Lillebror är inne i den fasen av livet när man föredrar trånga, dammiga utrymmen med många sladdar att dra i.

Här hemma finner man det utrymmet bakom tv-bänken, det är trång, väldigt mycket damm och otroligt mycket sladdar som är spännande att dra i. För Linus är det inga problem att ta sig in bakom tv-n men jag kan tala om att det är ruskigt knepigt att få ut honom igen. Inte känner man igen honom heller när man väl får fram honom, han ser mest ut som en gigantisk dammråtta. När man väl dammat av honom framträder det en otroligt gullig lillebror som man bara måste tokpussa.
Förra veckan var en prövning för oss alla, enligt planen skulle vi åka för att hälsa på farmor och kusinerna i huvudstaden och avresedagen var torsdag morgon.
På måndagen åkte Emil till skolan, vi andra lämnade Sigge på dagis klockan nio sen körde vi en vända medan Linus sov morgonlur i bilen och Mika blev åksjuk. Trist men sant, hon kräkte ner hela sig. Fick sanera henne på en bensinstation, bytte kläder och torkade hjälpligt av henne med våtservetter. Begriper bara inte hur man kan kräka ner hela håret i nacken.
När saneringen var avklarad for vi och hämtade Emil på skolan och så vidare till talpedagogen på sjukhuset.
När Emil tränade talet fick vi andra leka i väntrummet. Linus passade på att träna krypning i korridorerna, det gick undan kan jag lova. När han kom för långt bort sprang Mika ifatt honom och så vände hon honom så att han kröp tillbaka till mig. Hon fick ta i ordentligt för han var inte helt villig att ändra färdriktigt och dessutom är han riktigt tung.
Efter fyrtiofem minuter var Emil färdig, han hade jobbat på riktigt bra och så fick han ett spel med sig hem där han ska träna på k-ljudet när det är först-, sist- och i mitten av ett ord. Hungern började göra sig påmind så vi tog en promenad i omgivningen och hamnade på en pizzeria.
Emil och Mika blev jätteglade för de gillar att äta pizza, Linus skulle äta medhavd mat men den ratade han totalt. Mika gav honom pizza istället och det åt han minsann med god aptit.
Personalen berömde mina barn för att de var så skötsamma och trevliga.

Glad blev jag och barnen med.
Sen blev det till att promenera tillbaka till sjukhuset för Emil skulle till Ögonmottagningen och kolla synen, han skelar ytte-pyttelite med sitt högra öga när han är trött och det ville jag kolla upp.
Tanken var att Linus skulle sova i vagnen men den tanken delade vi tydligen inte. Han var pigg som en silverfisk och ville inte missa något av allt spännande som hände runtomkring honom. Emil var urduktig, han tittade på bokstäver och kollade i 3-d glasögon, fick droppar i ögonen och blev noga undersökt av ögondoktorn.
Resultatet blev glasögon, synen var det inget fel på men han har absolut inget djupseende. Eftersom ögonen tittar på två olika punkter stänger hjärnan av ena ögat för att det blir för jobbigt med dubbelseende och då tappar man djupseendet. Emil såg inget djup när han tittade i 3-d glasögonen och han har ju problem att hoppa ur bilen, gå i trappor och klättra upp och ner på ribbstolarna på gymnastiken. Han säger att han inte ser var han ska sätta foten nästa steg.
Snabb ihoppackning av alla barnen och inpackning av samtliga i bilen för färd till dagis där Sigge väntade på oss. Naturligtvis somnade Linus i bilen, han var totalslut efter alla nya intryck han fått under dagen. Alla barnen fick sitta kvar i bilen medan jag sprang in för att hämta Sigge, sen for vi hem för att äta mellis, städa, rasta hundar.....
På tisdagen var det faktiskt ganska lugnt. Linus fick ta morgonluren i bilen för vi lämnade Sigge på dagis och sen for vi hem och började packa lite inför resan. Fick väcka Linus lite tidigare på långluren, vi skulle hinna till skolan för att hämta Emil och så till dagis för att hämta Sigge och sen fortsatte vi ner på stan för att besöka Synsam. Emil provade glasögon med liv och lust,, jag överlämnade honom till personalen och det tog ett tag innan Emil bestämt sig. Linus satt snällt kvar i dubbelvagnen och konverserade glatt med de övriga kunderna i affären. Mika och Sigge målade och drack mängder av vatten från vattenmaskinen, det var ju så kul att bara trycka på en knapp och så kom det vatten.
Emil blev lite besviken när han insåg att han inte skulle få med sig glasögonen på en gång. Tillbaka till bilen, in med alla barnen och så for vi hem, snabbt mellis, rastning av hundar, kvällsmat.....
Linus börjar bli van med att få sova i bilen och att vi bara far fram och tillbaka som galningar. På onsdagen lämnade vi hundarna på två olika ställen för att de skulle få lite semester från oss och vi från dem.

Sen var det packning för hela slanten.
På tordagen åkte vi till huvudstaden och kom nästan iväg enligt planen, det diffade bara på trettio minuter och det är ju ingenting att bråka om.
Linus var inte helt förtjust i att åka bil och han tänkte minsann inte ta någon morgonlur bara för att vi tyckte att det var en bra idé. Det tog sju timmar att köra upp men då stannade vi för att äta en gång och så blev det en bensträckare och lite fika också för att alla skulle hålla sig på gott humör.
Det är skönt att åka bort och hälsa på vänner men det är också väldigt skönt att komma hem igen. Sigge, Mika och Emil fick feber och var riktigt dåliga ett dygn innan de återhämtade sig. Skumt var det. Roligt hade de hela tiden, mycket lek med kusinerna och alla deras leksaker. Pappan och jag var ute och åt middag och tittade på Spamalot. Den var sååå bra, skrattade så jag fick träningsvärk i magen. Tycker man det minsta om Monte Python så ska man absolut se den.
Vardagen har nu återvänt och vi far fram och tillbaka som vanligt. Idag har vi hämtat hem hundarna och varit på sjukhuset där Emil träffade sin talpedagog. En hektiskt dag men i morgon blir det lugnare, vi ska bara hämta Emil efter skolan, plocka upp Sigge på dagis och sen vidare till Synsam för att hämta Emils glasögon. Spännande ska det bli.
Linus har nu klart deklarerat att han gillar mat och då menar han riktig mat, hemlagad och god mat. Jag hade köpt burkmat till hnoom för att han skulle få mat ifall vi inte åt riktigt på hans mattider. Det skulle liksom vara lite smidigt för alla inblandade. Men som oftast så tänkte inte Linus och jag samma tanke för han vägrade äta burkmaten. Han tyckte att jag hade blivit heltokig som serverade sån slibbig mat. Bortkastade pengar kan man lugnt säga. Nu är ordningen återställd och det serveras god, hemlagad mat igen. Linus är nöjd och mätt.
Och vilken mesig storm det var igår då när vi for hem från huvudstaden. Visst blåste det rejält men inte tillräcklig för att blåsa omkull grannens alla höga granar som skuggar oss. Om det nu ska vara storm så kan det väl blåsa ordentligt, just här, runt vårt hus alltså. =D>
I helgen ska Pappan baka bröd hela helgen på en julmarknad så vi får klara oss själva. Inga problem om man bortser från att vi kommer sakna honom.
Kram Susan