Tinis kackeltråd
Ja, Cesar!!!
När jag fick min hund, som då var fem år och osäker/dominat/rädd/agressiv, så ville jag arbeta som jag gjorde med hästarna (hade företag och kurser i Natural Horsemanship), men hittade inget. Det var bara godis och kommandon på kennelklubben, inget ledarskap i mitt tycke.
Först fick jag en radda bra råd från SusanD, som hjälpte mig massor och sen såg jag Cesar! Då lossnade ALLT!
Nu är hon helmysig och uppmärksam, dock fortfarande med lite svårigheter att umgås med andra hundar avslappnat. Hon hade ALDRIG fått umgås med en annan hund de första fem åren innan jag fick henne, så jag gissar på att hon inte fått ett ordentligt språk och har svårt att läsa andra hundar. men nu går det mycket bättre, och jag kan bryta henne om hon börjar bete sig för dominant/osäkert, med bara en lätt stöt i sidan, som jag lärt mig av Cesar!
Jag brukar också se tydliga paralleller mellan honom och Anna, och också med Natural Horsemanship!
Flockdjur är flockdjur oavsett art!
Med djur är det samma som med barn. En Attityd av självklarhet och lugn och stadig som en klippa, gäller där med.
En av mina gamla hästar lärde mig massor om ledarskap. Han var alltid kung i hagen överallt (och är fortfarande), men aldrig att han visade agressivitet! Han gick runt med ett nochalant lugn och bara tog plats..
De som beter sig stökigt och agressivt är hästar med låg rang som vill klättra, men är osäkra. Känns det igen från människan?
Idag ska jag iväg en snabbis till stan och köpa 30-årspresent. Fåfäng som jag blivit på gamla dagar tänkte jag sminka mig och fixa håret lite..
Så vi ses senare!
När jag fick min hund, som då var fem år och osäker/dominat/rädd/agressiv, så ville jag arbeta som jag gjorde med hästarna (hade företag och kurser i Natural Horsemanship), men hittade inget. Det var bara godis och kommandon på kennelklubben, inget ledarskap i mitt tycke.
Först fick jag en radda bra råd från SusanD, som hjälpte mig massor och sen såg jag Cesar! Då lossnade ALLT!
Nu är hon helmysig och uppmärksam, dock fortfarande med lite svårigheter att umgås med andra hundar avslappnat. Hon hade ALDRIG fått umgås med en annan hund de första fem åren innan jag fick henne, så jag gissar på att hon inte fått ett ordentligt språk och har svårt att läsa andra hundar. men nu går det mycket bättre, och jag kan bryta henne om hon börjar bete sig för dominant/osäkert, med bara en lätt stöt i sidan, som jag lärt mig av Cesar!
Jag brukar också se tydliga paralleller mellan honom och Anna, och också med Natural Horsemanship!
Flockdjur är flockdjur oavsett art!
Med djur är det samma som med barn. En Attityd av självklarhet och lugn och stadig som en klippa, gäller där med.
En av mina gamla hästar lärde mig massor om ledarskap. Han var alltid kung i hagen överallt (och är fortfarande), men aldrig att han visade agressivitet! Han gick runt med ett nochalant lugn och bara tog plats..
De som beter sig stökigt och agressivt är hästar med låg rang som vill klättra, men är osäkra. Känns det igen från människan?
Idag ska jag iväg en snabbis till stan och köpa 30-årspresent. Fåfäng som jag blivit på gamla dagar tänkte jag sminka mig och fixa håret lite..
Så vi ses senare!
-
ms Sophie
Bara jag som tittar in en sväng
Har för mig att det kacklades om en kackelträff uppe i Borlänge?!
Hur går det med det?
Jag skulle nämligen gärna vilja komma också... mamma bor strax utanför Borlänge så jag har ju boendet fixat och det finns säkert plats för fler om det behövs sängplatser! '
Det skulle ju vara så kul att se en massa forumister och kackla bort lite tid
Har för mig att det kacklades om en kackelträff uppe i Borlänge?!
Hur går det med det?
