Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Jag har inte den orken tyvärr, just nu...men jag vill hemskt gärna, är ju så kluven, för ni ska veta att jag är sååå nyfiken på er alla...och det skulle ha varit supernice att träffas. Men jobb och annat står i vägen (dålig ursäkt)...det är nog mest orken tror jag som tryter. Men det kommer fler tåg. Och nästa år eller fasen i höst var det ju, kackelträff i Borlänge, hur går det med det, Krumel???

Degen jäser liksom jag... :roll:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Heeej Ladies :heart:

Ser att det har kacklats vilt, gud så roligt att läsa tillbaka!
Här har dagen gått i ett, illamåendet (som jag numer svär över men det är inte dags att tycka synd om mig för) är en pina. Jag blev själaglad när jag fann en oöppnad burk Lergigan Comp nu på kvällen, från grav med Klimp.
Hur som, det har varit bus och fart hela dagen med Klimp eftersom maken har jobbat.
Nu däser jag på soffan 8)

Åååh jag såg att det fanns en plats ledig i Gastsjön. TRO att jag vill nappa!! Maken jobbar dock *buhuuuuu* och barnvakt för en hel helg här kan jag se mig i stjärnorna efter :cry:

Vad var det jag tänkte yra om då?
Kastar mig hals över nacke in i Gudtronsdiskussionen.
Jag tror på Gud, är själv inte kristen även fast jag är född i ett väry katolskt land och gick således i Luthers privatskola de första skolåren.
Så; jag tror på Gud men tror inte på allt kyrkan säger. Jag tror inte att någon är född i synd, jag tror inte på en dömmande eller krävande Gud. Jag tror på att, och det HÄR kommer kanske att låta jätte gudligt; men jag tror att Gud ger oss det vi vill ha redan innan vi har bett om det. :roll: hmmm, jätte svårt att förklara men hur som.

Jag tror på motsattser; på frågan om helvetet. Jag vet inte om helvetet finns eller vart iaf. Men jag vet att det onda finns. Vi lever i de relativas sfär, där motsattserna måste finnas. Inget vitt utan svart, inget ner utan upp, ingen glädje utan sorg. Jag tror att vi skapar och det hela tiden. Jag tror att vi eftersträvar att hela tiden skapa den mest storslagna versionen av oss själva efter den mest storslagna visionen.
Jag tror också på ett liv efter detta, liksom ett liv innan detta. Där, där uppe, "Hemma" som jag kallar det för gör vi upp en plan för vad vi skall lära oss här nere.
Och Gud vet att jag många gånger här nere har skrikit "Vad i h-e tänkte jag på där uppe när jag fick för mig att göra det här?? :shock: " :lol:

Jag tror inte att Gud skapar krig och sen sitter och dömmer. Jag tror att vi människor skapar krig och Gud i sin tur överlåter det till oss att lösa problemen. Lite som i Barnaboken :wink: Jag tror att vi är här för att lära, alla vi har vårt bagage, våra erfarenheter, drömmar och visioner. Och därför tror jag inte på att dömma andra, eftersom jag ALDRIG kan veta hur den person känner i sitt innersta.

Så där ja, kastade mig in i debatten!

Och Tinis :!: Största grattisen och detbästa applåderna till H som nu är en Baddare :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
är det slumpen eller vad? :D Gotlandsmamma: Jag har just satt mig framför datorn för att försöka uppdatera mig och ta vid där jag lite abrupt slutade! Vi har haft en massa besök här, sist en vecka med två kompisar från Tyskland. Eftersom vi bodde ute i stugan har jag inte haft så mycket tid framför en dator, lite på jobbet men då skulle jag ju jobba... (Fastän jag tjuvläste liiite.) :D
Iallafall har jag nog inte som Tinis skrev för mer än 10 sidor sen :shock: (sid 106) så värst kort tid mellan tanke och handling men rätt kort tid mellan tanke och babbel...

Iallafall håller vi (eller snarare hantverkare) på och bygger badrum och kök i ladan. Tanken var att det skulle vara färdigt i slutet av juli men det är det inte, dessvärre. Annars tänkte jag att kanske mitten till slutet av September skulle passa bra. Eller är det för snart? Ska det vara med eller utan barn förresten? Om det är utan barn finns det ju plats för jättemånga och vi har mycket tid för kackel, men samtidigt vore det ju himla kul att få träffa allas barn och de skulle säkert ha hur roligt som helst också. Åsikter om detta?

