Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Natten blir underbar, eftersom HV just vann 7:e avgörande kvartsfinalen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Oavsett skälet hoppas jag på en underbart lugn natt, efter två veckors nattamning och ständiga uppvak :D

När det är baddax här brukar Benjamin få bada först med såpass mycket vatten att det når upp till öronen om han ligger ner. Jag har bara halkmattan under. Han frustar lite om han råkar vända på huvudet, men annars tycker han det är toppen och sprattlar på ordentligt. Han tycker att det är kul att ligga på mage också, när det är så lite vatten i. När Benjamin har fått sprattla ordentligt klättrar storebror i badet och så badar de en stund tillsammans också. Mysigt :D

Nu ska jag också lägga mig. Godnatt!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Wow /LO!!
Det fanns fler Hockey-töser här alltså :wink:

Men här hemma är det som mest slagsmål vid tvn.. Jag är Indian, men sambon är totalt väck med Kaffe-lirarna :shock:
Hoppas att det blir vinst till Linköping nu då så att ni kan slå ur FBK snarast :wink:

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nja, alltså, jag hoppas ju på HV - FBK i final, eftersom maken är kaffedrickare men har sympatier för HV. Jag har dock inga sympatier tillbaka - möjligen en liten aning för VF i så fall, eftersom jag är född där, men nä, egentligen inte.

Men det blir tufft vilka som än möts, känns det som. Men både Rödgröna och Svarta (eller lila eller gröna eller vad de nu är) har ju vilat länge nu. Undrar om de kommer ihåg hur man gör ;)

Nåja, nu har jag just sytt klart en klänning till Vera, från ett urväxt linne (mitt alltså) http://se.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116/00000026

Ivar är dunderförkyld och har feber. Hostar ordentligt. Ska kolla till honom innan sängdags här. Om det är varmt så blir det nog en supp i alla fall.
Frågan är om jag ska ringa BVC imorrn om han fortsätter hosta så illa. Jag återkommer om det.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Jaha, då var det klart nu då.. Beckabus vs /LO :wink:

HV-Frölunda.. Ska det bli så illa att våra sambosar/män ska få avgå med segerns sötma.. :shock:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Oj, så blev det :D

Jaja, vi ses väl i semi då, Beckabus. Men vi kanske ska lämna det till en annan tråd?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Ni är tokiga hockeytöser allså! :-D
Ska bli skoj att se hur finalen blir. Själv är jag inte så intresserad men sambon är så.. Ja.. man kan ju säga att matchen med rögle sist som urartade något fasligt framkallade ett par ord i den högre tonarten här hemma! hahaha

Ska handla imorgon så jag tänkte höra vad ni föreslår att vi börjar med som smakis? Ska jag testa lite gröt kanske ?

Idag har vi strålande solsken igen! så jag ska bylta på Hannah och så ska vi plantera penséer och narcissis i krukorna på framsidan.
Kankse tom ska jag putsa fönsterna men vi får se vad vi orkar! Det sistnämnda är ju skittråkigt om man får säga så!

kram
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Emma80

Inlägg av Emma80 »

I natt prövades samsovningen. Emil blev magsjuk och spydde och bajsade flera gånger :( . MEN det positiva är att Elias sov sig igenom det hela trots flera byten av lakan och blöja och allmänt stoj. Vaknade sedan glad som en lärka lyckligt ovetandes :heart: .

MissGiggle: Vi började med Hipps risgröt när Elias var 3,5 månader. Lite raps i och plommon till varje mål så har lilla magen mått bra.
/LO vad duktig du är! Själv kan jag inte ens sy i en knapp så den håller :oops: .
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej tjejer!

för det är väl inga killar här?

med ny energi efter att min lilla flicka ikväll svept 60 ml majsvälling i FLASKA så sitter jag bara här och ler. :D för en månad sedan totalvägrade hon.
har tänkt ut ett nytt matschema med mera mat inför borttagandet av nattmålet. och då även välling som kvällsslurk.

men måste fråga er som säkert vet:

hur mycket välling är rimligt att en 5 månaders dricker?
jag har nu köpt provförpackning- (alltså tetrorna med färdig välling) nestles majsvälling och mild välling från semper- båda rekom från 6 månader. vilken är att föredra? majsvällingen gick ju ner ikväll utan problem får se hur det funkar med den andra sorten...

