Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag gjorde likadant. Bestämde mig vid fyra månader, men gav upp efter ett tag. Det blev bara värre och värre. När vi sedan körde när han var 5 månader så gick det hur bra som helst. Visst, uppvaken finns ibland, men han somnar om på ramsa hur snabbt som helst.

Så på attityden 8) med vetskapen om att hon är äldre, så går det på en eller två nätter. Och har du attityd så spelar vagn eller spjälis ingen roll. Se henne inte som ett kurbarn som ska lära sig sova. För det kan hon redan. Det är bara att hon ska sova lite längre i sträck. Hon kan sova i en låda om det skulle behövas, eller som Anna säger, på huvet i garderoben ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Vad kul att läsa om allt ni skrivit.
Själv går jag i samma tankar som du Mia. Havana är sjuk igen och jag hade tänkt kura henne i helgen, men det kommer ju inte bli av då. Vet inte när jag ska hinna kura henne innan hon hunner bli sjuk känns det som.
Vi vet nu att hon har förkylningsastma och ev. ansträngnigsastma.
Vet inte om jag skrev om detta i tråden, men vi vart ju inlagda på sjukan. Efter det så åkte hon på magsjuka och har fått nässelutslag som är mycket besvärande för henne :cry: . Hur som, så tappade hon mycket i vikt och alla sjukhus besök gjorde att vi inte kunde hålla några tider samt att hon bara kunde sova upprätt ( hon fick RS en av gångerna, då vi vart inlagda)

Nu sover hon 12h MEN med två nattmål på 300ml totalt. Dagarna sover hon väldigt bra, men vi vagnar nästan till sömns alla sovpass.

Helt ärligt OM jag ska kura så kommer det bli så knasigt känns det som ändå. Om jag ska ge henne sin medicin så måste man först ge den ena. Vänta 15 min och sedan ge den andra. Om inte Airomiren hjälper måste vi inhalera henne ytterliggare en gång osv. Vill det sig illa så måste vi in med henne och det har tyvärr redan hänt en gång. Då airomiren inte var nog...

Alltså kommer det bli ett himla spring och EN MASSA vargar vid varenda förkylning :? Det känns inte så optimalt om man säger :wink:

Men hur ska jag annars göra? Hon behöver ju verkligen sin nattsömn och nattmålen vet jag är överflödiga, även om hon äter mycket så skulle hon äta det på dagen istället.
Några kloka tankar??

Kramar :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack för tips om mat och alvedon tjejer!

Hoppas Ivar kryar på sig /LO! Du har rätt så klart -alla barn äter olika!

Neeeej vad jobbigt ni har det hela tiden Johanna! :( Stackars lilla skruttan!

Vi är i samma situation, även om Elvira inte har varit i närheten av Havanas sjukdomstillstånd, så är hon också ständigt sjuk, så därför är nattmålet kvar. Vill också vänta tills hon är frisk, men hon får ju bara någon frisk dag i taget sen är hon dålig igen. :roll: Och nu är det TÄNDERNA!!! Hon har ONT! Så var det aldrig för min stora tjej vid tandsprickning...

Ska vi hoppas på att ALLA bebisarna är friska till nästa helg, då det blir sommartid, så kör vi allihop då?! :D

Jag kommer köra i spjälsängen, med strategin avvakta, ramsa, buffa.

I natt vaknade hon ofta ofta, men skötte sina uppvak själv. Fick mat 5.30. Vaknade sen vid 7 och jag lät tystnaden tala. Hon gnällde så ynkligt liksom frågande ända tills jag gjorde morgon och då såg jag att hon låg på rygg utan strumpor och täcke och hade väl liksom försökt säga "Jag kan inte somna om så här mamma". :oops: Lilla hjärtat... svårt att veta NÄR man ska ingripa. Men hon lät faktiskt annorlunda och frågande... ska kolla till henne nästa gång så hon i alla fall har förutsätningar för att somna om. "Spännande" att se vad denna natt har att erbjuda... :roll: :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Johanna w. :heart: Fy vad jobbigt ni har det!
Låt det ta den tid det tar. Kanske ska försöka satsa på ett nattmål när det känns lite bättre. Så är det "bara" ett kvar sedan.
Ta hand om er!

