alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

vad ska jag ta fasta på nu?

inatt började hon gnöla vid 02.30! hon höll på fram och tillbaka på liknande sätt som igår morse. skrik och tystnad om varannat. mycket svårtolkat. iaf kände jag att jag orkar inte gå upp och dammsuga kl 03. :oops: så jag låg kvar. och skickade iväg ett antal ramsor... utan vidare effekt som ni förstår. efter en timme gav jag upp och började med att ge en supp sen ammade jag. hon fick inatt båda brösten och tuttade nog 10 minuter på vardera.
mätt och glad lagdes hon tillbaka i sängen. väcktes 07!

vilket av åtgärderna som var nya för natten ska jag tro på?
1, supp (misstänker tänder)
2 båda brösten
3 en timmes hojtande så att hon var trött helt enkelt?

tilläggas kan att hon åt mycket igår på dagen. frukost, lunch, mellis, middag och kvällsslurk 1 dl välling. och även bm till dem flesta målen.

hon var också mycket mer tillfreds under hela dagen!

eftersom hon åt så mycket inatt funderar jag ju förstås på om hon/jag är redo att ta bort nattmålet....

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag tror både din och min flicka är redo att sova hela natten! Elvira äter också mycket vid nattmålet, men det är ju också för att hon är van vid det. Det är ju vår uppgift som föräldrar att förmedla att på natten så sover man faktiskt! :!: Jag har en känsla av att våra godbitar inte kommer ge upp sin lilla nattmacka självmant. :wink: Det är bara att ladda med ATTITYD till tusen! Och sommartid på det. :wink: Jag tror jag börjar på fredag och så får sommartiden komma och hjälpa till sen.

Citerar kloka Nancy från hennes egen tråd:
Nancy skrev: 1. ”Sömntrassel grundar sig ofta någon annanstans än där det yttrar sig”

Ex: om det strular i vargtimman är det lätt att man försöker åtgärda just vargtimman. Lätt att fokusera på mörkläggning, temperatur, ramsa eller ej, lite buff kanske och är inte bebisen alldeles ifrån sig av hunger tro? Även en luttrad trebarnsmor går lätt vilse då klockan är 05 och det är långt till morgonen.

Titta på övriga dygnet istället. Antal sömntimmar, matintag, bus och skoj, attityd av guds nåde större delen av dygnet? Lite finjusteringar så brukar stöket gå över. Utan buff, promise.
KRAM :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vilket bra inlägg elin!
om lillskruttan följer schemat som hon ska nu så blir det 15 timmar och 20 minuters sömn. rimligt?

då kör vi på fredag!

jag satt just här och har lite schemafunderingar igen.
nu har hon sovit till 07! 2 mornar i rad. när hon sover till 7 så är hon inte riktigt trött vid 8.30 så där får jag nog börja utnyttja marginalkvarten och skjuta fram även nästkommande sovpass. det brukar ju regleras fint fram emot kvällen ändå.
idag lades hon 8.30 och det tog 15 minuter innan hon somnade. kl 10 när sovpasset normalt är slut stod jag i valet och kvalet om jag skulle plocka upp på utsatt tid eller låta henne sova till 10.15? :roll:
dem längre sovpassen alltså mer än 45 minuter så ska man väl klocka från man läger henne? fast om jag själv väljer att lägga henne 15 minuter senare i fortsättningen så måste jag väl låta henne få 1,5 timme iaf....
fattar ni vad jag undrar? kändes lite rörigt....

kram!

nu ska odlas attityd under veckan! :D
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

HEJ!!!! :D :D :D

jag vill tacka TORS MAMMA för påminnelsen om mat i massor!

jag som trott att jag haft en liten tröttis (som bara gnäller) har nu fått en liten mättis! som är som ett litet solsken! :lol: \:D/

nu får hon fast föda på varje mål och bm om hon vill! vilken skillnad! det är ju inga stora portioner men det var ändå den där fasta födan som behövdes för att få en tillfreds tjej! idag fick hon iofs i sig en hel banan till mellis! :D

nappflaskan däremot är inge poppis längre. funkade ju så bra i två dagar men sen när jag började blanda egen majsvälling så vill hon inte ha (hon fick från tetra första gångerna). det kan väl inte smaka nån skillnad tycker jag?! sak samma. min dotter är nöjd! flaskan kan vi prova igen om några dagar....

tack igen!!!! :heart:

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Vad kul att höra att hon är glad, Mia :D ! Grattis! Som Elin säger, ladda nu hela veckan så att du blir av med det där nattmålet nån gång, det kommer ni alla att vinna på!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hejsan svejsan!

jag är så nervös. går och tänker på nästa helg i princip hela tiden. jag har inte bestämt mig för någon strategi och jag känner att jag behöver göra det. annars blir det väl som sist att jag när jag står mitt i det hela försöker med det mesta och allt blir bara pannkaka. bättre att fråga här än barnet- det är väl så vi tänker!!! om jag har gått igenom senariot tillräckligt många gånger i tankarna och med maken så kommer det garanterat vara lättare att genomföra. men jag måste ju första veta hur jag ska genomföra det hela...

