Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, ni västkustare, imorgon känns lite snabbt på, kom just hem från weekend hos svärisarna.

Men torsdag? Är värmen kvar? Då åker vi kanske gärna buss 312? Funkar veckan därpå för mig också, kanske ännu bättre, för då kan jag nog flirta till mig en bil. Susanne, eftersom du bjuder in, så tycker jag att du helt fräckt får bestämma. :D

Profyalxandning på svärisar funkade fint. Fast effekten var störst på mig. Jag var lugn som en filbunke hela tiden :cool:.

/LO: Jag hade bara avslag i knappa tre veckor. Jag tror du kan bada i större sjö (typ VÄttern, haha) när du själv känner att kroppen är redo. Men var försiktig med dom stackars brösten :shock:, tror att det är dom som får avgöra.

Kram allihoap!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack Tinis, då är jag med. Och jag vill ännu en gång uppmana den / dem som eventuellt känner sig utanför / åsidosatta / bortglömda och inte är nöjda med det att hojta och protestera. Alla vill väl här i tråden men har lite olika stora fonder av tid och engagemang. Eller minne.

Eget ansvar, är det OK?

LO, jag brukar köra en blomspruta över kroppen när jag av någon anledning inte kan eller vill bada men behöver svalka. Mycket effektivt. Och ett bra jobb för barn. :D På tågluffen hade jag en sunkig trasa som jag blötte och lade på pannan. Funkis. Är man mycket pitta, som jag är, behöver kroppen hjälp med nerkylningen i dessa tider.

*frieda* skrev:Nej, man måste nog vara insöad och lite störd om man skall tycka att litteraturen är underhållande Men den är nyttig. För den ger historiska fakta som jag kan tycka att småflummiga "new-agare" gärna bortser i sitt vurmande för gnosticismens autencitet som "kyrka". Nu var jag medvetet provokativ Gnotsticismen med alla sina evangelier som hamnar utanför kanon är jätteintressant Jag har haft stor personlig behållning av både Maria-Magdalenas evangelium (som inte alls hette Maria- Magdalena utan var en Maria från Magdala) och Thomas-Evangeliet. Men de är verkligen inte mer autentiska skrifter än de vi hittar i N.T.
:lol: :lol: Jag tror inte att man behöver vara vare sig insnöad eller störd men olika bakgrund ger olika intresseinriktning. Jag läste religion i en av mina mest feministiska livs-faser och läraren på den här kursen var en riktig trökskalle till gubbe. Mitt fokus hamnade på annat än karlar som käbblar om "småsaker" i kristendomens historia. 8)

Igår hade vi dubbel-kalas för de små som inte är så små längre. Nella showade med att gå långa sträckor och Milo var i sitt charm-esse hela dagen. Varje gång han öppnade ett nytt paket utropade han uppriktigt lyckligt och förvånat: "ÅH T-A-C-K! EN SÅN HÄR som jag önskat mig!"
Humor.

Milo fick ett litet tält som såg ut som en bil och där tumlade alla mina barn plus några till runt rätt vilt men det gick ändå bra. En väninna till mig som var här med sina små barn frågade: "Bråkar aldrig dina barn?" Nääääeee, sa jag. O:) :lol: Typ. Varför baktala dem när de sköter sig exemplariskt?

Näe, nu ska jag ut i solen och såga lite dödved med darlingen. Alltså - jag pekar och darlingen sågar, haha! Och så undrar jag varför jag aldrig går ner de där extrakilona nån gång. :roll:

Kram Jannika
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å underbaringar. Vilka varma goa människor ni är!
Han som förut släppt in oss på sitt nät har surnat till och skaffat lösen så nu har vi varit utan internet ett tag.
Tills ikväll. Så nu har jag läst ikapp och somnar ikväll lite nöjdare. Som man ju känner sig efter att ha träffat kära vänner.
TACK!
kiki

Inlägg av kiki »

