Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Blev inspirerad av en annan tråd ang social delaktighet bla.
Sagt och gjort så satt jag o 2 grabbar vid köksbordet efter gemensam middagslagning o ätning, o klistrade, klippte o myyyste.
Vi gjorde ett vecko-schema med utklippta bilder.

Josef hämtade lim. Mamman papper. Caesar tidningar o sax.

Vad ska vi göra tillsammans här hemma?
Vad behöver vi för bilder?

Vi klippte ut o C limmade fast...
på måndagar gör vi fruktsallad eller hallon med vispgrädde o tvättar kläder
tisdagar duschar vi blommor i badkaret
onsdagar gör vi rent badrummet
torsdagar bakar vi nåt trevligt
fredagar dammsuger vi o handlar mat tillsammans
lördagar bakar vi bröd
söndagar byter vi påslakan o fixar i trädgården

Vilket engagemang från barnens håll! C var eld o lågor. Vad fint vi gör mamma o myste när han fick sätta upp schemat på kylskåpet...
Så, i morrn ska det alltså bli fint på badrummet. Vad bra!
Jag har sagt det förr o säger det igen; social delaktighet är guld värt!!
Idag vid matlagningen smet C efter att ha skurit squash. Hörru du, jag behöver din hjälp Caesar, kom tillbaka, han tittar upp från mattan o en leksak, jaha, behöver du mig, ja det är klart, du är VIKTIG, utan dig går det inte...o vips var han på benen igen o gjorde spenatsås till fisken...ler... :D

Go natt!
KajsaIE

Jag finns i kulisserna;)

Inlägg av KajsaIE »

Hej på er!

Jag har ganska bra koll på det ni skriver men det blir bara inte av att skriva själv, tyvärr, hinner inte med :oops:

Tinis: Jag tror dock att jag lämnar det jag sa till dig lite hemligt mellan dig och mig :wink: ..egentligen vet jag inte riktigt vad du tänkte på men.. :roll: :lol:

Här lunkas det på annars. Tack Gottis för att du beskriver dina härliga dagar, blir alltid inspirerad! Har tappat lite glädje i livet just nu, det märks väl på våra barn också, inte lätt att kombinera graviditet och andra saker som händer i vår familj :?

Men vi har köpt ett större hus nu ialla fall, det kommer bli såååå skönt att kunna hänga tvätt i en härlig tvättstuga och låta barnen springa av sig på alla stora ytor vi får, längtar verkligen :)

Snart är det helg och jar har min kära kära syrra på besök hos mig från Estland, sååå mysigt att ha henne här! Dessutom får I träffa sin kusin som hon bara ÄLSKAR!!

Ha en härlig helg allesammans och blir det ngn kackelträff innan augusti, så är jag med, det vore jätteroligt!

Kram
blomman

Inlägg av blomman »

Gotlandsmamma skrev:Jag har sagt det förr o säger det igen; social delaktighet är guld värt!!
Så rätt!! :lol:
Gotlandsmamma

:D Laddar inför morgondagens aktiviteter med kompisen...spännande. Det blir en heldag. Josef sa till mig att han ville följa med. Nä nä. Mamma på egen hand!

Nu är jag ledig tis OCH fre. Så härligt. Idag har vi umgåtts hela familjen o Caesar sa till mig på kvällen, att det var det bästa idag, att vi var hela familjen ihop. Jag blev helt rörd.
Köpt GRÖN färg till barnens sovrum så nu ska det målas en fondvägg. Inte jag men maken. Jag gillar inte å måla.

Nånting har hänt med Caesar. Positivt. Mycket gladare o skrattar, verkligen humor, kiknar av skratt. Livet är inte lika allvarligt, gnälligt och trotsigt. Han kanske pausar? Men skönt o härligt är det när sorken skrattar så, man känner sig så road och lyckligare i hans sällskap. Och jag kan säga att det nya schemat vi har satt upp, det gick hem det. Idag vid middagen säger han, mamma, NÄR ska vi dammsuga då? Ordning o reda!

Kan inte fler skriva?!
Kul å höra från dig Kajsa!

Idag fick min kompis i Stockholm bebis nr 2, på storasysters 3 årsdag. Festligt, eller hur?!

Må gott o trevlig helg!

