Sagasmamma skrev:Vi höll ju på ett tag och för oss var det Väckarklocka +Mozart som funkade. Men du verkar ju ha nån slags väckarklocksallergi

så den lämnar vi därhän.
Men okeeeejrå, nu inför vi den där förbannade väckarklockan då, bara för att alla tjatar så himla mycket.

Men om man låter den ringa olika tider varje dag beroende på hur das bäbis låter är det ju barnet som bestämmer när det blir morgon i alla fall. Och om det ändå blir morgon på olika tider varje morgon, vad är då vitsen med klockan? HA! Förklara det den som kan! (Hälsar Fanny, 5 år.)
Sagasmamma skrev:Jag som lätt snöar in mig på detaljer i schemat (min sambo blir tokig på mig ibland-och med rätta, 8månaders överkoncentration är inte att leka med

) försöker resonera i tidsintrvall istället, så känns det bättre. Alltså Saga skall sova ca en halvtimme nångång mellan nio och tio, äta vid elvasnåret och sedan sova en till enochenhalv timme nån gång mellan tolv och två och äta middag vid fem-halvsex. Mellis på lämpligt tillfälle mellan två-tre.
Du och jag, Sagasmamma, du och jag. Vi kommer från samma planet. Och jag funkar nog också bättre av att tänka i intervaller. Problemet kommer när Charlie inte sover så mycket som han behöver, då är det svårt att vara så flexibel. För då kanske det trots allt är min lösa inställning som är problemet.
Sagasmamma skrev:(observera att jag inte skrev ut i siffror, för då börjar jag genast räkna och fixa i huvet-nått fel är det nog med mig
)
Ha ha! Underbart. Jag är inte ensam. Du är inte ensam.
MammaT skrev:Det blev hans tid för sig själv och tänka och vara för sig själv. Ganska roligt att lyssna på när han blev större och förde långa resonemang med sig själv....
Det låter helt ljuvligt. Och visst vaknar inte Charlie längre med ett stort bröl, men det blir mest gnäll tills vi tar upp honom. Men kanske är det på väg åt det hållet!
MammaT skrev:Väckarklockan införde vi när vi kände att vi slarvade med tiden och tog upp vid minsta pip. Det hängde han ju snabbt på och började klaga allt mer på morgonkvisten... Men vi kom snabbt tillbaka till ordningen när det var Klockan och inte vi som bestämde när det var härlig Morgon!
Och då ringde den alltid på samma tid eller?
Noanamn skrev:Jag blir väldigt stressad av cementerade tider och strikt schema, och försöker "jobba" mer med just rytmen, men det där är ju så olika vad barnet och man själv behöver för inramning.
Så där lugn och fin vill jag också vara med Charlies tider! Jag är en väldigt lugn och fin människa, men har samtidigt samma tendens som Sagasmamma, att man blir helt insnöad. Det gäller att hitta den perfekta balansen, och den antar jag kommer med erfarenheten. När jag själv har tre barn och ser tillbaka på detta kommer jag säkert skrocka åt mig själv och tycka att det var himla synd att jag stressade så när allt egentligen var så bra.
Tack för era synpunkter, de är GULD!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.