Bebis som vill läsa och räkna
Re: Bebis som vill läsa och räkna
Jag, som aldrig kom så långt, suuuuger åt mig... 
Hvordan går det med dere??
Ok, nå forstår jeg lit mer. Det er klart det hadde gått ganske mye tid med bytte av kort dersom du gjorde og viste alt med prikkekortene / tallkort... men det er klart at du er mer erfaren enn det
Interessant med dine erfaringer fra bruk av powerpoint.
Vi gjorde ikke så mange av den sorten
7+15+8=30
7+8+15=30
15+8+7=30
og har bebis fattat idèen er det vel ikke noe poeng i å tråka han ut med slikt.
Vi gjorde litt mer av
6 x 14 % 2 = 42, 6 %2 x14 = 42 og 14% 2 x 6 =42
Men jeg må gjenta mitt spørmål fra min tråd om det er slik at hvordan man enn vender på denne med multiplikasjon og divisjon blir det samme svar. Med min regning på kalkulator har det ikke blitt slik, men det kan jo godt være feil. Dette viser sikkert hvor "uskikket" jeg er som lærer i forhold til min vesle mattebaby som sikkert hadde skrattet til meg
men i motsetning til i mattetimene på skolen ser jeg det som mulig å stille dumme spørsmål her... og kanskje blir jeg litt klokere?
Jeg synest også å huske at typen
40+15-30=25
40+15-20=35
40+15-10=45
var interessant, likesom de du nevner.
Har du prøvd å bare vise svaret?? Jeg syntest først at det var litt rart å bare vise svaret - som om den lille skulle forstå matte liksom
Men hun syntest det var fint
og fortere gikk det (og mindre å ordne i orden for vesle mor
)
Nå er det jo stor aldersforskjell mellom våre mattesmåttiser, men jeg leser både det du og Krisse skriver.
Klem
Ok, nå forstår jeg lit mer. Det er klart det hadde gått ganske mye tid med bytte av kort dersom du gjorde og viste alt med prikkekortene / tallkort... men det er klart at du er mer erfaren enn det
Vi gjorde ikke så mange av den sorten
7+15+8=30
7+8+15=30
15+8+7=30
og har bebis fattat idèen er det vel ikke noe poeng i å tråka han ut med slikt.
Vi gjorde litt mer av
Men jeg må gjenta mitt spørmål fra min tråd om det er slik at hvordan man enn vender på denne med multiplikasjon og divisjon blir det samme svar. Med min regning på kalkulator har det ikke blitt slik, men det kan jo godt være feil. Dette viser sikkert hvor "uskikket" jeg er som lærer i forhold til min vesle mattebaby som sikkert hadde skrattet til meg
Jeg synest også å huske at typen
40+15-30=25
40+15-20=35
40+15-10=45
var interessant, likesom de du nevner.
Har du prøvd å bare vise svaret?? Jeg syntest først at det var litt rart å bare vise svaret - som om den lille skulle forstå matte liksom
Nå er det jo stor aldersforskjell mellom våre mattesmåttiser, men jeg leser både det du og Krisse skriver.
Klem
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Ja, exakt. det är så jag tänker så jag slutade att visa just den typen av ekvationer.og har bebis fattat idèen er det vel ikke noe poeng i å tråka han ut med slikt.
Ja, det här måste vi gå till botten med. Jag är ju inte heller bra på matte men jag ska titta igen och se vad jag får fram. Jag återkommer!Vi gjorde litt mer av
Men jeg må gjenta mitt spørmål fra min tråd om det er slik at hvordan man enn vender på denne med multiplikasjon og divisjon blir det samme svar. Med min regning på kalkulator har det ikke blitt slik, men det kan jo godt være feil.
Ja, jag gjorde det när vi höll på med prickkorten men då gick Bebis direkt så jag kunde inte fortsätta så. Nu när vi gjort nummer ett tag så kanske jag kan testa det igen...? Det står att man ska skriva ut hela ekvationer på STORA kort igen men det står inte hur länge. Tanken var slutligen att Bebis ska skriva sina ekvationer själv men dit är det ju en bit. Nu kan Bebis bara rita cirklar så han har inte koordinationen för att skriva ännu.Har du prøvd å bare vise svaret?
