Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
indra

Inlägg av indra »

Jag har det som du Sidda, har svårt att få han att sova i vagn, men Teo har spikade tider,men han är van att sova i säng på lurarna på magen o i vagnen blir det ju på rygg än så länge han har tjocka kläder på sig. Har varit ute o gått med han på em luren ( numera 20 min.) i bland o då tog det 30min. innan han ville sommna, han blev arg o grät innan han sommna. Skall testa o lägga magläge nu när han har en jacka på sig o ej overallen längre ( har sittdelen i)./ :D indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Vädret gör det ju lätt nu att lägga ner dem i vanliga kläder på mage :)
Indra, kommer du ha honom på mage utan larm i vagnen?
Jag har babysenseII och där står det att man inte kan ha det i vagnet pga vinddraget reigistreras av larmet.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra

Inlägg av indra »

Sidda: Jag har en sak att bekänna jag har aldrig använt larm :oops: . Jag fråga min barnmorska o hon tyckte det ej behövdes + att min väninna lagt sin pojk på mage sen födseln+ att min sambos barn sen tidigare låg på mage (innan det blev prat om ryggläge). /indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
solblomman

Inlägg av solblomman »

Halloj....länge sedan jag skrev nåt´här nu, men roligt att läsa hur ni andra har det iaf. Angående sommartiden så väckte vi vår gosse 30 minuter innan utsatt tid, alltså 7.30 nya tiden, sen la vi honom 15 minuter senare på fm-vilan o sen ändrade vi inget mer o det verkar ha fungerat bra.

I förrgår natt var det knöligt för då verkade den besvärliga hostan som han för en vecka sedan blev av med vara tillbaka för han hostade nästan hela tiden mellan 00.30-03.00 och det var svårt att veta hur vi skulle göra. Men jag ramsade och så buffade jag honom lite så att han lugnade sig....(vill ju inte hamna i "buffningsträsket"), men så fort han lugnat sig o var på väg att somna in så gjorde sig hostan påmind :( . Ja, så höll vi på vår son o jag i några timmar. Men igår sov han luuugnt o skööönt hela natten, inget ramsande o inget buffande o ingen hosta :D

Igår o idag somnade han inte alls den sista em-luren som brukar vara mellan 15.45-16.30. Vi har lagt honom som vanligt i sin säng kl:15.45 men vid 16.30 har vi tagit upp, en trots allt, glad liten kille....Det är bara det att han inte orkar riktigt ända fram till 19.00 då han ska sova natt, så igår o idag la vi honom 18.45 istället o han somnade in efter en lite längre stunds bökande.
Tror ni att det kommer att störa hela vårt schemat nu framöver....kommer det att bli så här varje eftermiddag nu :?:
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Jag håller med, en suverän tråd!

Viktor är för det mesta en forskare. Jag har sett att han ofta först kämpar med krypandet och att ta sig från alla fyra till sittande och tillbaka osv, sen tar han en leksak och lägger sig på rygg och undersöker lite och vilar lite. Sen upp igen och öva på krypa.

Angående sova i vagnen: Viktor har alltid sovit alla daglurar på rygg, utomhus i vagnen. Nu har vi tagit bort liggdelen eftersom det blev trångt och det kändes farligt när han försökte sätta sig upp. Nu ligger han på rygg fastspänd i selen. När vi går på promenad brukar jag gå en kvart innan sovtiden och då fälla upp i sittläge. Efter en stunds tittande blir han trött och gnäller lite, då lägger jag ner och han somnar. Tyvärr vaknar han alltid när vagnen stannar, så är det promenad så går jag hela sovtiden. (Bra med motion om inte annat :wink:) Ibland har han svårt att komma till ro. Då vill han ha en snutte i munnen och vrider huvudet helt åt sidan och gosar med filten. Emellanåt har vi hammnat i vagningsträsket, men just nu funkar daglurarna bra. (Det gör däremot inte nätterna. Uppvak i vargtimmen, tar 30-45 min att somna om.)

Långa bilresor: Vi åkte över 200 mil i julas. Nyköping - Kalix tur och retur. Viktor sov bra i bilen. Lite för bra för nätterna efter bilturerna blev struliga. Vi provade att åka dag, tidig morgon och natt. Om någon i familjen orkar köra på natten, är det ett tips!

Idag har vi gått till en lekpark och gungat! Det är jätteroligt att gunga! Han verkar aldrig tröttna. Jag läste en bok om motorisk utveckling och gunga hänger visst ihop med balansen och inlärning.
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

God morgon alla!

