Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av Norahsmamma »

Då skulle jag se idag som ett undantag och köra på som vanligt från imorgon.

Om hon nu inte vill sova 20-minutaren någon dag och du märker att det blir jättejobbigt att vara vaken till 13 den dagen så kan du alltid lägga in en 5-min lur. Men det bästa här, om det varit tröttigt av ngn anledning, har varit att bege sig ut en sväng och utforska omgivningarna. Plus att man sover gott med lite frisk luft i lungorna :wink:
Erahsmamma skrev:Grejen kan ju vara att hon behöver två sovpass men som jag befarat tidigare.. Att hon faktiskt inte är tillräckligt trött vid 10... då vi sover natt till 8..
Kanske kan flytta fram luren lite då så att den ligger 10.20-10.40?
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo..:/ men Kmr hon vara tillräckligt trött för att sova 2 timmar vid 13 då?..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Som jag skrev :wink: :
Norahsmamma skrev:Jag skulle hellre föreslå att du behåller det gamla schemat och kortar ner långluren till 1,5 timme istället
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo okej :)... Bara tänker att då blir det ju inte äns 14 timmar per dygn...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Känns jobbigt :/, vet inte riktigt hur jag ska göra och inte blir det bättre av att hennes pappa föreslår 2,5 timme enbart mitt på dagen.. Hmm
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag förenklar gärna. Barn under 1 år skall i regel INTE ha 1 lur. Min son var visserligen 15 mån när han fick 1 lur, men före 1 år är inte att tänka på!

Så ta fram ett schema som funkar och kör på det. Inga konstigheter. Man kan som kris ta en prommenad på den korta luren och blir det sömn så blir det, blir det inte så blir det inte.

Vid 8 mån hade jag fortfarande 3 lurar och den sista på 20 min var vagnprommenad i ca 30 min. Det gillade jag och vi kunde vara ute mera. Jag hängde över en fleece filt över vagnen sen gick jag. Ibland blev det 20 min lur, ibland 5 min, ibland 5+5 min ibland inget. Det viktiga är inte ATT man sover utan ATT man har FÖRUTSÄTTNINGARNA. Så annars har man en skön vila.

Fm luren hade min son i morgon/ensamleken då justerade han själv hur lång den blev, men aldrig fick han sova längre än säg till kl. 10.00.

Så använd devisen, Leda, Lära, Hjälpa, Visa så kommer sonen snart att hänga på. BAra man inte velar.

Hellre tvelklöst fel än tveksamt rätt säger AW. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej!!
Men du menar då att det är okej att promenera, och somnar dom så somnar dom?
Inte somna stillastående först??
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej, så han hade inte fast beslutna sovtider då? Om han enbart sov tex 5 min så fick han det? Jag förstår inte detta riktigt, det gör mig lite förvirrad,
Men ok. Då återgår jag till det schemat jag hade innan då. Men ska jag flytta fram den första luren ngt?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Erahsmamma skrev:Okej!!
Men du menar då att det är okej att promenera, och somnar dom så somnar dom?
Inte somna stillastående först??
Vi kan inte sova ÅT våra barn, bara ge förutsättningarna. Har man en kort lur så kan man vara ute om man vill. Den faller ju bort liksom. MEN, jag menar verkligen MEN, då får man också räkna med att man går ALLA lurar som sker i vagn. Vi hade alla andra vilor i sängen så för mig var detta inget problem.

Tänk igenom hur du vill ha det. Se sen till att göra det så. HÄPP!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej!!:) grejen är att jag gick med min dotter från början under första luren, men alla här sa att jag skulle låta henne somna stillastående först.. Och nu har jag gjort så hela tiden.. Och det funkade rätt bra ett tag.. Men nu protesterar hon ganska mycket.. Tror detta beror mkt på att hon sover annars i sin säng och då på mage..,
Iallafall, du tror inte hon blir förvirrad om jag plötsligt börjar gå nu när jag vill att hon ska sova??:/ jo jag förstår det börjar man gå för att dom ska sova så får man fortsätta med det...
Men du beskrev med din son att när han hade ensamlek att han då fick sova lite när han själv ville under denna tid, skulle jag kunna köra såhär att först luren (beroende på hur mkt hon vill sova då) högst 20 min) att jag sätter en tidsram att mellan 10-10.45 får hon på sig att sova 5, elr 5+5, eller 20 min ???
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp, min son hade ensamlek säg mellan 8.00-9.30 och oavsett hur länge han sovit innan 9.30 så väckte jag honom då. Det funkade kanon för oss. Han sov lätt där bland alla sina leksaker och var jättenöjd. Jag använde en resesäng som leksäng så han inte kunde slänga ut alla leksaker genom spjälorna.

