Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Krisse

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Krisse »

Jo du har ju helt rätt men mina älsklingar verkar inte vara så intresserade av att gå på brädan som jag hade först som bara låg på golvet så nu skall jag se om det blir någon skillnad. Men man skall ju absolut inte hålla i dom så det är ju lite klurigt för man vill ju inte att de slår sig om de ramlar. :-k

Som jag förstod i boken så är egentligen nästa steg att det skall vara lutning på den när man tittar längst bak i boken om hur man bygger olika saker.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Som jag förstod i boken så är egentligen nästa steg att det skall vara lutning på den när man tittar längst bak i boken om hur man bygger olika saker.
Hmm... :-k Det låter ju ganska logiskt...att de får successivt känna efter höjdskillnaden... Kanske jag kan testa att höja liiiite på ena sidan då först och om det inte ger ngn respons höja den en bit över hela... För ute tycker han ju väldigt mkt om att balansera på ganska höga höjder... Helst med pappa för pappa är LÅNG så då kan man testa jättespännande höjder medans mamma har hjärtat i halsgropen. :lol: :( :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Idag var det pappas tur att väcka Bebispojken. Jag ligger kvar och slumrar. Pappsen duschar. Helt plötsligt dånar det av musik. Bebispojken tittar på när Arturo Antonini dirigerar Beethovens femma. Bebispojken har tagit fram, slagit på datorn och funnit vår nya lista på youtube med dirigenter och kända musikstycken. Han har också funnit hur man höjer volymen och draigt på högsta. Han är över lycklig. 8) Själv är jag ngt snurrig... :? :lol:

Så kan det gå! :wink:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Arturo Toscanini heter människan ju! :D
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!

För några dagar sedan blev vår balansbräda färdig.
Storasyster övar på brädan som bara är 4 cm och tycker det är kul.

Lillebror väljer ofta att gå sidleds istället för att sätta fötterna framför varandra. Han vill gärna hålla handen men som jag förstår så skall man ju absolut inte hålla i dom så jag försöker locka honom men lite klurigt.

Har lagt den mitt i vardagsrummet vilket min man tycker är sådär haha :lol:
Han har dock fattat galoppen och har köpt saker för att bygga en ställning med rundstavar som man kan hänga och klättra i.

Luvisen har du några tips när du har gjort bits programmet för bra bilder som du har klippt ut? Har du köpt planscher, köpt böcker eller printat mest?
Han har också funnit hur man höjer volymen och draigt på högsta. Han är över lycklig. Själv är jag ngt snurrig...
:lol: :heart: :heart:
kram till er
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:För några dagar sedan blev vår balansbräda färdig.
Storasyster övar på brädan som bara är 4 cm och tycker det är kul.
Kul! :thumbsup:

Här höjde vi balansbrädan på ena sidan men Bebispojken var inte alls intresserad så nu tänkte jag höja hela. Jag försökte locka honom att gå på den genom att balansera själv...tills äkta hälft påpekade jag är ganska tung nu...Det glömde jag visst av #-o , plankan ojade sig betänkligt... :lol:

Vi har också vår i vardagsrummet- det är ju inte så mkt plats här... o ribbstolen i sovrummet o repstegen i hallen....Äkta hälft tycker det är jättejobbigt, han tycker det ser skräpigt ut. :lol:
Krisse skrev:Luvisen har du några tips när du har gjort bits programmet för bra bilder som du har klippt ut? Har du köpt planscher, köpt böcker eller printat mest?
Vi har det så himla knapert ekonomiskt så jag har kört majoriteten på datorn (ppt-presentationer). Det blir till sist som ett litet bibliotek. På det viset är det bra för jag har god koll över vilka kategorier jag gjort samt att jag har en mapp med aktuella och en mapp med "retired". Ibland vill Bebispojken kolla en gg till på de gamla och då vet jag vart det finns.

Sedan köpte jag en fågelbok som är tänkt för småbarn (runt 4-5 år) som hade tydliga bilder på olika fåglar. Den klippte jag sönder och satte upp på tjockare papper (liknar kartong som man skrev glosor i när jag gick i skolan...) så de blev kanske 20 cm på höjden de där korten. På baksidan printade jag med svart namnet på fågeln. Dessa älskar Bebispojken fortf. Han tar fram dem ibland och tittar.

Sedan kollade jag i bokhyllan på böcker vi inte bläddrat i på 10 år och hittade konstböcker (gammal kurslitt) som jag klippt ur bilder i färg ifrån. Dessa var också relativt små och har samma storlek som fåglarna.
Jag var inte helt nöjd med "bredden" på konsten så jag köpte en konstkatalog fr moderna, deras billigaste som bara har deras egen kollektion i färg. Den fick också plats på de där mindre styva pappren.

