Mia: FAN, jag skriker så jag väcker mig själv. Det var det roligaste jag läst på länge! Skrattade så jag satte kaffet i halsen
Surkål och ödlor
Mäh! Så här långsam har inte Surödlan varit sen sta'n brann, vad gööör ni? Och inte blir jag till nån hjälp heller för snart bär det av mot Gastsjön.
Ni får allt lova att hålla kackelfanan högt och titta till alla hjälpforum för många av våra duktigaste forumister ska med de också.
Puss på er! Jannika
Puss på er! Jannika
Jag är här... mest hela tiden... hemma alltså!
Men jag tänker på hälsan - den psykiska och den fysiska. Har precis premiärgått med mina nya stavar. Billiga grejer från Biltema. Usch så svårt det VAR!!!!! Och nu ska jag inte sitta hela kvällen vid datorn - jag ska läsa Håkan Nessers nya bok som jag måste ha med mig till bibblan på måndag. 100 sidor om dan så fixar jag det! Bye bye internet!

Men jag tänker på hälsan - den psykiska och den fysiska. Har precis premiärgått med mina nya stavar. Billiga grejer från Biltema. Usch så svårt det VAR!!!!! Och nu ska jag inte sitta hela kvällen vid datorn - jag ska läsa Håkan Nessers nya bok som jag måste ha med mig till bibblan på måndag. 100 sidor om dan så fixar jag det! Bye bye internet!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
-
Gäst
Ja du, Jannika... Jag har fullt upp med att affirmera mig ett vettigt schema
- och hör och häpna, det tycks fungera.
Lagen Om Attraktion, säger jag igen tills ni inte vill höra något mera... 8) Men det är ju en kackeltråd, så jag kör på!
Det var ju nu så att jag insåg till min egen stora skräck vad jag höll på med här; fästa fokus på det jag INTE vill ha.
Vad får man då
MEEER av det man INTE vill ha.
Så då har jag gjort följande:
Jag har gjort en egen handskriven kopia av mitt "drömschema" - dvs jag har kopierat dit de lektionerna som jag VILL ha, och lämnat bort det jag INTE vill ha, för att själva hitta på lite lektioner som jag tycker borde finnas där istället...
Detta ser jag nu varje gång som jag skall till kylskåpet, och då säger jag mig: "det här är mitt schema."
Igårmorse åkte jag till jobbet en timma tidigare för att
botanisera fram material för min ENGELSKA undervisning.
leta fram min arbetsplats i SPRÅKLÄRARNAS arbetsrum.
tog bort musiksalens nyckel från min nyckelknippa FÖR DEN BEHÖVER INTE JAG.
Enkla saker, fokus på det jag VILL göra, förberedelser inför det jag VILL istället för att fästa någon uppmärksamhet alls på det jag INTE vill. Således tittade jag inte ens åt musiken. För där skall jag ju inte vara i år.
När jag pratade med mina kolleger om hur schemat ser ut utgick jag hela tiden ifrån drömschemat. "Ja, jag jobbar ju från 8-12 på måndagar, så..."
Senare på eftermiddagen möter jag schemaläggaren.
Hon talar om för mig att
a) hon har plockat bort all mellanstadieundervisning i musiken från mig
Nämen..! 8)
b) hon har svårigheter med att få plats för femmorna i musiken så hon undrar om jag kan tänka mig att ha en tvåa och en trea i musik i deras egna klassrum.
Hmmm! Det var inte riktigt detta jag menade, kära universum, när jag plockade bort musiksalens nyckel från knippan.
men okej. Det är ett steg i rätt riktning.
För då...
c) ... sade schemaläggaren att hon antagligen kan schemalägga tvåronas och treornas musik så, att jag får det som jag vill ha det, med mina arbetstider.
Jaså?
Så överraskad jag bliiir...
Så nu idag skall jag fortsätta med att aggera helt i enlighet med det schemat jag VILL HA, jag fortsätter att förberedea mig för de lektionerna som jag VILL HA och har noll fokus på det jag INTE vill ha, för jag vill inte dra åt mig sånt, tack så hemskt mycket.
Det är roligt att styra över sitt eget liv. Säger jag. O:)
Jag önskar K-ina lycka till med de nya stavarna 8) och sänder en aaavundsjuk tanke till alla som skall till Gastsjön, helt utan mig...