Jo, normalt sett rekommenderar vi att man lägger i stillastående vagn. Men inga regler utan undantag. Man måste bara förstår VARFÖR man gör saker. HUR är en annan femma. :wink:
Tor 2006

Nat

Inlägg av Nat »

Istället för en längre lur alternativt att helt ersätta en lur kan man erbjuda en lugn aktivitet. För lite större barn kan man erbjuda mys i soffan med en lugn film eller en bok. För små barn under året passar en trevlig promenad i vagn eller i bärstol på ryggen på sin mor eller far. Barnet sover inte utan får vila vaket. Är du med?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, jag förstår, men jag vill ju helst att hon ska sova ngt också.. Så vill inte ge förvirrande besked. Så nu första luren imorgon, ska jag testa först med att hon sover stillastående vid 10? Elr ska jag börja gå direkt, vill ju ändå att hon ska första att det är vila/ sovstund, ganska viktigt med en tunnfilt över va?? Och en till sak jag undrar över, om hon ska sova i vagn, kanske är viktigt att hon får se sig om lite först innan hon sover? Att vi går en liten stund och då får hon sitta upp, sen sänker jag vid sovvagns till liggläge och mörklägger?

Det här med ensamlek låter ju jättebra, men blir det inte väldigt svårt för dom att sova?, skulle gärna vilja att erah kunde somna så själv mitt i lek bland sina leksaker, men känns som ngt omöjligt, iaf nu vid den första luren då hon har svårt att komma till ro och blir sur på oss. Men jag gör så här då??

8.00 bm
8.30 frukost
10-10.45 vila/sova (sova högst 20 min)
11.15 lunch
12.40 bm
13.00-15.00 sova
16.00 middag
18.30 gröt
19.40 bm
20.00 sova
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

När jag sökte runt här i forumet för andra med liknande problem hittade jag stellasmamma, som beskrev precis detta problem vi har!! Du, torslanda hade svarat!!
Är det typiskt för oss med två lurars schema fördelat 20 min 2 timmar att det krånglar lättare..? Lite konstigt gör hon beskrev precis samma som oss, ofta lite för tidiga morgnar, vaknar en halvtimme tidigare ibland, svårt att sova första luren bl.a.
Men men frågan är hur man ska göra med allt?
Sen ska jag verkligen se till att det blir mera utevistelse, det började stryka med sömnen efter hon varit sjuk 2 veckor sen, för då fick hon sova inne på lurarna, sen har det fortsatt i en vecka ca, och det är knappt blivit ngn utevistelse då, så måste se till att nu när hon mår bra igen att vi Kmr ut mera!! .. Men Ah väntar på svar på det jag skrivit, så får jag utvärdera mer hur vi ska fortsätta!:)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

- Ensamleken: I Barnaboken står det väldigt konkret och tydligt kring hur man går till väga för att introducera denna. Och precis på samma sätt som med kuren så är ju detta inget man testar lite halvhjärtat, utan man "kör" isf. Det tar naturligtvis ett tag, uppskattningsvis 2 v, innan ensamleken satt sig någorlunda, och sen får man ju såklart fortsätta arbeta med den hela tiden och utveckla. Men det är ingen idé att tro att den ska funka bara för att man sätter barnet i sin säng el annorstädes med ngr leksaker. Det är mer raffinerat än så :wink: .

- Huvudsaken är att du BESTÄMMER dig för hur NI ska göra. Sen spelar det ingen roll hur. Vill du gå ett tag innan hon ska sova, gör det då. Vill du ha en tunn filt, ha det då osv osv.
:!: Avgörande, ALLTID avgörande :!: för om barnet fattar att det är dax att sova är att det får det beskedet av oss föräldrar. Men håller man hela tiden på och letar yttre fel/problem till varför de inte sover (ist för att vidta åtgärder) då är det den egna osäkerheten som förmedlas istället och så sitter man tillslut fast i ett moment 22... Så funkar det med både små och stora barn :wink: :roll: .

- Du har fått en hel del tankar om schemat här - jag tänker att huvudsaken är att du som sagt bestämmer vad DU vill köra på. Funkar det sen inte ena eller andra dagen så får du ju inte backa/ändra bara för det utan se det som ett undantag och istället bara framhärda. Då kommer du inte få göra annat under hela Erahs liv, för barnen gör som vi vuxna säger åt dem att göra, och ändrar vi oss hela tiden japp då kommer de oxå göra det.

- Det är lockande att jmfr med andra och hitta gemensamma nämnare. Och visst kan det ju vara så. Men den viktigaste frågan är ju: vad gör J A G åt detta? Det som passar i en familj passar inte i en annan :wink: , så därför gäller det ju att komma på en egen strategi som man håller fast vid, och som känns rätt i maggropen. Sen kan man absolut ha SHN- och BB-tänket som "ramar" att hålla sig inom. Så har vi ju många av oss här :) . Ju mer man läser i dessa böcker och reflekterar/anpassar till sitt eget liv, desto mer brukar falla på plats sedan eftersom. Fokuserar man för mkt på detaljerna, dvs scheman och verktyg etc så riskerar helheten att glömmas bort och det är ändå den som ser till att det flyter på det stora hela.

- Ta för vana att lägga in ett utepass på fm och ett utepass på em. Äta lunch och mellis kan man lätt göra ute nu när det börjar bli varmare, så då slipper man skynda hem bara för det. Mkt kryp och ål på marken oxå som sagt. Vaken utevistelse m a o, inte bara sovande...

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"