Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Vad spännande! Tack för att du frågar Tinis om våra drömmar. :D

Jag har haft ett omtumlande år med sjukdom och elände, men också ett år som har gett mig andrum och tid till eftertanke. Jag funderar en hel del på om jag lever min dröm och vad den i så fall är. Det enda som betyder något är ju att man är frisk och att ens nära och kära får vara friska. Tittar på Maja där hon ligger i sängen och tänker att det kunde varit hon som fick cancer. Hon är frisk, maken är frisk och nu är jag frisk. Lycka :heart:

Men sen funderar jag också på om jag har valt rätt yrke osv.
Jag instämmer helt med blomman, som jag tror det var som skrev om det egna ansvaret och att låta offerkoftan hänga kvar på sin galge. Så sant, så sant!
Sen är det ju inte alltid man vet vad man vill, men jag tror också att om man lyssnar tillräckligt inåt så vet man. Det gäller bara att våga vara ärlig mot sig själv. Det kanske inte alltid är så att man tycker om de svar man får när man frågar sig själv och svara helt ärligt. Men jag tror jättemycket på att vara sann mot sig själv och våga lyssna.

Nog svammlat från mig. En sak är säker, jag har under det här året insett betydelsen av att leva här och nu och att lyckan inte sitter i huset, karriären, mannen eller vad det nu än må vara. Lyckan sitter i att få vara frisk!

Kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad fantastiskt det är att läsa och begrunna allas drömmar och tankar här i tråden. Det finns så mycket klokskap att ta till sig och begrunna.

Själv tycker jag att det är svårt att sätta ord på det jag drömmer om. Det är liksom en innre frid, där jag känner mig i harmoni och samspel med mig själv och min omgivning. Förra året lästa jag endel av Dalia Lama om han syn på lycka. Och det han beskriver där är nog min dröm. Att jobba med mitt inre, att bli en människa som kan förlåta människor och se deras goda sidor. Att faktiskt vara nöjde med det liv man lever här och nu. Inte hela tiden sträva efter något annat. helt enkelt finna lycka i små saker. Ärsch det där blev bra flummig. Ska fundera mer och se om jag kan formulera det bättre.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ottilia: Det du skriver är så sant! (och kanske för svårt för mig att egentligen förstå :oops: ). Kan tänka mig att livet får en helt annan innebörd när man varit med om så allvarliga saker. Vi tar så mycket för givet...

Ibland när jag blir sådär djup kan jag sitta och tänka på hur underbart fantastiskt det är att jag, just jag, blev till och fick leva en stund här på jorden. Och få se stjärnorna och månen och solen och allt som är så vackert i världen. Och så kan jag tänka "Var lycklig nu, passa på att vara lycklig nu, för du vet aldrig vad som kan hända och du har det sååå bra nu, så njuuut av det!" och så blir jag ännu lite lyckligare. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Åh Bluna... Visst är det så? Att bara vara här och nu och inse att det hela verkligen är ett mirakel! Nu svävar vi snart iväg på små fluffiga drömmoln... :wink:

Kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ottilia: :lol: :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Det här med drömmar… Hoppas jag inte blir långrandig nu...

:D På sätt och vis kan jag säga att jag lever i min dröm. Jag har två underbara barn och lever med den man jag älskar, vi har bra och stimulerande jobb och väljer båda att jobba deltid för att vi vill prioritera barnen. Vi delar intressen som vi har möjlighet att ägna oss åt, kanske inte i den utsträckning vi skulle vilja, men i alla fall. Vi bor bra. Men det är klart att jag har fler drömmar, mer om det senare.

:D Jag är kristen. Detta törs man nästan inte säga, eftersom det finns så otroligt mycket förutfattade meningar och fördomar om detta… Det här med affirmation tror jag inte på. Eller: Det är möjligt att det fungerar inom vissa gränser, men jag tror inte det är bra. Och jag vill försöka förklara varför.