Solblomman skrev så här angående eftermiddagsluren:
Tror ni att det kommer att störa hela vårt schemat nu framöver....kommer det att bli så här varje eftermiddag nu
Jag tycker själv eftermiddagsluren ofta är svår att få till, men jag har ju heller inte varit stenhård med mitt dagsschema :oops: Att ni lagt lite tidigare på kvällen tror jag inte är någon fara för schemat. Märker på Alcie att hon blir allt tröttare på kvällen och det har inte alls varit svårt att lägga henne sju trots sommartiden. Problemet när eftermiddagsluren strular är ju att det kan bli lite svårt att orka med hela kvällens program. Om det kommer bli så varje eftermiddag? Här gäller det att ta fram den självklara attityden. Inga vargar börjar väl svassa omkring denna lur :wink: Fortsätter luren ändå att strula trots attityd får du kanske se över schemat.

Anna&Viktor skrev:
Om någon i familjen orkar köra på natten, är det ett tips!
Vi kommer nog köra på dagen då jag inte gillar att köra på natten. Vi tänker starta tidigt på morgonen.

Idag blir Alice ett halvår :D Det innebär även att hennes försäkring går ut så jag måste ringa och förlänga den nu. Färdigheter inför halvårsdagen är att hon lyckade vända sig igår för förta gången. Från mage till rygg. När jag kom in och skulle ta upp henne efter middagsluren låg hon förnöjsamt och pratade på rygg :D Hon verkade nästan lite stolt :lol:

Idag ska jag träffa en kompis och blir borta hela eftermiddagen så jag hoppas hon ska fatta att hon ska sova i vagnen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej alla :!:

Säger bara OJ vad jobbigt livet är utan bredband i över 2 dygn och inte kunna hänga med er här på forum :cry: :x

Duggan:
Torsmamma Vad har du för snöre att knyta fast alla leksaker i vid ensamlek och hur fäster du den?Och har du några snörbitar nerhängande från linan och hur fäster du leksakerna, ska dom gå att plocka lös(typ fast i klädnypor) eller ska dom vara fast? Ska ha Hugos resesäng med och jag vet ju att du också använder din till det med.
Vi har gjort så att jag hade 2 stycken såna saker man hänger över ligginsatsen eller själsängen. Dessa 2 kopplades ihop och sen använder jag såna ringar, trekanssaker osv som oftast finns i babygymmet med en skåra i och kan fästa i varandra osv.
2 trekanter håller de där snörena (går precis att trä på kanten med skåran runt tyget) med saker på hängandes i lagom höjd för fötterna att leka med. Från den är sen också då såna andra ringar, stjärnor eller vad man nu har ihopkrokade med en leksak längst ner så han kan hålla bita tugga i dem.
Runt honom har jag lagt, en bok i trä, en liten bok som prasslar. Någon skallra osv. Dessa saker roteras lite också. :wink:

Linbodel:
Tor: Reservatet?
Jo, vi har ett naturreservat precis här där vi bor och där finns en anlagd grillplats m.m. Så där var vi och grillade korv, fast Tor fick välling och multikaka. :wink:

Sidda75: GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN (noll och ett halvt- års dagen :lol: )

Ja, det där med sovning var det.... :?

Tor sover långa luren inne i resesäng på magen med larm. Är vi borta vilket vi varit några gånger då är det det där med att hänga över en filt över den spjälsängen vi kommer till som gäller. Det funkar 9 av 10 gånger faktiskt.
Han sover för övrigt em luren oftast i vagn antingen som om han satt i bilstol eller på rygg i paraplysulky eller på magen i paraplysulkyn.
Jag gjorde ett tag så när han sov på mage i den att jag tog bottenplattan från den hårda ligginsatsen och la i botten tillsammans med larm.
Men ärligt talat, larmet funkar ju inte när vagnen rullar och när han sover borta i andra sängar har jag inte heller larm. Vårt har ALDRIG larmat för att han skulle ha slutat andas eller hållt andan en tid så jag är INTE orolig längre. 8)
Sover han på rygg i vagn, bil osv måste vagnen typ rulla hela tiden eller bilen skönt annars vaknar han oftast. Tor behöver kunna böka lite för att klara av sina små uppvak annar behövs hjälpen :wink:
För att få Tor att sova middagssovningen i bilen krävdes övning men nu kan han sova sina 2 timmar där halvsittandes och jag ramsar honom och han somnar. Samma där, hänger över hans "sovfilt" så det är den utsikten han är van vid och inget är konstigt. Utan SJÄLVKLART 8) :lol:

Tor har ett ganska strikt schema och han är sin egen lilla klocka numera faktistk. Detta gör att han sover eller säger till att nu är det dags ganska bra själv. Detta gör oftast också att han klarar de flesa situationer tror jag. Finns liksom inte så mycket att fråga efter.

