Ronja, vår rövardotter! :D

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej på er alla! :heart:

Barnen sover fortfarande i en snégarderob då arbetet i barnkammarn ännu inte är slutfört. Men snart så...
För tillfället underlättar det dock att ha dem så pass nära vår säng. Denna envisa vargtimme!! Jösses. Hon sov bra ett tag Ronja, precis innan vi flyttae till huset. Inga uppvak i vargtimmen. Sen flyttade vi hit och hon vaknade några morgonrnar men sov andra. Sen flyttade vi in Freja till Ronja och sen dess har Ronja vaknat varje morgon mellan 04-06. Jag ramsar en gång, glatt från min säng. Då tystnar hon och oftats somnar hon om då. Ibland stökar hon vidare ett tag innan hon slutligen somnar och ibland vaknar hon på nytt innan kl 06. Efter kl 06 fram till 07 sover hon som en stock så jag får alltid väcka henne på morgonen. Huruvida Freja är vaken då Ronja stökar under vargtimmen vet jag inte, jag går ju inte in till dem, men tyst är Freja, så hon kanske sover.
Jag trodde vargtimmen skulle ge med sig efter ett tag, men just nu känns det som vi fastnat i ett mönster. Jag upplysningsramsar en gång, sen gör jag inget mer, men uppvaken vill inte riktigt ge med sig...
Om några dagar kanske! :D

Jag har ökat på Ronjas mat nu oxå. Tidigare har jag ju försökt att ge henne
7:00 Amma + ersättning
10:00 gröt + ersättning
14:00 Mat + ersättning
17:00 Gröt + ersättning
18:30 Välling
Det fungerade dock inte eftersom Ronja var för mätt vid 14, och sen för mätt vid 17 så hon åt mindre och mindre. Jag insåg då att hon klarade sig med bara ersättning vid kl 10. Men nu sedan två dagar tillbaka så har vi återinfört grötmålet vid kl 10, och nu fungerar det fint! På morgonen när Ronja väcks är hon mottligt intresserad av att äta, så hon är definitivt inte hungrig under vargtimmen :wink:

Ja, så har vi det nu. Återkommer inom kort med ny uppdatering!

Kram!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hur går det för er, Bianca? :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej, hej, tack för att du frågar! :wink: :D

Vi har det lite mindre bra just nu. :? Ronja är förkyld och så snorg i näsan nattetid. Hon vill gärna suga på fingrarna och den kombinationen fungerar inget vidare. Hon vaknar ofta och jga får ramsa. Jag ger henne näsdroppar innan jag lägger henne och då sover hon gott fram till midnatt. Sedan börjar det. Jag vill inte ta upp henne då och ge henne nya droppar. Dels för att det inte är bra med så mycket droppar och dels för att jag då måste tända för att jag ska se vad jag gör, och då blir det ju morgon - eller inte. :-k
Så jag ramsar, hon somnar, vaknar igen, ny ramsa, hon somnar och vaknar igen.. så håller vi på...
Så, just nu är jag rätt trött, Ronja med för den delen.
Dessutom har tösen börjat vända från mage till rygg när hon sover. Hon har gjort det några gånger tidigare, men nu gör hon det jämt. Varje lur. Vilket inte heller underlätt det hela. :P
Första natten gick jag in tyst som en mus och vände tillbaka henne, gav henne en kort solfjäder och gick ut. Jisses så arg hon blev! Andra natten gick jag in tyst som en mus, vände runt och gjorde inget mer. Hon var nöjd ett tag men vände sedan tillbaka till rygg och blev missnöjd igen. Nu i natt gjorde jag inget, jag ramsade bara. Förkylning och vändningar samtidigt är ingen bra kombination. Jag vet ju inte riktigt varför hon skriker, så jag ramsar med attityd av att nu ska vi sova.
Jag tänker att hon lär sig väl att vända tillbaka, eller sova på rygg, eller jaa...
Jag kanske tänker fel här?!
:arrow: Lite tankar, please!?