:D Jag tror att Gud hör bön, men att vi inte alltid får det vi ber om. Minns ni Livets Ord och Ulf Ekman och allt rabalder omkring det, det var väl på 80- och 90-talen det var som mest. ”Om du ber på rätt sätt får du det du ber om, Gud vill oss allt gott och vill du ha en bil så får du en, vill du bli frisk så blir du det”. Det är vad jag kommer att tänka på när ni talar om affirmation. Du sitter i rullstol och är förlamad i benen, om du affirmerar att du kan gå så kan du det. Om du inte kan det så affirmerar du på fel sätt. Du gör fel. Typ. Vilket lidande innebär inte detta?

:D Jag har hållit på en del med kristen meditation. Det skiljer sig ju inte från annan meditation, annat än att man som kristen inte bara låter sig tömmas på allt, utan också låter sig fyllas av Gud, av den Helige Ande, av Kristus, av hans kärlek. Och när man ber ”ser” man t ex någon man vill be för framför sig, och föreställer sig den innesluten i Guds kärleks ljus, ”ser” det man ber om framför sig. Men: man lämnar öppet för svaret, man låser sig inte vid den (enda) möjlighet man själv kan tänka sig. Vi är trots allt rätt begränsade… Men Gud är obegränsad. Han kan fixa vad som helst, om vi inte försöker binda honom. Man överlämnar i Guds händer. Detta är helt riskfritt eftersom Gud är kärleken och livet själv. Han skulle kunna få den rullstolsburne att resa sig och gå, om det var hans vilja – och sådant har också hänt, även om de flesta av oss inte har sett det med egna ögon. Varför han då INTE skulle vilja att den här rullstolsburne ska kunna gå, det kan vi inte förstå, detta har ju kristenheten brottats med hela tiden. Teodicéproblemet, om det är bekant? :wink:

:D Detta är helt riskfritt skrev jag, men det är förstås inte riktigt sant. Det finns en ”risk” i det, nämligen att man inte alltid får som man själv först vill… Eller att man måste ändra på något i sitt liv. Bryta upp från det trygga och invanda. Men på något sätt uppfyller man ändå sina önskningar, meningen med sitt liv, om man lyssnar efter Guds vilja. ”Lyssnar inåt”, som ju även ni som ”affirmerar” säger.

:D Barn började jag längta efter när jag var 17 tror jag. Men jag träffade inte mannen i mitt liv förrän jag var 24. Inte förrän efter flera år var det läge att försöka få barn, när livet ordnat upp sig med utbildningar, jobb och bostad. Och sen tog det några år innan vi verkligen fick våra efterlängtade små. Jag levde i förtvivlan över detta att inte kunna få barn. Men drömmen blev sann, fast det tog väldigt lång tid. Nu i efterhand kan jag ju se att det var en himla tur att jag inte fick barn när jag ville det, för jag var verkligen inte mogen… De svåra åren med längtan fick upp mina ögon för en massa andra saker i livet som jag innan inte hade en aning om, så förtvivlan vändes i något gott till slut.

:cry: Min bästa vän dog i cancer när hon var 33. Hon var också kristen. Hon och jag hade en dröm om en resa som vi skulle göra när vi blev pensionärer. Det var väl ett sätt att affirmera, vi såg oss själva som två vithåriga tanter som åkte iväg och levde loppan… :lol: Vi genomförde faktiskt delvis denna resa, (som tur var), hon fick den i present av sin familj och mig när hon var klar med sin behandling och friskförklarad. Genomförde den delvis, och planerade för en fortsättning. Ett år senare var hon död. Alla hennes kristna vänner, och även många som inte kände henne, bad att hon skulle bli frisk och få leva. Så blev det inte. Detta brottas jag med fortfarande fast det är sju år sen hon dog. Men det hon gav oss under sin sista tid… det kan inte ersätta henne och vänskapen, men ändå… Hon levde helt i tron på Gud och hans kärlek och förmådde också ge det vidare till oss som stod och såg på i förtvivlan över hennes lidande. Hoppet och ljuset och kärleken från Gud. Och jag tror intill visshetens gräns att vi ska återse varandra en dag i den värld där alla goda drömmar uppfylls. :heart: (Vi brukar kalla den himlen!) Varför jag tror/vet det kanske jag berättar en annan gång...

:D Så, mina drömmar då.

