Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Re: Stora förändringar för Lille O

Inlägg av majbrittsanna »

Tjenare!

Vi hade också alltid pyjamas förut, men sedan Loa blev mer rörlig för några månader sedan började hon också trassla in fötterna. Så nu kör vi alltid på body och tunna brallor. Funkar jättebra.

Kram!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: :wink: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ahhhhh.... ni har alltså haft samma problem?! Vi har haft strul med fossingarna förut men just nu är det ärmarna som krånglar. Ska se ifall jag hittar några mjuka bodies och tunna byxor i morgon.

I övrigt har vi haft en betydligt bättre dag idag. Den lilla räkan har varit gladare, gjort egna utflykter till tvättstugans underbara värld samt sovit på alla sina lurar! \:D/
Även idag slocknade han vid kvällsslurken, helt otroligt! :shock: Men även ikväll vaknade han till när jag lade ner honom så jag körde samma rutin som vanligt. I morgon ska jag se till att det är mycket ljus och liv runt omkring när vi ammar för kvällen, vill ju inte att det blir en vana att slockna vid bröstet...

Kramar!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Gött mos :D :thumbsup:

:heart: :heart: :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Halloj allihopa!

Här kommer en liten uppdatering från den senaste veckan:

Ståcirkusen: Envis sätta sig-träning gav resultat på någon dag. Jag har inte behövt sätta honom ner en enda gång sedan vi började med träningen! \:D/ Ibland kan jag höra honom stöka på dagslurarna; det knakar i sängen, ett brak och så kommer lite gråt men han slutar på några sekunder så det verkar inte så farligt, tror mest han blir förbannad. :) Jag hängde vår bäddmadrass över en kortsida och långsida för att skydda lilla huvudet. Tog dessutom bort sängmobilen då jag var orolig att han skulle slå i "jätteskruven" som håller hela baletten på plats.
Han är fortfarande inte så förtjust i att sitta ner men kan åtminstone sätta sig ner nu när det behövs...

Vi klättrar i trappan 1-2 ggr varje dag och han älskar det! =D> Häromdagen kröp han själv ut i hallen och började klänga på trappsteget - gissa om mamman fick eld i baken! :shock: :lol:

Första tanden har börjat titta fram. En liiiiiten tagg i nederkäken, gissar att den medverkat till det minst sagt växlande humöret de senaste dagarna...

Vi har börjat med lite grövre mat; ris, pasta, finfördelad fisk och kyckling istället för puréad. Gjorde även köttfärssås med krossade tomater men det tyckte visst inte lillprinsen var någon höjdare. Han verkar öht lite skeptisk till att det numera är småbitar i maten men det kan ju även vara att det är jobbigt med varm mat nu när en tandsing är på väg. :-k

Ålningen går framåt. Nu använder han både vänster och höger fot! \:D/ Dock inte alltid varannan gång, det kan vara 3 höger och 1 vänster osv. Men det är iaf korsvis på så sätt att vänster fot får hjälp av höger arm osv.
Han gör långa utflykter i huset på egen hand - bokhyllan och tvättstugan får mest uppmärksamhet. :)

kramar!
Kurstart 2010-11-19
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :lol: :heart: :lol:

Vilken kille =D> :P =D> :P =D>

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Anna! :) Ja jisses det händer mycket nu... Tycker att man ser ny utveckling varje dag. :heart: Det blir mycket klättra och klänga, allt från mamma till kuddar, trappor, trösklar, soffan osv. Ha ha, han tycker det är så roligt att klättra att han kan ligga och klänga över samma tröskel fram och tillbaka. (våra 20 cm-trösklar alltså...) :D

Just det: jag köpte mjuka tunna byxor och body som han numera sover i istället för den trasslande pyjamasen! :thumbsup: Tack för tipset Sarisparis och Majbrittsanna. :heart:
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: :D /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Jaha.... då var ståcirkusen tillbaka för en extra föreställning här hemma...

Tidigare har Lille O dragit sig i spjälorna upp till stående, och så brukar han klättra på mamma och pappa så han kommer upp i stående. Igår kom han på hur man gör för att ställa sig själv mot möbler. HEJ CIRKUS!!!! :shock: Igår gick nattningen jättebra (som den brukar!) men efter kanske 5-10 min började han plötsligt att skrika som en vansinnig. Han lät inte rädd eller ledsen utan riktigt AP-förbannad!!! :shock: :? Han lugnade sig inte så efter 5 min gick jag in för att se vad som pågick. Då stod han upp i sängen där bäddmadrassen hänger och skrek som en besatt. Jag lade honom ner med attityden "det fixade du själv" och gick snabbt ut. Han fortsatte skrika som en galning. Efter 5 min gick jag in igen. Samma sak! #-o Den här gången ramsade jag mycket bestämt när jag gick ut. Efter 3 min blev det tyst och han sov. *puuuuh*
När jag skulle sova smög jag in för att kolla hur han låg. Då hade han lyckats åla ur byxorna... Tackolov sov han djuuupt så jag kunde faktiskt bängla på honom byxorna utan att han vaknade! :thumbsup:

Sååååå... from idag tränar vi på att sitta igen. Han sätter sig nämligen inte ner själv - han böjer sig istället åt sidan, glider ner och tar emot sig med händerna! Det funkar ju så länge det är tex en soffa man ska ner från eftersom den har en mjuk sida att glida ner mot. Funkar nog sämre mot en hård hylla eller bord... #-o Så vi övar och övar och övar...