Men DET kan jag inget göra åt. Man måste tro på att det man affirmerar kan faktiskt hända, annars kan man affirmera tills man är blå i ansiktet. Och jag tror INTE riktigt p åatt min chef skulle knalla upp till mig idag och säga: "Du Päivi, jag behöver dig bäst borta vid Gastsjön nu snart, så du får åka hem och packa..." 
Det var ju nu så att jag insåg till min egen stora skräck vad jag höll på med här; fästa fokus på det jag INTE vill ha.
Vad får man då
MEEER av det man INTE vill ha.
Så då har jag gjort följande:
Jag har gjort en egen handskriven kopia av mitt "drömschema" - dvs jag har kopierat dit de lektionerna som jag VILL ha, och lämnat bort det jag INTE vill ha, för att själva hitta på lite lektioner som jag tycker borde finnas där istället...
Igårmorse åkte jag till jobbet en timma tidigare för att
botanisera fram material för min ENGELSKA undervisning.
leta fram min arbetsplats i SPRÅKLÄRARNAS arbetsrum.
tog bort musiksalens nyckel från min nyckelknippa FÖR DEN BEHÖVER INTE JAG.
Enkla saker, fokus på det jag VILL göra, förberedelser inför det jag VILL istället för att fästa någon uppmärksamhet alls på det jag INTE vill. Således tittade jag inte ens åt musiken. För där skall jag ju inte vara i år.
När jag pratade med mina kolleger om hur schemat ser ut utgick jag hela tiden ifrån drömschemat. "Ja, jag jobbar ju från 8-12 på måndagar, så..."
Senare på eftermiddagen möter jag schemaläggaren.
Hon talar om för mig att
a) hon har plockat bort all mellanstadieundervisning i musiken från mig
Nämen..! 8)
b) hon har svårigheter med att få plats för femmorna i musiken så hon undrar om jag kan tänka mig att ha en tvåa och en trea i musik i deras egna klassrum.
c) ... sade schemaläggaren att hon antagligen kan schemalägga tvåronas och treornas musik så, att jag får det som jag vill ha det, med mina arbetstider.
Jaså?
Så nu idag skall jag fortsätta med att aggera helt i enlighet med det schemat jag VILL HA, jag fortsätter att förberedea mig för de lektionerna som jag VILL HA och har noll fokus på det jag INTE vill ha, för jag vill inte dra åt mig sånt, tack så hemskt mycket.
Det är roligt att styra över sitt eget liv. Säger jag. O:)
Jag önskar K-ina lycka till med de nya stavarna 8) och sänder en aaavundsjuk tanke till alla som skall till Gastsjön, helt utan mig...
-
Nancy
-
Gäst
Så!
Nu har jag visualiserat/affirmerat klar mitt schema! 8)
Önskemål/drömscenario:
arbete 8-12 alla dagar förutom onsdag, då vi har möte på eftermiddagen. Då önskade jag mig en sammanhängande eftermiddag istället. (ingen mening med att önska 8-12 då man vet att det inte går.
)
Uppnådda resultat:
må 8 - 12
ti 8 - 10.40
ons 12.30 - 16.30
tors 11.30 - 13.30
fre 07.50 - 11.10
Inte illa, va..?
Musiken då
Tja, helt tomt på den fronten blev det inte - men jag har bara fyra lektioner allt som allt av musik, och det är med tvåor och treor - alltså ingen betygsättning. \:D/ Resten är eng. resurstjänst. 8)
är du missnöjd med något i ditt liv
Istället för att fästa uppmärksamheten på hur du INTE vill att det skall vara, börja fästa uppmärksamheten på hur du VILL att det skall vara, och börja agera som om det redan var så, lite blygsamt. Och se vad som händer...
lyder mitt tips. 
Önskemål/drömscenario:
arbete 8-12 alla dagar förutom onsdag, då vi har möte på eftermiddagen. Då önskade jag mig en sammanhängande eftermiddag istället. (ingen mening med att önska 8-12 då man vet att det inte går.
Uppnådda resultat:
må 8 - 12
ti 8 - 10.40
ons 12.30 - 16.30
tors 11.30 - 13.30
fre 07.50 - 11.10
Inte illa, va..?
