Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Olava skrev:Efter 45 minuter vaknar han. Det slår aldrig fel. Då får jag gå in till honom, lägga honom tillrätta o ramsa. Även då så ligger han först o bara småpratar. Sällan gnäll. Verkar nöjd. Han kan ligga så i nästan en timme. Och då är ju vilan slut. MEN här är jag o ser till att han somnar igen. Så får han sova ytterligare i 45 minuter. Eller tjugo minuter...
Här tror jag att en del av problemet ligger. För att ett schema skall fungera så gäller det att man sätter tiderna, respekterar dessa, använder max marginalkvart vid behov på långa luren och sedan tänker FÖRUTSÄTTNINGAR till 1,5 tim sömn. Sedan om det inte blir så, ja det händer. Så länge du kompenserar med att låta honom sova mer så kommer du inte få till ett fungerande schema.

Vad tänker du kring detta?
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Hej Elle!

Jo, jag vet ju egentligen detta. Det är bara att jag behöver höra det igen. Hoppas ni inte tycker jag är tjatig.

Idag har han fått för lite sömn igen. Bävar för att nätterna ska börja krångla snart.

Om jag gör som du föreslår... Han sover 45 minuter...vaknar och ligger vaken, småpratar. Ska jag då låta honom ligga bara? När han bara ligger o trivs ändå... Förstår du? OCH ta upp honom efter 1,5 h från det att jag lade honom?
Om han vantrivs, gråter eller nåt. Ska jag då gå till honom, vända honom tillbaka till magläge om det behövs...ramsa? Eller bara vända o låta bli ramsan, vända honom som om han gjorde det själv??? Är du med??

En annan fråga. Jag brukar gå in till honom innan jag lägger mig, en vana bara... Ibland har han lagt sig på rygg o verkar sova gott. Ska jag låta honom ligga så, eller ska jag vända honom???

Det var nog allt för idag...

kram så länge!/olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

Olava skrev:Idag har han fått för lite sömn igen. Bävar för att nätterna ska börja krångla snart.
Försök att ta det lugnt och få bort dessa tankar.
Olava skrev:Om jag gör som du föreslår... Han sover 45 minuter...vaknar och ligger vaken, småpratar. Ska jag då låta honom ligga bara? När han bara ligger o trivs ändå... Förstår du? OCH ta upp honom efter 1,5 h från det att jag lade honom?
Om han vantrivs, gråter eller nåt. Ska jag då gå till honom, vända honom tillbaka till magläge om det behövs...ramsa? Eller bara vända o låta bli ramsan, vända honom som om han gjorde det själv??? Är du med??
Jag har aldrig gjort något "väsen" av att barnen vaknat för tidigt utan då har de fått umgås med sig själva till luren är slut. De får ju vilan. Jag skulle inte göra någonting om han inte behöver din hjälp. Jag har heller aldrig gått in och vänt utan svarat med ramsan. Jag anser att juvelerna behöver lära sig att det GÅR att somna på rygg också. En annan väg att gå är att gå in EN gång, vända rätt och ut utan ramsan, med en attityd av att han vände sig helt själv. Välj den väg som passar dig.
Olava skrev:En annan fråga. Jag brukar gå in till honom innan jag lägger mig, en vana bara... Ibland har han lagt sig på rygg o verkar sova gott. Ska jag låta honom ligga så, eller ska jag vända honom???
Här finns inget "ska" utan gör så som du vill.

Olava

Inlägg av Olava »

Tusen Tack för snabba svar!!!
//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Olava

Inlägg av Olava »

hallå där!

igår gick dagen i stort sett som smort...
vi får se hur det går idag.
nu lade jag honom kvart i nio. han låg o bökade i en kvart innan han somnade...
jag har schema att han ska sova nio till kvart i tio
och då...tänker jag att marginalkvarten funkar då han somnade o han hinner sova till kvart i tio o ändå är jag inom marginalkvarten... tänker jag rätt då? Om du förstår vad jag menar!? Jag lade honom tidigare för att han verkade så trött...o så vaknade han så tidigt i morse...o jag hade ändå försökt hålla honom vaken från halv nio då han först började krångla.

