ifrågasätter kuren väldigt.
Att vi blandannat aldrig gör någonting, och jag vet att jag varit lite feg på den punkten.. Jag har stängt in mig väldigt för jag inte vill rubba rutiner.
Sen till igår då. Vi åkte iväg till studentfirande 2 timmar hemifrån.
Ditvägen sov erah jättebra i barnstolen, hade ett litet tunt vitt lakan över.
Sen sov hon middag i vagnen, det fungerade med. Dock kom vi ur marginalkvarten med en kvart.
Men allt fungerade jättebra, tills kvällen, det var meningen att vi skulle åkt hem vid 8,
Så hon kunde sova i bilen hem direkt.. Men dom ville ju stanna kvar ( svärmor mm.) så då skulle hon få sova i vagnen- sen flyttas över i barnstol- sen till säng. Jag tyckte detta var lite onödigt och jobbigt då vi ändå åkte 50 min senare..
Men iaf, erah kunde inte somna i vagnen, och hon var super pigg( förmodar att det blivit mkt för henne under dagen med alla människor och så, och hon var så otroligt nyfiken, och ville inte missa något!
Men Ah då blev det att jag fick ta upp henne efter propps från svärmor, och sambo,
Sen när vi skulle åka då vid 9, kunde hon ute somna i bilen. La lakanet över som tidigare, och hon blev förbannad,
Och svärmor och svärfar ska hålla på och kommentera varför jag har den över,
Och dom ger menande blickar till varann, och erah skriker, och jag känner mig så hemsk.
Allt bara blev så fel.
Skulle jag inte haft lakanet på där kanske? Hon ville kanske titta ut lite innan hon somnade, men kändes så fel att hon ska sitta och titta på mig..
Har ju alltid lakanet över.
Jag vet inte.. Hon blev iaf hysterisk, det blev hon. Och ledsen, jag försökte
Sen att ta bort och lägga på, men Ah inget var bra, hon somnade vid 10, av att jag fick rucka barnstolen fram och tillbaka.
Vet att hon blev hysterisk. För hon vaknade upp sen nu i natt och grät! Ger jag henne men eller? ;*(
Jag känner mig så jäkla hemsk, och mår dåligt över att vi är helt ur schema.
Har jag blivit än av dom som tror att erah är ett kurbarn föralltid?
Hej åter igen, detta skrev jag för en vecka sedan, men har varit problem att logga in här på sidan så skickades inte förns nu..
Allt blev återställt sedan, men erah vill inte sova förmiddagslur längre, hon går mot 1 år nu och Hr alltid varit en piggis, så on sover 2 timmar mitt på dagen istället.
Det har fungerat bra tills ikväll.
Min svärmor och svärfar kom idag, erah var väldigt trött, ( hon hade inte sovit sina 2 timmar, utan 1,5.
Så hon var övertrött, blev jätteledsen vid läggdags, la henne kvart i 8, och hon somnade inte förns 10 i 9. Detta är inte okej!
grejen var att vi lät svärmor gå in för att buffa efter ett tag när hon var så ledsen, men slutade med att jag fick gå in och styra upp allting då jag hörde henne sitta på golvet bredvid erah och ramsa om och om igen medans erah stod upp?!!
Jag trodde hon visste hur hon skulle göra liksom.
Visst, erah stegrar sig och ställer sig upp går ej att
Buffa ibland, men det hon gjorde var verkligen att förmedla konstant krisläge
Åh, blir så ledsen på allt, för jag och min sambo ska gå ut för första gången imorgon på midsommar, enda sedan (vi var iväg på student) har vi och svärmor varit lite oense.
Ja ni kan ju läsa mitt föregående inlägg..
Jag har efter mer läsning förstått att jag blivit så insatt i kuren att jag blivit besatt,
Erah kommer ju Innte vara ett kurbarn jämt,
Och hon vet vad som gäller.
Men jag blir så kluven, det blir lätt så att man är rädd för att förlora allt bra
Som kommit
Med kuren att man nästan isolerar sig, jag ser mera klart nu, och förstår vad en del menar. Men är så rädd, för kuren har varit min räddning eller min och min sambos räddning.
Men de senaste månaderna har det gått till överdrift.
Blir mycket skrivande i denna stund, men måste få skriva av mig.
Jag blir så orolig, och tänker konstant i konsekvens, för erah kommer säkerligen bli sådär hos dom imorgon, speciellt eftersom det är nytt ställe hon aldrig sovit på i resesäng, och med en svärmor jag blev tvungen att gå in och ta över för..
Fan förlåt för jag svär, men det samlar sig en klump i magen.
Överreagerar jag? ;*( åh, känns inget bra.
Lägg henne hellre tidigare på kvällen för att slippa eventuell övertrötthet. Jag tror att hon hade somnat snabbare den där kvällen om ni inte hade gått in till henne alls utan ramsat högt och tydligt utanför och fortsatt med erat. men förstår oxå att det är extra jobbigt när svärmor är på plats och lyssnar på gråten.
Förstår att det känns jobbigt inför morgondagen får ni skriva ett klart och tydligt schema/tillvägagångssätt till svärmor, GLÖM INTE SKRATTET. Så här gör du! jag skulle säga lägg Erah lite tidigare och ramsa vid behov och bara rejäla husljud, stör inte i onödan, min erfarenhet är att en övertrött unge i det här stadiet bara tar ännu längre tid på sig att somna med "extra hjälp". När de ramsar ska de verkligen mena ALLT ÄR SOM VANLIGT SOV NU, DU HAR DE BÄSTA FÖRUTSÄTTNINGARNA! Svärmor får väl ställa sig utanför dörren och sjunga en trudelutt eller blåsa håret, men helst inte gå in. Om inte detta funkar får ni kanske acceptera att svärmor gör på sitt sätt när ni är borta. Eller så får ni stanna hemma? Buffar ni fortfarande fast hon är så stor? Funkar inte solfjädern?
Erah kommer vara ett kurbarn så länge som ni tänker att hon är det. Ni måste släppa den känslan och lita på att hon fixar mer själv.
Kuren och schemat ska vara en hjälp och stöd inte något som hindrar. Hur känner du att det gått till överdrift?
Tack för ditt svar, jo vi buffert fortfarande när hon blir såhär hjälper knappt ingenting.
Tillslut hjälper det att buffa för att sedan avsluta med solfjäder.
Ja man blir väldigt stressad när svärmor är här med, känns som dom tkr man är hemsk för att man inte går in när hon är sådär ledsen.
Det hela har gått till överdrift då jag har isolerat mig helt för att undvika schema
Avvikelser, inte låtit andra lägga, då jag varit för orolig att det ska gå fel,
Inte sovit någon annanstans, eller åkt bort...
Det ända jag tänkt på är
Schemat, schema ändringar, för ljust,
Varm kall, helt enkelt Överkoncentration.