Det är så mycket jag har velat kommentera när jag läst lite på jobbet, men inte haft tid till.
Tinis: Det där med energitjuvar tycker jag också är jätteintressant. SKulle gärna diskutera mera!
Intressant med simskoletemat också. Fastän det inte är aktuellt här än, läser jag och lär. :D

Gotlandsmamma: Jag säger som MiaR: Grattis till jobbet du inte ville ha. Måste har varit bra för självförtroendet/-känslan. Även om det optimala förstås är att ha bra självförtroendet/-känslan oavsett yttre stimulans.
Tack förresten för gapskrattet angående mozarellaost. Uj, vad dina killar verkar roliga! :lol:
Håller verkligen med om följande också: "Tinis, kul att du syr, likaså med Sussi, vad ni är kreativa! Ni inspirerar mig. " Sen tog det slut för min tid. Jag hade ju en sydrive ett tag men det gick så dåligt så jag slutade. Får se om jag tar upp det igen till hösten.

Jag har läst en bra bok nu när jag varit utan dator ett tag. Den heter på engelska "Eat, pray, love". Måste hämta den för att kolla författaren. Iallafall handlar den om författarens resa från depression efter en skilsmässa till ja, kanske man kan kalla det frälsning, om man skulle använda kristna termer. Nu är det mer åt hinduismen till eftersom hon bla åker till Indien och bor flera månaderi ett Ashram.
Alltså, jag måste säga att jag egentligen skulle vilja ha såna Gudsupplevelser som hon skriver om, man inte har jag disciplinen att tex meditera och be vilket nog är en förutsättning. Iiiinget tålamod har jag. Får jobba på det.
Annars tycker jag det verkar som om jag och Kiki har ungefär samma syn på Gud. Fastän jag har inte hittat, som du skriver, jag tror bara, än. Stilla, (kul att du är här förreste!) din kristendom tycker jag är sympatisk och jag tänker mycket lika. Jag tror ju att det finns mycket gemensamt i alla religioner, sen är det mycket samhälle och tid som har påverkat kyrkan och därmed religionerna i olika riktningar. Mycket förenklat sett. Sen vet jag kristna som faktiskt anser att om man inte bekänner sig som kristen och till allt det innebär så hamnar man i helvetet. Det känns rätt förlegat faktiskt!

Och apropå ingenting, det här med Ayurveda vill jag också kackla om, IRL vill säga. Jag gjorde testet och var

Ottilia: Jag måste kommentera ditt besök av kompis som inte lät sonen kladda. Jag fattar inte hur man klarar av att förbjuda en ettåring att äta själv? Ok, puré med sked kanske blir kladdigare än man själv klarar av att se på, men det finns ju annat att ge! Här är det ett måste med plockmat och det vet jag att det är vanligt. Sen ger jag ofta nåt annat själv med sked som jag sticker in lite imellan. Några skedar måste jag också ha för de själv med jämna mellanrum. :D Önskar min son kunde gapa som en kompis 9-månaderspojk som var här förra helgen. HAn var som en fågelunge, inte utsvulten då, utan han gapade som en. Helt otroligt!

Bitterfittan har jag också läst. Den var bra har jag för mig, fastän jag inte kunde känna igen mig riktigt. Jag är lite pryd jag, så jag är glad att jag kan skriva titeln och inte behöver säga det... :oops:

Sussi: Har du hunnit läsa "Mannen i kjol" än då? Jag lånade den på bibblan och läste för ett bra tag sen. Lite väl satirisk i min smak kanske men ändå pekar den faktiskt på hur det ser och sett ut i samhället.

Cissii: Låter rätt tufft med den där kampsporten. Du måste berätta för oss hur det går!
Din elefant låter förresten helt underbar, fastän jag inte riktigt förstår hur det går till!
Själv är jag mer som Tinis med 5:a i syslöjd. Men det berodde nog mest på att jag var flitig och rätt bra på att brodera och sticka och virka. Min bebiströja var dock vit och rosa och bara med rutor på. Men Lovisa har haft den på sig faktiskt. Var så söt så.
Blivandemamma: Grattis till bebisen i magen! Tråkig att läsa att du har fibromyalgi, och ung också. Usch, det måste tära hemskt.
Jag fick förresten också lära mig sticka av mormor när jag var liten. Jag och tvillingsyrran virkade och stickade små tröjor (fyrkantslappar som syddes ihop) till Barbiedockor innan vi börjat skolan.
Brådmogen och lillgammal som Tinis skriver att hon var har jag nog alltid varit. Tvillingsyrran också.

I vekcan som gick hade vi ju som sagt besök av kompisar från Tyskland. De pluggade med maken. De är riktiga friluftsmänniskor och tycker det är kul att fiska och vandra och sånt. Inte riktigt my cup of tea, men vi kommer bra överens ändå. S fick en stor gädda första dagen han fiskade lite. Kul!
Det roligaste av allt var att L var gravid. Rätt lika långt gången som blivandemamma (nu passar ju nicken igen, förresten). Jag hämtade genast min tyska Barnaboken och hon började genast läsa och tyckte mycket om den! Det är alltid roligt för då har man liksom samma utgångpunkt när man pratar om barn sen. Härligt.