Man KAN somna på rygg också. Däremot kan man ju gå in och vända när de har somnat om.
MEN ...
Jag brukar ge en ordentlig trygg ramsa vid ledsen, frågande gråt. Den tar nästan alltid. Men gör den inte det, så brukar jag gå in (inte direkt såklart, för jag vill ju inte ta bort ramsans budskap, men efter ett tag) Då lägger jag tillrätta och buffar kortkort (även om han skulle ligga rätt).
Men jag ser honom inte som något kurbarn, där man måste vara noga med exakt hur man använder verktygen. Jag har infört verktyg och använder dem så som jag känner är rätt. Jag är inte rädd för att fastna i något buffningsträsk, eftersom jag är övertygad om att han tar ramsan om han inte behöver hjälp.

Vad vill jag säga med detta? Ingen aning :roll:

/LO
PS. Hejja HV! \:D/
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Majsans

Jag vill oxå vara med

Inlägg av Majsans »

Hejsan!

Jag vill oxå vara med här, även om min lille Sverre föddes mer på sensommaren än hösten. Hoppas det är okej :wink:

Jag måste bara få dela med mig av hur underbart livet är med lille bebisen, även om han, precis som alla andra små här verkar det som, har varit mycket sjuk. Bland annat hade en omgång med minst tre veckor feber, bara feber, inget annat. Sjukdomarna har dock inte stört sömnen mer än att han sovit mycket mer än schemat säger.

Han ålar runt på golvet i ett rasande tempo och här gäller det att snabbt bebisanpassa huset (även om det faktiskt redan är ganska anpassat eftersom vi flyttade in i januari och ju då anade att han snart skulle börja åla, sen krypa sen gå) han somnar blixtsnabbt, sover sen gott, skrattar massor och ääälskar att åka vagn.

Ha en bra sag i vårvädret

PS Såg att det pratades hockey- och vill passa på att skryta över "mitt" FBK som ju vann första semin :thumbsup:
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

johanna ni har det verkligen tufft! :cry: när man har ett så pass sjukt barn som du har för tillfället och ibland måste uppsöka sjukhus så skulle jag verkligen inte stressa fram fasta tider och hela nätter. så klart har du ju sm i ryggen och jag tror säkert du håller tiderna så mycket det bara går. förhoppningsvis lugnar det ju sig nu när våren kommer och hon växer på sig och det går ju bra att kura senare också! som tur är! :)

jag har också funderat fram och tillbaka om jag ska köra redan ikväll. men jag känner mig inte redo. ska sikta in mig på nästa helg och köra när sommartiden hjälper till! lillstumpan har dessutom fått feber av vaccinationerna hon fick igår. stackarn. tycker så synd om henne när dem sticker en spruta i vardera benet. men det är ju bra att dem gör det samtidigt. och det gick snabbt över!

jag känner att jag måste fundera över min strategi inför kurningen också. elin- du ska alltså köra avvakta, ramsa och buffa i sista hand. redan från första kvällen?

ska man inte påt direkt vid första pip?- så beskriver aw det vad gäller vagning iaf. men jag känner mig ganska övertygad om att ta kuren i sängen iaf.
jag tror ju absolut att våra problem kommer börja 03.30 då hon alltid vaknar själv för att få mat. då måste jag ju visa att det blir ingen mat inatt. hur :?: förmodligen kommer hon väl hålla på och hojta efter maten hela morgonen sen. åååh! :? jag har ju kört avvakta ganska mycket här den senaste tiden eftersom lilla fröken fått för sig att morgonen börjar kl 06 nu för tiden. och hon kan hålla på i 30-40 minuter utan problem. utan att somna om. men är det meningen att det ska vara så även under kuren. eller ska jag gå in oftare och få henne lugn för att sen lämna igen. det här med avvakta och ramsa har ju inte fungerat hittils på våra tidiga mornar....
(men vaknar hon till tidigare på natten så fixar hon uppvaken själv utan ramsa).

hoppas ni får en fin dag!

kramar
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej tjejer!