Kram :lol:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag har inget nytt att skriva om direkt men några rader kan jag väl få till. :wink:

Här är allt bara bra, köttfärsås som puttrar på spisen, Elsa och hennes pappa ute i vårvädret och jag hmm...framför forumet. :D Jag blir så glad varje gång jag tittar in här och läser om allt positivt. Alla problem vänds till lösningar och alla jobbar för barnens bästa! O:)

Elsa gick och hämtade vattenkannan och tyckte blommorna behövde sig en skvätt. Vad hon lyste upp när jag hjälpte henne att fylla på vatten och vi vattnade tillsammans. Man såg riktigt glädjen i hennes ögon att mamma verkligen förstod vad hon tyckte skulle göras. :heart: Nu hämtar hon den lite då och då och "låtsasvattnar".

Gotlandsmamma: Roligt med ny färg!

Kramis från Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Gotlandsmamma

Vilka vill åka till Linköping på kackelträff??? :lol:
NÄR passar dig?
VAD ska vi göra förutom att kackla?
VAD ska vi äta?!

Låt oss veta!

Kramelikram! :D
Gotlandsmamma

Fråga mig inte varför jag håller denna tråd vid liv. Den var ju inte ens min från början...ha ha ha!

Hemkommen från Core-pass, attans vad gött å träna magmusklerna! Kommer ju glänsa på stranden i sommar. Sitter här med en skål fet yoghurt, blåbär o hallon, valnötter, hasselnötter o pumpafrön o är lite glad över att jag inte äter macka! Ha ha!

Varit ledig idag o njutit massor av mina sorkar. Varit i pulkabacken på fm. På em gick vi till affären för att posta brev. På vägen hem stannade vi vid pulkabacken o gladdes (jag) över at nästan all snö var borta, barnen rullade ner för backen o skrattade järnet. Roligt att ta del av spontaniteten.
Prommisen tog över 1.5 timme. Hemma gjorde vi egna fiskpinnar, panerade i kokos, pressad potatis, sås på creme fraiche, honung, citron, vitlök o så en sallad o jag har inte sett mina barn äta en sån kolossal middag på år o dar, speciellt Josef åt så jag trodde han skulle storkna. Röra lite på sig gjorde nog susen för aptiten, har jag läst det i nån klok bok?!! :D

Laddar inför röjning i kök. Sen blir det kanske ett bad. Fick liksom en himla massa energi av det där träningspasset!

Kram kram! :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

Gotlandsmamma skrev:Fråga mig inte varför jag håller denna tråd vid liv. Den var ju inte ens min från början...ha ha ha!
:lol: Du gillar väl oss :lol: och jag är glad att du kacklar på. Vilka härliga killar du har och vilken middag, mums.

Vi kommer till ön den 7 april och stannar nån vecka, hoppas hoppas vi kan ses.

Här är det födelsedagskalas som hägrar, Farmor (Mios) fyller 80 år :shock: och ska få en mobiltelefon :lol: Jag har tjatat och sönerna har inga argument kvar :wink: Det blev en seniortelefon som maken nu gjort iordning så den är super pedagogisk. Hon har aldrig haft en mobil och ringer inte gärna till mobiler :lol: Men nu så har besservisser kiki bestämt :roll: att, för allas skull ska hon ha en telefon.

Så i morgon eftermiddag ska vi dit på middag, Mio har fixat en fin tavla med fröken vår som hon också ska få.

I morgon kommer också gymnasieelever från El programmet och ska rådda med elen :cry: :shock: tänk er att ha en skolklass 19 åringar i huset, tur att jag har glada goa grannar som jag kan hänga hos.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gotlandsmamma

:D Vad skoj att ni kommer hit, tjokkokoooo! Mysigt värre! Då kommer vi till Anga o plockar vårblommor med er o dricker kaffe i gröngräset! Har påsklov v.15 o ska vara på kobben hela veckan, så skönt o avkopplande.

Röjning. Vad är det?

Min mans chef skulle jag vilja slänga iväg på majbrasan. Han sa nej till honom när han ville byta sitt jobbpass på lördag, från kväll till dag. Jag som skulle på 30 årskalas o mingla, med ny blus och glitter...va?!

Jag får väl sitta hemma o läsa en bok o svepa ett glas rödtjut o skatta mig lycklig över mitt hembarnvakt har jag ingen...nån som vill komma till ön o hjälpa mig?! Ha ha! Passa två dundersöta halvaraber?! Medan mamman partajar...knappast. :roll: :!:
kiki

Inlägg av kiki »

Naj Linda :lol: inte sitta hemma... fixa en barnvakt som kommer till middagen och sen lägger du ungarna och går på FEST.