Nian:
Vore spannande att veta om ni last halvarsbarnskapitlet i BB och om ni tycker er se en profil pa vilken sorts barn ni har. Vi har en profil som foljer: 1) forskare, 2) flortis och 3) arbetare
Oj, måste man rangordna dem :shock: Jag som trodde de var alla dessa helatiden men att de växlade hejvilt :?
Hmmm... flörtis, om man räknar hemma med mamma och pappa och runt andra så blir det ju olika också.... Jag väljer....
1)Arbetare 2)Flörtis 3)forskare men de ligger väldigt nära varanda allihop. :lol:

Indra: Tor är inte förtjust i alla människor och väljer kräset efter dag och humör m.m. Jag har resonerat som så att världen måste få va liten innan den blir stor, så vi är hemma extra och gosar lite extra. Jag LOVAR att snart nog kommer Teo att vilja vara med ALLA utom dig :shock: så ta det lugnt och gör som du behöver, för Teo behöver det nog inte. :wink:
Jag har gjort så att vi träffar folk när det passar Tor och Tor vill, jag anpassar mig gärna. Men visst, ibland VILL JAG träffa en annan mamma eller så och då får Tor hänga med. Men inte på bekostnad av hans humör eller ork.
Ta det lungt, det blir sååååå bra 8)

Solblomman:
Igår o idag somnade han inte alls den sista em-luren som brukar vara mellan 15.45-16.30. Vi har lagt honom som vanligt i sin säng kl:15.45 men vid 16.30 har vi tagit upp, en trots allt, glad liten kille....Det är bara det att han inte orkar riktigt ända fram till 19.00 då han ska sova natt, så igår o idag la vi honom 18.45 istället o han somnade in efter en lite längre stunds bökande.
Tror ni att det kommer att störa hela vårt schemat nu framöver....kommer det att bli så här varje eftermiddag nu
Du ger förutsättningarna och det ger jag Tor också. Han har 45 min förutsättningar och han väljer allt från 5, 20, 35 till 45 och lite beroende på dagsformen, så kan han inför natten, få läggas med marginalkvart utan att vi tvekar om han behöver. Han har även vid 2 tillfällen fått hela 30 min inför natten, när han har bett om det. 8) Inget förstörs kan jag lova :!:

Och nu en erfarenhet rikare....

I natten till måndagen så vaknade Tor vid 22 tiden typ och skrek hejdlöst. På gränsen till vad som kändes som hysteriskt.
Guben kommer in och ser orolig ut och säger att det är nog något fel på Tor :shock:
Går in och känner på honom, inte varm, inte ont eller så vad jag kan märka. Bestämmer mig för att han hade nog en mardröm och vaknade, ställde lite extra frågor och Guben släppte in alla VARGAR på en och samma gång.
Buffar och Tor ligger där och tycker livet blir genast bättre :roll: slutar, ungen skriker som en stucken gris :shock: . Buffar han slutar och gillar livet :roll: slutar, stucken gris :x . Så det blev en super duper snabb "mini, mini, mini kur... :shock: " Den tog 1,5 timmar med först lite buff, backa... Solfjäder, backa....Ramsa, backa...Husljud.... SOV :sleep:

Min teori bakom natten var, mardröm, vargar och sen STORA frågor och då ger jag STORA svar och ända tills svaret var RÄTT fick jag hålla på. Men sen dess....
INGA FRÅGOR :lol:

Har ni upplevt detta??
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Torsmamma: Så hade jag lite igår, men en lightversion. Sofia vaknade jätteledsen men efter solfjädrande o ramsa lugnade hon sig.

Sofia vaknar iofs nästan varje natt o gråter till ca 5 s för att sen somna om utan att jag gör något. Måste vara drömmar? Sover era lilla normalt natten igenom utan ett pip?

/Lena
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Jo, en annan sak Torsmamma: vilken paraplysulky har du? En med fullt liggläge antar jag?

Sen angående larm, här larmades det härom natten. Sofia låg på plattan så antingen var det ett andningsuppehåll eller så var det falsklarm. Men roligt var det inte o vakna av det mitt i natten :( .
Skönt man har larm iallafall, o jag kommer o fortsätta med det ett bra tag till, även dagtid.
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi har en "Babytravel - Clik-Clak". Den fälls nästan plant, det diffar kanske 2-3 cm som känns klart försumbart. Var det plattaste på marknaden som vi kunde hitta. :wink: (paraplysulky alltså)

Vi lade liggplattan från insatsen under sen larm och ovanpå det en vikt fleece filt. Detta fungerade bra så länge han ligger någorlunda still och inte vill böka allt för mycket. Nu sover han snällt på rygg de korta lurarna.

