Hej i värmen...
Abbe är numera gladast i familjen, vilket gör alla andra också lyckliga. På sin höjd lite kvällstrassel, annars idel skratt och leenden. Tack för mjölkfri ersättning
Och tvättmaskin beställd - en Cylinda som centrifugerar 1600 varv/minut och där man kan se tvätten snurra

.
Nancy: vill höra om uppkörningen!! Var den lätt, svår, trevlig, nervös (

)??
Och ett sorgligare ämne...

En familj på vår gård. Jag vet inte hur jag ska agera/reagera/inte agera. Det är tre barn, 8, 5 och ca 1 år gamla. De två äldsta är pojkar, och springer alltid ute på gården själva, hela kvällarna ibland. Inte så konstigt egentligen, men den äldsta har sprungit själv på gården sen han var tre år. Inte heller det så allvarligt, men grejen är att de KAN verkligen inte uppföra sig. Ingen har liksom lärt dom hur man beter sig. Häromdagen hade 8-åringen sönder Antons egenplanterade blommande tomatplantor. Sambon skällde ut honom efter noter. Liksom många andra på gården gör med jämna mellanrum, eftersom väldigt mycket går sönder i deras framfart.
5-åringen utreds för autism, pratar inte än utan skriker bara när man tilltalar honom. Han har blivit portförbjuden hos grannkompisen eftersom han förstört så mycket inne hos dom. Han kan fortfarande stå och banka på deras dörr i timmar och vilja komma in. Mamman hör bankandet också, men agerar inte.
1-åringen skriker hysteriskt inifrån lägenheten var och varannan kväll. Det kan ju ettåringar göra utan att något är tokigt. Även 5-åringen kan skrika tokkmycket iifrån lägenheten. (Liksom också Anton gör från vår lägenhet emellanåt, utan att något är fel här

)
Men sammantaget så oroar jag mig för dom här barnen. Hur har dom det hemma? Vad händer i lägenheten? Jag försöker sticka till dom uppmuntran och beröm så ofta jag kan, men får bara skrik eller annat otrevligt tillbaka. Tänker att de får tillräckligt med skit för deras bristande uppfostran av andra, och att de behöver lite positiv feedback också.
Hur bemöter man en 5-årig eventell autist, som beter sig illa på gården? Jag vill inte ta det med föräldrarna, eftersom jag faktiskt tror han skulle få stryk då. Hur bemöter man 8-åringen, som är både klok och smart, men har så mycket frustration i sig, som jag INTE vill han ska ta ut på Antons tomatplantor???
Nu är det dags för en kalldusch!
/Jenny