Jag får prova och se om Bebis gillar det helt enkelt.
Kram!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Nu har jag gjort dessa uträkningar på min kalkylator och det blev rätt. Jag testade en annan också som står längst bak i boken. Denna tex:6 x 14 % 2 = 42, 6 %2 x14 = 42 og 14% 2 x 6 =42
Men jeg må gjenta mitt spørmål fra min tråd om det er slik at hvordan man enn vender på denne med multiplikasjon og divisjon blir det samme svar. Med min regning på kalkulator har det ikke blitt slik, men det kan jo godt være feil.
95%5x3=57
där kan man byta till det här:
3x95%5=57
och så här :
95x3%5=57
Men inte så här:
5x95%3
Ser du mönstret? Divisionen måste hållas intakt.
Svårt att förklara i skrift.
/L
SM rookie
SM rookie
Takk!
Det kunne jeg faktisk forstå.
Kanskje det er verdt å gi ungene mulighet til å forstå det også? Men det går jo fort for dem det, selv om det er et "moment" mer enn de ekvasjonene man kan snu rundt hvor man vil.
Nå fortiden holder vi på med baklengs multiplikasjonstabeller
, to-tre ganger om dagen. Det er for det meste gøy, men litt tråkigt også - som med 2 foreks. Hvorfor skal jeg se på det der, virket det som om hun tenkte... (kaaannn!) Fem kort og en problemløsning der to av kortene jeg har vist kan være svaret er lagom. Problemløsningen er redningen - jeg tror hun ser fram til den, så om sekvensen går fort nok er lektionen gøy. (problemet er å få feste med tommelen slik at jeg får med meg kortene - jeg fukter fingeren, men kanskje jeg får skaffe en fingerhette (eller hva det nå heter det som de har, de som regner penger i bank og post
?!?) Men akkurat desse dagene har kortene ferie da vi har mye besøk og annet på programmet. Storebror skriker etter nye bøker og ord. Lillesøster skodar opp på hylla med prikkene av og til
Ferien varer nok ikke så lenge, men man skal jo rekke alt også..
Takk for hjelpen!!!
amama
Det kunne jeg faktisk forstå.
Nå fortiden holder vi på med baklengs multiplikasjonstabeller
Takk for hjelpen!!!
amama
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA skrev:
Nu måste jag fråga er som jobbar med BOI/Encyklopedic Knowledge programmet: Hur gör ni med människokroppens muskler och floder?
Människokroppens muskler: Visar ni bilder på hela människokroppen med en muskel highlightad i taget eller visar ni bara själva muskeln? Vad är viktigast att förstå vart i kroppen muskeln sitter eller formen på varje individuell muskel?
Floder: Visar ni HELA flodens omlopp så att man känner igen flodens mönster eller visar ni en känd bit av en flod?
Kartor eller fotografier?
8-[ /Luvisen
Jag du får skaffa en sån.problemet er å få feste med tommelen slik at jeg får med meg kortene - jeg fukter fingeren, men kanskje jeg får skaffe en fingerhette (eller hva det nå heter det som de har, de som regner penger i bank og post ?!?)
Nu måste jag fråga er som jobbar med BOI/Encyklopedic Knowledge programmet: Hur gör ni med människokroppens muskler och floder?
Människokroppens muskler: Visar ni bilder på hela människokroppen med en muskel highlightad i taget eller visar ni bara själva muskeln? Vad är viktigast att förstå vart i kroppen muskeln sitter eller formen på varje individuell muskel?
Floder: Visar ni HELA flodens omlopp så att man känner igen flodens mönster eller visar ni en känd bit av en flod?
Kartor eller fotografier?
8-[ /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Hej Luvisen!