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Emma: Gud vad tråkigt med magsjuka! Hoppas det blir bättre snart!
Men se på den ljusa sidan, Elias klarade det med glans eller hur!? :-D

Idag har vi haft besökt och det är alltid lika skoj att få så positiva reaktioner på Hannah! haha
De är så imponerade av att hon sover som hon ska, när det är dags utan en massa skrik coh gråt och att hon vaknar när det är dags.
De låter sina små sova när de vill och äta när de vill, och ja, ni kan ju tänka er resultatet! Massa kink och de vet eg aldrig var felet är och så provas det allt möjligt!
Men jag har sagt att när de vill testa AW metoderna ska jag supporta fram tills dess så har de inte mycket att komma med hos mig :-D
hahaha
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
ElinN

Inlägg av ElinN »

Blääää för magsjuka Emma! :( Hoppas ni andra klarat er och att Emil är bättre nu!

Hur har det gått med vällingen lilla Mia?

Känner igen mig Miss Giggle! Men ofta är folk inte mottagliga för tips -man har ju bara "haft tur" och fått en "snäll bebis"! :roll:

Själv är jag fortfarande hos min mamma med flickorna. Lite jobbigt just nu får man väl erkänna. Elvira har ONT! Det måste vara ännu fler tänder på G, för hon bits som attan, gnager på allt och skriker näst intill hysteriskt av smärta. Har aldrig sett henne så här ledsen och förtvivlad. Man blir så maktlös. :cry: Jag gillar inte att ge alvedon bara så där, men nu gav jag det till kvällen och då somnade hon faktiskt lugn och nöjd. Har skrikit så huset skakat vid alla sovpass senaste dagarna! :shock: Tycker ni man kan ge en alvedon då och då om hon verkar ha så pass ont???! Det hjälpte onekligen.

Elvira har slutat ta flaskan tvärt, har inte tagit den på över en vecka. Hon har alltid fått kvällsslurk på flaska och nu vill hon bara ha tutte och jag tycker inte hon står sig så bra på BM... Vill ju ta bort nattmålet vartefter och då skulle jag må bra av att veta att hon fått välling till natten! Elvira slutade själv med nattmat när hon var 4 månader, men sen blev hon så sjuk och hade så otäck hosta m.m... att jag återinförde nattamning för att göra nätterna lite trevligare för alla. Hon behövde det då, men nu är det mest vanan och att hon faktiskt är hungrig för att hon inte äter nån kvällsslurk. :?

Min stora tjej åt mycket mer (större portioner) mat i den här åldern, Elvira har inte samma aptit... Hur ser det ut för era? Hur mycket äter dom?

Elviras dag ser ut så här:
8: Gomorgon! Amning (+ lite leverpastejmacka alt leverpastej på smörgåsrån)
10-11.30: Sova 1,5 h
12: lunch, ca 1/2 liten burk/hemlagat (kött, potatis, rotfrukt/grönsak), lite frukt
13.30-15: Sova 1,5 h
15.30: amning (känns som hon behöver lite mer här, men vägrar flaskan)
17.20: sova 20 min
18: havregröt på 1 dl vatten, lite frukt
19.30: amning (förut drack hon även 100-150 ml ersättning/majsvälling)
20: Gonatt

Hoppas att både jag och Elvira får sova gott i natt, och resten av huset med, och ni också förstås! KRAM :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi andra klarade oss, tror det var något i alla snö han petar i sig under en dag :roll: :) .

Elin, jobbigt med tänderna! Jag hade nog givit Alvedon om hon har det så jobbigt. Och kyla bitringar och annat som hon kunde tugga på på dagarna. Kanske kan vara gott att tugga på en fullkornsskorpa?

Elias äter på en dag:
6.30 Kort amning, kanske 3 min. Har aldrig legat länge vid bröstet.
7.30 Gröt, ca 75 ml, 1/3 burk plommon, erbjuder utpumpad bm (han vill inte heller ta flaska när han redan är mätt så vi provar pipmugg, glas och annat och då vill han ha) tills målet är slut efter 45 min.
10.30 1/3 burk plommon, ca 1 burk puré (gör egen med massa smör oftast så det är svårt med mängden), npgra skedar frukt. Fyller på med bm, vill ofta inte ha så mycket. Kanske 20 ml.
14.15 Amma två korta gånger, provar inom 45 min men vill ofta inte ha så mycket.
17.00 1/3 plommon, ca 125 ml gröt.
18.15 Erbjuder nattslurk, vill ofta inte ha men sover ändå som en stock.

