Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Och det ska bli så gött med våren, då vi kan komma ner till marken med pinnar o allt spännande, utan overall med dess vantar, visst kan vi göra det nu men allt blir lättare iom vår o lättare väder.

Hon älskar att krypa och ta sig på golvet, det finns ingen hejd, så det gör hon massor, emellan varven, då det äts, sovs, är med i delaktigheten...ibland känns det lite som att hur ska man hinna med allt??!!!
Vi är ute mycket, jag jobbar annars på fritids och älskar att vistas utomhus, det är njutning. Frisk luft är toppen. Mina barn går på utedagis.

Det har "strulat" lååång tid, över 2 veckor, så det är liksom därför jag känner att jag försöker hitta ett schema som passar, för jag mår inget vidare av att höra henne ligga i sängen o skrika på em, det går bara inte, hon somnar INTE, vad jag än gör, vagn ute, buffning, och då är jag en som inte gärna ger mej i första taget, jag ger henne gärna sovpass, mer än gärna, men när det blir så skrikigt känns det inget vidare.
När jag la henne idag vid långluren, låg hon o snackade (annars mkt frustration o skrik) i 10 min o sen somnade hon gott, vilken skillnad, när vi flyttade fram luren liiiite.
Vila på em låter bra, så kan vi alla gå ut o njuta efter mellis, så kan hon få vila i vagnen o återhämta sig lite inför middag o kvällen!

Tack för feedback, jag vill lova att jag har mkt vetskap o erfarenhet efter mina killar, men repetition är aldrig fel. Man behöver påminnas ibland, om det mest självklara! :lol:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: Så klart jag vet att du vet hur man gör! Du är ju strålande! =D> =D>

Så en liten vagnpromenadsvila kanske är tillräckligt för att orka kvällen strålande. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,


sjukstugan fortsätter. Mest snor o feber. Vilken vinter. Skönt att det nu är vår i sikte o sol o små vårblommor som tittar fram.


Lilla Nomi är en ganska missnöjd tjej just nu. Inget är liksom bra, mkt frustration över att inte kunna krypa, tränar o tränar men polletten har inte ramlat ner än, det verkar ta en evinnerlig tid. Jag måste säga att jag längtar efter en glad unge igen.
Läggningarna går inget vidare heller. Fast bus o skratt, mkt mat, och allt det därtill. Det vill sig bara inte. Ingen vidare bra period helt enkelt. Kanske förkylningen gjort sitt. Acceptans. Ja ja. Ibland är det skönt att bara få gnälla av sig lite... :roll:

Förkylningskram fr kobben
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Irmasmamma »

Krya på er-kram till er! :heart: Ibland är det lite segt här i livet, och inte hjälper det ju att det är vinter direkt... :shock: Tur att det snart är vår! :D

Frustration inför krypning är en klassiker, men du ska se att det snart lossnar! Heja heja! \:D/

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Har ju tyckt att det är segt med att vara själv när maken är i Sthlm på utbildning... :roll: 4 veckor har jag fixat det, nästa vecka är han iväg, sen en hemmavecka, vecka 13 är det påsklov och min mamma kommer till ön, vecka 14 hemmavecka, vecka 15 har han examination bara ons-fre och sen är det sluuuuuuuuuuuuuut. Då kan älsklingen vara hemma HELA tiden. Å så gött. Men det har varit bra att få känna att man klarar ut mer än vad man tror från början.


Lite snorigt o trött är det här. Lite sämre aptit. Men leenden från alla ens darlingar värmer hjärtat, liksom underbar sol, gudars vad skön den är. Hoppas ni njuter lika mycket! Vi var i skogen häromdagen o Nomi fick sitta o pilla på kottar, men hon var föga intresserad, blir ganska snabbt missnöjd... :wink: 8) hon har 2 små tänder på gång. Och Irmasmamma - jag hoppas också att det snart släpper ang krypningen. Josef han var såå snabb och Caesar han satt nöjt tills han kröp vid 10 mån. Denna brud hon är nåt mitt emellan :lol: men nåt som de har gemensamt är - otålighet! :!:
Tack för kramen :heart:

Ha det gott,
linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Oj, vad jag minns hur jag väntade otåligt på att liten skulle lära sig sitta och krypa. Han var ju så frustrerad när det inte gick så jag tänkte oj vad skönt det blir när det lossnar för honom...tji,fick jag :^o . Visserligen blev han nog lite nöjdare men samma dag som han lärde sig sitta, lärde han sig även att dra sig upp mot soffbordet till stående-och gående :shock: . Sedan var det flera månader av att jaga gående bebis :wink: .

