Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ottilia, nu har jag sett din väska live! Ursnygg! VAR har du hittat tyget?

Åsa: Gött att ha dig här igen. Fiiiiin blogg! Jag orkar nog inte göra en egen, men kan kanske lägga upp något hos dig om jag blir särskilt stolt över något (inte alls säkert, jag är mycket självkritiskt...)

Ingen ritning från Ottobre ännu.

Kram Tinis
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mm, visst är väskan snygg :?: Som en dröm :heart: Tack vare Ottilia. :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag undrar om jag kan hålla mig från att sy tills pappa H åker på älgjakt??? Nu har jag ett måste-projekt till dagiset, att sy en docka som skall föreställa min Walle. Och när maskinen väl är framme, då är man väl nästan tvungen att sy något annat också? Eller? Är inte det någon slags oskriven lag? :wink:

Ritade nya mönster igår. Ett par byxor/tajts från senaste Ottobre, lite utsvängda, i storlek 68. Tänkte faktiskt vara lite dramatisk och sy ett par svarta! Med tillhörande tunika i röd- och cerise-randigt. Min systers dotter, snart fyra månader, är en färgstark tjej som skall undvika ljusrosa och sånt. Så svart och ceriserött låter som givet. Köpte också små påstrykningsblommor i rött, rosa och creme, som skulle kunna förgylla det lite dramatiskt svarta byxbenet, om det alls matchar.

Planerar ju också byxor till mig själv, men där blir jag nervös... :? Bara att klippa ut så stora mönsterdelar, ett ett viscos-stretch-tyg som töjer sig - oj, så pirrigt det känns! Men jag vill verkligen ha byxorna, så det är väl bara att ta ett djupt andetag och sätta igång. Lite nervöst att sy i tyget också, borde egentligen vara ett perfekt tyg för Ottilias overlock!

Vad gör ni andra? Hur går det med overlocken, Ottilia? Är du nöjd? Tinis - fortfarande inget från Ottobre?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Tack för berömmet gällande väskan... :oops:

Jag håller med ÅsaB om att det är lite läskigt att sy "stora" saker, men inget går upp emot att få bära något man själv gjort! Go for it Åsa!

Overlocken går som en dröm och nu har jag börjat vänja mig vid trådspänningen (alla fyra...). Det är superlyxigt att äga en sån där maskin. Men jag ska tillägga att jag har en enkel variant som syr bassömmar. Börjar redan sakna vissa specialsömmar och tillbehör. Snacka om att få blodad tand!

Hemma hos mig är projekten dessa:

Stickat: Håller just nu på med raggsockor till hösten.

Sy: Babyhjälmar som skall skickas iväg både till norr och söder. Neccessärer som ska bli födelsedagspresenter och sen är det lite andra småprojekt.

Ikväll blir det nog stickning i soffan!

Välkomna hem förresten ni som var till Gastsjön!! :D

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har jag svår syabstinens! Tvättade massor av trikåtyger nyss, för det är ju lite trist om det blir färgning i mina vilda kombinationer.
ÅsaB skrev:Och när maskinen väl är framme, då är man väl nästan tvungen att sy något annat också? Eller? Är inte det någon slags oskriven lag?
Absolut, som Lisabet sa... :lol:
ÅsaB skrev:Ett par byxor/tajts från senaste Ottobre, lite utsvängda, i storlek 68. Tänkte faktiskt vara lite dramatisk och sy ett par svarta! Med tillhörande tunika i röd- och cerise-randigt
Vilken tunika är det, Åsa? JAg har ju samma nummer och jag tror jag vet vilka byxorna är. Eller menar du den randiga fleecen som är till byxorna på bilden?

Själv har jag påbörjat manchesterbyxor till sonen. Han behöver verkligen nya byxor nu inför hösten. Varenda byxa är för kort eller har massa lappar. Jag har ett stort problem med honom. Han är superdupersmal! När man mäter hans midje- och stussmått är han knappt en storlek 92, samtidigt som han då har längden som en 110:a. Man måste väl gå på längden annars blir grensöm och allt fel väl? Jag klipper 110 men utan sömsmån tänkte jag....Jag tänkte lära mig att göra egna anpassningar till honom eftersom köpebyxor hänger som säckar på honom.

Ändrar ni i mönster? Hur smalar man av ett par byxor och får till det med grensöm osv? Kanske kan man bara smala av ytterbensömen... :-k

Ännu inget nytt från Ottobre, så var det med den imponerande servicen! Jaja, jag får försöka igen...