Jag måste bara säga att jag är så imponerad av ditt jobb =D> =D>
Tyvärr har jag varit tvungen att jobba i sommar när min man har semester så jag har lagt allt på hyllan för det finns ingen tid.
Men siktet är inställt på att dra igång igen efter semester tider.
Kram
ps. hur går all planering inför det stundande bröllopet?
Jag måste bara säga att jag är så imponerad av ditt jobb =D> =D>
Tyvärr har jag varit tvungen att jobba i sommar när min man har semester så jag har lagt allt på hyllan för det finns ingen tid.
Men siktet är inställt på att dra igång igen efter semester tider.
Kram
ps. hur går all planering inför det stundande bröllopet?
Emmy 080212
Rasmus 091223
Rasmus 091223
Det går jättebra för jag behöver inte göra ngt!hur går all planering inför det stundande bröllopet?
Det jobbigaste var att beställa inbjudningarna som tog en evighet att få klara.
Kram!
SM rookie
SM rookie
Nu är det dags att uppdatera igen!
Idag hände en grej.
Det är så att min lille son fortf talar sitt eget språk till 99% så därför har jag ibland varit orolig. Han pratar verkligen mkt men inget förstår jag. Jag bekräftar allt han säger för det gör honom
och jag märker att han mår bra av att känna sig förstådd. (Även om jag ju inte gör det på djupet om man säger.
)
Vad har nu detta med programmen att göra? Jo, som coach och mamma vill man ju så gärna se att det man gör leder frammåt. Och vi har ju kommit låååångt i matteprogrammet men ändå kommer "bara" en räkning av min son som låter så här:
"Enna, enna, enna, enna, enna, enna, åtta, nina, enna, enna"
Då händer det sig att jag tänkt: Ja, ja, han gillar siffror iaf- det är ju till glädje även om det känns trist att andra barn i samma ålder eller yngre kan räkna långt bättre...
Jag misströstade. Dumt.
Idag så köpte vi små pärlor. Vi la dem på köksbordet intill vattenfärgerna. Bebis börjar då att lägga nogsamt en pärla på varje färgkaka. Orange pärla på orange färgkaka.
Han kan sina färger! Och så räknar han samtidigt: Enna, enna...Och så säger älsklingen "åtta". Jag tittar och ser att han mkt riktigt lagt upp åtta pärlor på varsin färgkaka och inte i mönster ser ni utan OJÄMT. Tre på ena raden och fem på den andra! Det betyder att han verkligen KAN räkna. Dvs han SER mängden och kopplar den till siffran. Han kan alltså RÄKNA och inte bara rabla.
Mången liten har räknat: 1, 2,3, 4, 10, 7, 11, 20! Och pekat på en rad med bokstäver. Då har det kännts för mig som att det barnet förstått mer än Bebis men nu förstår jag hur fel jag haft! Hopplösa jag som misströstar!
How's that for result?
Sedan har jag läst "How To Teach Your Baby To Be Physically Superb" och har nu förstått hur saker och ting utvecklas och hänger ihop. Med tanke på hur knasigt de första 6 mån blev för Bebis pga min okunnighet är jag verkligt impad att den lilla människan kan så mkt som han kan. Snacka om att han kommer igen!
Jag förstår också att han är för gammal för ett fys-program men jag kan uppmuntra en hel del som att gå mkt, springa lååångt, klättra, gå balansgång etc...
Nu mår jag pyton så det är svårt MEN jag har en del grejer på gång iaf. Jag har släpat med mig en lång planka hem som jag hittade på gatan som jag tänker slipa len så Bebis kan gå balansgång varje dag hemma, jag har köpt och sattit upp en repstege och vi har även en tygtunnel hemma som han kryper igenom med vindens hastighet!
Det känns skönt att veta VAD man ska uppmuntra och VARFÖR.
Sedan har ju alla Doman böckerna hjälpt mig att verkligt respektera mitt barn och bekräfta hans kompetens.