Så mitt tips är att servera ersättningen i annat än flaska, då kanske hon tar.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jo, det går bra med vällingen elin. vi kör på nestles majsvälling nu till hon blir ett halvår. 1 dl fick hon i sig inför natten igår. selma äter i princip samma mängder som lilla e. och inte sover hon som en stock på natten hon heller. jag ger suppar om det behövs. det är ju tillfälligt!

angående nätterna och mat så kommer ju våra små att äta mer bara vi tar bort nattmålet. under mitt försök att ta bort nattmålet när hon var 4 månader så märkte jag stor skillnad på aptiten efter ett par dagar... men som sagt inatt tuttade hon totalt 20 minuter på båda brösten och var så nöjd efteråt.... känns som vi är på väg åt fel håll.... :?
säkert kommer det bli bättre för er elin när ni kommer hem igen! så brukar det ju vara. :)

ang borttagande av sista nattmålet. selma sover i sin spjälsäng dag som natt nu. hur ska jag göra? köra en regelrätt kur med buffning osv eller lägga över i vagn igen och vagna mig igenom de första mornarna??? blir det inte svårt sen igen då att lägga över i spjälisen om hon vant sig vid vagnen under säg en veckas tid?!

kramar!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ivar är sjuk :( Men jag har ringt till sjukvårdsupplysningen och de säger att den förkylning som härjar här omkring just nu är elak. Snorar och hostar i fyra fem dagar och sedan får man rejält med feber i upp till en vecka. Vi är inne på andra dagen med 40 graders feber.

Han är trött och hänig, men ändå på bra humör när han är vaken, så det är nog ingen fara.

Har köpt ipren, som tydligen ska ta ner den höga febern bättre. Men det jobbiga i detta är att han är orolig på nätterna. Gnyr och gnäller och sover dåligt. Men det är väl inte så konstigt. Stackaren :heart:

Nu sover han gott i alla fall och jag har också sovit en timme.

lilla mia, ang. mattmålet så körde vi en kur i spjälsängen (maken kände sig av någon anledning bekvämare med buffning än vagning). Första natten var det rejält mycket buffande och ramsande, sedan satt ramsan som en smäck.
Men det betydde inte att han sov hela natten. Han vaknade och vaknar fortfarande ibland i vargtimmen. Han får oftast en tydlig ramsa och somnar oftast om igen.
Om du vill köra i vagnen så tycker ajg att hon ska sova där hela natten. Det blir lite konstigt budskap om hon vaknar, blir upplyft och DÅ ska somna om. Eller fattade jag fel?
Men vagning eller buffning spelar ingen roll, bara hon får rejält plats i vagnen och har viss rörelsefrihet under natten. Och se till att jobba in ramsan samtidigt! För det är ju den som ska ta över, helst redan andra natten.

ElinN När det gäller hur mycket mat bebisar (barn, människor) äter så är det väldigt olika. Jag har haft två matglada runda goa bebisar, men min femåring äter som en liten sparv. Om du känner att amningen på eftermiddagen inte räcker, kan du inte ge lite mer mat? Lagad riktig mat?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag uttryckte mig nog lite otydligt. alternativet är ju att:

a, först kura i vagnen 3 dagar och sen uppföljningdsvecka på det. och sedan flytta över till spjälsäng- när nätterna förhoppningsvis sitter.

b, köra kuren direkt i spjälsäng. med buffning.

jag tänker att det kanske blir dubbelt att köra i vagnen först och sen lära henne spjälsängen igen.... men vagning är ju enklare. fast å andra sidan en natt med buffning fixar vi väl... andra natten är det ju ramsan och ev solfjäder...

åhh, jag gruvar mig. gick ju inge bra förra gången. stod då i princip och vagnade mellan 5-7 varje morgon i en veckas tid- till vi gav upp.

det verkar vara så olika på olika barn. en del barn sover som grisar och fattar direkt- medan andra strular i flera veckor... jag antar att mitt barn hör till dem andra... :roll:

kramar!

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"