Och så måste jag skvallra om att Gastjömamman Tinas_Dag är en liten pysslerska också. Hon hade stickat en ursöt filt till lille Dag med ankor på och riktiga näbbar som stack ut (ja, inte riktiga då... men ni förstår). Så Tiiiiiina, kom hiiiiit! :D

En liten stilla undran från en trikå-rookie: Vad har man gjort för fel när muddkantningen "volangar" sig? Jag har kantat in en trikåtröja med smal mudd i ärmar och hals som inte blev inte bra efter första tvätten. Känns som mudden blev för stor. Hur mycket ska man sträcka en muddremsa vid kantning? Eller sträckte jag ut den för mycket?

Haha, vilken konsulttjänst den här tråden är.... :lol:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ojoj, vilken sammandragning jag fick precis... Andas... :shock:

Tinis - tunikan är inte från Ottobre, utan ett Onionmönster (10011). Jag tänkte att det skulle matcha och höra ihop, därav "tillhörande". Byxorna däremot är från det Ottobre-numret, de bruna, som är på samma uppslag som tröjan du väl sytt? Med halsringningen, den berömda.

Walle är också en smalis. Jag kan inte sånt där som att ändra grensömmar och sånt, men klipper ibland byx-långsidor (eller vad heter det??) utan sömsmån, alternativt att jag helt enkelt tar in byxorna någon centimeter eller två, beroende på modellen. Alla måste ju inte vara superpösiga! På vissa modeller, som är generösa i storleken, tar jag en eller ett par mindre storlekar och förlänger helt enkelt.

Om muddkanten volangar sig skulle jag tro att mudden troligtvis är för stor och kanske lite för slapp? Jag hade samma problem med en t-shirt-hals tidigare. Mudden blev svajig och ännu värre efter tvätt, så trots att det var ett riktigt skitgöra sprättade jag bort mudden och sydde på en ny, som var bra mycket kortare. Då fick jag spänna på bra, men det passade ändå. Man får ju akta sig för att spänna för mycket! :shock: Just det muddtyget var det ganska lite stretch i, så då var det absolut nödvändigt att spänna ordentligt. Det är ju ganska olika från mudd till mudd!

Har också nytvättade tyger hemma, så kanske att jag vågar klippa lite i dem ikväll? Om jag inte slocknar supertidigt - sonen sömnsvajar så det står härliga till och makens Attityd for all världens väg imorse, så gissa vem som fick ta i det hela? Så jag har i princip varit vaken sedan fyra... :roll:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej alla!

Idag har jag sorterat mina senaste tygfynd. Jag satt i en hel timme och sorterade de tyger som jag fick i födelsedagspresent av min mammas kompis. Tre kassar allt som allt. En hel del fina tyger. Dessutom var jag och tygfyndade igår när Röda Korset i Uppsala hade tygtema och det skulle ju också sorteras. Kärt besvär...

Stickar lite ragsockor just nu och det är behändigt att ha på stickorna. Nu när hösten så smått närmar sig känner jag hur det riktigt drar ihop sig för en massa sköna stickkvällar i soffan framför tv:n :D

Tinis, har du hört något från Ottobre? Väntar med spänning för att få veta hur det där skall sys.

Är för övrigt jättetrött nu för tiden så det blir kort mellan inläggen. Ha det så bra alla!

Kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Tinis (och alla andra :D ) nu är jag här :!: :!: :!:
Guuuud vad sugen jag blev på att åka och handla tyger, måste läsa igenom hela tråden för att se om ni spridit några bra tips :D
har faktiskt hittat en sida som heter www.superbuzzy.com som har OTROLIGT mycket tyger och dom skall ha rätt hyfsad frakt faktiskt. dessutom är priserna i dollar vilket ju inte är helt fel :) :thumbsup: www.neanobell.se är inte heller helt fel för tygfrälsta.
Skall genast ge mig iväg och inhandla ottobre!
Kram,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Välkommen hit TinasDag! Härligt att vi blir fler! ja visst blir man sugen på att komma igång med något?

Idag är jag hemma ensam för första gången på hela sommaren! Gissa vad jag ska ägna dagen åt? :wink:

Jag köpte ju som sagt var en hel del tyger på second hand i förrgår och idag tänkte jag försöka mig på en manchester jacka till Maja. Vi får se hur det projektet går... Håll tummarna!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ottilias babyhjälmar är det vackraste jag sett :heart:

:-({|=
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner!