Idag lade jag honom på mage i skrinda och spände en filt över för synintrycken med klänypor, där får också vårt larm plats om man gillar det... :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad läskigt det där med larmet. :shock:

Vårt larm har gått en gång men då hade Tor krälat bort från det så jag bara stängde av och han fick sova vidare. :lol:
Tor 2006

duggan

sjukling

Inlägg av duggan »

idag har Hugo börjat bli sjuk hu stackar mannen, men det värsta av allt är att även kruppen kom som ett brev på posten. Han hade det första gången för ca 1 månad sen. Jag var på babysång i måndags (det är enda aktiviteten vi är på annars fiser vi runt här hemma :wink: ) och då var barnet brevid oss snorigt(varför åka med sjukt barn?), noterade jag och jag tänkte att: jag åker hem direkt vi sjungt klart, Hugo ska inte bli sjuk! Men sen sansade jag mig och tänkte att inte blir han sjuk...jo pyttsan, det blev han visst. Stackars stackars lilleman så nu rosslar och skäller han när han hostar.

:?: Undra om man ska låta han sova ute imorgon på dagsluren eller om man ska ha han att sova inne. Vad tror ni?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Stackars liten... :cry:

Jag röstar för ute om du kan gärna om huvudändan kan vara lite högt. Kanske ställa vagnen på ett strappsteg eller så om det går... (det skall visst vara fint i morgon också som det såg ut i sthlm)
Annars inne med öppna fönster och huvudändan högt. Luften inne har en tendens att bli väldigt torr så här på vintern och det gillar inte Krupp kan jag lova.
Tor 2006

indra

Inlägg av indra »

Jo i dag så har han sovit fm. o em. luren på rygg (har varit ute nästan hela dagen, och det gick jättebra. kan ej lägga han på mage i sittdelen blir för trångt o den går ej att fälla ner sittdelen helt (konstig modell :o ), o det verkar gå bra så vi fortsätter väll med det :D .
Teo har vaknat ngn gång mitt i natten o skrikit men det har antingen gått över på någon minut eller så har vi gått in o gjort solfjädern, då har det visat sig att det varit mardrömmar, använder sällan ramsa för då verkar han vakna till, han lugnar sig med solfjädern.
Vi var på öppna förskolan i dag, var kul för oss båda.
Slarvat med magläge i dag, nya tag i morgon, han kommer ej framåt än :-s .
/ :D indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej alla!

Tors mamma, välkommen tillbaks till forumet (undrade faktiskt lite var du höll hus) :lol: och tack för gratulationen till noll och ett halvårsdagen :D. Det där med att skrika hejdlöst förekommer här också ibland men brukar oftast tystna av sig själv, alternativt efter att dra ramsan en gång. Någon gång har vi även varit inne och buffat, hon har tystnat för att börja skrika igen när buffningen slutat då vi buffat lite till. Dock har det inte pågått länge. Detta brukar hända under tidiga kvällen. Är säkert mardrömmar de har att bearbeta :(

Sofias mamma skrev:
Sover era lilla normalt natten igenom utan ett pip?
. Som jag skrev ovan skriker Alice ibland till under tidiga kvällen. För övrigt har hon ju numera eget rum och jag hör inte ett pip på nätterna. Antagligen låter hon men jag sover nog mer avslappnat och djupare nu när hon har eget rum :)
Fy vad läskigt det där med larmet :!: Jag har också börjat känna mig mer avslappnad då vårt larm aldrig startat förutom en gång då Alice bara var några veckor. Men det berodde på vår klantighet. Hon hade kräkts och vi var för trötta för att byta lakan så jag kom med den brillianta idèn att lägga henne i andra delen av sängen. Gjorde så och vi höll precis på att somna in när det otäcka tjutet gick! Har aldrig sett min man handla så snabbt. Jag hann inte blinka förrän han var framme vid sängen, slet upp henne och skakade henne. Hon fortsatte dock sova som en stock och vi la ner henne igen då min man konstaterade att larmskivan ju inte låg där. Då var hon alldeles nyfödd den lilla snuttan O:)

Duggan, vad jobbigt med förkylning! Tycker du ska satsa på utomhus då jag antar att ni också har fint väder idag. Klar luft!

Indra, jag tänker byta till sittdelen nu då Alice börjar växa ur liggdelen, så vi får väl se om jag lyckas lägga henne på mage där. Ser ju inte så bekvämt ut kanske och kanterna är ju inte lika höga och det blir väl lite bökigt med selen från magläge :-k Igår la jag henne på mage i liggvagnen och det funkerade jätte bra. Hon sov både middagsluren och eftermiddagsluren i vagnen \:D/ Måste också se till att Alice får krypträna mer! Blev försummat igår.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"