Jag skulle nämligen gärna vilja komma också... mamma bor strax utanför Borlänge så jag har ju boendet fixat och det finns säkert plats för fler om det behövs sängplatser! '
Det skulle ju vara så kul att se en massa forumister och kackla bort lite tid
Måste bara hoppa in här fastän jag lovat mig själv att bara smyga runt i kulliserna, läsa och skratta gott.
Jag är så gräsligt trött på Cesar
Jättetrött faktiskt, för min del skulle han kunna sluta med sina program och hålla små workshops privat istället. Varför nu detta
Visst är han duktig, riktigt duktig med hundar faktiskt och med människor med för den delen. Gillar det allra mesta av det han gör.
Vad är då problemet
Jo det är mina deltagare på, främst valpkurserna faktiskt, mina hundkurser. Där kommer ägarna med sina 12 veckors valpar och säger: - Cesar säger att hunden aldrig får gå före ägaren!!!! Och då talar de om en valp som precis flyttat från sin mamma. Trött blir jag så det värker i kroppen när människor inte kan titta på ett tv-program och analysera, gärna med en skvätt sunt förnuft, det de ser. Cesar tar sig an hundägare med stora problem att hantera sina hundar och då ligger aldrig problemet hos hunden utan just hos ägaren faktiskt. Men man kan ju arbeta tvärtom också, göra rätt från början så slipper man ringa Cesar och få hans eminenta hjälp.
Så nu får jag alltid börja mina kurser med att förklara vad Cesar gör och varför. Och det är jag sååååå trött på. Men nu har jag ju semester så jag hinner vila upp mig lite. På söndag drar jag igång mina kurser igen och jag kan svära på att Cesar kommer upp på agendan.
Kram Susan (som nu drar sig tillbaka ut i kulisserna)
Jag är så gräsligt trött på Cesar
Vad är då problemet
Så nu får jag alltid börja mina kurser med att förklara vad Cesar gör och varför. Och det är jag sååååå trött på. Men nu har jag ju semester så jag hinner vila upp mig lite. På söndag drar jag igång mina kurser igen och jag kan svära på att Cesar kommer upp på agendan.
Kram Susan (som nu drar sig tillbaka ut i kulisserna)
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jag upplevde mer när jag höll på med hästarna att folk var så förbaskat agressiva.. men det är väl lite samma grej egentligen. De tror att vara hård och arg är samma sak som gott ledarskap. Att man ska stenhårt hålla på grejer på ett otrevligt sätt. Att mjukhet och glädje inte kan hänga ihop med ledarskap. Samma med vissa chefer faktiskt!SusanD skrev: Trött blir jag så det värker i kroppen när människor inte kan titta på ett tv-program och analysera, gärna med en skvätt sunt förnuft, det de ser.
Folk förstår inte skillnaden på att vara auktoritär och att vara en auktoritet.
Men jag lovar att hålla tyst om Cesar om du ska hjälpa mig med vovven..
Synd att det kommer så mkt negativt ur något som egentligen är så bra...
Håller med om att en del bara ser programmen och slukar allt utan att egentligen verkligen förstå vad han säger.
Min mamma tex sa att hennes hund fick nosa på vad hon ville "men det skulle hon inte få för Cesar".
Vi hade då nyss tittat på programmet och jag var tvungen att förklara att han sa att just den hunden fick inte stanna och nosa förren den insett att ägaren var ledaren på promenaden. När den sen förstod det och inte ryckte i kopplet osv så fick den mer frihet som en hund med ickeproblem har.
Min mamma tex sa att hennes hund fick nosa på vad hon ville "men det skulle hon inte få för Cesar".
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hej,
intressant om Cesar tycker jag! Jag har sett det några gånger och som med allt annat så kan man väl inte stirra sig blind på alla detaljer utan se mer till huvudbudskapet. Själv är jag inte alls någon hundmänniska eftersom jag aldrig haft tillfälle att umgås mycket med hundar och dessutom är allergisk. Men jag vill gärna att mina barn ska få hälsa på grannarnas hundar som promenerar förbi. Tyvärr är de hundarna som bor närmast rädda för små barn. Lovisa är också rädd, vet inte var hon fått det ifrån. Men Hannes är väldigt intresserad. Honom vet man ju dock aldrig vad han gör. Han skulle ju kunna dra i pälsen eller nåt sånt.