Först - stort välkommen, TinasDag!!! Vi fick en hint om att du kanske skulle dyka upp här :wink: Alltid roligt med nya "ansikten" som kan dela med sig av sina erfarenheter, passioner och ibland, frustrationer.

Jag ÄLSKAR min symaskin! Har ju pausat ett litet tag, men så fick jag i förra veckan plocka fram den igen för att fålla Walles mysfilt, som jag klippt i flera mindre delar (den var enorm), så att han skulle kunna ha en bit på dagis. Maskinen bara småputtrade charmigt genom de dubbla fållade lagren och tyst och fint 3-stegs-sicksackade jag mig igenom tyget. I farten slet jag fram dockan som sonen ska ha på dagis också, till samlingarna och sydde ihop den.

Så var det med den pausen! Så nu är jag i full gång igen. Tajts och tunika är på gång till systerdottern, som jag nu har fått lite mått till också. Hon växer så att det knakar, så jag blev lite orolig, men det verkar ändå som att det inte brinner i knutarna direkt. Min gose-man åker norröver imorgon, så då får jag en massa EGEN tid på kvällarna, då jag kan få slutföra (och påbörja :) ) lite projekt, utan att ta för mycket kvalitetstid från min lilla familj. :D

Oj, nu skall vi ha möte. Gotta run! Skall bara säga att jag har ett nytt tygpaket att hämta från E-slöjd! De har UNDERBARA tyger! Och tack för tips på andra företag, TinasDag! Måste kolla när tillfälle finns.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åsa, jag återkommer om storlekar! Har bara inte hunnit! :D
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Hej allahopa (som min treåring säger) :D
The threadmaker is back 8) . Jag måste bara skriva så eftersom man blir glad i hjärtat när en tråd man startat även gör andra glada i hjärtat!

Och nivån på "syandet" verkar ha stigit några grader....vilka fina grejer ni åstadkommer....hur var det nu, jag fick ihop några påslakan i april ...sedan dess, nada. Just nu är det omplantering av pioner som gäller.
Har iaf scrollat igenom det hela väldigt snabbt och fick se ett inlägg där Gunila Axéns molntyg nämndes! Var finns det att köpa? Jag har bara sett sängkläderna...

Ha så kul vid symaskinerna brudar!
Nu ska jag in och läsa ikapp mig på de andra trådarna!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej i verkstan!

Jisses, vad ni är produktiva :shock: Här är fortfarande för mycket trädgårdspyssel för att jag ska hinna med, men har fyndat väldigt snygga tyger på loppis som ska bli klänning och kjol till Disa, och kjol till mamma. Lite marimekko-stuk på ena, och lite retro 60-tal så där. Men ikväll har jag sytt en ljuvlig liten prinsessklänning till utklädningskorgen - av ett gammalt möbeltyg som jag haft sedan slutet av 80-talet. Är inte helt säker på om jag ska göra resårsömmar i livet, eller om det blir för svårt att tråckla på sig då. De ska få prova när de vaknar, så får jag besluta mig därefter. Sedan får man väl fotografera plagget också - och lägga upp. För jag blev rätt stolt över skapelsen, måste jag säga. Även om jag ligger hästlängder efter Ottilia - som gör så vackra saker att man blir alldeles lycklig av att se dem. Kul är det ändå.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Gräsänkan här! Tro det eller ej - jag har faktiskt varit ganska produktiv. Soffkuddarna, som varit mitt näst största dåliga samvete, är nästan klara. Skall sy fast alldeles för många knappar, men sedan är de färdiga. Skall bli kul att pryda soffan med dem när mannen kommer hem igen! :D

Tunikan och tajtsen till min systers lilla Astrid är nästan klara. Det var inte alls så bråttom - när jag höll upp kläderna framför den lilla 4-månaders-dockan såg det ut som om hon skulle kunna ha kläderna i samband med skolstarten!!! :shock:

Det är bara grejerna som jag planerar att sy till mig själv som jag inte har tagit tag i. Vågar inte riktigt. Tyget, som är underbart (svart viscosstretch) är lätt att få på sniskan när man skall klippa ut det. Det märkte jag med Astrids tajts. Och jag skall ha hela byxor!!! Jösses... Men jag lovar - jag SKALL!!!

Kram// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"