De här lite jobbigare perioderna kommer ju och går. När man är mitt i dem känns det jobbigt men du ska se att snart så har du glömt det när ni hamnar i en positiv preriod. Vad skönt det blir när du får lite mer avlastning där hemma :D !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

Just nu är det en period som känns tuff, men det gäller att acceptera läget o göra det bästa av det. Jag är ju ingen bebistok o längtar kanske lite väl mkt efter att N ska bli stooor. Tids nog blir hon ju det. Undrar om hon inte hamnat i nån tidig 8 mån ångest, det är svårt att lämna rummet utan gråt o frustration. Allt på samma gång. När man är mitt uppe i det känns det ibland kvävande, sen kommer man att ha glömt det. Märkligt. :roll:

Men nåt som är himla skoj är att jag kommit igång mer med min träning o gjort mkt mer på egen hand, pappan tar mer ansvar o trivs med det. Varit på bokklubben, tränat, träffat vänner osv, och det är underbart. Ladda om! :wink: :!:

Ha en fin vecka som kommer!
Linda :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Irmasmamma »

Här hade vi åttamånadersångest i en knapp vecka runt 7 månader så det är inte helt omöjligt! :shock:
Extra viktigt att ni föräldrar står stadigt då förstås, nu när världen svajar för liten. :heart: Härligt att pappa kommit med i matchen ordentligt!! :thumbsup: :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Polletten har ramlat ner, äntligen fick hon kläm på krypningen. Nu är det som det skrev, nu vill hon stå upp mot allt, inkl badbaljan. Sängen fick vi sänka! Nöjdare unge, kanske mamman kan slappna av lite också, att hon ska vara så attans orolig och icke avslappnad - tagga ner för bövelen!
Det tar lite på krafterna att vara själv med dem, och så har de varit hemma i 3 dagar, idag var de överenergiska o intensiva o blåst som bara den, så inte har vi kunnat vara ute och rasat av oss, så jag la mej på badrumsgolvet, när jag bytt på henne på kvällen, o tittade upp i taket och bara andades o pustade ut, efter en stund börjar hon krypa upp på mej o ger mej ett sånt underbart leende; heeeej mamma, jag kan krypa nu, typ så var det. Underbara unge! :D

Tjolahopp!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Ha,ha :D ! Nu kommer du att få det livat värre! Om hon blir lika våglig som min groda så rekommenderar jag en liten tyghjälm. Den räddade oss från många djupdykningar ner i soffbordet och golvet.. :wink:

Kram :heart: :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

I morse vaknade tösen kl 05.55, pratar med sig själv, tyst en stund, och så igång igen, och håller på så till en 06.45, då hon somnar om helt till klockan ringer 07. Jag har mörkläggningsgardiner givetvis, men kanske att lite ljus ändå sipprar igenom...ska justera med mörka extra lakan på sidorna. Och hoppas att hon sover gott i morgon bitti! :wink: :lol:


Hon har alltid sovit sin långlur inne i sängen men tänkte att nu var det dags att sova ute i vagnen o få mer frisk luft. Jag har skämt bort henne med Mozart/radio men tänkte att det är inte hållbart i längden o jag är riktigt less på klassisk musik nu. Ha ha. Hon verkar trivas i vagnen iaf. Hoppas att det håller i sig.
Det är bra att hon kan sova i vagnen om man vill bege sig innan. Hon sover långluren 13.00-14.30, och att ändra på dagistiderna var inga problem. Skönt.
Nu längtar vi bara efter värme. Men visst är det skönt med sol! 8)

Ha en fin vecka!
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Toppenbra strategier! =D> Hur har det gått?

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

:D å, jag minns inte hur jag gjort förr...hur gör ni med sommartiden? Vad är klokast?
Väcka enligt gamla tiden?
Köra på med ny tid (och får hon ju väckas kl 06 gamla tiden...)
eller väcka lite mitt emellan, typ 06.30 gamla tiden?
hm...hm...hm...

Glad påsk annars!


Det har gått fint med sovandet i vagn o tiderna är bra. På morgonen vaknar hon lite innan ibland, i regel somnar hon om, hon har fattat iaf att morgon är när klockan ringer kl 07. :wink: =D>
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag kör 30 min på 2 dagar. Lägger 30 min tidigare och tar upp 30 min tidigare(eller senare då). Samma nästa kväll. Så schemat är förkjutet med 30 min på söndagen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!


Nomi blir 8 mån snart. Kan inte fatta att tiden gått så fort. Tyckte den kröp fram i början men nu springer tiden iväg.
Hon är lite ängslig stundvis, lite klängig, mer än vanligt. Antar att det hör till åldern. Hör henne lite oftare på natten, men hon somnar om av sig själv.

Hon sover sin fm-lur inne i sängen mellan 9.30-10.15, 45 min, men idag låg hon i 30 min o var orolig. Jag funderar på att lägga henne ute i vagnen (vilket hon gör på långluren 13-14.30) för hon verkar ha lättare att somna i vagnen. Jag vet inte - vad tror ni? Inte är det väl dumt att sova båda passen utomhus? Klart det inte är.
Är det vid ca 9 mån man skär ner första luren till 20 min?

Soliga kramar från öjn 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"