Kackelträff! Alla som vill är hjärtligt inbjudna hit helgen den 4-5 oktober. Det känns så pretentiöst att starta en egen tråd om det, men det kanske är bäst?
Nu lockar boken som jag inte haft tillfälle att läsa i alls idag.
intressant om Cesar tycker jag! Jag har sett det några gånger och som med allt annat så kan man väl inte stirra sig blind på alla detaljer utan se mer till huvudbudskapet. Själv är jag inte alls någon hundmänniska eftersom jag aldrig haft tillfälle att umgås mycket med hundar och dessutom är allergisk. Men jag vill gärna att mina barn ska få hälsa på grannarnas hundar som promenerar förbi. Tyvärr är de hundarna som bor närmast rädda för små barn. Lovisa är också rädd, vet inte var hon fått det ifrån. Men Hannes är väldigt intresserad. Honom vet man ju dock aldrig vad han gör. Han skulle ju kunna dra i pälsen eller nåt sånt.
Kackelträff! Alla som vill är hjärtligt inbjudna hit helgen den 4-5 oktober. Det känns så pretentiöst att starta en egen tråd om det, men det kanske är bäst?
Nu lockar boken som jag inte haft tillfälle att läsa i alls idag.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Krümel skrev:
Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
Ojdå, nu krockar nästan kackelträffarna
Fast jag måste nog tyvärr hoppa över "sova-borta-träff" i alla fall...
Idag har jag varit ute i skogen med äldsta dottern och hennes kusin, svågern och svägerskan. Vi plockade 10 liter kantareller och 3 liter lingon
Så nu har vi ätit kantarellpaj och lax- och spenatpaj, mums vad gott det var
Jag är helt slut i hela kroppen, att traska runt i skogen (som var rätt snårig på sina håll) i 4 timmar är inte min kropp van vid
Nu har alla åkt hem, jag har duschat och ska snart lägga mig. I morgon ska jag koka lingonsylt, fy tusan vad jag känner mig huslig 
Idag har jag varit ute i skogen med äldsta dottern och hennes kusin, svågern och svägerskan. Vi plockade 10 liter kantareller och 3 liter lingon
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Sussi skrev:Ojdå, nu krockar nästan kackelträffarnaFast jag måste nog tyvärr hoppa över "sova-borta-träff" i alla fall...
Idag har jag varit ute i skogen med äldsta dottern och hennes kusin, svågern och svägerskan. Vi plockade 10 liter kantareller och 3 liter lingonSå nu har vi ätit kantarellpaj och lax- och spenatpaj, mums vad gott det var
Jag är helt slut i hela kroppen, att traska runt i skogen (som var rätt snårig på sina håll) i 4 timmar är inte min kropp van vid
Nu har alla åkt hem, jag har duschat och ska snart lägga mig. I morgon ska jag koka lingonsylt, fy tusan vad jag känner mig huslig
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
Social delaktighet
-
Gäst
Sussi, du är ju skrämmande huslig!
Darlingen och Jaja hittade ett stråk igen igår och bjöd på både kantarellsås OCH smörstekta strödda över. Mums.
Jag äääääälskar Cesar Milan. Han är så snygg! Och ser ut som om han kom från en annan planet. Mums igen.
Nu är snöglingorna beställda Sussi! Jag dealade till mig en fraktkostnad på tjugo spänn istället för 179 hutlösa kronor. Mina månader av prutande i Indien har satt sina spår, haha!
Puss till alla Tin-trådare!
Jannika
Darlingen och Jaja hittade ett stråk igen igår och bjöd på både kantarellsås OCH smörstekta strödda över. Mums.
Jag äääääälskar Cesar Milan. Han är så snygg! Och ser ut som om han kom från en annan planet. Mums igen.
Nu är snöglingorna beställda Sussi! Jag dealade till mig en fraktkostnad på tjugo spänn istället för 179 hutlösa kronor. Mina månader av prutande i Indien har satt sina spår, haha!
Puss till alla Tin-trådare!
Jannika