Jannika skrev: Är man mycket pitta, som jag är, behöver kroppen hjälp med nerkylningen i dessa tider.
Men Jannika :?: :?: :?: vad betyder pitta :?:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

kiki skrev:Men Jannika :?: :?: :?: vad betyder pitta :?:
Ayur Veda: De tre olika typerna Kapha, Pitta och Vata :D

Kolla den här länken:

http://www.halsosidorna.se/AyurvedaTest.htm

:P
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ah! Vilken service, *frieda*. Då kan du göra testet kiki! Och aktuellt! Min gulliga svägo ska åka SJÄLV på ett ayurveda-retreat i tre veckor på Sri Lanka. Skulle jag vilja följa med? Mjä. =P~ Vad är väl en bal på slottet?

Puss till rara katten! Varför är killen med uppkoppling så ogin? Vad har ni gjort honom? :wink:

Kram på er! Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Efter att ha levt i total bubbla ett tag, kortslutning i hjärnan av den höga värmen, kraftansamlingar som nästan tagit knäcken på mig och med en ångest utan dess like inför dagens begivenhet tar jag mig helt fräckt friheten att utan en endaste hälsning, utan att ens läsa igenom sista sidan i stråden och utan att ens fundera i banor om att ursäkta mig så klampar jag in och flaggar för sista inlägget i min tråd på Barnaväntan. Nä, jag har inte profylaxandats fram några bebisar och lär väl aldrig göra det heller så detta får bli min motsvarighet till det :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=300

:heart: Nancy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Grattis i din egen tråd, Nancy superkvinna :thumbsup:

Tack för test-tips. Här hade vi uppenbarligen en solklar Pitta, med en hyfsad dos Vatta i humör och intellekt. Fart och fläkt, snabbt ska det gå - men ändå pedant. Hur går det ihop :roll: - kan man kanske undra. Men det brukar faktiskt gå alldeles förträffligt. Utom när det ska läsas instruktionsböcker. För det går ju faktiskt inte att stå ut med.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Överlägsen Pitta här också, med inslag av kapha ;-)

Ska läsa Nancy-tråden...
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men Nancy, vad du är fantastisk! :D Duktig! :D Imponerande! :D Enastående! :D Utomjordiskt proffsig! :D Vilken kvinna! :D Stående ovationer och hysteriska hurranden ända från Gävle! :D Och vad skönt att ha det gjort innan bebisen kommit... Du har då tänkt på allt. 8)

Ewa, jag antar att du menar dig själv, va? Då är vi nog lite samma sort du och jag. Men det var ju förstås inget nytt, haha! :lol:

Pitta/kapha, alltså, *frieda*. Undrar om jag känner nån sån sen förr? *gräva i minnet*

Svägot gissar jag är en kapha/vata men hon ska ju konsultera äkta proffsoch behöver inte mina amatör-gissningar direkt. Avis? Jag? :lol:

Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kul test, det där :D

Jag var nästan helt jämnt BÅDE kapa och pitta :? Bara lite, lite vatha...
Måste läsa mer om det där :!: Tänk om man kunde fått åka till Sri Lanka på tre veckor för att lära sig mer :D wow!

*flämt, pust* är väl annars träffande idag - vilken värme :shock: :!: Men härligt ändå, när man kan smita in och sätta sig vid datorn med jämna mellanrum :wink: !

Har huset för mig själv en stund: Filip har tagit småtjejerna och åkt och köpt glass och kött till grillning (igen - GUD som vi grillar!), Becka och Paula är och badar och Rickard sommarjobbar! Själv skulle jag klippa gräset men BAH! det är ju så varmt! :roll:
Tar med mig ungskocken och åker till sjön sen, minsann!

Varma (!) kramar till alla goa surödlor, pittar eller vad ni nu månder vara :wink:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

miar70, jag tror jag fått solsting... 8)

Ung-kocken? Nån av pojkarna som valt den gastronomiska banan? Varför ska just han av alla barnen i så fall med till stranden?