planen är att flytta in lillasyster i flickornas gemensamma sovrum och storasyster får flytta in till oss till nätterna sitter.

jag tycker nog att det vore bäst att kura i spjälsängen. eftersom det är där hon är van att sova nu.

men har inte bestämt än om maken ska köra eller jag. känner att jag gärna lämnar över till maken eftersom han inte har bröstet att ta till men känner att han inte är tillräckligt påläst kring verktyg och om han kan lyssna av gråten osv.... det är ju jag som hänger här inne och suger åt mig av allt jag kan komma över medan han går omkring i godan ro och väntar på klartecken från mig. :twisted:

men jag känner att jag vill veta hur jag ska göra innan jag står där. det måste gå vägen denna gång!!

ok. hon kommer vakna 03.30- som alltid. hon kommer ju omöjligt somna om där eftersom hon är van att få bröstet och är hungrig! hur ska jag mota bort matvargarna :?: jag vet ju att hon kommer vara hungrig fram till 7. det är det som känns mest jobbigt! :(

ska jag köra en pangramsa direkt och sen avvakta. avvakta, avvakta, lyssna och så buffning som sista utväg. när hon somnat om är det pangramsa som gäller vid första pip och sen som ovan eller ska jag avvakta och se om hon fixar det själv och verktyga om det absolut behövs?

alla tankar och förslag är mer än välkomna!

kramar.

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ Heja Mia \:D/ Det kommer gå utmärkt!!!!

Visst kan hon vara hungrig när hon vaknar, hon är ju van att äta då. Men tänk att du gör det här för hennes skull, så att hon får en chans att sova en hel natt god sammanhängande sömn :sleep:

Havana och jag var ju i snutträsket. Jag lade ner när hon verkade trött, hon sov 5 min. Jag plockade upp och matade, eftersom det var inom 30 min. Jag lade ner, hon sov 5 osv. Så höll vi på.
För att bryta cirkeln fick jag vagna istället för att fylla på. Var hon hungrig? Säkert. Hon var ju van vid sin sond-matning :roll:
Vad hände?
Hon frågade massor i början, och sov inte så värst mycket utav de första sovpassen. Men när hon "vaknade" då åt hon i mängder och så var det hela brutet.

Vad jag vill säga är att ibland måste det bli så. Våra mindre barn har inte längre någon överlevnadsångest och behöver inte mat vid första pip. De behöver svar på sina frågor.

Du svarar då i handling (med buff tycker jag) att på natten sover man, inget annat. Sedan kan du backa allt eftersom.
Jag tycker alltså att du börjar med att buffa sömntung och sedan kan du backa med ramsa och de andra verktygen.

Kram :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
chokladkaninen

Hej Mia! Jag håller med om vad Johanna skriver, och tycker: svara på frågorna vid minsta pip (medelst buff) första natten. Den biten tyckte jag inte blev så svår, trots allt - fast jag vagnade ju istället för att buffa, men principen är ju den samma. Du & Selma kommer ju också att ha hjälp av hennes nyvunna aptit och piggare och gladare dag, som ni hinner etablera under veckan. Kom ihåg att satsa på att hon ska ha KUL! :D Det jag tyckte var svårt var att börja backa... men det där jag gjorde, att skriva ut Torsmammas pepptråd och tejpa upp den på köksdörren och så konsultera den sedan när jag var helt sömnrusig istället för att göra något förhastat, kändes faktiskt rätt bra. Då hann jag liksom komma till sans och tänka igenom vad jag ville göra. Pepptråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Sedan ville jag säga att jag förstår det där med att maken hänger omkring och väntar på klartecken - min man har heller aldrig riktigt fattat när man ska ramsa och när man ska gå in, och ibland tar han sig inte tid att lyssna för att skilja mellan ilskevrål och rop på hjälp (förmodligen för att jag styr och ställer nåt så vansinnigt att han aldrig har behövt lära sig ordentligt :roll: ). Men rent praktiskt har jag löst det så att jag har tagit nätterna i allmänhet, och sedan har han fått hugga i emellan så att jag hinner ikapp - om ni kör på helgen, och du har bestämt dig för att amma kl 7, räcker du sedan med varm hand över barnet till honom vid halv 8, och går och sover en och en halv timme. T ex. För även om första natten kan bli tuff så är det ju sällan hela natten flera nätter som du måste härda ut, man hinner ju få in små sömnryck mellan varven. Ett annat sätt kan vara om maken tar den första natten, den då det bara ska buffas vid första pip. För då är det ju inga direkta val att göra och mindre att lyssna av och ta ställning till.

