Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Kollar in denna tråd då och då, men fasen att jag hinner med att skriva.
Har inte datorn igång på en dag och så har tråden ökat typ 5 sidor! :lol: :roll:
Äsch, jag är en smygläsare som skriver en kommentar ibland i alla fall och jag helt för givet att det är ok :lol:

Har i alla fall förstått att det pågår en syslöjdsdiskussion.
Tänk att syslöjdsfröknar (ja, jag har då hitills aldrig stött på en manlig syslöjdslärare) ofta är lite "speciella".
Syslöjd har alltid fungerat för mig, även om jag inte egentligen tycker det är kul. Det är väl mammas gener som slagit igenom, hon stickar, virkar av bara sjutton så i 9:an virkade jag en lampskärm till en skomakarlampa och det var tydligen en stor bedrift - fick en 5:a fast det var det enda jag gjorde på en hel termin :lol:

Tinis: är så nyfiken på dina planer på Aktivt föräldraskap och SHN coaching. Du hade gått ledarkursen eller hur?! Hur vvar den? För mig var det en aha-upplevelse att gå "vanliga" kursen.
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Vojne vojne vad det skrivs! Milda makaroner.

Har börjat gå hos en jättehärlig människa, en kvinna, en terapeut, och det är givande, insåg i morse att det kanske var därför jag var så sluuut igår. Det tar på krafterna. Idag är det bättre. Fast jag blev irriterad på C som häller vatten på bananer på köksbordet...och sa till honom ordentligt o han blev helt förstörd...VARFÖR kan jag inte besinna mig och bara låta det bero, herregud, vad gör lite bananer på bordet i en vattenpöl? Tur att jag träffar en terapeut som sagt. Har en hel del att jobba med...men i övrigt har vi haft en bra dag och varit i lekparken o åkt rutschkana och sprungit omkring, barna, inte jag...

Kanske blir yoga i afton...gött!
Jag hade träslöjd i skolan, gillar icke att sy...tacka vet ja Ikea o Hemtex o mammas gardiner...skärpning! He he...
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Jag skulle dock vilja fråga dig några saker, om du inte orkar svara feel free to säga det! Jag såg/ser att du genomgår behandling för bröstcancer. Mon Dieu.. tankarna virvlar i skallen på mig.
Inga problem alls, men jag vill inte bre ut mig i denna tråd, så jag har pm:at dig, Kalaskakan!

Tack alla ni andra för hejarop, jag blir så glad!!!! :heart:

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
blomman

Inlägg av blomman »

Gotlandsmamma skrev:Jag hade träslöjd i skolan, gillar icke att sy...tacka vet ja Ikea o Hemtex o mammas gardiner...skärpning! He he...
Samma här, jag har lärt mig att sy lite på "gamla dar", men jag spikar hellre!

Kan tänka mig att det är tufft att gå i terapi. Jag har gjort lite egen terapi med en nära vän i våras. Vi har gått igenom våra dåliga sidor och dragit fram allt skräp. Pestigt att inse hur man är, men lärorikt och skönt på samma gång. Jag är ganska hård av mig, när jag känner mig trängd, och har en förmåga att platta till folk i diskussioner, då jag gärna använder mig av tunga vetenskapliga ord bara för att få tyst på folk.. men nu har jag insett hur mycket roligare det är att backa lite, för då lär jag mig mer av diskussionerna istället för att vinna dem! Men shit, vad jobbigt det var att erkänna det för sig själv! :oops:

ms Sophie skrev:Tinis: är så nyfiken på dina planer på Aktivt föräldraskap och SHN coaching. Du hade gått ledarkursen eller hur?! Hur vvar den? För mig var det en aha-upplevelse att gå "vanliga" kursen.
Jag är också väldigt nyfiken! Jag har inte gått en enda kurs, men tycker det låter väldigt intressant!
Förmodligen ganska utvecklande även för en själv?

Nu ska jag bege mig uppåt i landet och vill önska er en trevlig vecka!
Puss och kram!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Go'kväll goodings!

Ikväll blir jag inte här alls, gravvot har slagit till med illamående jippie och maken kom just hem med beställd glass jag skall kura det hela med!