Jag lägger tösen alltid på magen på golvet, men det kanske är dags att lägga på rygg oxå, så hon får möjligheten avv öva att komma över på mage?
Ligger hon på mage så tar hon sig både frammåt, bakät och i sidled numera. Hon kyper inte helt korrekt ännu, men hon är mobil! :D

Nu senaste dagarna har tösen ätit lite sämre oxå, men jag skyller på förkylningen. Hon har svårt att svälja då hon är så täppt, men när hon är frisk igen är tanken att vi ska börja testa lite kyckling och/eller lamm. Mums med protein! I övrigt äter hon numera två grötmål, ett purémål (egengjord ca 1,5dl), ca 500ml ersättning samt 200ml välling. Jag måste börja ge henne mer frukt, ser jag nu! :-k Tanken är att inom snar framtid senarelägga grötmålet hon får vid 10 till 11 och byta det mot ett purémål så det blir en "lunch", byta ut purémålet vid 14 till ett grötmåt och byta grötmålet vid 17 till ett purémål, hänger ni med?! :wink: Ja, det fungerar ju bra som det är nu, men då tösen fortfarande vaknar ständigt och jämt i vargtimmen så känns det som om det är dags för mer mat - riktigt mat!

Nej, nu ska en trött mamma Bianca gå och lägga sig! :shock: Så tidigt, jag vet, men jag räknar med att Ronja får en tuff natt i natt oxå så jag får passa på att knycka lite sömn innan midnatt. :D Nej, det är inga vargar jag har - att Ronja ska vakna - men jag ser ju hur hon mår. Hon har dessutom fått vaccin idag (Ja, jag vet vad en del av er tycker om det, men det är mitt val, som jag gjort) så hon mår extra dåligt nu. Därför räknar jag med en natt som inte riktigt inefattar 12 timmars sömn.

Bianca
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Du tänker helt rätt, öva vändningar dagtid. Från rygg till mage, från mage till rygg. Låt henne klättra över din arm, rygg och ben på golvet, öva!

Min Lilla L hade en rejält orolig tid på natten tills hon äntligen knäckte rullkoden - sen rullade hon runt (som den Ferrari hon är :D ) i tid och otid Överallt.

Om hon sen väljer sova på rygg så är det hennes val och privatliv (som nån klok :lol: människa skrev!)

Krya er!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Oj, vad mycket pâ samma gâng :? Förstâr att bâde mamma och Ronja är trötta :wink:

Har du läst bland favoriterna om vändningscirkusen?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Det gâr ju över, men här finns mycket intressant att ta till sig under tiden det pâgâr. T ex att träna dagtid!

Lycka till, snart är ni tillbaka pâ banan.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hallå, hallå igen! :D

Igår fyllde lill-fisen 6 månader! Stora tjejen nu ju! Har det verkligen redan gått ett halvår? :shock: Inte klokt ju!
Här kryper älsklingen för fullt. Allra bäst är det om duplofigurer (lego) står uppradade en bit bort. Då får man en hejdundrans fart framåt mot dessa stackars gubbar som i nästa sekund far åt alla möjliga håll. Bowling med duplogubbar och en liten Ronja. :lol: :D Strike varendaste gång! :tumbsup:

De senaste nätterna har flytit på bra. :thumbsup: Inga uppvak i vargtimmen, mer än nåt bök som hon rett ut själv. Några korta uppvak på natten då jag hört att hon vaknat på rygg och liksom frågat "Vad nu då?" Men fingrarna har hittat in snabbt och hon har accepterat att sova vidare på rygg så jag har inte gjort något åt det. Lättast så, tänker jag, att hon själv klarar upp hur hon ska sova. :sleep:

Jag har faktiskt inte flyttat in dem till barnkammarn ännu :shock: :? Tror att det är jag som inte riktigt vill släppa taget än. Haha :lol: Nej, men lite lathet är nog med i bilden. Det sista målningsarbetet är såå segt och jag har skjutit på det lite för länge. Ja, jag har iaf bestämt att de små ska in i rummet till nästa helg, så håll tummarna, eller snarare ge mig en spark i häcken så jag verkligen slutför så att allt kan komma på plats.