Nu måste jag byta dator för mannen vill ha den här. Alltså, slut på det här mastodontinlägget som jag inte korrekturläst och itne har jag heller tänkt på att kommentera alla för då skulle det tagit ännu längre tid och redan nu blev det kanske liiiite väl långt.

Kommentarer angående träff vill jag ha iallafall.

Nu ser jag att Kalaskakan skrivit ett intressant inlägg. Den diskussionen vill jag också fortsätta!
Kram
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Krümel - du har ett mycket gammalt pm som ligger och väntar :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Kanelbullarna är klara, kommer ni?
Jag står över, för jag mår illa...tyvärr ingen bebbe, däremot har jag ätit en massa nötter och massa frukt o grejer, så det lever väl rövare där inne, samarin hjälpte lite.

Nu är jag en sån där tråkmåns, ang kackelträffen, men jag kan inte i september, o kanske Gastisarna tycker att det är för nära inpå...oktober kanske? Vilka vill med? Jag kommer utan sorkar.

Min kära man skulle komma hem kl 21 men har inte dykt upp än...mkt att göra kanske...
I morrn blir det MIN dag. Tjo ho. Dock inte Sheraton utan mys med vänner. Hit ska vi o fika.
www.furillen.nu

Ville bara säga att jag tycker du verkar vara en sån härligt engagerad mamma Krumel (gud, vad heter du i förnamn?)
GrillMia, vi har knappt grillat nåt...förutom libanesiska köttfärsspett...
Vad är favoriten hemma hos er?
Sussi

Inlägg av Sussi »

Men Lua, vad roligt!!! Jag brukar tänka på din härliga dialekt ibland :D Ska bli så kul att träffa dig igen!

Krümel skrev:Sussi: Har du hunnit läsa "Mannen i kjol" än då? Jag lånade den på bibblan och läste för ett bra tag sen. Lite väl satirisk i min smak kanske men ändå pekar den faktiskt på hur det ser och sett ut i samhället.
Nej, jag har inte läst den än, håller på med en Anna Jansson, jag älskar hennes böcker :) Blev så glad idag då jag hittade en på Ica Maxi som jag inte läst.

Ang träff så skulle jag gärna komma! Förmodligen med en 4-åring i släptåg :) För min del skulle det passa oktober el senare. Nu är det Gastsjön, i september ska vi på bröllop, det är mycket nu ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Kalaskakan skrev: Åååh jag såg att det fanns en plats ledig i Gastsjön. TRO att jag vill nappa!! Maken jobbar dock *buhuuuuu* och barnvakt för en hel helg här kan jag se mig i stjärnorna efter :cry:
Kom igen nu Kalaskakan :lol: dra det ett varv med maken och få honom att förstå hur viktigt det här är :lol: så ska du se att han kan klämma ut några semesterdagar :lol: Värt ett försök iallafall. Vi ses i Danderyd kl 07.30 på torsdag morgon :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
ok, kanske är det faktiskt bättre med oktober. Jag är lite otålig bara! :D Större chans att vi får färdigt i ladan också! Badväder är det ju hursomhelst inte längre. Men för att fresta fler att hänga på, när vi bestämt datum då, så kan jag locka med vedeldad badtunna och bastu också. Nu har jag provat badtunnan två gånger (det tog ett tag innan svågern fick den tät igen efter att den stått och torkat i två år, men det gick till slut) och det är inte helt lätt att tajma temperaturen bra tills det är dags att bada. Första gången blev vi nästan skållade, men det går ju att hälla i kallvatten också.

Hm, eftersom jag hade lite sovmorgon imorse så måste jag lägga mig nu eftersom det väl blir jag som går upp imorgon. Vet inte om jag kan slita mig från forumet nu när jag börjat läsa (och skriva) igen...

Godnatt
Marie (heter jag ju)
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Stilla

Inlägg av Stilla »

Stilla skrev: Gud ler. Men han kräver också, som vi gör med våra barn. Ler, kräver och förlåter. Älskar.
Nej, kräver är nog fel ord. Det har skavt i mig sen jag skrev det. "Önskar av oss" eller "vill av oss" ska det nog vara. Han önskar, vill, att vi ska älska varandra, göra gott. Så. Nu ska vi se om det slutar skava!