Planscher tipsade Hege om längre upp i min tråd här. Jag har dock inte haft råd att köpa planscher utan satsat på en sak som jag tyckte var viktigt. geografi tex. Så jag köpte en STOR väggkarta i färg. Jag tog denna och kopierade av den så jag kunde klippa ut kontinenterna som jag sedan klistrade upp på svarta styva papper (ganska stora- största är säkert 50 cm bred.) för kontrast och visade. När det verkade som Bebispojken förstått så satte jag upp själva kartan på väggen så han kan se hur allt hänger ihop.

Sedan köpte jag dessa: http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... _Code=FGNH

http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... _Code=FGPH

Men jag fick dem levererade av en resande fr USA för att de inte skulle kosta så mkt och det gick snabbt och smidigt. Där klippte jag bara bort texten och använde själva bilden som den är. MKT poppis! Roligt med konturerna tyckte Bebispojken.

Sist men inte minst införskaffade jag secondhand böcker med bra bilder i. Mest natur då eftersom dessa oftast har riktigt bra skarpa bilder. Dessa har jag också klippt sönder och antingen plastat eller satt upp på styvare papper.

All text har jag printat ut eftersom jag då får samma storlek och typsnitt och då blir det enkelt för lillen att följa med.

Kram!
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Tack snälla du för ett sådant utförligt svar :heart:

Hittills har jag också bara kört på ppt men jag märker hur glada de är över saker de kan hålla i. Men ekonomiskt och tidsmässigt är det ju oslagbart. Det går ganska lätt att locka med dom till datorn.

Jag skall kolla planscherna tidigare i tråden, jag försöker ju förgäves få min familj som är väldigt givmilda när det kommer till julklappar att köpa sådant men det är svårt när de tror att det bästa för barnen är en ny bilbana :roll:

Vi hörs snart igen!!
Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Jag skall kolla planscherna tidigare i tråden,
jag vet att det var ett företag som hette allposters, finns en svensk del. Du kan nog bara googla på det.
Krisse skrev: jag försöker ju förgäves få min familj som är väldigt givmilda när det kommer till julklappar att köpa sådant men det är svårt när de tror att det bästa för barnen är en ny bilbana
Samma här... sist fick vi den där plastbilen som blinkar och bloppar... :roll: Kul är den ju ett litet tag men sen?
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Närmste ICA-affär kan säkert hjälpa med fina affischer på frukt och grönsaker.

Resekataloger, särskillt de som erbjuder storstads-weekendresor, har fina bilder på turistattraktioner. Typ Eiffeltornet och Sagrada Familia. Be om att få två eksemplar, det är alltid en lika bra bild på baksidan av något du vill använda...

Tidningar är fulla av fina bilder på politiker och kungliga, och "bestående" kändisar.

Har man tillgång till en laserprinter, printa ut kända konstverk. Små barn ÄLSKAR konst, ju mer absurd, ju bättre. Här i huset älskades Picassos kubism och Van Goghs solrosor.

Eller skriv brev till olika museum och berätta vad ni gör. Berätta att ni skulle behöva bilder och illustrationer, och fråga om det finns "utgått material" som ni kan få, eller köpa för en billig peng. Släkt i storstäderna? Skicka dem till museerna...
Hege

Inlägg av Hege »

På tal om konstverk man kan hitta på nätet...
(Obs, ej till att göra BITs av!! :lol: :lol: )

http://uglyrenaissancebabies.tumblr.com/
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: Det var ena bizarra bebisar! :lol:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Liten rapport.

Bebispojken: Hoppa mkt och länge är hans grej så det får han göra. Igår blev han helt svettig! :thumbsup:

Bära olika otympliga saker är också poppis. Ska göra MER av det också!

Balansbrädan är fortf inte i ropet, inte heller ribstolen...Hmf! Ska prova lite mer och se om det lossnar.

Kommer inte vidare med matten... ](*,) Har nu fått nys på ett program som man kan använda som en språngbräda vidare fr Doman. Ska införskaffa fr USA och rapportera om det är ngt att ha.
------------------------------------------
Ärtan: Kontrasttavla färdig.

Trevlig ålningsmatta införskaffad samt en juste uppblåsbar madrass att tippa lite på som hjälp vid framtida ålning.

Nu ska jag bara göra färgglada siluetter att flytta runt så fort Ärtan kan se bättre.
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Berätta mera om matteprogrammet, låter jätteintressant!

Kryptunnel från Ikea är poppis hemma hos oss. Används fortfarande vid 5 år. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det heter: Jones Geniuses Matrix Math® Review (ages 2-6) men jag måste läsa mer innan jag bestämmer mig. Du kan läsa längre ner i den här bloggen så du kan se själv hur det funkar:

http://grhomeschooling.blogspot.com/search/label/Math

Kanske ngt för Tor?

Den ingår i ngt slags Early Learning Kit (http://www.jonesgeniuses.com/index.php? ... &Itemid=65) där även läsning är en del i det.

Fast du kan köpa bara matten separat om jag förstod det hela rätt.

Kram!
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Det heter: Jones Geniuses Matrix Math® Review (ages 2-6)
Vad intressant, särskilt när det är för barn över 2. Hmm undra om jag skulle kunna dra igång ett program till. :?:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "