SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu är jag tillbaka med funderingar igen... Alltså det känns inte som att det funkar rikigt ändå. Junior somnar oftast på ensamleken numera. Ibland somnar han inte alls och ibland somnar han ganska tidigt. Det är lite svårt att styra över det liksom.

Han har sovit gott på långluren förutom igår. Då inträffade något som aldrig hänt förut. Han vaknade i skarven och låg och muttrade och så höll han på i över en halvtimme innan han somnade. Han muttrade lite surt, tystnade, muttrade igen osv. Jag lät honom hållas och sysslade med mitt. När jag sedan väckte honom upptäckte jag att han fått in handen i tröjärmen (som är för lång). Tröjärmen var blöt. Vi har ju inte sett att han suger på tummen eller liknande. Men det kan ju hända att han var sur för att han ville snutta på handen nu när han får tänder. Andra lilla framtanden nere har precis börjat spricka igenom.

I det här fallet KAN det INTE handla om att han var hungrig eftersom han åt 280 ml mild fullkornsvälling till frukost. 1 stor burk mat, ½ stor burk frukt + 100 ml fullkornsgröt till lunch. Det kan heller INTE handla om att han inte var trött eftersom han inte sovit nåt på ensamleken den dagen.

Sen har det hänt att det tagit upp till 15-20 min för honom att somna när jag lagt ner honom i vagnen på eftermiddagen istället. Han kan ligga och muttra surt eller prata glatt innan han somnar. Sedan är han är inte speciellt trött på kvällarna utan det är fullt ös och han leker och har kul. Men han somnar ändå rätt fort när man väl lagt honom.

Sen vaknar han gärna vid 6 när Pappa går upp och somnar inte om längre... Det gör mig tokig... för jag vaknar också av Pappas klocka och sen kan jag inte somna om när han är uppe och stökar och Junior ligger och mumlar/gnölar/pratar till 7.

Det är såna dagar som han sedan somnar på ensamleken.

Har inhandlat en väckarklocka till Junior som jag tänkte börja använda. Vill bara få klart ett schema och bestämma mig för ett datum då vi kör!

Skulle bli jätteglad om nån ville hjälpa mig att spåna på lite tider till schema. Funderar på om vi inte ska testa att plocka bort eftermiddagsluren ändå.

Sen undrar jag återigen om kvällsslurken. I 30% av fallen vägrar han dricka välling till kvällsmat. Får liksom rysningar när han får in flaskan i munnen om han inte är sur och vägrar att öppna munnen öht. Han får nåt annat till kvällsmat istället då. Avocado i bitar har varit det senaste som funkar.

Sen en annan liten kul grej. Jag har läst i BB om de olika kropps- och personlighetstyperna. Det kanske är för tidigt att säga men jag kan känna igen vissa drag hos Junior. En känslig muskelbyggare måhända. 8)

Berättelsen om muskelbyggaren Felicia som lär sig att gå med en pall var sååå träffande. Man kunde satt in Junior och hans lära-gå-vagn där istället. Helt klockrent! Han kör ända in i kaklet tills det tar stopp och gärna lite till tills man vänder vagnen och han kör emot nästa vägg, igen och igen och igen... Han säger inget alternativt grymtar och stönar lite när han kämpar. Vilka projekt han än tar sig för så är det på samma sätt. Målmedvetet och envetet med lite grymtande.

Nästa grej som stämde in sååå perfekt på Junior är givmildheten. Han delar så gääärna med sig av sina leksaker mm och vill att man ska smaka på hans goda bitring eller vad det nu är för nåt fint han grejar med. Han bjuder också gärna sin vällingflaska till mamma eller pappa att smaka på. Fullständigt förtjusande! :heart:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Javisst är det dags för ett 9 mån schema tycker jag! :D

Hur ser det ni har idag ut? Jag sköt lite på lurarna vid 9 mån så Tor sov så här:

Schema 9 mån

07.00 Morgon - Välling
08.15 Frukost (Gröt (Lactiplus) +pure)
09.15-10.00 Sova 45 min
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
17.30 Mat + plockmat
18.00 Bada med Pappa
18.40 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Vi har ju aldrig lyckats riktigt med välling och flaska så vi matar på annat istället. Vi har kört med sempers fruktyoghurt i burk, den har vi fortfarande. :idea:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tack för svaret!

