Han har sovit gott på långluren förutom igår. Då inträffade något som aldrig hänt förut. Han vaknade i skarven och låg och muttrade och så höll han på i över en halvtimme innan han somnade. Han muttrade lite surt, tystnade, muttrade igen osv. Jag lät honom hållas och sysslade med mitt. När jag sedan väckte honom upptäckte jag att han fått in handen i tröjärmen (som är för lång). Tröjärmen var blöt. Vi har ju inte sett att han suger på tummen eller liknande. Men det kan ju hända att han var sur för att han ville snutta på handen nu när han får tänder. Andra lilla framtanden nere har precis börjat spricka igenom.
I det här fallet KAN det INTE handla om att han var hungrig eftersom han åt 280 ml mild fullkornsvälling till frukost. 1 stor burk mat, ½ stor burk frukt + 100 ml fullkornsgröt till lunch. Det kan heller INTE handla om att han inte var trött eftersom han inte sovit nåt på ensamleken den dagen.
Sen har det hänt att det tagit upp till 15-20 min för honom att somna när jag lagt ner honom i vagnen på eftermiddagen istället. Han kan ligga och muttra surt eller prata glatt innan han somnar. Sedan är han är inte speciellt trött på kvällarna utan det är fullt ös och han leker och har kul. Men han somnar ändå rätt fort när man väl lagt honom.
Sen vaknar han gärna vid 6 när Pappa går upp och somnar inte om längre... Det gör mig tokig... för jag vaknar också av Pappas klocka och sen kan jag inte somna om när han är uppe och stökar och Junior ligger och mumlar/gnölar/pratar till 7.
Det är såna dagar som han sedan somnar på ensamleken.
Har inhandlat en väckarklocka till Junior som jag tänkte börja använda. Vill bara få klart ett schema och bestämma mig för ett datum då vi kör!
Skulle bli jätteglad om nån ville hjälpa mig att spåna på lite tider till schema. Funderar på om vi inte ska testa att plocka bort eftermiddagsluren ändå.
Sen undrar jag återigen om kvällsslurken. I 30% av fallen vägrar han dricka välling till kvällsmat. Får liksom rysningar när han får in flaskan i munnen om han inte är sur och vägrar att öppna munnen öht. Han får nåt annat till kvällsmat istället då. Avocado i bitar har varit det senaste som funkar.
Sen en annan liten kul grej. Jag har läst i BB om de olika kropps- och personlighetstyperna. Det kanske är för tidigt att säga men jag kan känna igen vissa drag hos Junior. En känslig muskelbyggare måhända. 8)
Berättelsen om muskelbyggaren Felicia som lär sig att gå med en pall var sååå träffande. Man kunde satt in Junior och hans lära-gå-vagn där istället. Helt klockrent! Han kör ända in i kaklet tills det tar stopp och gärna lite till tills man vänder vagnen och han kör emot nästa vägg, igen och igen och igen... Han säger inget alternativt grymtar och stönar lite när han kämpar. Vilka projekt han än tar sig för så är det på samma sätt. Målmedvetet och envetet med lite grymtande.
Nästa grej som stämde in sååå perfekt på Junior är givmildheten. Han delar så gääärna med sig av sina leksaker mm och vill att man ska smaka på hans goda bitring eller vad det nu är för nåt fint han grejar med. Han bjuder också gärna sin vällingflaska till mamma eller pappa att smaka på. Fullständigt förtjusande!