Hejsan
För Karl tog vi bort larmet när han var runt 9 månader, han var ganska rörlig. Men med Liv har jag bättre larm, och än så länge har det aldrig larmat med henne i sängen, hon står inte än. När hon gör det, tar jag nog bort det.
Usch jag har slarvat med social delaktighet. Hon är ju alltid med, men Gör inte så mycket egentligen.
Tvätt, har jag nog skrivit förut. Stoppa in i maskinen, går väl sådär, hon vill ju inte släppa.

Ta ut tvätt brukar Karl göra. Om man har tvätt att lägga i korgen, det kan de ju göra.
Disk. Vi har ingen diskmaskin. Liv sitter med och jag räcker henne de saker som inte går sönder. Sen slänger hon dem i golvet och Karl plockar upp ibland, annars gör jag det. Hon skulle ju kunna vara med i vattnet, men jag vill inte att hon ska vara i diskmedel. Hon kanske får eksem som jag då.
Dammsuga tittar hon mest på. Vet inte hur det ska vara, jag orkar inte bära henne runt.
Hennes pappa brukar bära runt henne när han vattnar blommorna så hon får hålla.
Torka bordet, kan de göra, med handen om handen och dutta lite själv också.
Skura toaletten, då är hon med och kollar. En bit ifrån så hon inte får skvätt på sig.

Karl vill absolut använda toaborsten och ibland tar han i lite hårt.
Trycka på knappar, tända och släcka när tillfället kommer.
Bädda rena lakan, då ligger hon på dom och biter i dom gamla.
Maten försöker vi äta ihop nästan alltid, det räknas väl också. Om hon äter ur fort så får hon något att gnaga på medans vi andra äter klart.
Matlagning har det inte blivit så mycket, där är Karls jobb, men det ska väl hon också få göra snart. Man kan ju hjälpa att hålla i ett mått och ta t.ex. mjölk, sen hälla det i en kastrull, med handen om handen. Vispa också. Men det mesta där blir ju handen om handen än så länge.
Skura golvet får hon inte vara med på, då blir hon blöt.
Vi har inte så mycket mer jobb här hemma, vi bor i lägenhet. Bara ibland, borra upp något eller så. Jag syr ibland men då brukar de inte vara med.
Karl var gnällig ibland och hade tråkigt, då tyckte jag det var bra att gå ut och träffa folk. Han är ju ganska social och gillar det så då var han aldrig gnällig.