skrik och oro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hmm, det är otroligt svårt att råda på distans, men Ed låter ungefär som du beskriver just när han är arg, och har alltid gjort. Som att man skar av honom armen typ. Eller att han blev getingstungen... När han är ledsen är han mycket snyftigare och mer modulerad, om man kan säga så.

Det betyder inte att din tös är arg, men min erfarenhet är att ungar som absolut inte tar ramsan helt plötsligt är arga. Men hur har ramsan fungerat under kuren tycker du?
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:heart:

Precis så låter det.. som om 35 getingar sticker eller en arm blir avhuggen..
Funderade lite faktiskt efter att ha läst ditt inlägg.. Kan det vara att hon är präktigt förbannad när hon låter så... Hm... Ja.. jag vet ju inte.. Då nappen dämpat henne i princip hela hennes lilla liv och då jag inte lärt mig hur hennes nivåer är. Men.. För mig blir det där ett hysteriilska med oerhörd ledsenhet i tonen... DOck är det ändå BRA att jag får höra allt från henne för det går att hantera bättre och bättre när det väl Sker. då jag känner igen det. Först blir man ju nästan chockad när man hört henne så.. DOck går jag in om hon stannar i det och inte går ner för jag vill inte att hon ska liksom tuppa av där inne.

Ramsan har funkat hela kuren. Jättebra.

MEN.. vet du.. I natt 2 korta uppvak bara. Ett på 5 minuter. Ramsa som köptes.. och ett på 15 minuter i vargis.. Då jag kliver upp glömmer harkla till mig och halvväser fram ramsan då jag är lite krasslig i halsen.
Men hon köpte det. :-)

Kanske var det en liten djupdyknng hon gjorde tidigare.

Hon är sååååå duktig!! och jag såååå glad över super natt!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skönt att höra! Och även om en grundregel säger att man inte ska/kan göra så mycket åt arga barn så kan man, i den stund man själv känner att det är nog, gå in och bryta, helst med en lång solfjäder. Precis som du gör. :thumbsup:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej igen.
Som sagt natten var jättebra och jag ser att allt har gått framåt. Hon är gladare och piggare på dagarna.
Även fast det blivit " fnurror" emellan åt och jag ibland har tvivlat så ser jag ju att det blivit jättefina reslutat.
Att gå ner från upp till 20 uppvak per natt till det resultat vi har idag. 2 veckor efter det här är för mig underbart!!

Tack alla som stöttat och peppat mig och min lilla vän.

Många kramar
:heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fnurror kommer och fnurror går. Det kommer de alltid att göra, hela livet. men då vet man ju vad man gör, och det är väldigt, väldigt skönt. :D
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag tycker att du har gjort ett toppenjobb Mian71! :thumbsup:

Nu kommunicerar du med lillan, istället för att använda nappen som ljuddämpare. En kommunikation som du kommer att ha glädje av hela livet. Det är nu det börjar. :heart:

Du har flera verktyg som fungerar; buff, solfjäder, ramsa, husljud och "backande" och du och lillan blir bättre och bättre på att kommunicera med varandra. Det är lätt att glömma att det är en process för alla inblandade, inte en manual eller en quick-fix. Vissa saker tar lite tid att lära sig när man är "nybörjare" och ibland har man saker med sig i ryggsäcken som gör det svårare. Vissa situationer triggar igång hela kroppens larmsystem och det tar lite tid att koppla om och koppla av, att få känslan av lugn och saklighet att bosätta sig i hela kroppen, ända ut i händerna och rösten, inte bara i tanken.

Nu sover lillan hela nätterna utan napp, utan mat, i egen säng. Natten som var med bara två uppvak på 5 min och 15 min som hon i stort sett skötte själv är ju fantastiskt, eller hur? För två veckor sen hade du upp till tjugo uppvak per natt. Där din fysiska insats krävdes varje gång. Det en fantastisk skillnad och du borde ge dig själv en klapp på axeln. :heart:

Du har en piggare och gladare unge på dagarna med rosor på kinderna och bättre aptit. Och en piggare och gladare mamma som inte rids av maktlöshet och sömnbrist. :D

När vi kurade vår lilla snärta i samma ålder ( 4 mån) gick jag igenom samma process som du. Tvivel på mig själv och lillan, oro, glädje över hennes utveckling, dippar och framgångar. Med den skillnaden att jag hade hennes pappa att dela det med. Du är ensam vilket gör din insats heroisk i mina ögon.

Vår lillan är sedan dess en säker sovare av världsklass. När vi var upp till Gastsjön i somras gick hon och lade sig utan knot trots att de övriga barnen var vakna (vi har rätt tidiga tider 18.30-6.30), hon bad om att få sova i egen säng och ville inte att jag stannade tills hon somnade trots att vi sov i ett annat hus än vi umgicks i. "Varför det? Jag kan somna själv.", sa min fina 6-åring tryggt. :heart:

Du ger din unge en gåva för livet. Sömn, trygghet och självförtroende.

Stor kram och lycka till! :heart: Jannika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära Mian71, pris och beröm för ett enastående vackert arbete :-({|=

Jag är imponerad, innerligt glad för lilla barnets skull och för din egen. Du får ett gott liv nu med din allra bästa lilla vän i världen. Du ska få se :wink: :lol:

Jag stänger tråden nu på grund av viss trist infiltration, som är det sista någon behöver. Jag är ledsen att du behövde uppleva det. Tyvärr inget nytt. Jag har aldrig begripit poängen :roll: Vill vi inte alla de små barnens bästa :?: :!:

Du startar naturligtvis en ny tråd, om och när du behöver ventilera något - men den goda sömnen fixar du så vackert, det vet jag. Eller hur =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"