Musiken då
Tja, helt tomt på den fronten blev det inte - men jag har bara fyra lektioner allt som allt av musik, och det är med tvåor och treor - alltså ingen betygsättning. \:D/ Resten är eng. resurstjänst. 8)
är du missnöjd med något i ditt liv
Istället för att fästa uppmärksamheten på hur du INTE vill att det skall vara, börja fästa uppmärksamheten på hur du VILL att det skall vara, och börja agera som om det redan var så, lite blygsamt. Och se vad som händer...
Härligt Pävi \:D/ Åååh vilka flashbacks jag får till jobbet... Schemaläggning är inte lätt! Har varit arbetslagsledare i ett antal år och haft ansvar för att få ihop verksamheten med alla anställda och sjuttioelva olika avtal :-k
Jannika, jag lovar att vi ska försöka hålla kackelfanan högt
Jag är iaf svååååårt avundsjuk på er alla som får träffas i Gastis 
Nu väntar java och mer bröllopsplanering 8)
Elle
Jannika, jag lovar att vi ska försöka hålla kackelfanan högt
Nu väntar java och mer bröllopsplanering 8)
Måste hoppa in här!
Päivi: Vilket fantastiskt jobb du gjort, och vad snabbt det gick!
Mycket bra tips och nåt jag iallafall hela tiden måste påminna mig om.
Jag vill tipsa om en bok på samma tema också. Se bokrecension här: http://sv.shvoong.com/books/self-improv ... u-f%C3%A5/
Päivi: Vilket fantastiskt jobb du gjort, och vad snabbt det gick!
Mycket bra tips och nåt jag iallafall hela tiden måste påminna mig om.
Jag vill tipsa om en bok på samma tema också. Se bokrecension här: http://sv.shvoong.com/books/self-improv ... u-f%C3%A5/
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
-
Gäst
Elle jag är full av beundran!
Det var inget enkelt jobb du hade precis... 8-[ Lycka till med bröllopspalnerna nu!
Åååh krümel TACK för boktipset - den boken skall jag ha!
Jag känner mig liite tvkesam till om jag skall "nöja mig" med det jag fått nu eller fortsätta med övningarna... 8) Det är en vecka kvar tills att ungarna börjar läsa efter schema, och tills dess kan vad som helst hända.
Till och med att jag blir av med de där fyra timmarna musik oc får ett renodlat schema med bara engelska, som jag ju hela tiden koncentrerat mig på.
problemet är, att lärarjaget redan börjat i sina tankar planeeera.
Hur stoppar jag henne
och hur vet jag vad som är bäst för mig
Det kanske är jättekul med de små
Hmmm... 8)
Åååh krümel TACK för boktipset - den boken skall jag ha!
Jag känner mig liite tvkesam till om jag skall "nöja mig" med det jag fått nu eller fortsätta med övningarna... 8) Det är en vecka kvar tills att ungarna börjar läsa efter schema, och tills dess kan vad som helst hända.
problemet är, att lärarjaget redan börjat i sina tankar planeeera.
Hmmm... 8)
Nejmen... Den boken höll jag i min hand igår utan att veta att den var så spännande. Hoppas, hoppas att boken finns kvar på jobbet när jag kommer tillbaka på måndag. Vi hade nämligen fjärrlånat den från ett annat bibliotek till en man som jag vet kämpar med sitt alkoholmissbruk. Hoppas att boken hjälper honom och SNÄLLA universum [-o< se till att kollegorna inte postat boken! [-o<
Nu återvänder jag till Nesser-världen...
Nu återvänder jag till Nesser-världen...
Mamma till två pojkar.
Mia - obetalbart kul tös du har
Päivi - snacka om att du vet hur man gör - djupt imponerad
Själva har vi haft besök av Susanne STAR och hennes 3 ljuvliga ungar. Charlie var nog den blondaste lilla lintott jag någonsin skådat. Med djupt intresse för allt vad grävning heter. Och Astrid var en liten gymnast utan dess like, med goa, varma kramar som man visst kunde få nästan hur många som helst av. Stora Louise har jag ju haft förmånen att få träffa förut, och hon var lika strålande vacker och generös och ödmjuk som förra gången. Och lilltufsan blev svårt kär. Gick och höll henne i handen och strålade med hela ansiktet, visade henne sitt rum och ville liksom inte släppa henne med blicken. När familjen farit vidare hemåt kom pappa hem och vi åt middag. Och Disa gav ifrån sig en längtansfylld, lycklig suck och säger "Disa - Is (Louise) - Hand". Så gjordes hennes dag idag.
