Nu platsar vi också här

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Har idag varit hos min underbara BM igen. Hon kände hur barnet ligger och det är ruckbart, men klart nedåt.
Samtidigt som jag tror mig kunna identifiera både fötter och knän strax under revbenen. Så det var ungefär vad jag trodde.
Det har börjat kännas som det trycker på längre ner än tidigare och ljumskarna blir tröttare och tröttare. Jag måste tänka på att klistra på TNS och ta på bälte. Slarvar en del med det och då blir det genast sämre...

Men nu känner jag att jag skulle kunna föda barn imorgon. Bebis mår väl såklart bäst av att vara kvar några veckor till.

Ha en skön nationaldag!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vera och Humle... :wink: 8)

Min man (självutnämnd expert på graviditeter och allehanda förlossningar) påstår att de sista månaderna på en graviditet är tänkta att vara lite småtrista så att man till slut skall känna sig så fed up att man får ut barnet av bara farten.

Förstår precis din känsla av att det kanske börjar räcka... Hann inte uppleva det med Leia men väl med Lussi.

Kram från Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på er.
Det sprattlar och rör sig mer än någonsin. Jag trodde det skulle minska lite när det blev trångt. Men icke. Jag är så nyfiken på vad det är för en liten krabat som är där inne egentligen.
Idag är det 6 veckor kvar. Känns helt ofattbart, samtidigt som jag gärna kan tänka mig att leverera nu. Det skrev jag visst förra veckan också ;)
Fast vi övar lite för dåligt. Visst andas jag en stund varje dag och gärna lite när som helst, men inte direkt i träningssyfte. Men vi får väl köra i halvlek eller matcherna - det är mycket fotboll just nu :D

Jag väger ca 5 kg mindre nu än när jag gick med Vera, men nu har jag kommit ikapp i magomfång. Jag är ganska rund mitt på om man säger :D 104 cm idag. Jag har gått upp ganska precis 10 kg - 13 med Vera samma vecka.

:?: Har en fundering också :?:
Jag är alldeles öm i huden runt naveln. Som om jag solbränt mig. Det syns inget och jag smörjer med propolis/aloeVera i princip varje dag. Har inga bristningar heller.
Någon som känner igen sig, vad kan det vara?
Jag är inte orolig, bara älskar att klappa på min mage och gillar inte när det svider och är ömt.

Måste också berätta om igår. Vera och jag satt i soffan och läste en saga. När den var slut satte hon sig och pratade med bebisen. Nästan utan att ta notis om mig. Hej bebis, vad gör du? När kommer du ut egentligen? Vad heter du? Är du en pojke eller en flicka (då tittade hon upp på mig och sa att hon VILLE ha en pojke :D ).
Sedan tittade hon strålande glad på mig och sa att bebisen hör henne, för den rör sig när hon pratar med den. :lol: Och så är det verkligen! Jag tror att de kommer att tycka om varandra - syskonen :heart: . Det känns så häftigt. \:D/

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh LO - vad härligt att det börjar dra ihop sig! Sex veckor, det är ju ingenting!

Samtidigt en oändlighet, jag vet! Minns att jag var supertrött på stor mage rätt tidigt med Walle, och då var jag aldrig särskilt stor! Men han var ju så lång och låg och kickade mig upp i revbenen i tio veckor, så jag höll på att bli galen. Nu känner jag inte längre av det, men för inte särskilt länge sedan, när jag gjorde situps, då fick jag ont direkt. Jag undrar vad han ställde till med där inne egentligen...??? :?

Walle var oerhört aktiv i magen, särskilt på slutet. Trodde också att det skulle blir lugnare när det blev trångt, men nej då. Ändå fixerade han sig tidigt, men han sprattlade något hysteriskt. Vi kunde skratta oss halvt fördärvade när han bökade runt, för utanpå såg det ut som om jag hade en enorm anakonda eller något likande där inne! Och sedan har han ju faktiskt hållit på ungefär likadant sedan han kom ut! Han är så oerhört fysisk och har varit det hela tiden, så kanske är ditt lilla lejon likadan?

