Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad KUL att få se dina barn, Jannika, åtminstone halva styrkan :!:
Jättegoa ungar, såklart, annat fanns ju inte att vänta sig!
Och vilka goa kinder hon har, lilla Nella - påminner om mina ungar :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Sötnosar :D :heart:

Blomman. När åker du :?: Står säkert någonstans men är för varm för att leta.

IDAG firar vi vår 16:e bröllopsdag. :shock: :D :heart: Jeezes vad hände. Har alltid haft mega-brottom med allt och vi gifte oss det året jag skulle fylla 23. Först av alla och fortfarande är massor av våra vänner singlar. Så innan 30 hade jag haft villa, Volvo, vovve (och vänsterprassel :?:). Var det inte något mer V förresten :?: Nu närmare 40 så har jag bara villa och Volvo och lite andra bokstäver som ljuvlig make och tre fantastiska barn. Det ord som jag varje dag tänker på med livet i stort och vårt liv är tacksamhet. Med mycket kärlek och mycket humor så har vi passerat både roliga och tunga år. :heart:

Ikväll ska vi (barnfria :shock: ) till en underbar plats ute i skärgården.

http://www.kurspaternoster.se/index.htm

Kram på er :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Shit pommes frittes vad ni drar iväg i tråden med inlägg!

Susanne star: Grattis på bröllopsdagen :D!! Den 12:e funkar för oss, en tisdag! Hur är din tanke? Heldag? Halvdag? Om man skulle råka hyra en bil den dagen, ungefär hur lång tid tar det att köra från Göteborg :roll:? Åh, vad skoj! Jag skulle nog föredra att åka iväg efter lunch och köra ett eftermiddagsrace. Är lite mör fortfarande efter Abbes första 2 månader, och varken kropp och själ orkar riktigt allt som jag vill. Och visst kommer det vara fint väder så man kan bada!? Nån som kan underhålla Abbe en stund då, så jag och Ante kan plaska ikapp? Vilka mer kan tänkas komma? NANCY, hoho? Orkar du?

(Usch, nu har grannflickan jag skrivit om innan vrålat panikslaget flera minuter...:?)

Jannika: Åh, vilka fina barn :D!

Fjällis: Grattis grattis!!

Och grattis alla andra som fyllde och fyller - mest barn tror jag? Eller? Oj, vad jag är förvirrad.

Är så trött och så trött. Anton har svår bajsseparationsångest och lider mycket av det. Mycket gråt blir det. Mamma, jag känner mig LESSEN hör jag många gånger om dagen. :(

Kram jenny
Jannika

Inlägg av Jannika »

Åh Anton då. :( Själv lider jag svårt av bajsnärkontaktångest. Shit, vad den där stora tuppen Roger kan klämma ur sig. Det sammantaget med alla hönornas förvirrat utspridda högar blir.... lite mycket för en normalt kräsmagad person som jag själv. Har man en gång satt en naken fot i en halvblöt hönsbaja så vill man aldrig mer vara med om det. Jag går med lill-spaden varje dag men det är alltid nån jag missar. Ärligt talat är det rätt äckligt bara det. Och Nella skuffar ju runt överallt numera och provsmakar både det ena och det andra. Nej, nu vill inte min fantasi dra den tråden längre... Blä.

Har man hund vet man när det ska bajsas och man dealar med det pronto. Barnens likaså. Men det här okontrollerade och accelererande skitandet överallt tär på mitt semesterlugn, haha!

Grattis Susanne*! Ni kommer få en underbar dag om man får döma av platsen bara.

Tack alla, jag kan ju bara hålla med! :lol: Visst är det otroligt hur förtjust man kan bli i sina egna ungar, haha! Har man barn själv kan man identifiera sig med...

(:shock: Hopps! Nu flög det in en talgoxe genom fönstret. Återkommer......)

...med förtjusningen även om man sällan delar den fullt ut men innan jag fick barn själv stod jag som ett frågetecken inför dyrakndet och hängivenheten. Jag var nästan lite chockad, haha! Tyckte det var snudd på smaklöst. :lol:

Det är mycket närkontakt med naturen här på nästan-landet. Igår när jag skulle rensa bort lite torra löv under klätterhortensian som växer utanför köksfönstret började det fräsas och morras å det grövsta nere från rotknölen. Jag hade jagat upp en igelkotte! SÅ söt! Eftersom jag fick dåligt samvete var jag tvungen att bjuda den på allt möjligt gott som kompensation; ost, kyckling, Nellas rester och lite nyplockade hallon. Som tack guffade den i sig tutti och lämnade en ansenlig mängd bajspluttar efter sig. Men fint samlade i en liten hög bredvid. Helt i min bajs-smak. :lol:

Kram Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev:Vi har, som miar70, en Chevrolet Transport som jag bestämt tom tror att det var Mias Filip som tipsade mig om då för länge sedan när vi var i bilköpartagen!
Jepp, jag frågade honom och visst var det han :D f ö hans första inlägg här på forumet :wink: .