/LO: Starckars lilla Ivar. Inte skoj att bli så sjuk närman är så liten.
Kommer ihåg att Hannah fick förkylning dag 2 redan på BB! Det var ju lagom skoj att hon var så täppt att hon inte kunde äta.
Hoppas han kryar på sig fort fort och kan busa som vanligt snart!

Lillamia: När jag lärde Hannah att sova sina daglurar (dvs mer än 20 min i stöten :-D) så vagnade jag henne och nu kan hon sova dem ganska så mycker vart som . Så det har har nog ingen skillnad om du gör det i vagnen och bytar efter ett tag eller inte.
Däremot kan jag säga att de nätter jag har fått buffa Hannah lite lätt så har min rygg tagit stryk. Nu vet jag ju inte hur er spjälsäng ser ut men ja, det kan ju vara skönare för din rygg om du slipper stå böjd hur länge som och buffa mitt i natten.

Johanna: Stackas Havana. NI har verkligen inte haft det lätt måste jag säga.
Förstår vilket dilemma ni sitter i med nattmålen.
Det känns ju konstigt att kura bort det och sen tillåta det ibland kan jag ju tycka. Det om något måste ju göra lillan förvirrad, eller?

Elin N: Gillar din strategi, den kommer jag nog behöva knycka när det är Hannahs tur.

Här hemma har Hannah nu fått för sig att hon inte alls behöver somna om direkt när hon ätit på natten,jäkla busunge! :-D Men hon halvsover bökandes så jag går och lägger mig ändå! Hon reder ju alltid ut det ändå så varför ska jag stå där inne och glo på henne!? :-D Mamma behöver sin skönhetsssömn.
Tycker det är så skoj nu för Hannah är verkligen sin egen mat och sov klocka! Exakt kl 9 idag så börjde ungen slokna ihop, och somnade på sekunden när jag lagt henne i vagnen! Vi hoppas detta håller i sig så vi slipper strula!

Igår så var vi på invigning av ett nytt köpcentra här i Malmö. Underbara Hannah sov rätt igenom det, vilket nog var tur, för det var sååå mycket människor där. Helt tomt utanför så vi tänker att ja vi kan ju gå inom, men smockfullt där inne. SÅ vi ville vända i dörren och gå igen men det gick inte, för man fick tydligen bara gå in genom den dörren så vi fick ta barnvagnarna och traska igenom allt för att komma ut. Hannah sov ju så hon märkte nog inte det, men man märkte på min kompis son som var vaken att han blev helt koko av alla intryck!
Ja, vi har ju definitivt lärt oss vår läxa! Inte ta en snabbis på köpcentrat när man är ute och gå em promenaden!!!! Ajabaja! :-D

Idag har vi återigen helt underbart solsken så jag tror nog att det får bli många många promenader idag!

Förrestsen, jag har ett litet problem. Jag kan itne gå ut och gå med Hannah i vagnen när hon ska vara vaken för hon somnar alltid när vi är ute och går.
Så vi är alltid hemma när det är vaken tid.. Är det bara att vänta på att hon bli lite större kankse?

Kram
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
/LO
Kontakt:

Re: Jag vill oxå vara med

Inlägg av /LO »

Majsans skrev:Hejsan!

Jag vill oxå vara med här, även om min lille Sverre föddes mer på sensommaren än hösten. Hoppas det är okej :wink:
Men snälla nån, han är ju rena minibebisen jämfört med min, som är en hel månad äldre ;)
Klart du är välkommen :D (Skulle ju vara det där med FBK, då, men å andra sidan är jag gift med en sån och det går ju bra, så låt gå då :lol: )

Men nu tycker jag att vi bestämmer att alla våra små och stora barn (och vi själva också) ska vara friska och pigga hela våren och sommaren! Ok? Någon emot? Tänkte väl det! Då kör vi så!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Måste bara säga: GUD VILKET UNDERBART VÄDER!!!!