Varje dag så målar och ritar Bebis. Redan efter 3 dgr målade han sitt första cirkel och nu efter några veckor har han börjat doppa och fylla på färg på penseln själv. Jag behöver inget göra eller säga. Dit har han kommit genom att jag själv suttit bredvid och målat för mig själv. Jag har alltså inte tränat Bebis utan bara erbjudit och han har plockat upp detta själv. Makalöst fint detta! Och så enkelt! Wow!
Idag när vi kom hem med pärlorna så tog jag för givet att han kunde trä på pärlor själv med sin små små fingrar på tråden. Jag höll upp en tråd och mkt försiktigt trädde han på 3 pärlor.
Vad mkt små barn kan bara vi låter dem! Sedan trädde vi på några fler och knöt ihop som ett armband. Det tog han och trädde på sin arm själv och skrattade.
Jag har inte visat honom detta men han har sett en liten flicka sätta på sig ett armband i helgen...
Doman har verkligen fått mig att förstå hur diskret hjälpen ska vara. Nu är det bara naturligt och väldigt spännande att göra nya saker med Bebis med utgångspunkten: Barn KAN!
Blir alldeles tårögd när jag tänker på vad Doman och Anna W fått mig att se och hur mkt jag själv förändrats. Oerhört tacksam. Förstås!
Och nu en liiiten fråga. Är sugen på att sätt upp en ribstol här hemma. Såg iaf en som var billig på blocket.
Är det ngn som har en ribstol hemma? Erfarenheter av det?
Kram!/Luvisen
Idag hände en grej.
Det är så att min lille son fortf talar sitt eget språk till 99% så därför har jag ibland varit orolig. Han pratar verkligen mkt men inget förstår jag. Jag bekräftar allt han säger för det gör honom
Vad har nu detta med programmen att göra? Jo, som coach och mamma vill man ju så gärna se att det man gör leder frammåt. Och vi har ju kommit låååångt i matteprogrammet men ändå kommer "bara" en räkning av min son som låter så här:
"Enna, enna, enna, enna, enna, enna, åtta, nina, enna, enna"
Då händer det sig att jag tänkt: Ja, ja, han gillar siffror iaf- det är ju till glädje även om det känns trist att andra barn i samma ålder eller yngre kan räkna långt bättre...
Jag misströstade. Dumt.
Idag så köpte vi små pärlor. Vi la dem på köksbordet intill vattenfärgerna. Bebis börjar då att lägga nogsamt en pärla på varje färgkaka. Orange pärla på orange färgkaka.
Mången liten har räknat: 1, 2,3, 4, 10, 7, 11, 20! Och pekat på en rad med bokstäver. Då har det kännts för mig som att det barnet förstått mer än Bebis men nu förstår jag hur fel jag haft! Hopplösa jag som misströstar!
How's that for result?
Sedan har jag läst "How To Teach Your Baby To Be Physically Superb" och har nu förstått hur saker och ting utvecklas och hänger ihop. Med tanke på hur knasigt de första 6 mån blev för Bebis pga min okunnighet är jag verkligt impad att den lilla människan kan så mkt som han kan. Snacka om att han kommer igen!
Jag förstår också att han är för gammal för ett fys-program men jag kan uppmuntra en hel del som att gå mkt, springa lååångt, klättra, gå balansgång etc...
Nu mår jag pyton så det är svårt MEN jag har en del grejer på gång iaf. Jag har släpat med mig en lång planka hem som jag hittade på gatan som jag tänker slipa len så Bebis kan gå balansgång varje dag hemma, jag har köpt och sattit upp en repstege och vi har även en tygtunnel hemma som han kryper igenom med vindens hastighet!
Sedan har ju alla Doman böckerna hjälpt mig att verkligt respektera mitt barn och bekräfta hans kompetens.
Varje dag så målar och ritar Bebis. Redan efter 3 dgr målade han sitt första cirkel och nu efter några veckor har han börjat doppa och fylla på färg på penseln själv. Jag behöver inget göra eller säga. Dit har han kommit genom att jag själv suttit bredvid och målat för mig själv. Jag har alltså inte tränat Bebis utan bara erbjudit och han har plockat upp detta själv. Makalöst fint detta! Och så enkelt! Wow!
