Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, 9+10+11 mån behöver 14 tim sömn/dygn.

jag vill varna för att flexa för mycket med schemat från dag till dag. Det kan skapa förvirring om du har otur. Man vill ju gärna ha en liten skalman med inbyggd mat och sovklocka.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo absolut, klart man vill det, och hon har den senaste tiden( förutom dessa 2 dagar) somnat nästan alltid på direkten,
Dock får vi ju alltid väcka henne, förutom på morgonen då.
Är detta vanligt i längden?, för det kan ibland kännas taskigt..
vet ju att det står att det kan vara så i början, men vi får nästan alltid väcka erah på daglurarna.
Vill helt försöka undvika att börja krångla igen, men hur tycker ni att jag ska göra med schemat? Hur många timmar sömn hade era barn vid 10 månader?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

MIn son hade 12+45+1,5 när han var 10 mån.

Tanken jag har är att när man får väcka så sover barnen så tryggt att de litar på att du har kontrollen och kan därmed vara lugna och trygga. Barn som vaknar och gråter är inte detta. Så att eftersträva att de skall vakna av sig själva ser jag ingen poäng med. Snarare eftersträva att vara den som väcker så mycket som möjligt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej! Men vet inte riktigt hur jag ska. Göra med schemat, måste bestämma mig för något!
idag vaknade hon också inte förns 8, elr Ah 10 i,
har ju försökt med ett likadant schema för erah med. Alltså, 45, 1,5 på dagarna. Dom 45 är inte så svårt, men 1,5 blir hon liksom för trött av,
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Antingen, kör jag på ett schema med
Dagen börjar 8
Sen 10.30-11 sova förmiddag
13.30-15.00 sova eftermiddag

Detta förutsätter ju att hon sover till 8 på morgonen, annars är hon på tok för trött för detta schema.

Idag ville hon åter igen inte sova förmiddag vid 10 för hon sov till 8 i morse.

Det andra är ju att jag väcker henne halv 8 och dagen Börjar då istället då fungerar det gamla schemat...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bara du kan bestämma! :D Men bestäm dig och håll dig till det, annars kan dottern aldrig veta hur det ska vara! :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Yes, I will :),
Idag vaknade hon upp tidigt, så blev det gamla schemat, och det funkar väldigt bra.
Hur vanligt är det att man inte har en 12 timmar natt?
Hm, aja tanken är ju att hon längre fram kommer sova till 8 när hon typ bara har en lur på dagen. så stänker sätta klockan nu framöver på halv 8, ( ifall hon skulle sova längre någon dag), så att det inte rubbas..
Men vet att hon kommer behöva sova en 12 timmar natt när hon börjar dagis,
Men det kommer inte bli förns nästa vår.
Så nu kör jag nog på såhär ett tag till.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du kan vara utan schema och ta dagen som den kommer, men gör inte olika dag för dag. Anammar du SHN-filosofin betyder det att du oxå tar på dig ansvaret för dotterns välbefinnande, du vet att hon behöver äta, sova, skratta, känna sig behövd, få frisk luft etc. Grejen med schemat är att man gör allt det där enligt bestämda tider varje dag. Man förekommer behoven! man väntar alltså inte på att liten ska vakna eller vara dödstrött, eller skrika sig till mat eller signalera att "nu skulle det vara skönt att gå ut..." DU VET att allt detta behövs för att dottern ska ha de bästa förutsättningarna här i livet. Därför ska du förekomma att behoven blir akuta och använder dig således av ett schema för att underlätta! :D Det i sin tur leder till att dottern kan koncentrera sig på viktigare saker här i livet som att lära sig massor och utvecklas!

Så sluta prova och vela nu! [-X GENOMFÖR! :D DU väcker, lägger, påminner om att det är natt, serverar mat etc. Det ansvaret kan du inte lägga på lillan.

Och kom ihåg att det är inte det viktiga att hon sover varje minut, men hon ska ha rätt FÖRUTSÄTTNINGAR! En mycket viktig förutsättning är att du har koll på hennes behov och kan klockan! :wink: I krisfall finns marginalkvarten att ta till.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, så rätt så rätt.
Men det är svårt, för man vill ju att hon ska ha en 12 timmarsnatt.. För det är det ultimata,
Men schemat fungerar bäst med en 11,15 timmars natt, men detta beror väl på dom långa lurarna på dagen...:/,
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

tänkte på den där strävan efter 12-timmars nätterna. Det har vi alltid gjort, strävat - men inte alltid haft.

Särskilt inte före 1 års ålder, då låg hon alltid på 11.5 (12 timmars förutsättning - tog ca 20 min att somna och så vaknade hon kort innan tiden för morgonen).

Någon gång efter ett år började hon sova 12 timmar, men bara för att jag ökade natten till 12.5 timmar. DÅ hände nåt - ett tag sov vår dotter 12,5 timmar + 2 timmar på dagen.