:heart: Kram Stilla
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

[quote="kiki]Kom igen nu Kalaskakan :lol: dra det ett varv med maken och få honom att förstå hur viktigt det här är :lol: så ska du se att han kan klämma ut några semesterdagar :lol: Värt ett försök iallafall. Vi ses i Danderyd kl 07.30 på torsdag morgon :lol:[/quote]

:cry: :cry: :cry: Jag har det.. saken är den att han började (på det nya jobbet, Vägfärjorna) i juni så några semesterdagar har han inte att ta ut. Sen om han får ledigt den helgen är hans goda väns bröllop som har prio 1. Jag får tyvärr passa den här gången *buhuuu*.
-Jag kollade tom. upp hur enkelt det vore att köra upp; det vore busenkelt. Så denna busenkla körning får ske sen, kanske blir det ngn Camp Gastsjön i höst?

Såg att det pratas om Kackelträff, den är jag med på 8) ! Ser dock att det inte är bestämt något datum eller plats så jag håller agendan öppen.
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej alla!

Högt och lågt avhandlas här, kanelbullar och gudstro... :D Jag fastnade för kanelbullarna Gotlandsmamma... Mmmm... Jag är ett fika-freak!
Såg att det pratas om Kackelträff, den är jag med på ! Ser dock att det inte är bestämt något datum eller plats så jag håller agendan öppen.
Om Kalaskakan håller sin agenda öppen, så är jag inte sämre. Jag vill också! Min höst är helt upphackad med bröstop och jobbstart m.m. Men om det inte krockar så kommer jag. Jag kacklar gärna med barn i vanliga fall. Men jag kommer utan barn till denna kackelträff :wink:

Imorgon har jag exakt en veckas strålbehandlingar kvar, sen är det över. Jag blir alldeles slut när jag går tillbaka i minnet och inser vad jag har gått igenom de senaste 9 månaderna. Trött är bara förnamnet. Har sett att det har kacklats om mammografitider etc. Bra! Håll koll på tuttarna ladies! 8)

Nu ska jag sträcka ut mig på soffan och gluffa i mig ostbågar.

Kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D ostbågar!!!!!!!! Mannen och jag tittade på varandra tidigare i kväll och sa längtansfullt "ostbågar!!!!" =P~ men affären hade redan stängt... man kan väl inte köra en mil bara för att köpa ostbågar heller.... Ät några åt mig också är du snäll!
Kram Stilla
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Anar jag en Samtal med Gudare här? Kalaskaka? Då är vi två isf.

Har Lua en dialekt? :shock: Sånt kommer bli jäkligt spännande i Gastsjön, folk kommer prata med olika dialekter ju. Nu låter jag väl helt blåst, men det är såna roliga detaljer man kommer på ibland. Jag kommer ju snaaacka Gööötebooska vettlani, för jag e från Gööötebaarg. :roll:
Världens hemskaste dialekt, ALLT låter som om man är dum.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

cissii: kommenterade nyss din "dialekt" kackel i fel tråd, pinis :oops:

Läs där så förstår du...jaja. :lol:

Förresten gott folk, så är jag tillbaka från min semester nu! Jag tjuvläser som vanligt och det tar sån tid att jag hinner inget skriva. Men ni skriver så härligt!

Grattis till graviditeten Kalaskakan.

Tycker du är stark Ottilia som går igenom ngt så stort, vad har du för val dock. Styrkekramar till dig!!!!

Gottis då, kom igen!!! Vi är nyfikna på dig med! Hoppas du kommer till kackelträff iaf.

Va smidigt för mig med kackelträff i Borlänge, JAG KOMMER. Med eller utan barn, spelar ingen roll!

Krümel: Om du behöver hjälp med kackelplaneringen så är det bara hojta till.

Förresten så är ju ulrikaj också från Dalarna, hon får väl med på träffen om hon vill eller hur? Jag ska prata med henne om det på väg upp till Gastsjön. :wink:

Stilla: roligt att du är här. Har inte läst några av dina inlägg men roligt att få lära känna dig med. Ostbågar: helt klart värt att åka några mil :D

Nu ska jag i säng!!!

Tack för mig och har det gott!
Kajsa
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej alla kacklare!

Det var ett tag sedan jag skrev här men jag läser alltid när jag har tid. Är så roligt att följa era liv och diskussioner här.

Jag vill gärna komma på kackelträff om man får fast man inte har kacklat på en stund :oops: :wink: . Kommer i så fall utan barn och oktober skulle vara super för mig.

Jag ville nog egentligen bara skriva att jag ofta tänker på er alla här inne. :heart:

Ett extra varmt välkomnande till Stilla som jag inte hälsat på ännu.

Ska bli så roligt att träffa några av er uppe i Gastsjön. Bara några få dagar kvar.

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"