Idag när vi kom hem med pärlorna så tog jag för givet att han kunde trä på pärlor själv med sin små små fingrar på tråden. Jag höll upp en tråd och mkt försiktigt trädde han på 3 pärlor.
Doman har verkligen fått mig att förstå hur diskret hjälpen ska vara. Nu är det bara naturligt och väldigt spännande att göra nya saker med Bebis med utgångspunkten: Barn KAN!
Blir alldeles tårögd när jag tänker på vad Doman och Anna W fått mig att se och hur mkt jag själv förändrats. Oerhört tacksam. Förstås!
Och nu en liiiten fråga. Är sugen på att sätt upp en ribstol här hemma. Såg iaf en som var billig på blocket.
Kram!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
=D>

Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Jeg blir aldeles rørt av oppdateringen din! Takk!
(jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått lest boken, men jeg har den og skal ta itu med den også;))
Jo, vi har ribbstol på barnerommet. Det er veldig bra. Her har det gått litt i bølgedaler hvor mye mor har klart å oppfordre til bruk, men til tider har den blitt benyttet flittig og storebror klatrer og hopper og koser seg. Selv lillesøster klatrer
Tips er en stadig matte på gulvet under - så blir det ikke så hardt dersom man bommer på puter o.l.
Klem !!
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Koolt! Då ska vi kika på ribstol och matta eller madrass kanske rent av? Bara för att vara på den säkra sidan att Bebis i slår ihjäl sig.
Kram!
Kram!
SM rookie
SM rookie
Jag sitter och gråter över ditt sista inlägg!
Blir så rörd, vad ni kan. Jag var tvungen att hoppa till slutet av tråden direkt, har inte läst allt i mitten, kunde inte hålla mig
måste få se hur det har gått/går....
Det är ju helt otroligt! =D> Samtidigt får jag en megaklump i magen när jag tänker på min stooora kille som redan "missat" en massa fast han bara är så liten
Jag ÄÄÄLSKAR matte, undervisar i matte till år 7. Jag skulle gärna se att mina barn kunde få den här kunskapen så tidigt som möjligt, jag ser ju hur svårt det kan vara för många elever i skolan.
Hur många böcker har den här Doman egentligen skrivit? Har du plöjt igenom hela kursplanen upp till år 9 med Bebis nu eller?
Känner mig lite stressad.... Ska nog ta och kolla upp det där med matten i alla fall kanske.... Ska ta mig tid att läsa igenom tråden i kväll, när barnen sover, för det kan dom i alla fall!!
Kram jenny

Det är ju helt otroligt! =D> Samtidigt får jag en megaklump i magen när jag tänker på min stooora kille som redan "missat" en massa fast han bara är så liten
Hur många böcker har den här Doman egentligen skrivit? Har du plöjt igenom hela kursplanen upp till år 9 med Bebis nu eller?
Känner mig lite stressad.... Ska nog ta och kolla upp det där med matten i alla fall kanske.... Ska ta mig tid att läsa igenom tråden i kväll, när barnen sover, för det kan dom i alla fall!!
Kram jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Åh söta Jenny,
Gråt en skvätt för det som inte blev men gå sen raskt vidare. Betänk att de flesta föräldrar inget vet om dessa makalöst fina program och deras barn aldrig får ta del av en massa underbara ting som världen erbjuder. Om inget annat så kan du lära dig mer om att understödja det som de små kan och VILL kunna mer av! GUUULD värt!
Jag vet inte hur många böcker mannen skrivit med det är en hög. Om jag vore du skulle jag satsa på det som låter kul FÖR DIG. Då får du till rätt entusiasm- det är nyckeln!
När du ser att ett program går bra så kommer du inte kunna låta bli att lägga på fler.