Maten funkar fint här. Numera äter hon:
7:00 Amning + ersättning
11:00 Lunch - puré
14:00 Mellanmål - gröt
17:00 Middag - Puré
18:30 Nattslurk - välling

Till en början tyckte hon det var en gräsligt lång väntan fram till 11:00, men nu med några små mutor brukar det gå bra att vänta . Och vilken aptit lilla damen har sedan - Mums! 8) :D

Jaa, det var väl allt för den här gången. Inga frågor! Klart slut!
:wink:

Bianca
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbart alltihopa :thumbsup:

Här kommer en spark i häcken :D och sâ önskar jag er en fantastisk inflyttningsfest vid invigningen!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tack, den behövs! :D
Jag ser att jag igår glömde skriva att hon fortfarande får ersättning efter alla tre målen där på dagen. Viktigt för lilla skruttan. Hon är noga med att man inte glömmer det, oavsett hur mycket puré hon fått! :lol:

I natt sov hon igen hella natten. Hon vaknade någon gång på "morgonen" (jag vet vad klockan var för jag orkade inte titta :wink: ) och skrattade nåt så alldeles! Sen somnade hon igen. Jag gjorde inget. Så, jag vågar nog påstå att vargtimmetrasslet är över nu. :thumbsup:

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Måste bara berätta att livet här är underbart! Ronja liger just nu på golvet här i vardagsrummet och upptäcker varendaste liten skorpsmula som hon lämnat igår (glömde visst dammsuga igår kväll :oops: ) Här har hon legat nu sen hon fick lunch vid 11. Freja springer omkring och hjälper Ronja att hitta smulor samtidigt som hon har fullt bestyr med att få katten att inte lägga sig i soffan. Katten är envis, men Freja har bestämt att han visst inte ska sova nu! :lol:
Jag är så lycklig och det är tack vare er och Anna Wahlgren!
Kan livet blir mycket bättre?

:heart: :heart: :heart:
Bianca
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Åh vad fint ni har det! :D :thumbsup:

Och grattis till avklarad vargtimme! 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

chokladkaninen skrev: Och grattis till avklarad vargtimme! 8)
Tackar! :D Vi har det såå fint under vargtimmen nu, alla sover :sleep:
Förutom idag då. :evil: En man gick fram och tillbaka här utanför och skrek nåt så alldeles. Han pratade i telefon med någon, så stackars den på andra sidan. Ja, han skrämde iaf bort vargarna med sitt skrikande. Men jag kunde då inte sova iaf :( :lol:

En annan fundering. Jag gör ju purématen till Ronja själv. Men nu när jag har börjat ge henne kött och fisk, ska jag blanda och stavmixa allt, eller ska jag ha olika små högar med olika små gottigheter? När man köper färdigt är ju allt sammanmixat, men hur är bäst egentligen, tycker ni?

Bianca
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Det är ju bra om de vänjer sig vid bitar, tänker jag :-k men en del har lite svårt att få i sig dem i början, så du får väl testa. Och har hon svårt med bitarna så mixar du ett tag till, och så prova igen om några veckor. Jag gillar fisk som man kan mosa med gaffel, så blir det nåt mellanting mellan mos och bitar. 8)

Jag skulle gissa att hon fortfarande är lite för liten för regelrätt plockmat, men överbevisa mig gärna! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hmm... jag menade nog inte riktigt så :-k