Päivi - snacka om att du vet hur man gör - djupt imponerad
Själva har vi haft besök av Susanne STAR och hennes 3 ljuvliga ungar. Charlie var nog den blondaste lilla lintott jag någonsin skådat. Med djupt intresse för allt vad grävning heter. Och Astrid var en liten gymnast utan dess like, med goa, varma kramar som man visst kunde få nästan hur många som helst av. Stora Louise har jag ju haft förmånen att få träffa förut, och hon var lika strålande vacker och generös och ödmjuk som förra gången. Och lilltufsan blev svårt kär. Gick och höll henne i handen och strålade med hela ansiktet, visade henne sitt rum och ville liksom inte släppa henne med blicken. När familjen farit vidare hemåt kom pappa hem och vi åt middag. Och Disa gav ifrån sig en längtansfylld, lycklig suck och säger "Disa - Is (Louise) - Hand". Så gjordes hennes dag idag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Päivi, 2or och 3or är ju alldeles ljuvliga och brukar ääääälska allt man hittar på, så jag skulle inte tveka en sekund på att ha dom i musik. Men det är jag det
Nu blev jag lite lite sugen på att börja jobba igen
Eva, vad mysigt med besök av Susanne STAR med juveler! Vilken underbar sammanfattning av dagen
Vi har varit och bowlat, oj vad Olle tyckte att det var skoj!
Nu ska vi ta oss ett glas rödtjut och umgås. Semester´med massor av fjälluft OCH bröllopsplanering tar på krafterna vill jag lova
Elle
Eva, vad mysigt med besök av Susanne STAR med juveler! Vilken underbar sammanfattning av dagen
Vi har varit och bowlat, oj vad Olle tyckte att det var skoj!
-
Gäst
Jag är väldigt glad för forumet just nu
. Här finns vänner, kunskap och närmast evigt stöd verkar det som
.
Dagens Anton:
Anton har inte riktigt börjat intressera sig för pottan än, så vi kör lite pottkurs emellanåt så att han vet hur det funkar när den dagen kommer.
- Här är pottan, på den kan man kissa när man inte har blöja på sig, man tömmer den här och sedan spolar man. TYp.
Idag sprang han naken halva kvällen och jag satte pottan framför tv:n och upplyste honom. Anton sätter sig. Resten av familjen är i köket och tar inte så mkt notis. Anton kissar och tömmer pottan själv. Enligt konstens alla regler. Efter en stund sätter sig Anton på pottan igen. Anton fiser högt och skrattar lika högt. Sedan tömmer han pottan i toan och spolar.
-Oj, kom det kiss igen, frågar jag.
-Nä, jag tömde fisen...
.
Sedan fick han blöja och pyjamas och hade gymnastikuppvisning. Han kan göra riktiga kullerbyttor själv!! Är det vanligt när man är två?? Han kan också skriva stora A (som i Anton)
. Fast utan det där horisontella strecket. Nu skryter jag lite, men jag trodde faktiskt inte man kunde sånt som två-åring.
Vad kan era två-åringar??
Kram Jenny
Dagens Anton:
Anton har inte riktigt börjat intressera sig för pottan än, så vi kör lite pottkurs emellanåt så att han vet hur det funkar när den dagen kommer.
- Här är pottan, på den kan man kissa när man inte har blöja på sig, man tömmer den här och sedan spolar man. TYp.
Idag sprang han naken halva kvällen och jag satte pottan framför tv:n och upplyste honom. Anton sätter sig. Resten av familjen är i köket och tar inte så mkt notis. Anton kissar och tömmer pottan själv. Enligt konstens alla regler. Efter en stund sätter sig Anton på pottan igen. Anton fiser högt och skrattar lika högt. Sedan tömmer han pottan i toan och spolar.
-Oj, kom det kiss igen, frågar jag.
-Nä, jag tömde fisen...
Sedan fick han blöja och pyjamas och hade gymnastikuppvisning. Han kan göra riktiga kullerbyttor själv!! Är det vanligt när man är två?? Han kan också skriva stora A (som i Anton)
Vad kan era två-åringar??
Kram Jenny