Det är det jag vill ta upp idag.
Han vaknar varje morgon halv sex plus minus en kvart/halvtimme.
Jag pangramsar först.
Han tystnar men ligger sen o småpratar...
Jag låter honom vara...
men så kommer storebror upp. han vaknar o kommer in till oss. vi har låtit honom göra det...inte orkat annat...
Lillebror ligger fortfarande o småpratar men börjar få en irriterad stämma...
Tillslut går jag in o lägger honom på rygg. går ut med ramsa (eller så gör pappan det innan han går ner, då är klockan sex)
De senaste dagarna tystnar han om han får napp. OCH somnar om.
Då får han sova i 45min till.

(vi får inte ordning på storebrors mornar hellre. han har fått ny klocka, o de fungerade en morgon...men inte sen...grejen är den att vi nog är för lata där oxå. FUnderar på att köra en drive den veckan han slutat på dagis. Hårdköra på mornarna. HAN behöver verkligen sova till sju.)

Jag har schemat:
7.00 vakna käka fr B1 o B2 (storebror ska oxå vakna då)
8.00 frukost, tänkte att lillebror kan börja få gröt då...eller smörgås...
9.00 Lillebror ska sova i 45min
9.45 vakna
10.00 frukt för båda
11.30 Mat för Lillebror och frukt B1 o B2
12.00 - 13.30 Lillebror sova 1.5 h
12 vi andra äter lunch
13.30 lillebror vaknar
14.30 mellanmål frukt B1 o B2
15.45 - 16.30 Lillebror sova 45 min
17.00 gröt för lillebror (B1 o B2)
17.30 middag för oss andra
18.45 nattslurk
19 godnatt för båda

vet inte om det är bra schema
men jag tror det skulle fungera för oss
Vi måste nog ta tag i det här med Storebrors mornar oxå
Och lillerbors med
vet att han(storebror) inte somnar hos oss, men likväl låter vi honom komma in...vi är för trötta helt enkelt... MEN det är ju bara mysigt då... INte så kul eller mysigt på eftermiddagen, då vi båda bryter ihop av trötthet.

Behöver lite feedback.

kram så länge!/Olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olava, jag tycker det låter som en bra ide och ta tag i allt nästa vecka då storebror är hemma. Och ja, han skall ju också lära sig sova, men då måste ni ju bli konsekventa, visst? Du kan gott räkna med att han kommer och ställa både en och annan fråga.

Vad det gäller lillebror har ni nu "LÄRT" honom att han MÅSTE vändas till rygg och allt annats som nu händer... Här måste du verkligen dra öronen åt dig och ta fram och sen HÅLLA en strategi. Och i ert fall skulle jag påstå att ni verkligen måste ta en hel vecka att ramsa och sen spela mozart eller göra ingenting som morgon aktivitet. Återkom när det närmar sig kan vi prata om en strategi ni vill ha.

:?: Sen undrar jag, har ni verkligen KOLMÖRKT i sovrummet? Förutsättning för att de skall sova på morgonkvisten är att det är kolmörkt och att du helst har stängt dörren HELT och i vissa fall stänger ute ljuset som dörren kan släppa in. VI har gjort så precis när sommaren och sommartiden kom, men nu kan han sova med sovrumsdörren öppen för att Tor ÄR skalman. Så man måste ge sina barn en ärlig chans att bli sina små skalman och det tar ibland månader.

Som du ser i min signatur tog det från 12 timmars natt till dipl. SS 2 mån, men man måste jobba målmedvetet och inte avvika, då funkar saker sen och överväger man inte annat gör inte barnen det heller. Så hitta attityden!

Här kommer pepping!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

hej där TorsMamma!

Jag tror dej.
Men det blir ingen Mozart. Min sambo vägrar det. Så vi får köra "ingenting som morgonaktivitet".
Vi börjar nästa vecka. På måndag.

Det är inte kolmörkt i Lillebrors rum. Men så mörkt vi kan få till det.
Han sover i ett litet utrymme, där det finns ett litet fönster som vi tejpat för med sopsäck. I själva ingången, har vi hängt upp dubbla draperier för att få det så mörkt vi bara kan. Så kolmörkt är det inte. Men mörkt. Det går kanske att få det lite mörkare.

Vad gäller Storebrors rum så är det oxå så mörkt vi kan få till det just nu. Men vi ska fixa till det mer. Grejen är den att fönstret där inne går inåt o när det är så varmt o solen ligger på hela dagarna så blir just hans rum så varmt att fönstret måste stå öppet på nätterna. Då är det svårt att få det helt mörkt. Men det går säkert att få det mörkare.

Vi höres!
/Olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo det är svårt det där, det jag gör är att jag öppnar inte fönstret, och sen reflekterar aluminiumfolie bättre värmen (jag har tejpat upp aluminiumfolie på rutan). Orkar du kan du sen göra som jag, öppna dörren så kall luft kommer från hallen där det oftast är mera dunkelt och sen går jag upp vid 4-5 tiden och stänger dörren inför morgontimmarna. De sover på så sätt gott och får inte FÖR varmt och sen kan man stänga så det blir mörkt till morgonkvisten.

Vad tror du om det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Tack för tips!
Låter bra.
Synd att jag ser det här nu, i morn får jag testa det i Lillebrors rum. Det känns så mycket med Storebrors rum, att tejpa upp aluminium i hans fönster. Men jag ska nog göra så...
Men att låta bli att öppna fönstret är ju det bästa... Vi har en balkongdörr precis utanför Storebrors rum, så det är nog en bra idé att öppna den lite mer för att få in luft.

Det är lite strul den här veckan...så vi kör igång på riktigt nästa vecka...
Med att få i ordning på våra tidiga mornar.

tack o kram!/Olava
Olava

Inlägg av Olava »

hej där

här har vi det bra ftf

jag "kurar" storebror igen. alltså försöker få honom att sova längre på mornarna o få sina tolv timmar per natt som han verkligen behöver, då han vägrar sova dagtid.
i morse ramsade jag till honom för första gången på länge...han fortsatte ropa men jag lät honom vara, gick in o duschade istället, för att skapa ljud i huset...

lillebror vaknade tio över 6, en vanlig tid för honom, även om han ibland vaknar senare. vi har de senaste dagarna ramsat o han har lugnat sig. bara varit tysta, försökt somna om igen. i morse hörde jag honom igen tjugo i sju...
jag har oxå infört klocka både för lillebror o storebror.

i morse tog jag dock upp lillebror o ammade honom innan det var dags för storebrors klocka att ringa

fönstren i båda rummen, är förtejpade med aluminiumfolie. för att minska ljusinsläppet så mkt som möjligt... det verkar fungera bra i storebrors rum iallafall. för sedan jag tejpade hans fönster, så har han sovit längre på mornarna...om det nu är det?!

tycker det är svårt att få till ett bra schema

det bästa är om jag kan ta upp lillebror o amma honom innan storebror kommer. sen myser vi i sängen alla tre en stund innan det är dags för frukost.
ibland äter lillebror bra med gröt, ibland verkar han inte så sugen...
han sover sen mellan nio o kvart i tio
sen till lunch, det blir klockan elva halv tolv för lillebrors del, han ska ju sova igen runt tolv. då äter han inte direkt mycket heller... gillar inet potatis...o så försöker jag amma innan han somnar...eller så ska jag bara amma då, o ge honom mat när han vaknat...eller???

( nu ikväll krånglar han, hör jag genom babyvakten, det har inte hänt på flera veckor...jag minns inte när han krånglade sist. vet inte vad det är som händer...)

vill gärna ha tips om schema IGEN...inklusive mat o så...hur jag ska tänka...
för jag får itne till det riktigt...
//måste gå nu, för lillebror krånglar...

olava
Olava

Inlägg av Olava »

hej där

tänkte här om dagen ställa en fråga om när man kan kalla sitt barn en säker sovare. jag har säkert en bra bit kvar.
nu har lillebror börjat krångla lite på kvällarna. de har varit hur stabila som helst länge. o så plötsligt så börjar han gråta o vara ledsen.
svårt att veta vad det är tycker jag.
är han hungrig?
vissa dagar äter han mindre
andra dagar äter han mer
drömmer han?
ja kanske
han är ju aktivare, o är väldigt nyfiken på allt runtomkring
svårt att veta

och hur ska jag bemöta det?
jag ramsar - det går bra
men när han gråter JÄTTEmycket, då tar inte ramsan (vilket den gör på nätterna...ofast) då går jag in o lägger honom på mage o buffar bestämt o går ut. antingen med ramsa eller utan.

ja ni...

så är det

olava
Elle

Inlägg av Elle »

Olava, hur går det för Lillebror att ta sig framåt? Det kan vara en frustrerande period för dem. De vill framåt men vet inte HUR :evil: Så här skulle jag göra: MASSOR av mat, mycket utevistelse, social delaktighet och magläge på golvet.

Vid protester efter läggning så sätt på klassisk musik utanför hans dörr eller gör husljud om det funkar. Om han blir ledsen så ge en hög och betryggande ramsa. Vid KRIS så gå in en gång, lägg tillrätta ordentligt och håll en statisk solfjäder tills han lugnar sig och slappnar av i kroppen. Tryck då till över ryggen och gå ut med en betryggande ramsa.

Olava

Inlägg av Olava »

Tack för omtanken Elle!

Bra fråga.
Känner att den berör.
Många gånger får jag känslan av att Lillebror kommer i andra hand.
Andra gånger är det Storebror som kommer i andra hand.
När jag går o lägger mig har jag ofta känslan av att jag inte varit tillräcklig för nån.
Att båda fått stå tillbaka.
Och när jag ägnat mig åt att lugna den ena medan det varit den andres "tur", så har egentligen ingen fått det den behövde.
Låter lite lätt kaotiskt.

Lillebror är med mig hela tiden när han inte sover.
I allt jag gör.
Vissa dagar så ligger han mest på golvet o grejar med sina grejer. Leksaker eller typ ett decilitermått eller vad nu han fått i sin hand.
Det är lätt att han får ligga där.
Storebror är mer MED i det jag gör.
ELler så pussar han på Lillebror, eller är på honom på nåt annat sätt... o jag får kliva in o bryta... Alltså han får kramas o pussas men till en viss gräns då han tar i för mycket...

Det blir lätt att Lillebror bara är med. Att jag inte pratar så mycket med honom. DET har jag jättemycket dåligt samvete för. När storebror var i hans ålder, läste jag böcker för honom varje dag. Jag tror att LIllebror skulle uppskatta det.

Ja, din fråga ger mig många tankar.
Många.
Mat, jag proppar i honom mat.
Vissa dagar äter han mer o andra dagar visar han tydligt att han inte vill ha mer.
Ikväll smällde han lätt i sig en portion risgröt. Han skulle kunnat äta en till är jag säker på...men känner mig osäker på hur mycket han kan äta egentligen.
Jag ammar efter varje måltid.
På morgonen dock får han bröstmjölk det första han får.

Jag har gjort så som du föreslog. Först ramsat. Gått in vid kris. Men buffat honom en kort stund till ro. Solfjädrat o gått ut med ramsan.

Det går ganska bra. MEN jag vill få till mornarna med Lillebror. Han vaknar alltid runt 6. Jag ramsar o han tystnar. Vaknar igen runt tjugo i sju...
Okej, men jag vill helst få väcka honom...

Nu är det iallafall så mörkt jag kan få till det där inne. Mörkare går inte i nuläget.

mvh//Olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker i alla fall att du jobbar på bra. Det där med det konstant dåliga samvetet tror jag många är drabbade av på olika vis. Men du måste ändå känna att du gör ditt bästa och det får lov att räcka. Du är hemma, du finns ju tillgänglig, ingen svälter, ni jobbar i grupp, alla sover som folk. Mer kan i alla fall inte jag begära av tillvaron. Visst sen skulle man behöva...tvätta, städa, leka, umgås osv... Men det är inte det som AW skriver om i BB faktiskt. Läs gärna lite i den. Jag är just nu inne i "Liten blir stor" kapitlet där hon pratar mycket bra och övergripande om just flock tänket och känslan man skall skapa som familj. Det gillar jag. rekommenderar starkt att du läser lite extra där, jag mår jämt bättre då. :D

Ang. mornarna gör du helt rätt. 1 pangramsa/uppvak och sen ingenting. De kommer att lära sig. Tor tog nog lätt 2 mån på sig att lära sig detta.
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

Hej !

Måste först skriva att det går hur bra som helst här på nätterna.
LIllebror sover hela natten numer. Så vi är bortskämda.
Dock vaknar han runt halv 6 o ligger o småpratar.
Jag är osäker på hur jag ska göra. När vi var på semester en vecka o bodde hos några vänner, sov vi alla i samma rum. Det var väldigt lyhört, så när han pep till runt fem sex stoppade jag nödproppen i munnen på honom. o han somnade om. VIlket jag fått fortsätta med efter det.

Jag är idag, ute efter två råd.
Hur ska jag göra där på morgonkvisten?
Han ligger o småpratar länge länge för sig själv. När han börjar bli irriterad på rösten har jag gått in o gett honom nappen. HUR ska jag göra för att bryta mönstret? Han har även bajsat oxå, men jag byter inte på honom förrän det blivit morgon kvart i sju/sju.
Och så behöver jag råd o lite tips om schema.
Hur mycket sömn behöver han nu? Han är 6,5månad.
Han verkar vara väldigt hungrig igen. Blir inte riktigt nöjd.
Dagens schema.
6.45/7 väcker vi honom med klockan (då har han sovit i 45 minuter efter att han fått nappen...)
7-7.30 ligger kvar i sängen, äter från B1 o B2, så mycket som han vill ha. lite svårt att koncentrera sig, då storebror är med o hoppar i sängen eller vad han nu hittar på.
8.00 frukost - gröt :äter inte så mycket, men kanske en halv barnportion havregrynsgröt med katrinplommonpuré.
9/9.15 sover 45 i vagn ute.
9.45/10 vaknar av sig själv, eller så väcker vi honom.
11 lunch - en liten burk + en frukt(puré) vatten B1 o B2 ibland får han B1 före maten, o B2 efter maten, beror på hur hungrig han verkar
12/12.15 lägger honom i vagnen ute för att få sova i 2h, han somnar ofta runt halv ett o sover sen i 1,5h/1h45min. jag tar upp honom då han legat i vagnen i 2h. ibland tidigare. han är lugn när han vaknar o kan ligga för sig själv o småpilla lite med sina fötter eller annat...
vaknar då runt 14.
14.30 mellanmål (eller ska jag ge honom middag? eller gröt? han verkar så hungrig numer, står sig inte bara på en frukt fram till nästa måltid runt fem.) + B1 o B2
16.15/16.30 sova i tjugo minuter
17 gröt (vrålhungrig numer)
18.15 kvällning
18.30 nattslurk från B1 o B2 men äter inte så mycket
18.45 god natt
somnar mellan 18.50 - 19.15, småpratar för sig själv, sällan att vi behöver ramsa en extra gång. de senaste gångerna vi ändå gått in, har det varit för varmt för honom. jag har klätt av honom o han har somnat gott efter en liten stund. utan gråt.

är ni med?
jag ber om råd kring hur jag ska lägga schemat?
hur mycket mat jag bör ge, o när?
tycke det är svårt att veta HUR mycket jag kan ge...han är så stor o tjock?

hoppas ni förstår vad jag menar!

kramhälsningar från Olava
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"