Det kryllar av 16-17 tjejer på ön eller hur, en gammal elev kanske :wink: eller någon bekantings dotter/son.

Seså, festa nu
Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

kiki skrev: Det kryllar av 16-17 tjejer på ön
Stycken eller år :lol: välj själv :? :? :?

Social delaktighet
Gotlandsmamma

Men jag är så där töntig så jag "vågar" inte fråga nån
-kan du komma hit en lördag-kväll medan jag roar mig...ska man be om hjälp, det liksom förtog nöjet, jag vet, görgalet...jag får fundera. Till festen kommer nämligen min gamla chef, som en gång i tiden slet sönder mina nylon-strumpbyxor och ville ha mig i säng, typ...jämt, jäkla kåtbock, så jag vet inte om jag vill höra...å, Linda, dina yppiga bröst... :oops: vad pinsam jag ÄR. Jag som inte druckit nåt vin, än...men ni fattar galoppen. Efterhängsna gamla gubbar, nej tack! Och strumpbyxor är inte billigt!
kiki

Inlägg av kiki »

Gotlandsmamma skrev:Men jag är så där töntig så jag "vågar" inte fråga nån
-kan du komma hit en lördag-kväll medan jag roar mig...ska man be om hjälp, det liksom förtog nöjet, jag vet, görgalet...jag får fundera. Till festen kommer nämligen min gamla chef, som en gång i tiden slet sönder mina nylon-strumpbyxor och ville ha mig i säng, typ...jämt, jäkla kåtbock, så jag vet inte om jag vill höra...å, Linda, dina yppiga bröst... :oops: vad pinsam jag ÄR. Jag som inte druckit nåt vin, än...men ni fattar galoppen. Efterhängsna gamla gubbar, nej tack! Och strumpbyxor är inte billigt!
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Först måste du bestämma dig för om du vill gå på festen :lol:

Sen får du inse hur GLAD man blir när någon vill ha ens hjälp, du blir glad för förtroendet :lol:

Sen funderar du på vem du skulle vilja fråga, sen ber du om hjälp.

Ensam är inte stark, den som ber om hjälp är stark....

Kramar

Social delaktighet
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er! :D

Ja du, Gottis, ibland kan man ju skriva för sin egen skull också! :lol: :wink:
Själv har jag sällsynt mycket att göra för tillfället. Just nu laddar jag för sista kurstillfället i Aktivt föräldraskap som jag håller på lördag. Kommunikation står på programmet. Minns ni vilken aha-upplevelse det var att inse sina kommunikationshinder, Gottis och Kiki? :wink: :shock:. Det är bra grejs...

Mest jobb alltså, väldigt lite fest och nöjen. Jag hinner knappt sy och då är det illa! :lol:

Förresten förstår jag verkligen vad du menar, Gottis. Att be om hjälp är jättesvårt för mig också. speciellt bara för att jag ska få roa mig. Jag vill verkligen inte vara till besvär.

I söndags fyllde min älskade lillis 2 år. Vilken ljuvlig unge hon är. Men också ganska sur och tvär ibland. Sååå himla harmoniska vet jag inte om tvååringar är ändå.... :roll: :D

Kram på er!

PS. Nu ska jag vara uppriktig och säga det jag har insett: Jag har inte möjlighet att prioritera en kackelträff i vår (heller :oops: ).
Gotlandsmamma

Klok insikt Tinis när man har fullt upp med jobb (ang kackelträff). Bra att du är ärlig och talar om det, tummen upp!

Jag planerar för att komma upp till Storstan (sthlm) med mamma, bo på hotell, se Joe Labero och shoppa nåt vårfint...och gå på Sturebadet (Nya mamman har ju visat så fina bilder därifrån, så man blev ju himla sugen alltså!!) och äta gott. Jag vet inte jag, men det vore roligt.

Det blir ingen fest i morrn. Stannar hemma o får besök av annan kompis. Kunde bett henne men så kände jag efter o kom fram till att jag faktiskt inte var så sugen på fest...det är bra att vara lyhörd ibland.

Här regnar det MASSOR. Urtrist. Men, då får man laga laxgryta med killarna, svabba badrummet, o mysa i stället. I kväll är det ju final i Let s dance.

Kram! :wink:

Kommunikation är spännande ja! Min AF-bok är på villovägar. Inte bra för jag vill läsa mer om just kommunikation...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"