Såhär har vi det nu.
7.00 godmorgon!
(vi kramas lite och sedan får Junior krypa fritt medan jag går på toa, fixar välling etc)
7.20 välling (sedan får Junior krypa fritt och brukar passa på att bajsa om han inte gjort det före vällingen)
blöjbyte, påklädning
7.50 ensamlek (inkl. lur 45 min vilken har minskats ner till 20 min och nu inget alls)
9.15 tas upp
påklädning, gå ut med vagnen och hundarna
10.30 hemma igen, Junior får krypa fritt medan jag fixar lite och sedan gör lunch till Junior
10.45 lunch, blöjbyte
social delaktighet
11.30 bus och skratt
11.45-13.15 sova långlur
morna sig i soffan och kramas lite
13.30 social delaktighet
14.00 mellis (välling)
mer social delaktighet bjuds men Junior väljer oftast att syssla med egen forskning
15.00 gå ut med vagnen och hundarna
15.35 läggs ner i vagnen, det tar kanske 10 min innan han sover och sedan väcker vi efter 20 min, promenerar vidare
ibland är vi ute och grejar med nåt eller träffar grannarna osv utanför efteråt
17.00 värmer mat, äta middag
17.30 läsa en bok, pappa brukar komma hem från jobbet och vi sitter och umgås allihop på golvet
18.00 bad
18.30 välling
skratt och bus
19.00 godnatt

Lite tankar till ditt schema TorsMamma. Någon andra grötfrukost är nog inte aktuellt här eftersom Junior ratar gröt med sked. Han får kväljningar och kräks. :? En stor flaska välling går i till frukost och det får räcka tänker jag, eller?

Morgonluren hade ju varit fint om man kunde ha ihop med ensamleken så att han kan styra över den själv.

En annan tanke. Är det idé att senarelägga middagen till 17.30 för att den ska komma närmare inpå natten. Just utifall att han inte vill ha kvällsmat sedan så att säga. Som det är nu äter han middag kl 17 och det tar typ 10 min för honom att sluka all mat och det blir ju lång tid till frukost då om han vägrar kvällsslurken tänker jag.

Jag tycker det låter vettigt att skjuta lite på långluren så att inte kvällen blir så tokigt lång. Sen har vi ju ändå promenad i vagn på eftermiddagen (hundarna måste ju ut) så på ett sätt blir det att sitta still och vila. Är Junior extreeeemt trött så skulle han ju kunna somna sittandes men det har nog nästan aldrig hänt. :roll: Vem har tiiid att soova när det finns så mycket kul att titta på? :shock:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Någon andra grötfrukost är nog inte aktuellt här eftersom Junior ratar gröt med sked. Han får kväljningar och kräks. En stor flaska välling går i till frukost och det får räcka tänker jag, eller?
Nej det tycker jag inte heller att ni skall införa, det är Tor som inte är hungrig på morgonen och äter MAX 100 ml välling inför grötfrukosten som ätes sen. Men den är HELT onödig om det äts välling så klart. :wink:

Jag håller med dig om fm luren där på ensamleken, men för oss funkade det liksom aldrig riktigt. Tor behövde luren och den tog han inte på morgonleken. Men sen när han blev större och den luren skulle bort och vi förlängde ensamleken till dryga 1,5 tim gick det lite bättre. Men för oss har det varit svårt med luren på morgonleken tyvärr. :(

Viss vila i vagn har vi fortfarande, men ingen sömn så se inte det som ett problem, är de aktiva och ute och rör sig mycket endå (inte sitta och titta på tv timme ut och timme in) så är det inga problem.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nej det tycker jag inte heller att ni skall införa, det är Tor som inte är hungrig på morgonen och äter MAX 100 ml välling inför grötfrukosten som ätes sen. Men den är HELT onödig om det äts välling så klart. ;)
280 ml mild fullkornsvälling torde duga som frukost vid 7.20 ca? Frågan är om han klarar sig på det till lunch om man senarelägger lunchen till 11.30? Som det är nu äter vi lunch strax före 11 så det är alltså 40 min längre... Är det dumt att lägga in ett litet mellis i form av frukt eller annat där på förmiddagen?

Har skissat lite på schema. Har utgått från det vi har idag men plockat bort eftermiddagsluren i vagnen samt senarelagt lunchen och långluren. Kom gärna med synpunkter!

Skulle gärna ha morgonluren ihop med ensamleken och som sagt har det ju funkat rätt bra hittills. Vi började göra så då Junior på eget initiativ helt sonika somnade på ensamleken en dag och fortsatte sedan med det. Tror du att det skulle funka?
Viss vila i vagn har vi fortfarande, men ingen sömn så se inte det som ett problem, är de aktiva och ute och rör sig mycket endå (inte sitta och titta på tv timme ut och timme in) så är det inga problem.
Det blir automatiskt vila i vagn två gånger om dagen. För- och eftermiddag. Eftersom vi har hundarna som måste ut som sagt. Junior är aktiv heela tiden när han är vaken. Alla kommenterar hur oerhört AKTIV han är. Så... ingen risk för stillasittande unge här inte. Och vaddå TV? :shock: Junior har knappast tid att sitta still och titta på TV. Intresserar sig inte för det. När han var kring 4 månader var han fascinerad av TV men jag tycker inte att småbebisar ska se på TV så det faller liksom bort.

Det hade varit guld om man kunde äta mellis ute på eftermiddagen. Men Junior är lite svår med maten. Är förhållandena de rätta kan han äta hur mycket som helst. Men han är minst sagt lättstörd och har inte tiiiiiiid med så oviktiga saker som mat. Det ska gå fort fort! En stor flaska välling sveper han på 2 minuter t.ex. Han har alltid haft svårt att äta borta, ute osv.

Jo, så schemat då!
7.00 godmorgon
7.50-9.20 ensamlek inkl. lur
promenad, utevistelse
11.30 lunch
social delaktighet
12.30-14.00 sova middag 1.5 h
social delaktighet
14.30 mellis
promenad, utevistelse
17.30 middag
18.00 bad
18.40 kvällsslurk
18.50 skratt& bus
19.00 godnatt!
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

En snabb tilläggsnotering! Igår när det var dags för luren i vagn på eftermiddagen så låg Junior och tjurade i 10 min innan han tystnade. Sedan tog det 5 min innan han sov. Jag lessnade lite och tyckte att en 5-minuterslur fick räcka och väckte honom därför. Samma glada kille på eftermiddagen och kvällen. Möjligen liite mer svårskrattad än vanligt. Slocknade snabbt och sov till morgon kl 7 imorse! Senaste tiden har han alltid vaknat tidigare. Antingen var det en tillfällighet eller så är det så att det i hans fall passar att korta sömnen på eftermiddagen för att komma tillrätta med de tidiga mornarna. Han somnar ungefär lika snabbt på kvällen ändå men vaknar som sagt tidigare på morgonen.

Är det fel att köra såhär med en 5-minutare på eftermiddagen några dagar innan jag gör den stora schemaändringen? Vi ska bort på lördagkväll och vi har barnvakt här hemma till Junior då. (Världens bästa mormor!) Min plan var att sätta igång med nya schemat på måndag! Vill gärna ha lite feedback från er här innan starten! O:)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kör på en 5 min ett tag du. Det blir en perfekt övergång. :lol:
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:Hej, kör på en 5 min ett tag du. Det blir en perfekt övergång. :lol:
Dagen har flutit på bra idag. Junior sov som sagt till 7 imorse efter gårdagens femminutare på eftermiddagen. Somnade efter en timme på ensamleken och väcktes efter 20 min som vanligt. Långluren var också utan anmärkning. :)

På eftermiddagen var han dock trött och slocknade nöjt i vagnen på typ 6 minuter. :shock: Han fick sina 20 och sen har det varit fullt upp med gäster här hemma på eftermiddagen och kvällen. En trött kille som somnade snabbt nu nåra minuter före 19.

:?: Är det OK att variera sig såhär? Dvs somnar han snabbt så får han 20 min. Tar det tid får han bara 5 min. Eller ska jag vara hård och hålla på 5-minutaren?

:?: Sen inför schemaändringen... Vad tycks om det förslaget jag postade ovan? Det jag funderar på är bara att det är lite lång tid utan mat mellan frukost och lunch.
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det är helt utmärkt att göra som ni gör! :thumbsup: Ibland är de tröttare och ibland piggare, beroende på dagsform och ålder.

Vi har nästan exekt samma schema och det fungerar glimrande. Edvard får ofta välling 07 och så en andra frukost med oss. Äter han inte den får han en frukt vid 09. Även utan den står han sig bra till 11.30 och äter rejält till lunch! :wink: Du märker om ni behöver lägga in en andra frukost.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och mellis ute går nästan alltid bättre än inne tycker jag! :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

LaQ skrev: 1. Är det OK att variera sig såhär? Dvs somnar han snabbt så får han 20 min. Tar det tid får han bara 5 min.

2. Det jag funderar på är bara att det är lite lång tid utan mat mellan frukost och lunch.
:D Pris och beröm för vacker SM-vård :-({|= :lol:

1. Med så fina, "välsatta" tider, där nätterna sitter och dagsrutinerna är pålitliga, kan du visst variera kortlurarna efter barnets behov för dagen. Håll bara antingen 5 eller 20 minuter, på minuten :wink:

2. Man ska aldrig underskatta mutans betydelse :!: En sockerfri fullkornsskorpa räcker länge och är ett trevligt tillbehör i alla möjliga sammanhang, inte minst ute på promenad i vagnen. Till ensamleken kan ett par sockerfria kex intressera (och småmätta). Under uppsikt kan ett halvt äpple eller en bra bit banan hålla svälten borta :wink:

Redan om några månader, efter ettårsdagen, påverkar mutorna aptiten och kan därmed sabotera huvudmålen en smula, men inte nu :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LaQ

Inlägg av LaQ »

NU idag kör vi igång med nya schemat!

Har bara en liten fråga. OM Junior somnar tidigare och tar sig en 45 -minutare inom ramen för ensamleken, ska han få det då? Känns inge vidare att väcka honom efter 20 min och presentera leksaker och gå ut igen.

annawahlgren skrev: :D Pris och beröm för vacker SM-vård :-({|= :lol:

1. Med så fina, "välsatta" tider, där nätterna sitter och dagsrutinerna är pålitliga, kan du visst variera kortlurarna efter barnets behov för dagen. Håll bara antingen 5 eller 20 minuter, på minuten :wink:

2. Man ska aldrig underskatta mutans betydelse :!: En sockerfri fullkornsskorpa räcker länge och är ett trevligt tillbehör i alla möjliga sammanhang, inte minst ute på promenad i vagnen. Till ensamleken kan ett par sockerfria kex intressera (och småmätta). Under uppsikt kan ett halvt äpple eller en bra bit banan hålla svälten borta :wink:

Redan om några månader, efter ettårsdagen, påverkar mutorna aptiten och kan därmed sabotera huvudmålen en smula, men inte nu :idea:
Tack så hjärtligt för svaret Anna! Med beröm å allt. Inte utan att man blir lite stolt. :oops: 8)

Vi har kört så nu senaste veckan, att vi varierat eftermiddagsluren efter behov. Det har inte märkts någon skillnad på Junior i trötthet på kvällen.

Junior vaknar då och då på nätterna. Eftersom vi sover vägg i vägg i ett lyhört hus hör man minsta ljud och jag vaknar lätt. Lite bökande och nån hostning osv. Det måste man ju få göra när man sover så det säger jag inget om. Han skriker ju inte på hjälp i de lägena tänker jag.

Häromnatten hände något som aldrig hänt förut. Han vaknade vid 4.40 och skrek rakt ut. Fick ramsa men tystnade inte direkt. Lugnade sig strax och somnade om. Sen var det lite oroligt under morgontimmarna där. En ramsa till vid ett liknande skrik men då tystnade han av den iaf!

Det har ju hänt att han vaknat på kvällen vid 20 eller 21.45 ca. Då har vi åtgärdat det med husljud och han somnar om efter några min.

På mornarna när Pappa går upp så vaknar Junior ofta och ligger och pratar men jag hoppas få bukt med det nu när vi minskar sovtimmarna på schemat. För tidigare stördes han inte av husljud på morgonen såhär.

Inatt har det varit lite oroligt och jag misstänker att Junior frusit. Han sover i en vanlig pyjamasdräkt med långa armar och ben (utan fötter). Täcket har han alltid sparkat av sig ända sedan han började ta sig runt i sängen. Han är väldigt rörlig när han sover! Vi har fönstret öppet några cm (på innersta vädringsläget) bakom rullgardinen och elementet avstängt. Det är lite dålig ventilation i vårt hus och jag vädrar åt alla håll och kanter på dagarna. Under sommaren har det ju fungerat bra och förra vintern var han så liten att han låg still under det tjocka täcke vi la på honom. Nu de senaste nätterna har det varit frost på nätterna så det kryper ju neråt... Förslag på hur vi ska lösa detta? Pappan föreslog att vi helt sonika skulle stänga fönstret!
Vi har nästan exekt samma schema och det fungerar glimrande. Edvard får ofta välling 07 och så en andra frukost med oss. Äter han inte den får han en frukt vid 09. Även utan den står han sig bra till 11.30 och äter rejält till lunch! ;) Du märker om ni behöver lägga in en andra frukost.
Hur ser ert schema ut? *nyfiken*

För övrigt knallar vardagen på här hemma. Junior växer och utvecklas! En liten tand i överkäken har tittat igenom nu i dagarna och dess parhäst är på god väg! Förutom de två därnere förstås.

Junior har fått galonbyxor och är MYCKET lycklig över att krypa runt utomhus på gräsmattor och lekplatser. Mycket saker åker in i lilla munnen och han får hållas för mig, sålänge det inte rör sig om stenar och sådant som kan vara farligt. Dvs sådant som kan sättas i halsen eller sådant som är giftigt. Smuts, jord, sand, gräs osv är vi inte rädda för. Jag är nog rätt opjoskig så...

Han har lååånga armar och blomkrukor mm i fönstrena lever farligt. :? Han kan visa ordentligt humör om han inte kommer åt det han vill. Vilket han inte gjort tidigare.

Med maten har det varierat lite. Han blir ibland riktigt sur och har han "bestämt" sig för att han inte vill ha så går det inte att truga hur man än försöker. Det kan räcka att man säger "maten är klar" och hämtar honom från något viktigt projekt. Verkar som att man får vara lite finkänslig med när och hur man kallar till matdags.

Hoppar han över ett mål så är humöret på topp till nästa mål ändå och det är bara jag som mår dåligt när han hoppar över ett mål. :? Det händer ibland med melliset. Oftast också med kvällsslurken. Har testat nu att ge honom lite turkisk youghurt med fruktpuré istället till kvällsslurk. Några skedar går i iaf. Han äter ju bra till middag också så. :roll: Samtidigt så ser jag inga mönster gällande nattsömnen. Att han skulle sova sämre för att han ätit dåligt under dagen.

Ojoj nu blev det låångt. Hoppas att någon av alla underbara forumister orkar läsa hela och har någon tanke att bidra med. :heart:
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle låta honom sova 45. Det brukar funka bra. Behöver du styra upp så märker du det, i ena eller andra änden.
Vi har ett kallt hus, så vi hade en varmare velourpyamas och frottéstrumpor. Då kan man ända vädra. Vintertid har vi stängt fönstret när vi gått och lagt oss.