Och du - höns och tuppbajs är inte kul, stora och luktar... inte hallon, om man säger så :roll:
Nu har vi ju inte problem längre med blajor i trädgården, eftersom våra pullor är i bur, men jag förståååår dig!

Jenny, jag hoppas grannflickan slutat vråla nu...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Men Jannika :!: Det är precis samma ögon på dina knattar som på Engla, fast hennes är svarta, har ni sameblod i släkten :?:

:heart: Grattis på bröllopsdagen Susanne* :heart:

Bajsseparationsångest har Benji aldrig haft, kan de få det :?: Däremot har har haft mycket bajsseparations-humor :roll: :lol:

Kram på er från mig som mår ganska illa faktiskt, men det är helt hanterbart. Idag ska jag putsa fönster inför flytt...
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja, men jag veeeet, *frieda*! Har vi inte diskuterat det här i nån annan tråd? Fast för länge sen? Jag tror det serru'. Din barnafar hade sameblod, visst var det så? Här finns inget mig eller någon annan veterligt MEN darlingens farfar SÅG UT som en same (kisiga stjärnögon och breda kinder) och bodde ju norröver så jag undrar jag...

Alla fyra har sett ut som små sameungar från start men sen har det utvecklats andra drag successivt. De stora har inga same-drag kvar alls numera. Vi får se hur det blir med minstingen kines-Thore.

Kanske har jag levt som same i nåt tidigare liv eller åtminstone min bästis. Hon bodde flera år uppe i Jokkmokk, kastade fast renar och levde med en renskötande same vid namn Mats Spik. Men nu gör hon nåt helt annat.

Kram!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jodå vi har dikskuterat det, men jag tror aldrig vi kom in på huruvida ni hade sameblod i släkten eller inte ;-) Min svärmor är tvättäkta nordsame av släkten Påve, född någonstans i Lappland, senare bosatt i Övre Soppero som ligger nära Karesuando, nära finska gränsen. Det var i Soppero de spelade in serien "Frufritt" som gick i våras, vill jag minnas ;-) Några från släkten Labba deltog och Labba är släkt med släkten... Alltså Påve :-p Jag är omåttligt stolt över att vara "nästan ingift" i den släkten. Tänk Sveriges urbefolkning, coolt 8) :lol:

Nej nu poppar popcornen... Benji frågade mig: "Kan du lyfta på locket mamma, så jag kan se när det poppar :?:" :lol: ](*,)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Oj, tack alla för dagens skitsnack :lol: :lol: :lol: Några höns har vi inte, även om jag varit svårt sugen några gånger. Tror dock inte grannarna (eller jag själv) skulle uppskatta en galen Jussi som väckarklocka om morgnarna.

Man skulle ju kunna tro att man fick nog av skitsnack om dagarna annars, med en 2-årig lilltufsa som inte har många ord här på jorden att häva sig med, men bajs är givetvis ett av dem, och då kan man ju plussa på det på de andra orden man kan. Så man får till ännu fler ord:
bajs-mamma, bajs-pappa, bajs-tatta (bajs-Anton), bajs-no-o (bajs-mormor) osv.
Av någon märklig anledning har hon inte kommit till bajs-di-ha (bajs-Disa) ännu :-k Men någon bajs-separationsångest har vi inte märkt av ännu. Och bajs-separationshumorn drabbar storebror, som ju egentligen veeeeet bättre, dagligen och stundligen, när lillasyster är i farten.

Puss på rara Jannika-ungar och på bröllopsdagsnäsor :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nu börjar jag bli så illa trött så jag inte ens orkar läsa på forumet... Och då är det illa :roll: :wink: Skrivit om min belägenhet i tråden på Barnaväntan. Är så jäkla svullen i benen så jag blir galen och mina gravidtjusiga dagar verkar vara över för denna gång. Fan att jag inte tog de där Demi More-wannabe-fotona innan den här eländiga svullnaden satte in :evil:

Hade så gärna deltagit i bildiskussion. Vi har vår stora bil för att få plats med barnen och för att kunna komma fram i vår (särskilt vintertid) rätt eländiga terräng fram till huset.