:D Ibland önskar jag att jag skulle vara ekonomiskt oberoende… typ mångmiljonär… :lol: så att vi kunde göra vad vi ville… och bara jobba lite med det allra roligaste och skippa allt det trista… och bo var vi ville och kunna få huset iordninggjort av proffs precis som vi ville ha det och köpa miljövänliga bilar… och … Fast hur kul skulle det vara? Det vet man ju inte! Man kan ha en dröm och en föreställning om det ena och det andra, men hur det VERKLIGEN skulle vara, det kan man ju inte veta!? Det kanske skulle vara jättetrist att inte ha jobbet som fick upp en ur sängen på morgnarna!

:D Och KAN man verkligen uppfylla alla sina drömmar? Jag har ett konstnärligt yrke och träffar ofta folk som när drömmar om att ”lyckas”, men en del har ju verkligen inte förutsättningarna för det! Hur skulle jag kunna bli mångmiljonär? Kanske genom att spela på lotto eller så… bara det att jag har en känsla av att kapitalet växer fortare om jag lägger undan insatsen istället och sparar den… :roll: :wink:

:D Så liiite mer rimligt, då: Att både jag och mannen i mitt liv ska få jobba med det vi älskar, och att alla våra nära och kära ska bo nära oss (eller vi nära dem kanske...) (så är det inte nu), att barnen ska få växa upp i trygghet och finna sina vägar genom livet till bra utbildningar, jobb, familj och vad de önskar… Att vi ska få vara friska och åldras tillsammans…

Detta blev lite långt… sorry…
:heart: Kram Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej alla :heart:
mycket tänkvärt och intressant det ni skriver. Läser och blir alldeles varm i kroppen av alla kloka människor det finns. Känner att jag gärna skulle träffa er allihopa och fortsätta diskutera! JAg har många tankar men tycker att det är lite för svårt att få ner allt strukturerat i ett inlägg just nu. Får se om vi får till det någon gång i framtiden!
Kram
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Åh, vad ni har skrivit sen sist. Vilka fina inlägg! Jag sitter här rörd...Era ord betyder en hel del idag när jag har det lite tungt och känner mig fruktansvärt obeslutsam. Nej, Fjällmor, jag är INTE klok, då skulle jag väl veta nu, eller hur!!?? :roll: :?

Blomman: Mmmm, det låter helt fantastiskt. Just idag behövde jag höra om hur man kan välja en sådan väg. Välja TID. Jag är urkass på att välja tid. Vet inte hur man gör!!! :shock:

KajsaIE: Det är liksom lättare för mig att se vart DU är på väg! Är det likadant för dig? Då kan du väl berätta, liksom! :shock: :lol:

Ottilia: JA! Fokusera, Tinis! VAD är viktigt??? Jag menar, vad är VERKLIGEN viktigt? Tack för påminnelsen, vännen!

ilindstrom: Jag förstår precis vad du menar. Jag vill inte heller sträva efter något annat hela tiden. Faktum är att jag varit som lyckligast i de perioder av stillhet och lugn där man fått "skörda" mödan man gjort då man var på väg mot något nytt. Att vara på väg är för mig jobbigt och smärtsamt, men nödvändigt. En riktig trygghetsknarkare är jag! :roll:

Stilla: Så klart du vågar! Du skriver så innerligt och ärligt, så jag blir helt betagen! Jag har varit mycket aktiv i kyrkan förut men nu vet jag ärligt talat inte var jag står. IIbland tror jag att jag är ute på en liten utforskarstig och att Gud kanske ler lite åt mina tappra försök att hitta mig själv och min väg. Lilla vimsfia, tänker han nog... :oops: :lol:

Jag har funderat en hel del på det där med affirmationer och lagen om attraktion. Det finns en individualism som jag tycker är osmaklig och ologisk, men en hel del tror jag absolut på. Att vi med våra tankar väljer känslotillstånd och därmed hur vi tar oss an saker och vad vi möter. Vad vi är mottagliga för, liksom. Jag kan inte se att det egentligen talar emot det kristna budskapet.

Tack för din fina berättelse om din väninna! Vill du så vill jag hemskt gärna höra varför du känner sådan förvissning om att ni ska mötas igen.

Krümel: JA! Våga inte backa ur den där kackelträffen. Till våren, eller hur???!!

