Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

K-ina, klart du ska lägga på lite vikter, du ÄR stark :wink: Ska själv och styrketräna ikväll, det är sååå skönt för rygg och nacke!

ÅsaB, välkommen tillbaka, det har varit tomt utan dig! Vad skönt att det gick okej med svärmor!

/Lo, bra jobbat i helgen! Nästa gång kommer det gå lika bra och du har ju världens bästa storasyster som hjälp, eller hur?

Fjällmor, hoppas att Meja-bus har repat sig från febern. Jag antar att hon vuxit massor sen senaste korten?!

Halloj, Gottis! Hur går det med jobbet? Vad vill du göra egentligen?

Vi har landat här hemma nu efter en underbar vecka i Åre. Skönt att vara hemma igen. Nu vankas det sista småputset inför det stundande bröllopet. Jag säger bara, vilka svärisar :heart: jag har! När vi var så semester så fixade de ALLT till festen. Åhh vad jag är tacksam! På fredag ska vi träffa prästen i kyrkan och prata igenom vigseln. Hon är en så varm människa, känns kanonbra! Till helgen ska vi fixa till det sista på programmet i kyrkan och middagen och sedan bär det av till tryckeriet. Sambons kollega fixar allt detta, vi behöver bara maila allt material. Vad skönt det är att delegera! :D

Nä, nog prat om mitt! Nu ska jag mysa med stora juvelen innan det är dags att väcka lillasyster. Vi ses till kvällen!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej alla gulliga ödlor!

Hinner bara läsa men återkommer. Vilken kurs! :heart:

Kram Jannika
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Gotlandsmamman och Elle, klart jag klarar det och tack för att ni förstår att jag tycker att det är läskigt.
Min mamma frågade om inte jag skulle komma till henne och jag har själv funderat jättemycket på det innan. Men jag har faktiskt bestämt mig för att vara själv. Klart att Vera kan vara hos någon kompis några timmar eller att någon kommer hit en stund, men större delen av de nästan tre hela dagarna ska jag vara själv!

Päivi - har du ingen Aloe Vera Gelly? Det vet jag inte om jag skulle vilja vara utan när man har små barn :)
Har du provat? Vill du kan jag skicka provförpackning (gäller alla andra också såklart) så PM:a din adress.
Det hjälper ju inte på detta sticket, men på nästa, eller myggbett, solsveda, småsår, sköra slemhinnor (kan man ha lite var stans)... Välj själv.

ÅsaB - det är något med för många kvinnor i den åldern - och tyvärr yngre också, även om det inte är lika vanligt. Precis det du säger, de har dåligt självförtroende och måste vara duktiga. Min mamma är en hel del yngre och mycket av hennes osäkerhet försvann när hon passerade 50, men det är ju fortfarande mycket så att hon är orolig över vad "folk ska tänka".
Hon skröt för mig härom veckan. Hon hade besök och hade inte ens städat. (just samma dag som de skulle komma alltså). Det är STORT för henne.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

LO - min allra mest underbara - jag tar gärna emot både tipset och provförpackningen! :D

Nu blev han ju stucken på långfingret :? och hade alltså handen i munnen hela tiden :( så det var svårt att komma åt med vare sig salva eller svalkande vatten. men - gud förbjude - det kan komma en nästa gång och även då på andra mer salvavänliga ställen! :roll:

PM;ar dig! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror faktiskt inte att det är en slump att man stoppar ont i munnen. Det finns något läkande i saliven, tror jag. Sår i munnen läker mycket fortare än alla andra sår, är min upplevelse.

Jag lovar att skicka prov till dig. Men det kanske dröjer några dagar. Ska ha ett kuvert, frimärke och ärende till en postlåda :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Då måste jag bara berätta om (apropå saliv) när jag var 14 år och LED av fyrtioåtta miljoner fotvårtor (skabbiga duschar i skolan). Min mamma hjälpte mig med starkt fotvårtsmedel och slet i vårtorna och hade sig, men aj aj aj vad det gjorde ONT. Då kommer min pappa o berättar att han hört på radion att man kan ta saliv på vårtorna, innan frukost för då finns det superduperbra enzymer i salivet som tar kål på ex vårtor. Så varje morgon satt jag där...och efter nån vecka var de BORTA. Jag skojar inte. Allihopa. Och efter det har jag aldrig haft problem. Så saliv är KALAS! Hi hi.

Tack för att du bryr dig Elle! Det går väldigt upp o ner i mitt liv för tillfället, har gjort det i snart 2 års tid. Så där väldigt mkt känslor. Men nu när ungarna är på plats i skolan och man har haft lektioner ute i friska luften känns det bättre. Men det är fortfarande rörigt. Men fjortisar är härliga. Men jag hade gärna sluppit handledarskapet...

Nu ska jag iaf glo i nya IKEA-katalogen. Jag älskar IKEA!