Om jag fick önska mig (och det får man väl) så hade vi haft råd med en bil till och då hade jag velat ha en sån som vi hade förut, en Peugot 307.

Elle: GRATTIS i efterskott till din Olle :heart: Treåringar är det ljuvligaste som finns :heart: AW skriver om att alla borde ha en tvååring men jag tycker nog att de är snäppet vassare vid tre :wink: 8) :lol:

Fjällmor: GRATTIS i efterskott på din födelsedag :heart:

Jannika: Söta barn har du fast det visste jag ju redan :wink:

Jenny: Hoppas att Anton mår bättre snart :heart:

Ewa: Vem är galna Jussi :-k :wink: :?:

Såg att ni pratade om träff... [-o< Snälla, rara, uppdatera mig för jag orkar inte leta i tråden :oops:

Om jag fick önska mig mer än en bil skulle jag vilja ha:
-vin
-cigg :oops: (kanske, var så längesen)
-fest
-tighta kläder på smal kropp
samt
-sångaren i BWO (vadå... mannen min är ju ändå upptagen med att bygga varmförråd av kallförråd så då får jag väl roa mig på egen hand :roll: 8) :lol: )

Vet inte när jag lyckas återkomma i tråden nästa gång. Tittar nog in med ett av mina sedvanliga ego-tramsinlägg skulle jag tro.

:heart: Nancy

ps. :wink: ni missade väl inte skildringen av hur Leia uppfostrar sin syster eftersom Lussi uppenbarligen missförstått en del saker i tillvaron... finns nån sida bak eller tre...det kanske inte framgår riktigt i text men det lät jäkligt roligt IRL. ds.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hittade det, Nancy :wink:
Nancy skrev:Leia och Lussi kryper runt och hamnar i hallen där dammsugaren tillfälligt är parkerad. Innan Lussi ens hunnit dit sätter sig Leia i vägen och ropar med uppfordrande röst: "Nej Nussi, det är ingen leksak, du är alldeles för liten, bort med dig, det är ingen leksak, det är en dammsugare". Kan ju tillägga att vare sig maken eller jag har någonsin hindrat Lussi från att undersöka dammsugaren...
Åh, en sån liten ordningspolis hon är, Leia :D Jag har också små ordningspoliser, både Oline och Alice har fullt sjå att fostra Frida :lol: !

Roligast var nog ändå Rebecka, som är 15, när hon kom till mig häromdagen:

Mamma, VET du att Paula har en kille som är sjutton år!!!

(Lillasyster Paula är (snart) 14.)

Jaaa säger jag vad menar du med det då?

Men MAMMA, bryr du dig inte - han är ju alldeles för GAMMAL
säger hon och ser uppriktigt förfärad ut!

Hmmm... att Rebecka själv har en pojkvän som är nyss fyllda 19 och fäljdaktligen FYRA år äldre än henne, och Paulas kille "bara" är tre år äldre än vad hon är - det hade hon tydligen glömt :roll:

:heart: Rara är de, de små, och stora, ärtorna! Och bryr sig om varandra gör de ju, bevisligen :wink: :!:
Nancy

Inlägg av Nancy »

miar70 skrev: Åh, en sån liten ordningspolis hon är, Leia :D Jag har också små ordningspoliser, både Oline och Alice har fullt sjå att fostra Frida :lol
:roll: :lol: Oj...kom precis på att framöver kommer ju lillasyster att vara i samma sits som lilla Frida :wink: :heart: Men tänk vad väluppfostrade de kommer att bli :wink: :lol:

:heart: Kram från Nancy
(är det ok om jag frågar i denna tråd hur du mår eller vill du hellre ta det i din tråd :?: )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nancy skrev:(är det ok om jag frågar i denna tråd hur du mår eller vill du hellre ta det i din tråd :?: )
Men SÅKLART får du fråga hur jag mår! I sann kafferepsanda avverkar vi väl det mesta, eller hur :wink: :?:
Jag mår rätt bra, och jag försöker fokusera på det som är bra, och ignorera det som är mindre bra... När jag ser tillbaka på det här dryga halvåret som gått, så går det som i vågor, med bättre och sämre perioder.
Så just nu ligger jag rätt högt på måbra-skalan :D :!:

Du mår lite tjyvens nu, läste jag, och att dina ben svullnat är inte så konstigt i den här tropiska värmen som härjat! Men det är attans så obehagligt, och svårt att göra nåt åt också. Undvika salt och benen högt, är väl det som gäller?