Vad du kan göra med en gg är att tillverka fem stycken A3 papper som du printar STORA röda prickar på (1-5) och visar för stora killen SNABBT och se om han tycker det är kul. Tycker han det så tycker jag du läser Matteboken och sätter igång fort fort. En del barn kan lära sig det här även om det är "för gamla" i detta avseende. Så prova! Doman själv skriver att matteprogrammet är det program som man bör börja med först och när det fungerar fint då kan man ta det andra eller bara något till program som man själv tycker är skoj och kan följa upp. Man måste inte göra allt.
Annars är det bara som sagt att välja ett som man själv tycker verkar skoj och sedan utforma det så att man själv inte lessnar på vägen. Det ska vara skoj för ALLA. DÅ blir det bra!
Glädjen att lära sig ny kunskap är det som är målet. Inte att de ska kunna vissa specifika saker som rinnande vatten även om det är oundvikligt och verkligt trevligt för oss stora.
Inget är försent för den som verkligen vill lägga ner sin själ i det. Jag skulle kunna visa och lära min son vissa fys övningar ämnade för småttingar men jag väljer det jag gillar bäst KONST. Då vet jag precis hur jag ska göra för att se till att han får tillgång till ALLT inom det. Här ska målas!
Ingen styrning bara glädje och massa olika typer av färger, bitar av diverse papper/urklipp att klistra upp så man blandar alla möjliga tekniker precis som Bebis själv vill. Etc etc!
Musiken får han av pappsen som redan visat hur man spelar elgitarr med hörlurar- ser jättekoolt ut. Hihi! Och spelar mängder av olika typer av musik på stereon. Bebis gillar allt och dirigerar när det kommer klassiskt
Ja, som du hör- det är bara att ösa på och jag tror faktiskt inte att vi hinner med något dagis!
Känn dig styrkt och taggad. Läs och kör på!
Heja dig!/Luvisen
Gråt en skvätt för det som inte blev men gå sen raskt vidare. Betänk att de flesta föräldrar inget vet om dessa makalöst fina program och deras barn aldrig får ta del av en massa underbara ting som världen erbjuder. Om inget annat så kan du lära dig mer om att understödja det som de små kan och VILL kunna mer av! GUUULD värt!
Jag vet inte hur många böcker mannen skrivit med det är en hög. Om jag vore du skulle jag satsa på det som låter kul FÖR DIG. Då får du till rätt entusiasm- det är nyckeln!
När du ser att ett program går bra så kommer du inte kunna låta bli att lägga på fler.
Annars är det bara som sagt att välja ett som man själv tycker verkar skoj och sedan utforma det så att man själv inte lessnar på vägen. Det ska vara skoj för ALLA. DÅ blir det bra!
Glädjen att lära sig ny kunskap är det som är målet. Inte att de ska kunna vissa specifika saker som rinnande vatten även om det är oundvikligt och verkligt trevligt för oss stora.
Inget är försent för den som verkligen vill lägga ner sin själ i det. Jag skulle kunna visa och lära min son vissa fys övningar ämnade för småttingar men jag väljer det jag gillar bäst KONST. Då vet jag precis hur jag ska göra för att se till att han får tillgång till ALLT inom det. Här ska målas!
Musiken får han av pappsen som redan visat hur man spelar elgitarr med hörlurar- ser jättekoolt ut. Hihi! Och spelar mängder av olika typer av musik på stereon. Bebis gillar allt och dirigerar när det kommer klassiskt
Känn dig styrkt och taggad. Läs och kör på!
Heja dig!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Balansbrädan är på plats och lillen tycker om den. Fast han går änsålänge mest med en fot på brädan.
Själv går jag på den så ofta jag kan när jag passerar hallen där den ligger. Konstaterar att min balans är inte var den en gg var...Inte helt fel för stora heller alltså.
Häromdagen kom Bebis med två tärningar. Ena visade 6 prickar och den andra 2. Ha la dom bredvid varandra hos mig och sa: "Se där! Åtta!"
Häromdagen kom Bebis med två tärningar. Ena visade 6 prickar och den andra 2. Ha la dom bredvid varandra hos mig och sa: "Se där! Åtta!"
SM rookie
SM rookie