Det är verkligen så att mycket låter mycket vackrare om man säger det på Franska. Hm, misstänker att det är den där 16 oktober barnen som är lite väl optimistiska vad det gäller tidsåtgång för toalettbesök. Men de får väl ordning på det hela så småningom, hoppas jag.
Linus har blivit så stor! Han är liksom en kille, om än en liten en, med en massa åsikter om livet. Nuförtiden tar han sig fram på sina små fossingar. Han ställer sig upp mot någon lämplig möbel, hundarna är väldigt olämpliga som ståstöd, och sen tassar han försiktigt fram samtidigt som han har ett leende som går från öra till öra. Så otroligt cool är han och så lycklig över att ha kommit på att man kan gå bara man håller i sig ordentligt. Det är så härligt att se och få vara med och dela hans lycka över dessa nya kunskaper.
Emil har nu gått i förskoleklassen i två veckor och han trivs som fisken i vattnet. Varje dag serverar han oss en massa klokheter som han antingen lärt sig i skolan eller kommit på själv. Han är verkligen en liten professor och det skulle inte förvåna mig om han verkligen blev doktor när han blir stor. Då skulle han bli den bästa doktorn av alla, en med stor inlevelseförmåga och så mycket empati att det stundtals svämmar över.
Sigge ska börja på dagis på måndag, samma avdelning som Emil gick på. Där ska han gå tre dagar i veckan, fem timmar per dag och det kommer bli toppen. Härligt är det att låta sina barn börja på dagis eller kyrkis eller något liknande när de är redo för att göra det.
Mika är lite sur för alla ska börja någonstans, hon löste det genom att själv börja på "alla-kyrkis" på måndagar. Visserligen har vi alla gått där sen länge men hon ville verkligen också börja någonstans eftersom Emil och Sigge börjar på skola och dagis. Linus får hänga med på "alla-kyrkiset" men Mika är mycket noga med att det är hon som BÖRJAR där och det är han som följer med.
Vi har fått en ny liten unge i familjen, det är en liten kille som snart är 11 mån gammal som vi passar då och då. Han är så otroligt go och rar, passar så bra in i vår lilla flock och alla våra barn älskar honom. Fick de bestämma skulle han alltid vara här men hans mamma vill ju också ha honom. Hon är ensamstående och behöver lite passning när hon jobbar, hon kör eget så hon kan påverka hur mycket hon jobbar och när. Det är lille L som har lärt Linus att hålla sig i möbler och gå lite sakta.
För övrigt kan jag väl berätta att Linus sover hela nätterna men ibland vaknar han halv sju istället för sju. Inte så konstigt kanske efter som Pappan, jag och Emil redan är uppe då. Det är ju lite svårt att inte störa så där på morgonkvisten när man bor i ett väldigt litet hus, det är bara att gilla läget.
Äter gör Limpan fortfarande som en mindre häst. Han gillar verkligen mat, men han äter inte vad som helst. Första tuggan smakar han alltid väldigt noga på, det smaskas och tuggas riktigt ordentligt. Om den första tuggan är god så är det bara att lassa in en stor portion i ganska snabb takt. Linus brukar ha en egen sked och så hjälper han till att lassa in käk, det mesta hamnar faktiskt i hans mun.
Att barn är roliga är ju bara förnamnet.
Tjuvlyssnade på Sigge och Mika som var i barnens rum och lekte;
Sigge; Mika, lilla gumman, om du är riktigt, riktigt duktig nu och plockar undan så ska du få en medalj.
Mika; NEJ!
Sigge; Nu var du inte duktig alls så du får inte någon medalj. Jag får väl städa själv. Jag får alltid göra aaaaaaallting själv, alltid.
Emil oroade sig lite för mig;
Emil; Det är synd om dig mamma som går här hemma hela dagarna.
Jag; Synd? Jag får ju vara med er och det är jag jätteglad för. Det är inte synd om mig.
Emil: Jo mamma det är det, du lär dig ju ingenting när du går här hemma. Jag lär mig massor i skolan varje dag. Det är synd om dig. ( när han konstaterat att det verkligen var synd om mig gick han in i barnens rum och började bygga med lego tillsammans med resten av barnagänget.)
Barn är humor! och glädje! och kärlek!
Kram Susan