Nu ett tag i höstas, när hon närmade sig 3 år började hon sova 13 timmars nätter - för att nu ligga på 11 timmars nätter utan lur på dagen. Så jag som mamma som VET hur viktig den där 12-timmarsnatten är långt upp i åren TVINGAS tänka i förutsättningar.

Det jag vill säga är att prefektion är inte önskvärt - men att ha bra förutsättningar är det!

:thumbsup:

Och det är med att förekomma - det är hela nyckeln, läänggeeee. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo visst, detta med
Förutsättning.. Men erah har nästan aldrig sovit 8-8!, utan alltid vaknat en halvtimme tidigare.
Grejen är att idag då hon är lite över 10 månader fortfarande har 2 timmar lur och 20 min lur på dagen, men detta är enbart för att hon vaknar så tidigt på morgonen, och de dagar hon st sovit till 8, så fungerar inte detta schemat alls, och när jag försökt plocka bort en halvtimme på eftermiddagsluren så har det liksom inte fungerat heller..
Men nu vaknar hon i regel så tidigt som 7.15 varje morgon, och det beror väl säkert på att hon sover ganska mycket på dagen, dock tror jag inte att hon skulle börja sova till 8, för att jag kortar ner 2 timmarsluren på eftermiddagen, utan kanske bara sover till halv 8 typ ist.. Och är jättetrött om eftermiddagarna..
Men det är svårt detta, och det känns som jag bara hakar upp mig hela tiden,
Ända sen början nästan..
Är ju faktiskt bättre som ni säger, tveklöst fel, än tveksamt rätt.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Grejen är att idag då hon är lite över 10 månader fortfarande har 2 timmar lur och 20 min lur på dagen, men detta är enbart för att hon vaknar så tidigt på morgonen, och de dagar hon st sovit till 8, så fungerar inte detta schemat alls, och när jag försökt plocka bort en halvtimme på eftermiddagsluren så har det liksom inte fungerat heller..
Det är exakt detta som går fel! det som jag citerat.. att du ändrar utifrån hon sover istället för att hålla fast vid ett givet schema.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, men det är ju inte lätt när 12 timmar enligt shn är det ultimata, och även fast man gett förutsättningar att hon ändå vaknar vid
Kvart över 7, även fast man legat tyst och inte gjort något i en halvtimme och sen tagit upp henne, alltså gett förutsättningar , för henne att sova och somna om. Men eftersom hon vaknar så tidigt kan jag ju inte ta bort dom timmarna på dagen för då fungerar det ju inte, hon blir super trött..
Men jag förstår vad du menar, då ska jag ju bestämma mig att dagen börjar låt säga, halv 8, istället, och utgår från det och inte när hon vill vakna..
Är ju bara att jag skulle vilja att hon sov till 8, därför man låtit henne göra det när hon gjort det, eftersom det är ju så vårat schema är egentligen, 8-8.
Nu har hon 13.30- 13.45 timmar per dygn.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Om barnet vaknar kl 7 istället för 8 och du då låter henne få extra lång lunchlur så kommer hon istället att endera få svårt att somna nästföljande kväll eller vaknar extra tidigt på morgonen som följer. Allt hänger ihop. Det finns inga fristående delar utan hela dygnet hänger samman. Schemat skall visa strukturen och den är fast, den rubbas inte det minsta varken framåt eller bakåt.

Om hon vaknar tidigt skall du ABSOLUT inte låta henne sova extra mycket på dagen. Alla tider skall ligga spikade och aldrig ändras, inga kvartar fram och tillbaka. Du kör EXAKT så som schemat säger varken mer eller mindre.

Steg 1 skapa ett bra och passande schema
Steg 2 hålla det schemat man satt på sekunden, inte ändra något en endaste dag
Steg 3 njuta

Ni virrar fortfarande fram och tillbaka mellan steg 1 och steg 2 utan att komma fram till njutningen.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, men jag har ju försökt med det!!! ? :(?
Men min lilla flicka vaknar
Ändå helst vid 7.15-7.30, det har hon mer eller mindre nästan alltid gjort sen kur start...

Så du som hade ett barn som vaknade upp alltid tidigare innan 1 års ålder, då gick hon länge på underskott av sömn alltså?,
Man vill väl ändå ha ett utsövt barn?, och mitt schema fungerar ju bra.. Är att jag självklart skulle vilja ha en 8-8 natt, men det faktiskt kanske inte passar alla barn med
12 timmar,?
Jag kan ju få infall nu att ja men testar jg att ta bort en halvtimme från långturen så kommer hon sova längre på morgonen.. Men jag tror inte det ändå...
Och ska jag hålla på och ändra igen?
Ne, måste sluta med det..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"