Kram och försök nu ladda batterierna införlilla L´s ankomst! För det blir väl en liten L, eller?

:heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

miar70 skrev:Mamma, VET du att Paula har en kille som är sjutton år!!!

(Lillasyster Paula är (snart) 14.)

Jaaa säger jag vad menar du med det då?

Men MAMMA, bryr du dig inte - han är ju alldeles för GAMMAL
säger hon och ser uppriktigt förfärad ut!

Hmmm... att Rebecka själv har en pojkvän som är nyss fyllda 19 och fäljdaktligen FYRA år äldre än henne, och Paulas kille "bara" är tre år äldre än vad hon är - det hade hon tydligen glömt
Haha! :lol: :lol: Underbart!

Tänk att de snart ska ha pojk- och flickvänner att dyrka. :shock: Hå hå jaja! Än så länge ägnar sig Nike mest åt självdyrkan. I badet härom veckan frågade hon:

- Var satt egentligen det där bebishålet?

Hon kunde inte se det. Så vi tog fram spegeln och kollade, för säkerhets skull, in alla olika hål. Oerhört spännande. "Är det så HÄR det ser ut?" Jo, det var det ju och mamma såg likadan ut. Och Nella. Och mormor. Och farmor osv. Efter en stunds smältande av den här omfattande informationen utbrister Nike med glad röst:

- Men mamma, V-I-L-K-E-N GULLIG snippa jag har! :lol:

Hon gör skäl för sitt mellannamn Inanna.

När jag ändå är i farten drar jag av en rolig Milo-historia också.

Förra veckan när det åskade och blixtrade över Pliggvägen med inga sekunders mellanrum tyckte Milo (med flera) att det var lite läskigt. Men spännande. När grannen några dagar senare rullade ut soptunnorna för tömning trodde Milo att det var åskan som gick igen. Vi gick ut på bron för att kolla att det inte var nåt allvarligare än en ordningsam polis-Anders. Eftersom Milo fortfarande kändes lite tveksam till hur det låg till hejdade jag Anders och förklarade kortfattat vad Milo trodde och Anders bekräftade att det bara var ofarliga sopor. Då var det som om oron släppte och förlöste en strid ström av ord. Milo gick igång och höll en lång monolog om åska, muller, blixtar, sopor, poliser, polisbilar, sjukhus, ambulanser och jag vet inte vad. Anders som verkade vara lite på språng kom sig inte iväg eftersom Milo inte lämnade ens en tillstymmelse till paus för att nicka instämmande och avbryta lite snyggt. Till slut hade nog Milo trots allt sagt sitt och Anders kunde säga hej då. När vi gick in i huset tillsammans säger Milo förvånat:

- Men vad jag PRATAR mamma! :lol:

Kram på er! Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Mia: Trodde nog inte heller att du skulle ta illa upp det minsta men ville kolla fär säkerhets skull. Svensk. Jante. Lagom. Typ. Blä... :roll: :evil: :lol:

Glad att du ligger bra till på må-skalan just nu, härligt :heart:

Tack för anekdot om dina stora töser (ljuvligt med denna inkonsekvens :wink: ) och tips om anti-svullnad. Hade detta varit mitt första barn hade jag tillbringat hela dagarna på soffan... :roll: Mannen gör så mycket han kan men vi turas om att stjäla stunder då vi gör det vi helst önskar -jag vila och han bli klar med förrådet. Jag vill allt ha klart förrådet jag med för vi behöver stuva om rummen i huset för att få bättre plats för töserna :heart:

"L" :?: Jomenvisst 8)

Jannika: Du berättar så målande så det är en ren fröjd att läsa. Stor kram till dig och din lille filosof :wink: :heart:

När jag ändå är i kackelfarten vill jag inte missa att nämna att jag är impad av *friedas* släktträd :D

:heart: Nancy
ps. om ni känner er som usla föräldrar nån gång idag kan ni tänka på oss och vad vi gjorde mot stackars Lussi igår... :oops: Hon satt i sin stol i köket och började gny. Vi trodde att det var lite vanligt missnöjesgnäll och gjorde ingen affär av saken förrän det gick upp för oss att det var nåt allvarligt. Lilla Lussi :heart: hade hela blöjan full av frätande diarré som gjort rumpan alldeles röd och dessutom hade hon fått ett getingstick på knäet :shock: :( En gåta att inte ungen skrek mer... Gissa vilka som var skamsna som hundar resten av dagen och idag med... :oops: ds.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"