Kram!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Saliv är ju helt OK men min mormor rekomenderade urin på småsår... Känns litet för mycket kanske? :shock: :lol: :?:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Ewa

Inlägg av Ewa »

K-ina skrev:Saliv är ju helt OK men min mormor rekomenderade urin på småsår... Känns litet för mycket kanske? :shock: :lol: :?:
:lol: Men ändå :-k , ska ju hjälpa mot brännmaneter... Och ska jag vara riktigt ärlig så hade maken gärna fått kissa på mig när jag brände mig på Sicilien för några år sedan, om jag vetat då 8-[ .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Ni är ju helknäppa! Och roliga. Jag orkar läsa men inte skriva så värst just nu, har hamnat i en formsvacka. 8) Återkommer...

Puss till alla sura och glada ödlor! Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu ni, kommer skräphögen... :roll: Urin=urea=karbamid. Det har jag i ren form i Edvards badvatten.
Mormor, född 1903, tipsade också gärna om att man kunde kissa på händerna så blev de inte så nariga... :shock:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Mormödrar från tidiga 1900-talet hade en del att lära ut! Jag vet att mormors syster läkte sina självsprickor på det där sättet och vad 17??? Nått måste man ju göra! Säger jag, som brukar kissa i blomvattnet ibland... :lol: :lol: :lol: 8) :lol: :lol: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
kiki

Inlägg av kiki »

K-ina skrev: Säger jag, som brukar kissa i blomvattnet ibland... :lol: :lol: :lol: 8) :lol: :lol: :lol:
:lol: Gud vad roligt, hahahahahaha, jag skrattar ihjäl mig, tack för den.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

guldvatten är kanon för trädgår'n!

8)

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

:cry: Hur det gick till vet jag inte, eftersom jag var på nedervåningen och gjorde kvällsgröten. Men övriga familjen städade på övervåningen och plötsligt brister Lilltufsan ut i ett gallskrik. Nu gör hon ju förvisso det ibland - det är ju antingen eller med den där damen. Men det här lite annorlunda. Rusar upp och hon har jätteont i armen. Ingen har sett hur det gått till, men efter prat med Sjukvårdsrådgivning och egna små knep för att få henne att använda armen, blev det till akuten, igår kväll vid 18.30.

Och där får man ju som bekant vänta, och vänta, och vänta, och vänta lite till. Undersökning och sedan röntgen. Där vi fick vänta, och vänta, och vänta, och vänta lite till. Och sedan röntgas, då hennes pyttelilla arm på något sätt skulle dras upp på stora röntgenbordet och den tappra lilla tösen skrek sig blå när de försökte lirka upp den lite :cry: Och sedan fick vi vänta och vänta igen. Och sedan nya bilder. Och sedan mer väntan. Och sedan tillbaka till läkarna - ingen fraktur, men ur led troligen. Läkaren försöker dra rätt. Går inte. Då får ni nog till ortopeden, men där blir ni hela natten, det är sådan kö, fick vi veta.

Disa är vid det här laget svårt sur. Men så fort läkaren försvinner så är hon på topp igen och struttar runt och kikar på prylar och vill läsa bok. Men använda onda armen går inte. Läkaren kommer tillbaka och säger att en andra läkare ska göra ett försök också, så vi ska slippa spendera natten i ett väntrum. Ja tack, sade vi. Eller jag då. Disa sade inte så mycket annat än "läsa bok" och "hej hej" till läkarna. "Förbannad blir hon, men man kan ju inte påstå att hon är långsint", som den första läkaren uttryckte saken. Andra läkaren drar rejält. Ajajaj :cry: och mamman kämpar med tårarna. Men efter en stund kan tösen sträcka på armen lite igen. Och vi tror de fixat det. Halleluja [-o< :heart: Så vi får åka hem. Liten tufsa somnar i bilen hem strax innan midnatt :sleep: . Vaknar svårt förbannad när jag lyfter in henne, men när hon får komma ner i sin säng blir hon glad igen. Snacka om att hon var trött vid det här laget. (Och mamman också, som jobbat både dag och natt den här veckan och inte sovit många blundar dessemellan)

Eftersviter idag, ont i armen, ledsen, trött. Husläkaren vill hålla lite koll så vi får på återträff för att kolla så att inte "tillväxtskivorna" (doktorns förenklade språk för att icke-medicinkunniga mamman ska hänga med) har drabbats. Ipren hela helgen och så åter på måndag. Efter en 2-timmarslur mitt på dagen är lillfröken tapper och lycklig. Och övar sig på sin för tillfället enhändiga tillvaro. Enda gången hon blev rejält sur idag var när det inte riktigt ville sig att suga på tummen. Men med ipren så gick också det. Då hördes en lycklig suck från hjärtebusan. :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men lilla ungen då! :shock: Vilket elände. :(
"Förbannad blir hon, men man kan ju inte påstå att hon är långsint"
:lol: Kan tänka mig det! :lol:

Hoppas hon repar sig fort nu. Skickar massa krya-pås! :heart:

Och a lot of kisses till alla andra! :wink:

Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"