Ugns-kocken? Va? Vem? Har de tjänstefolk? Eller nån inhyrd som bara lagar maten som ska vara i ugnen? Och vad gör hon med honom på stranden? Älskare? Näe nu... Vad säger Filip om det? Vet han om det?

Jaha! Ung-skocken! NU är jag med!

Jag KAN läsa. I vanliga fall. Livlig fantasi? Lite grann kanske. :wink: :lol:

Puss! Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:lol: :lol: :lol:
Ja, herregud, det är tur man har dig, Jannika, så man får skratta med hela magen :lol:

Puss!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jannika skrev: Ewa, jag antar att du menar dig själv, va? Då är vi nog lite samma sort du och jag. Men det var ju förstås inget nytt, haha! :lol:
Jo, vi är visst det :lol: Mer än vad jag förut visste, tror jag...
Jannika skrev: Ung-kocken? Nån av pojkarna som valt den gastronomiska banan? Varför ska just han av alla barnen i så fall med till stranden?

Ugns-kocken? Va? Vem? Har de tjänstefolk? Eller nån inhyrd som bara lagar maten som ska vara i ugnen? Och vad gör hon med honom på stranden? Älskare? Näe nu... Vad säger Filip om det? Vet han om det?

Jaha! Ung-skocken! NU är jag med!
...för det var tur du ordnade lite reda i MITT solsting, som inte fick lyckades bringa någon som helst reda i Mias kockar och skockar, ungar eller ugnar :shock: :lol: 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej i värmen...

Abbe är numera gladast i familjen, vilket gör alla andra också lyckliga. På sin höjd lite kvällstrassel, annars idel skratt och leenden. Tack för mjölkfri ersättning :D :!:

Och tvättmaskin beställd - en Cylinda som centrifugerar 1600 varv/minut och där man kan se tvätten snurra :lol:.

Nancy: vill höra om uppkörningen!! Var den lätt, svår, trevlig, nervös (:wink:)??

Och ett sorgligare ämne... :?
En familj på vår gård. Jag vet inte hur jag ska agera/reagera/inte agera. Det är tre barn, 8, 5 och ca 1 år gamla. De två äldsta är pojkar, och springer alltid ute på gården själva, hela kvällarna ibland. Inte så konstigt egentligen, men den äldsta har sprungit själv på gården sen han var tre år. Inte heller det så allvarligt, men grejen är att de KAN verkligen inte uppföra sig. Ingen har liksom lärt dom hur man beter sig. Häromdagen hade 8-åringen sönder Antons egenplanterade blommande tomatplantor. Sambon skällde ut honom efter noter. Liksom många andra på gården gör med jämna mellanrum, eftersom väldigt mycket går sönder i deras framfart.

5-åringen utreds för autism, pratar inte än utan skriker bara när man tilltalar honom. Han har blivit portförbjuden hos grannkompisen eftersom han förstört så mycket inne hos dom. Han kan fortfarande stå och banka på deras dörr i timmar och vilja komma in. Mamman hör bankandet också, men agerar inte.

1-åringen skriker hysteriskt inifrån lägenheten var och varannan kväll. Det kan ju ettåringar göra utan att något är tokigt. Även 5-åringen kan skrika tokkmycket iifrån lägenheten. (Liksom också Anton gör från vår lägenhet emellanåt, utan att något är fel här :roll:)

Men sammantaget så oroar jag mig för dom här barnen. Hur har dom det hemma? Vad händer i lägenheten? Jag försöker sticka till dom uppmuntran och beröm så ofta jag kan, men får bara skrik eller annat otrevligt tillbaka. Tänker att de får tillräckligt med skit för deras bristande uppfostran av andra, och att de behöver lite positiv feedback också.

Hur bemöter man en 5-årig eventell autist, som beter sig illa på gården? Jag vill inte ta det med föräldrarna, eftersom jag faktiskt tror han skulle få stryk då. Hur bemöter man 8-åringen, som är både klok och smart, men har så mycket frustration i sig, som jag INTE vill han ska ta ut på Antons tomatplantor???

Nu är det dags för en kalldusch!
/Jenny
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"