Mio blev ju helt ok, lampskärmar var'e ja... :roll: En ny soffa kommer om 8 veckor, lampskärmar visste vi tydligen inte vad det var eftersom vi fortfarande har 2st trasiga *fniss*

:heart: på er och ses imorn!
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Härliga ni är allihopa. MsSophie kul att höra av dig :lol:

Jag har ont i huvudet :cry: vi gick igenom ekonomin på nybygget på landet och det var inte upplyftande, måste ringa banken :shock:

Idag har jag varit på EIS igen och min avgiftning gör sitt jobb :lol: nu är jag inne i fas 2 och ska dricka någon lakritssmakande sörja 2 ggr per dag som kostar halva pensionen :shock: men vad gör det om hundra år :? Min hypofys hade återhämtat sig från -55 till -35 jätte bra ju. Nu måste jag bara ta tag i de gifterna jag fortfarande stoppar i mig, kaffe och så det där giftet jag frivilligt drar ner i mina lungor 20 ggr per dag :oops: Hur dum får vara :shock:

Men kalaskakan det låter ju helt befängt :twisted: om man nu är i riskzonen borde man ju bli upplockad. Men vilken ålder blir man kallad på mamografi :?: Jag vet att min syrra varit flera ggr, första gången för säker 10 år sen och hon är bara 2 år äldre än mig, jag får aldrig komma. Undrar om dom vet att mina små små tuttar aldrig skulle få plats i den där maskinen så dom tycker att det är ingen idé :roll:

Hejheja Ottilia, då är det inte långt kvar nu.

Kramar
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

Å Blomman ha en trevlig semester :lol: ska du träffa någon stockholmare när du är här :?:

Oj, kalaskakan, ny soffa cooooolt, lampskärmarna finns ju kvar att köpas någon annan dag. Men du visst visst måste vi ses :lol: Jag funderar på en träff i norrtälje trakten med stockholmare och uppsalabor som orkar ta sig hit :lol: Men vi kan väl träffas innan. Jag åker ju till Gastsjön nästa helg men du kanske har lust att komma upp på onsdag redan :lol: annars tar vi det när jag kommer tillbaka. Täby centrum har ju gott kaffe och så kan man göra av med pengar i någon affär :roll:

Kramar

Social delaktighet
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Härligt med glass Kalaskakan! Själv firar jag att mina 25 av de 25 standard strålningarna är över med ett glas skumpa :D Min snälla mamma har köpt sex st små piccoloflaskor, så att jag kan fira lite när "andan faller på" :heart:
De resterande 8 strålningarna är liksom grädde på moset, så när de är gjorda är jag helt klar. Då kommer jag också fira! :lol: :lol:

Tinis: Vill veta meeera om vad du har på G *nyfiken*.

blivandemamma
Jag och min syster var ju BB-barn som små. Och vi sov som stenar på nätterna, båda två. mamma grejade mycket hemma till sent på kvällarna och sydde en del (det kan man inte tro nu, hon hatar det! ) En sen kväll hade hon sytt klart gardiner till Karins rum och gick in och hängde upp dem (vi sov ju ändå....) Karin satte sig upp och sa med sin SUPERSKÅNSKA röst, hon var väl 4 år "MAMMA, jag vill inte haaaa de fula GANINERNA!" Sen la hon sig ner igen och fortsatte sova. På morgonen kom hon upp, glad som en solstråle "åååååh, vilka fina GANINER jag fått, mamma" så här hemma heter det inget annat än GANINER numera
Gud vad jag skrattade när jag läste det! Ganiner måste ju va fina om man vill ha dom :wink: :lol: :lol:

Nej hörrni, nu ska jag lägga benen högt och njuta av mitt glas mousserande!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Stilla

Inlägg av Stilla »

kiki skrev: Men vilken ålder blir man kallad på mamografi :?:
40. Fråga mig. Så gammal är jag. :shock: 1 september ska jag dit. Rädd är jag, att det ska göra ont. I de där små, som jag inte vet hur de ska få in i apparaten... :lol:
Kolla, nu har jag ju skrivit i den här jättetråden!

Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Stilla skrev:
kiki skrev: Men vilken ålder blir man kallad på mamografi :?:
40. Fråga mig. Så gammal är jag. :shock: 1 september ska jag dit. Rädd är jag, att det ska göra ont. I de där små, som jag inte vet hur de ska få in i apparaten... :lol:
Kolla, nu har jag ju skrivit i den här jättetråden!

Stilla
:lol: :lol: Modiga Stilla :lol: :lol: :lol: :heart: :heart: :heart:

40 :?: :shock: Men då har dom glömt mig :shock: jag blev ju 40 för länge sen :oops: hm undrar vem man ringer och klagar hos :? någon som vet :?: Stilla, vem har du fått kallelse av?

Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

Jag svarar mig själv :lol:

så här står det på vårdguiden
Kvinnor mellan 50 och 69 omfattas sedan många år och inbjuds var 24:e månad. Kvinnor som under år 2005 fyllde 40 respektive 45 är de första inom gruppen 40-49 som inbjuds till screening. Övriga åldersgrupper kommer med successivt under de kommande fyra åren.
så jag får snällt vänta på min tur :roll:

Social delaktighet
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen, jag är bara 29 och har gjort mammografi TVÅ gånger... :shock:. Fast båda gångerna efter jag upptäckt knöl i bröstet och båda gångerna var det ingen fara, som tur var. Nu sist, förra hösten tror jag, så gjorde dom till och med punktion :?.

Jag har inga bröst alls, och visst tusan gör det lite ont när dom klämmer ihop inga bröst alls i apparaten. Men det går snabbtsnabbt.

Kram alla kacklarna, orkar inte skriva mer ikväll. Jag gillar er allihopa, ville bara lägga till det också :heart:.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Mammografi... ja några år kvar är det väl. Fast jag har inte problemet med små bröst, snarare långa :wink: :lol:
Går nog att dras ut och plattas till fint i den mammografimaskinen när det är dags :lol:

Det är helt barntomt och tyst här hemma! De stora barnen är hos sin mamma och Tintin är på 5 dagars semester tillsammans med kusinen uppe hos min mamma. Har inte vant mig... Tänkte sätta på Midsomer murders på dvd vid 22 i måndags men tänkte att det nog blir lite sent eftersom den håller på i 1.5 timme. Ehhh... ingen av oss (maken eller jag) skulle upp dagen efter, varken till jobb eller med Tintin så vad var problemet :wink:

När jag åkte i måndags förmiddag från mamma så hade Tintin sagt efter ett tag att "nu är det lugnt och skönt, för nu har min mamma åkt".
Sicken liten rackarunge hon är :lol: :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Tintin :heart: Gratta henne i efterskott hon har ju blivit 3-åring :lol: det har man inte hört något om :!: Mio älskar 3-åringar :lol: det har börjat en liten Saga 3 år hos dagmamman, ojojojojojoj vilken lite flicka jag har fått :shock: det leks med dockor dagarna i ända och lilla nya Theo 1 år får inte vara med :oops: :oops: ajaj säger Mio och hytter med sitt pekfinger. Vad har hon fått det ifrån, hyttandet :?: och det här med dockor :?: jag fattar ingenting. Får nog lusläsa horoskopet igen för att försöka förstå :lol:

Social delaktighet
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jo du, nu har vi en stor 3-åring här hemma!
Och visst är det fascinerande med dock-manin. Vi har både dockor och bilar här hemma, men ändå är det dockor och ta hand om dem, bädda ner dem, gå med i vagn etc. som är av intresse.
Jag kan inte låta bli att tro att en del är genetiskt - fast har inga belägg mer än lite egna funderingar eftersom jag vet flera som inte medvetet påverkat barnen och ändå dras killarna till bilar och tjejerna till dockor - grovt draget.
Och så yttre påverkan... Tintin kan komma och säga att pojkar är så bråkiga :shock: och hennes kusin som är 4 sa till Tintin när hon valde en svart indianpärla till pärlplattan att det är en killfärg :shock: :roll:

Tack för grattandet förresten!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"