Kramar!
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Ååh vilken härlig berättelse Stilla...Tack!

Nuförtiden tänker jag ofta på hur många av mina drömmar som egentligen redan har uppfyllts. Jag är så otroligt tacksam över så många saker.

När jag var barn, tyckte jag att livet var orättvist. Varför har alla andra bilar, fina hus, fina kläder, föräldrar som är sams och syskon som inte bråkar och inte jag?? Jag var otroligt koncentrerad på saker men även på att vara älskad av mina föräldrar. Jag kände mig inte älskad, va hemskt egentligen. :( Jag tyckte inte ngn brydde sig om mig. Föräldrarna hade fullt upp med sitt och blandade gärna in mig i massa skit som de själva skulle ta hand om och syster min "hatade" mig nästan (trodde jag) för att föräldrarna lät mig vara ifred och hackade på henne hela tiden. jag var ful tyckte jag också och eftersom jag sökte efter kärlek hela tiden så ville ju jag hitta en man direkt, helst när jag var ca 13-14 år. Förstår ni hur olycklig jag blev när jag inte hittade ngn. Jag skulle aldrig bli gift och bli älskad. :roll:

Idag har jag allt. Jag har människor runt omkring mig som älskar mig oavsett, jag har två underbara barn och dessutom alla dessa saker jag en gång längtade efter. Jag har en fantastisk relation till min syster (det tog 18 år för att "hitta" varann igen!" och nu är jag på väg att hitta mig själv och det jag vill hålla på med här i livet. Hur gick det till undrar jag?

Nu kan jag istället tänka, var det ngn som ändå tyckte synd om mig som barn och GAV mig allt det där?? eller var det jag själv som gjorde mina val så att jag är där jag är idag och har det som jag har det idag... :roll:

Innerst inne tror jag på mina egna val. Jag visste att jag fick lova komma loss från min familj. Och för att göra detta flyttade jag till Sverige. HÄR SKULLE MAN FÅ ALLT MAN ÖNSKADE SIG, tänkte jag :shock: ...Fast riktigt så var det ju inte. Och tur var väl det. Här skulle man också få kämpa och leta och göra nya val...

...Vissa saker har dock kommit till mig, som en belöning tänker jag ibland. Som Tinis till exempel. Jag tror att det var meningen att vi två skulle träffas. Jag vet inte varför riktigt än eller ju, jag vet nog, men kan inte sätta ord på det riktigt. :lol:

Tinis: Det ÄR lättare att se vart DU är på väg. Och så mycket svårare att ha helikopter perspektivet när det gäller mig själv. När vi talades vid igår så kände jag dina känslor och fick svar på min egna funderingar. Vi kompleterar varann på ngt sätt. Häftigt det där :lol:

Oj vad vi är på väg ngnstans allesammans och det är ju så underbart skitjobbigt och nödvändigt...

Mycket svammel och tankar :lol:

Kram på er!
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Tinis o KajsaIE: Tack för respons! Och vilken härlig vänskap ni verkar ha!

Vänskap är också en av mina drömmar, min "bästis" lever ju inte här hos mig längre :cry: Visst har jag andra kompisar och släktingar och bekanta, men det har aldrig blivit likadant med någon annan. Förstås. Det drömmer jag om. En riktigt bra vän att snacka om allt med. Mannen är ju min bästa vän förstås :wink: , men det är ändå inte samma sak. Jag är kanske för kritisk... :roll: :lol:

KajsaIE: Visst spelar det roll vilka val man gör! Jag tror inte heller att Gud ger oss allt automatiskt bara för att det var synd om oss då och då eller för att han skulle tycka särskilt mycket om just mig eller så. Fri vilja och fria val har ju vi människor! Vilket ger oss ansvar! För våra egna liv och och för varandra. Det är viktigt!