Fortsatt lycka till och ha en trevlig helg!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Elle

Inlägg av Elle »

/LO skrev: Hej bebis, vad gör du? När kommer du ut egentligen? Vad heter du? Är du en pojke eller en flicka (då tittade hon upp på mig och sa att hon VILLE ha en pojke :D ).
Sedan tittade hon strålande glad på mig och sa att bebisen hör henne, för den rör sig när hon pratar med den. :lol:
Underbara Vera :heart:

Vad skönt att du fortfarande mår bra. Jag förstår att du känner dig redo för leverans nu. Jag tyckte att de sista veckorna gick såååå långsamt med Lilly. Man visste ju liksom vad som väntade, som ett litet barn på julafton :wink:

Ha så skoj på em-festen! Här blir det grillning och sedan bänka oss framför tv:n.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Ville bara sätta ett litet tass-avtryck och önska lycka till med resterande sex veckor av graviditeten. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag kan avslöja vad som döljer sig i din mage så slipper ni fundera. Emil och jag pratade om resan till Borås djurpark och då berättade jag att Vera inte skulle komma. Jag förklarade att du hade en stor mage och att Vera ska få ett småsyskon. Frågade Emil om han trodde det skulle bli en lillebror eller lillasyster. Emil svarade: -Nej mamma, inte lillebror, TRAKTOR :!: :)

Jaha :shock: så jag, spännande. :wink: Ser fram emot att komma upp till er och hälsa på när TRAKTORN anlänt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Inne på lånad dator och läser...

Tänk att det snart är dags vännen! :heart:

Kram! :D
/Fjällmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

SusanD skrev:Jag kan avslöja vad som döljer sig i din mage så slipper ni fundera. Emil och jag pratade om resan till Borås djurpark och då berättade jag att Vera inte skulle komma. Jag förklarade att du hade en stor mage och att Vera ska få ett småsyskon. Frågade Emil om han trodde det skulle bli en lillebror eller lillasyster. Emil svarade: -Nej mamma, inte lillebror, TRAKTOR :!: :)

Jaha :shock: så jag, spännande. :wink: Ser fram emot att komma upp till er och hälsa på när TRAKTORN anlänt.

Kram Susan
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ni är hjärtligt välkomna! Undrar vad det blir för färg då?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Lotass högsta önskan är en rosa traktor - kan man få beställa en sån..?

:-k :heart: :wink:

Kram!!!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Näpp [-X någon rosa traktor blir det inte enligt Emil. Ojanch kommer den blir, så det så. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Fem veckor kvar!
En vecka kvar på jobbet - som är roligare och mer inspirerande än någonsin :D

Trevlig midsommar!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...ojanch med rosa däck? undrar Lotass :heart:

Kram på dig /LO :D tänk att du snart är i mål!

/Fjällmor
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:

Nu är du verkligen färdigbakad snart! Å va roligt detta är.

Hoppas du mår fint,

Kram Tessan :heart:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag har jag och Vera varit hos barnmorskan igen. Vår egna underbara har semester, men hennes kollega är lika bra hon. Tog sig tid att svara på Veras frågor men sa ifrån när hon pratade med mig :thumbsup:

Vi fick både titta och höra på bebisen. Allt var som det skulle, men hjärtljuden lite högre än tidigare. Fast hon klämde och kände innan, så det kanske påverkar en del.
Hon gjorde alltså ultraljud för att vara säker på att den låg rätt. Hon sa att de inte hade någon utblidning och gjorde det inte för att kolla något annat än just läge. Men det tyckte jag kändes superbra! Nu har den legat rätt i minst tre veckor. Den sjunker mer och mer. Jag hoppas den väljer att vara kvar i det läget tills det är dags.

Trycket var också högre :) 105/60 rent normalt, nästan. 85/45 var det ju som lägst.
Jag tror också att jag kommit på vad som påverkar mest. Kolhydrater i kombination med kaffe. Det ska man bli pigg av, men jag blir fullkomligt däckad och yr i huvet. Så no more kaffe och inte speciellt mycket kolisar heller.

När vi var där så sa Vera att hon kunde skriva sitt namn. Så det fick hon göra på en lapp. Sedan satt hon och ljudade och bokstaverade en stund och hade skrivit IVAR :shock: :lol: . Det är första gången som hon skriver ett ord (namn) helt utan hjälp. Är det ett tecken? Eller har hon bara hört oss säga det så många gånger.
Hon är i alla fall säker på att det är en kille. Hon tittade lite konstigt och lätt överseende på mig när jag sa att kan bli en tjej. Hoppas inte att hon blir besviken om det skulle vara så 8)

Ska vi köra en gissning nu - både kön och datum.
Jag tror att det blir en kille och att han kommer på beräknat datum 25/7 :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"