Synd det inte hålla i sig!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Tack för era tankar :heart: Och Lotta: Tycker det låter som ett sunt förhållningssätt, våra SM barn vet ju att det är skönt att sova och det är ingen nyhet för dom :lol: Så jag känner som du ang verktygen.

Miss Giggle: Havana somnar fortfarande i vagnen, även om hon är sittandes. Babybjörnen somnar hon inte i däremot, har du testat det? Om du vill vara vaken ute menar jag.

Vi var ute i parken och lekte med våran favorit Emil idag :heart: Super härligt väder och sällskap :D

Nu ska jag kolla på Let´s Dance och snaska =P~

Kram på er!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Tack för tipset Johanna! Ska sätta henne i BB när vi är ute imorgon och går!

Ikväll är vi bjudna på middag. Är väl lite så där orolig för hur det ska bli med hannahs läggning och hennes nattnignsritualer. Tar med vagnen för säkerhets skull. Så hoppas jag hon sover där.
Annars får vi väl avböja middagar som slutar efter 1830 i fortsättningen. Känns lite tråkigt bara, får trösta mig med att det är för en begränsad tid bara...

Hur brukar ni göra? Tar gärna emot tips!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Eller så tänker man helt enkelt att en gång är ingen gång och låter det blir som det blir. Och så återgår man till ordningen när man kommer hem igen.

Men givetvis ska man anta och tro (VETA!) att allt kommer att funka hur bra som helst även när man är borta :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Karisma är ju ett kurbarn så där har jag faktiskt varit benhård. Det ska MYCKET till för att vi ska rucka på tiderna. Nu när hon börjar bli lite äldre har jag också märkt att det går att vara liiite mer flexibel, men jag personligen har hållt mig och barnen hemma vid kvällar.

Kanske är JAG som är den oflexibla egentligen :roll:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej hej!

Igår gick hur bra som helst, eller ja nästan.
Klart så var det lite svårare att somna borta med andra dofter och så men det tog henne bara 10 min extra för att somna, sen sov hon som en stock i vagnen hela kvällen. sen sov hon hela natten och vaknade som den solstråle hon är kl 715!
Så detta ska vi nog kunna göra om fler gånger! :-D

Johanna: förstår att man är lite mer tveksam till att rucka på rutinerna när man kurat lillan. MIn syster är likadan med sin son som också är kurbarn.
Kanske har jag en fördel i att Hannah är SMad? Vad vet jag!? :roll:
Förrestsen så funkade BB när vi var ute igår, tack för tipset!
Majsans

Re: Jag vill oxå vara med

Inlägg av Majsans »

/LO skrev: Men snälla nån, han är ju rena minibebisen jämfört med min, som är en hel månad äldre ;)

/LO
Ja, men då så!

Vet ni... jag tror minsan att jag har gått och fått en SS är hemma! Det är visserligen bara jag och sambon som har lagt än så länge, så om det funkar med andra vet vi ju inte, men vi kan inte tänka oss att det skulle vara något problem 8)

Angående fester och middagar så har han somnat gott i borta, numera brukar vi lägga honom i någon säng hemma hos dem vi besöker och det funkar det med, oftast utan både protester och frågor. Sen har vi slängt honom i bilstol (alternativt preomenerat hem) och lassat in in sängen, och det har väl hänt att han har vaknat till men då har han varit groggy och nog mest undrat vad vi pysslar med mitt i natten :lol:

Hans ålning har gått från perfekt korsvis ålning, till att dra sig fram med armarna med benen som en svans, till att nu använda vartannat ben men båda armarna. Kan undra vad nästa steg blir?? Nu ska vi snart ut i det vackra vårvädret
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"