Och Tinis: Jag tycker inte heller att det där med att välja tankar och känslotillstånd talar mot det kristna budskapet.
Jag har nyligen läst Mia Törnblom och tycker nästan det är lustigt: Hon ger ju en perfekt beskrivning av ett kristet liv (som det borde vara), fast hon skippar det där med Gud. Att vi ska älska oss själva för att kunna älska "vår nästa", att vi ska tacka, att vi ska förlåta och be om förlåtesle och ställa till rätta, t o m att vi ska "be för våra fiender" som det ju står i Bibeln! Snacka om att kyrkan/kyrkorna har misslyckats när de inte har fått ut detta budskapet, utan istället ställt till det så att folk fått en massa missuppfattningar och fördomar... Så att folk måste gå och leta och "vimsa" :wink: för att hitta rätt... Nu är ju Mia Törnblom en 12-stegsmänniska, och 12-stegsmetoden har väl kristen bakgrund om jag inte har fel för mig. Men ändå. Detta fantastiska budskap har funnits där i 2000 år och folk har bara helt missat det... Det gör mig ledsen...
Nej nu måste jag fixa middag... Kram på er!
:heart: Stilla
kiki

Inlägg av kiki »

Vad härligt att höra om drömmar.

Ang 12-stegsprogrammet, det är ett andligt program MEN inte religöst. Man söker Gud "så som jag uppfattar honom" Gubbarna i USA som på 30-talet utformade programmet hade ju, många av dem, en religös bakgrund som de inte kunde förlika sig med och man ville heller inte utesluta någon som hade en annan gud, t.ex muslimer eller buddister. Det är därför 12-stegs programmet funkar i alla länder världen över. Men man har tagit det som finns i alla religioner, nämligen kärleken, tolerans, osv. Och att vi ska vara vaksamma på våra defekter och då duger ju de 7 dödssynder utmärkt, iallafall för mig :!: Jag tror att Mias budskap går fram till folk just för att hon inte så utryckligen andvänder ordet Gud men sen när man har hållt på ett tag så trillar nog poletten ner, att Gud gör för mig det jag inte kan göra själv.

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det här blir bara andligare 8) så jag ställer frågan:

Tror ni på ett liv efter döden :?:

Jag vet inte vad jag tror, har svårt att (eller vill inte) att det bara ska ta slut. Men om man hamnar i himlen eller föds på nytt... Ibland tror jag lite på något slags kastsystem, att jag ska göra mitt bästa för då får jag det bättre sen. Men oavsett om jag är rik eller fattig så kan jag få det bättre, är man rik och elak så får man det sämre. Är man fattig men gör sitt bästa får man det bättre. Ibland tror jag på att vi är här för att lära oss något innan vi kommer till något annat. Varje människa jag möter ska jag möta för att dra lärdom av det. Ibland tror jag på att man kan spå in i framtiden men att du väljer själv vilken väg du vill gå...

Spännande! :D
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Aha, tack kiki! Jag har bara stött på 12-stegsprogrammet i kristna sammanhang, (sinnesrogudstjänster + nån bok som heter nåt i stil med 12 steg till en kristen tro, minns inte exakt... men den står i vår bohylla nånstans fast jag har inte läst den... :roll: ) därför trodde jag det var kristet.
kiki skrev: Ang 12-stegsprogrammet, det är ett andligt program MEN inte religöst. Man söker Gud "så som jag uppfattar honom"
Vad menar du att det är för skillnad på "andlig" och "religiös"?

:heart: Stilla
kiki

Inlägg av kiki »

Jag tänker så här, i en religion är det någon annan som har tolkat Guds ord, i andligheten får jag göra det själv.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jaha! Så har jag aldrig tänkt på det... I det sammanhang jag möter ordet religiös är det ungefär så här: "Ja, jag är ju inte religiöööös, men jag tror på NÅNting... en högre makt" d v s "jag orkar eller vågar inte ta ställning eller engagera mig för mycket för då kan nån tro att jag är konstig". Eller det kan vara att man (i barndomen kanske) stött på (konstiga) religiösa yttringar som har skrämt en så att man inte riktigt vill ha med det där att göra, inte vill kalla sig religiös. Medan jag då tycker att religiös är man så fort man tror på, vill tro på eller rent av uppfattar att det finns nånting utöver den synliga, vetenskapliga, "bevisbara" verkligheten.
Andlig betyder i mina (kyrkliga) sammanhang "som har med den helige Ande att göra" dvs kristet i allra högsta grad.
Stilla
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"