Samma tider på vårt schema, förutom att vi har haft 11,5 timmes natt och två timmars långlur. Då blir mellis 15 och middag 18. I övrigt samma.
Hoppar han över ett mål så är humöret på topp till nästa mål ändå och det är bara jag som mår dåligt när han hoppar över ett mål. :? Det händer ibland med melliset. Oftast också med kvällsslurken.

Mellis och nattslurk är just vad det är. Inga huvudmål. Det är inget som det hela står och faller med. Går nått i så gör det, men gör det inte det så överlever de i allafall. Nattsömnen påverkas inte längre, han har samma förbränning som du och jag, på natten är den noll.

Inte mycket att bidra med, det funkar ju galant! :D
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tack för svaret Sara! Det känns lugnande med maten framförallt. :) Oftast dricker han sin vällingflaska till mellis och oftast inte till kvällsmat. Ibland tar han båda och ibland inget av dem. Det brukar vara allt eller inget. Dvs antingen vill han ha och då dricker han upp. Eller så är han sur och det går inte att få honom att öppna munnen ens. Han bara ålar sig i famnen och skriker. Då struntar jag i det!

Schemastart igår då ja... Dagen började med att jag hittade en snorig kille i sängen på morgonen. Sen blev det värre under dagen med nysningar osv. Idag är han än mer snorig. Men det hjälps inte. Vi får genomföra det här ändå.

Under ensamleken igår sov han 30+5 min, det har nog aldrig hänt att han sovit i två omgångar så.

Förmiddagen gick som vanligt ända fram till lunch. Svårt att hålla humöret uppe på honom medan jag gjorde i ordning lunchen! Junior åt hyfsat men halvvägs i lunchen (tiden för vanliga luren) bröt han ihop fullständigt. Det gick inte att lugna honom på plats och jag var tvungen att lyfta ur honom ur stolen. Han lugnade sig sedan men bröt ihop igen när jag satte tillbaka honom. Vi tackade för maten istället och plockade med lite disk och annat en timme innan det var dags att sova.

Han vaknade nån kvart innan han skulle upp och låg vaken och bökade lite. Det tystnade och jag trodde han somnat om men när jag skulle väcka var han vaken och glad.

På eftermiddagen fick vi oväntat besök. Bara att gilla läget. Junior åt sin mellisflaska med välling och allt flöt på bra. Han sysselsatte sig själv eller kom och hängde vid bordet när jag och gästen fikade. Sedan gick vi alla tre ut på promenad vid den vanliga tiden. Tänkte att Junior skulle vila eller sova en femminutare men det tänkte inte han. Blev iaf lite vila tyst och stilla 5-10 min när jag lagt honom ner och spänt fast honom med selen och hängt över ett skynke. Dock efter 10 minuters tjurighet.

Just det! Mitt upp i allt överraskade Junior med att visa att han kunde förflytta sig gåendes i sidled medan han tog stöd mot våra knän då vi satt bredvid varandra vid köksbordet. Annars går han med lära-gå-vagnen men vill inte gå när man håller honom i händerna. Han vill göra och ha kontrollen själv!

Kvällen gick bra förutom när jag skulle göra i ordning maten. Då stod Junior och slet mig i benen och tjöt. I de här lägena har jag mutat med en majskrok eller liknande och det kan funka hyfsat.

Bad och resterande del av kvällen gick som vanligt. Ingen kvällsslurk i form av välling gick i. Typ två skedar youghurt med frukt och vatten. En trött och svårskrattad kille dock. Somnade som vanligt.

Han har sovit lite oroligt inatt vilket jag gissar beror på förkylningen. Han har inte skrikit men legat och bökat och rumstrerat, hostat, nysit, mumlat och nåt enstaka tjut.

Återkommer med rapport...
~ På äventyr ~
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det låter himla stabilt! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"