:?: Så undrar jag hur ni andra gör när det är dags för lite grövre mat? Jag ger numera mosad mat och supermjuka grönsaker istället för söndermixad. Tyvärr innebär det ju att matningarna går långsammare nu - maten tycks växa i munnen på honom och han får kväljningar ibland. Speciellt kyckling är ju lite "trådigt"... :-k

:?: Och är det dags att börja borsta tanden nu när den börjat titta fram? Ska man borsta både morgon och kväll? Speciell tandkräm som är snäll mot magen? (han lär ju liksom inte spotta....) Borsta före eller efter kvällsamningen?

Kramar :heart:
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen!

Du är ju en pärla på cirkusar! :lol: =D> =D> =D> Forts ditt fina arbete! :heart:

Slätmat äter de ett bra tag till. Bitar körde vi med fr 8 mån i form av plockisar. Först när min son var 1 började han gilla lite bitar i form av kött. Jag brukade alltid ge honom STORA stycken av tex paprika, eller en gurkstav att skrapa "tandraden" på. :wink: Eller ett helt äpple att försöka äta på. När han var klar och la ifrån sig det kanske han hade ätit typ 3 microbitar av det så då sköljde jag av det och ställde det i kylen och så fick han tebax det efter några timmar. Fullkornsskorpa gick han omkring med också att bara ha i munnen speciellt när tänderna började komma och det kliade. Jag tror det gäller att de får känna olika texturer att ha i munnen så att det kommer underfund med matens enorma mångfald. :D Närmare 10 mån så åt han en skalad HEL persika efter bästa förmåga. Kladd överallt blev det men gott var det! :P

Borsta lilla gadden gjorde vi 1-2 ggr/dag. Först borstade jag lite lite snabbt och sedan fick han ha tandborsten att gnaga på.

Vi använder Weledas tandgel för barn. Innehåller inte flour och är ofarlig att svälja. Vilket min son fortf gör. :roll: Och mkt tandgel ska han ha. :? Men rent blir det!

Värme! /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack snälla Luvisen för ditt snabba och utförliga svar! :heart:

Ahhh... då återgår vi med gott samvete till slät mixad mat igen, tillsammans med plockmat. :thumbsup: Lille O gillar verkligen att testa olika saker, men när det är dags att äta "på riktigt" så föredrar han puré, det är tydligt.

Vi började faktiskt med plockmat på allvar för en vecka sedan; den lille räkan får sitta i barnstolen medan jag värmer hans lunch eller middag, och då får han en tallrik med tex majs, ärtor, broccoli, smörgås osv att plocka med. Ett bra sätt att låta honom träna på att äta själv utan att det blir alltför kladdigt och inverkar på den "riktiga" matningen. ;)

Fullkornsskorpa har vi inte testat, det måste jag köpa! Tack även för tipset på paprika mm, det ska vi testa. :thumbsup:

Tandborste och tandkräm får jag inhandla nu i veckan. Weleda - finns den på apoteket eller var köper man den?

Värme tillbaka! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Köp en extra tandborste som du kan ha som muta. :wink: :idea: De diggar lilla tandborsten. :lol:
Börjar räkan gnälla eller gorma eller bli otålig i vagnen så VIPS! "Varsågod- EN tandborste! Gud vad spännande!" :wink:

Tandkrämen ja...den finns i hälsokosten, eller en och annan välsorterad Baby-butik. Såg att det även fanns att beställa fr nätet...tror jag.

:D /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för tipset, ska köpa en extra tandborste att muta med! :D Och så blir det att besöka hälsokosten på fredag när jag är i stan. :)

Cirkusen tog paus i natt, tackolov. Men var tillbaka i morse 06.20 så då gjorde jag snabb morgon. Och 2 ggr på frukostluren. Hoppas att lunchluren blir bättre. Vi tränar och tränar. Jag satsar på att vi ska ha 2 övningspass med 4-6 sittövningar varje vakenpass. :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kanon! Vilken duktig mamma du är! :P /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

:D Tack snälla Luvisen för de orden. :heart:

Lunchluren blev ganska smärtfri men inte så mycket sömn: den lille tomten stod och snackade och sjöng och korvade runt i sängen i över en timme! :? Nåja, han var iaf inte ledsen så jag behövde aldrig gå in till honom och det får väl ses som en framgång jämfört med frukostluren. :lol:

Sedan har vi det ju lite knöligt med måltiderna just nu. Han är helt enkelt inte speciellt intresserad av mat för tillfället och då stressar jag lätt upp mig. Och måltiderna blir ju inte speciellt roliga när man sitter och trugar medan han hamstrar maten i kinderna som den värsta...hamstern. Försöker dock tänka att det inte är någon fara eftersom han fortfarande ammar, så han diar väl helt enkelt mer just nu. :-k
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"