Jag menade om jag skulle mixa ihop allt (Alltså potatis, morötter, kyckling och sås) till en "smet" (För så ser ju den köpta maten ut) eller om jag ska servera det i olika "högar" (alltså en sked morot, sen en med kyckling, en med potatis osv).
Jag brukar göra mycket mat och sen fryser jag i portions-burkar. Så smidigt att bara ta fram och värma. Tidigare har hon fått en burk morot eller en burk majs etc. Nu när jag lagt till kött och fisk så kan jag ju inte gärna ge henne en burk med bara fisk. :roll:
Det är dags att fylla på förrådet med mat idag igen, därför jag undrar hur jag ska frysa: i portions-burkar (allt sammanblandat) eller som "istärningar", så jag bara tar det jag behöver just då, lite av varje. (Men då kan jag ju inte värma i "barnmats-burks-värmare" utan får micra tallriken med de små "högarna" )
Fast om det är dags att börja med bitar så kanske jag ska koka små små bitar av allt och sen lägga allt i nån sås och frysa det så i portioner. :-k
Tankar, please!

Och du, Chokladis! Jag tänker nog redan överbevisa dig. :mrgreen:
När vi äter middag så sitter Ronja med, (hon får ju sin middag en halvtimme tidigare) och då får hon majskorn, små små potatisbitar, "köttfärs-bitar", skorpa (såklart :wink: ), "smörbitar" ( :shock: ) och annat som inte är för hårt att svälja helt, som det ju nästan blir. :roll:
Det petar hon minsan i sig, fast det mesta hamnar såklart på golvet. Lite svårt med finmotoriken ännu. :lol: Men det kan man väl kalla plockmat?! :mrgreen:

Bianca
Rosine

Inlägg av Rosine »

Bianca, våra yngsta är ju nästan lika gammal. Jag undrar om Ronja redan sitter i barnstolen när hon matas. Jag har läst att bebisar inte ska sitta i stolen innan de kan sitta själv för att inte överbelasta ryggen. Å andra sidan tycker jag att det vore mycket lättare (och kanske även roligare för henne?) om hon satte i stolen och inte i knäet... Hur gör du?
Vi mixar för övrigt ihop allt. Annars är det för krångligt, men vi lagar purén varje kväll, vi fryser alltså inte den. Jag tror att barn vid detta ålder inte bryr sig om detta, i alla fall.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Rosine!

När jag matar Ronja så har jag henne i knäet i soffan. Jag tycker det är smidigast så för att jag lättare kan hålla koll på hennes armar. Jag vet att AW skriver att man ska låta dem vara med och försöka äta men jag har inte tålamod till det, just nu. Så jag kör en sittande variant av "ömma järngreppet".
Men annars sitter Ronja ofta i sin stol! Hon kunde hålla huvudet själv när hon var en vecka gammal så hon har alltid varit väldigt stadig. Hon började sitta i sin stol när hon var dryga 3 månader! :shock: Nu sitter hon utan problem gärna länge om det finns något att göra samtidigt, som att sortera bestick. (eller o-sortera :wink: ) Hon kan inte sitta helt själv utan stöd ännu, men det beror inte på ryggen, för sitter gör hon ju, men det där med balansen är inte riktigt färdigutvecklat ännu.
Vid middagen, då vi äter, sitter hon med i sin stol. Kryper gör hon ju oxå så jag tror nog att hennes rygg klarar att sitta i stol. :wink:

Jo, jag brukar göra mycket mat och fryser den sen. Jag tycker det är smidigast så. Iår gjorde jag ca 30 nya burkar med olika smakkombinationer. Jag gjorde som så att jag gjorde minibitar av potatis och morötter, maj och ätror fick förbli hela, sen tog jag köttfärs, fisk och ris. Sen gjorde jag såser i vilka jag blandade i olika kombinationer av ovantsående. Så det blev blandat, men ändå inte då jag gick över till bitar i maten. Få se vad Ronja tycker om det. Om det nu inte skulle gå med bitar ännu så får jag väl mixa en burk när jag värmt den, tänker jag.

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"