Hur du än gör så lycka till!
Återkom gärna och bolla mer! :idea:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

tack tack!

en liten början till startegi har innfunnit sig!

kram! :heart:

chokladkaninen

Haha, bra! Håll oss underrättade!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

halloj!

klumpen i magen inför fredag vill inte släppa! imorse skrek hon hysteriskt i 20 minuter till jag gjorde morgon. ramsan fungerade inte alls och tillslut försökte jag lite halvdant :? med buff men hon lugnade sig inte en sekund. vrider sig och stretar emot. tog upp i ett hulkandes ögonblick och stackars tjejen var helt förstörd! :cry:

men det är ju inte optimalt som det är nu. varannan natt ungefär funkar bra och den andra halvan tror skruttan att det är morgon kl 06. min förhoppning är att friden sänker sig när hon vänjs av med nattmålet och lär sig sova HELA natten.

låg och funderade inatt. först konstaterade jag att hon är ju inget kurbarn. hon kan ju sova, vakna och somna om själv, innan vargtimmen.

inatt skrek hon till vid 21 och sen vid 02.30. redde ut detta själv och somnade om. om man tänker sig att det varit fredag så skulle jag ju om jag väljer att gå in vid första pip varit in hos henne båda dessa gånger och buffat och solfjädrat ut. känns ju lite tokigt eftersom hon fixar det själv????

ska jag lägga in stöten från kl 03 då jag upplever att hon inte nöjer sig förrän hon får tutte eller är det bra att visa även tidigare under kvällen/natten att jag finns där? för att liksom vänja henne vid att jag hjälper dig att somna om- vilket jag senare ska jobba bort igen.... :? knepigt!

får henne heller inte lugn med buffen som sagt. måste nog öva mer. hon förknippar inte den med något lugnande. men det kanske hon gör efter x antal minuter när inte tutten serveras- eller så slocknar hon av utmattning... :cry:

pepping!

kram!

Elle

Inlägg av Elle »

Hej lilla mia!

Om du känner dig osäker inför helgen så kan du ju kontakta en av oss diplomerade kurare för hjälp. Att vara säker på sin sak är ju A och O vid en kur. Ni måste veta precis vad ni ska göra för att kunna förmedla säkra svar till dottern. Gå in på kurforum och läs för att få inspiration.

Ni fixar det här!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

jag är laddad för ikväll!!! efter att ha sträckläst shn- boken. attityden har infunnit sig! jag kommer nog köra de två första nätterna själv. så fär vi se sen....

dock kom en ny fundering upp i huvudet inatt... hoppas verkligen jag kan hinna få kommentar kring den.

jag hade bestämt mig för att gå in med buff från normal amningstid. innan dess fixar hon ju sina uppvak själv. ibland med ramsa.

de senaste nätterna har hon inte varit arg när hon vaknar utan gnölat till lite och sen bara låtit. men inte ledsen eller arg. ramsan verkar lugna henne.

känns konstigt att gå in och buffa om hon inte "kräver" det. alltså om det blir kris. ska jag inte försöka med enbart ramsan så länge det går :?:

det blir lite som att gå in på natt 2 direkt i en vanlig kur.

anledningen känner jag är att hon är inte alls van vid buffen och att då gå in när hon fortfarande är lugn, om än vaken, gör kanske att jag retar upp henne mer än hjälper?!

eller ska jag köra buff vid minsta pip eller nöja mig med solfjäder (om det räcker) bara för att visa att jag finns där?

kramar! :heart:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej lilla mia,

Du är helt rätt ute, med SM barn brukar man inte behöva kura i "stor stil" utan man "Minikurar" dem. Så börja från natt 2 enl. lathunden och gå in vid KRIS och däröver serverar du en ramsa. Helt ok!

Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

skönt att höra att mina funderingar inatt var på rätt väg! då har jag nu helt klart spikat min strategi. fattas väl bara att jag bli magsjuk... storasyster spydde ett par gånger igårkväll men verkar pigg idag igen....

har en schemafundering också.

som det är idag har vi 12 + 1,5 + 1,5 + 20-30.
alltså 20-30 minuters mer sömn än rekomenderat.

jag har ju haft en tröttis tidigare men iom mer mat så orkar hon nu 2 timmar vakentid utan problem! tack igen för den påminnelsen! :wink:

på fm luren de senaste 3 dagarna har hon vaknat mer än en gång och totalt har det nog blivit närmare 1 timmes sömn och inte 1,5. funderar helt sonica på att dra ner den till 1 timme. 45 min + marginalkvart som jag så smoningom plockar bort. kanske borde jag passa på att göra detta samtidigt som jag minikurar nu. fast å andra sidan finns ju risk att hon kommer vara mer trött nu när hon förmodligen kommer protestera en del nattetid.... och det talar ju för att vänta med att dra ner luren till nätterna sitter ordentligt. vad tror ni??? :roll:

kramisar igen!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"