Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Hege »

Ska man bara ha en Doman bok, så är det just denna man ska ha!

Den är full av övningar för barn helt upp till sex år, men givetvis mest för dem som är undet tre. Och det beror på att Domans Developmental Profile har sju steg. Steg ett till sex tar för sig utvecklingen fra födsel till tre år. Steg sju tar för sig tre till sex år.

Men det står så mycket i denna boken som får saker att falla på plats! Det står så mycket om WHY i tillägg till HOW. Om du förstår vad jag menar.
Så boken bör man läsa från början, även om ens barn har hunnit bli två år.

Jag rekommenderar den varmt.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det står så mycket om WHY i tillägg till HOW.
:thumbsup: :thumbsup: Kanon!

Då ska vi lägga till lite härliga övningar till Bebis redan fullspäckade schema. :wink: Jag har ju aldrig hindrat honom fr att göra allt möjligt. Klättra upp för ribstolar när han var 1, simma i vatten, hänga i diverse attraper vi funnit här och var, krypa i tunnlar, gå balansgång som han idag klarade helt själv :shock: etc. Jag ser ju att det händer en massa i hans sinne och kropp när han gör dessa saker så nu vill jag verkligen veta WHY! Och sedan organisera mig och köra!

Alltid kul med ngt nytt! Eller vad säger ni?? :P :P :P

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Du er jo vidunderlig, Luvisen!!
Tror jeg bestiller den der boken jeg også :D

Klem
:heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

AMAMA :thumbsup: Då får vi utbyta tankar om boken! Kul!

Klem!/Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej vänner!

Här har vi haft svacka pga kommunikationsproblem. :roll: Men vi jobbar oss igenom dem med hjälp av forumet. :wink:

Matteprogrammet och läsprogrammet har legat nere då Bebis varit tjurig. BOI har vi kört på halvfart. Dvs ena dagen gör jag en session och andra dagen 2. Så har jag löst det nu när Bebis inte har varit på topp.

Jag måste bara dela med mig. Jo! Jag har gjort BOI på kartong och i datorn. Ena dagen hände det här: Bebis hade tagit fram sina kort. Han vet var de finns. 8) Han ville visa sina farföräldrar som genast ville köra en session med Bebis. Ok, tänkte jag, vi provar. Så jag gav farmor korten och sa läs på baksidan fort! Okej sa hon meeeen det gick ju inte fort. Inte fort alls! :x Så Bebis blev frustrerad och kastade korten all världens väg. :shock: Oj oj, sa jag och lade undan dem. Nästa dag tog jag fram dem men då gjorde Bebis samma sak. Det hade blivit någonslags negativ koppling till korten så jag gömde dem när Bebis sov och där har de fått ligga medans vi använt datorn istället.

Nu 3 veckor senare tog jag fram korten igen. Det är olika storlek på dem. Mindre och större. De större visar olika landskap. Ex tundran. Detta är ett foto med vattendrag och landområden som är nästan som en målning. JAG vet knappt vad som är upp och vad som är ned. Jag fuskar genom att ha skrivit TUNDRA på baksidan så vet jag om den är rätt vänd. Bebis har sett dessa 2 ggr tidigare. Det är allt. För 3 veckor sen alltså. Och nu la jag dem på soffan. En del låg upp och ned. Bland annat denna med TUNDRA på. Tror ni inte den lilla människan tog den och tittade på mig så här: :-s . Sedan vände Bebis på den och sedan läste han på baksidan! :shock: :shock: Förstår ni hur snabba bebisar är!! Han har hjärnkoll ( :wink: ) på ALLT han sett och HÖRT och LÄST!

Han tog sedan högen med mindre kort som visar abstrakt konst. Dessa verk är ju verkligen svåra att se vad som är och vad som ned. MEN ingen konst för Bebis, han vände de som var upp och ned rätt. Lätt som en plätt! :shock: :P

Makalöst mina vänner. Så den som oroar sig för att inte hinna visa kort (vad det än gäller, matte, ord, Bits) med den frekvensen som önskas enligt Glenn Domans anvisningar så var inte det. BARN ÄR BLIXTSNABBA! Wow, säger jag!

Även ett litet program som visas en gg per dag fungerar fin fint. BARA det är nytt och går snabbt snabbt! :lol: :lol:

Sedan ville jag berätta att jag fått svar fr IAHP ang min undran om matematiken. Det här med att mitt barn vill gärna se både prickar och siffror fortfarande. Svaret löd att det är mer regel än undantag att småbarn gillar att få ha både prickar och siffror i sina ekvationer och problemlösningar. Så jag fick rådet att forts ett tag till och sedan sakta ta bort prickarna. Det fick inte gå för fort.

Så då gör vi så. Imorgon kör jag igång alla program igen. :P Det blir tidig morgon eftersom vi ska på kalas på efm. Allt hinns med bara man vill. Vi är ju professional moms :wink: , tänk på det!

Kram!/Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo! En sak till. Jag råkade tabba mig vid 2 tillfällen. Jag skulle visa en BIT på en havstrut och en med en ismås på. Well, jag var lite slarvig och råkade hålla dessa upp och ned första gången jag visade dem för Bebis. Jag insåg mitt misstag och vände dem genast rätt men allt sedan dess har Bebis vänt dem upp och ned. Det går inte att rätta till.

Det är bevis på att han verkligen minns allt OCH vikten av att visa RÄTT från början. ALDRIG kan man göra detta utan full koncentration fr sin egen sida. Tänkvärt och häpnadsväckande.

När folk säger till mig att barn inte förstår, att de bara vill leka och inte kan så mkt blir jag :evil: :evil: för jag VET att barn ÄR smarta! Dom kan visst bara man ger dem chansen!

:heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Hej Luvisen!

Vad kostade paketet du beställde allt som allt? Kommer du ihåg?

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Åhå...Jag har tänkt och tänkt men jag kommer inte ihåg helamig... :cry:

Jag köpte boxen med bara mattekort

http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... e=MathProg

Och sedan hände ingenting och då ringde jag och pratade med dem och då visade det sig att de inte visste om de skulle skicka med UPS eller vanlig post. Vanlig post anses opålitlig nämligen så jag pröjsade för UPS...

Och sedan så ville tullen ha pengar för annars skulle de inte släppa igenom pkt...

Det närmade sig 1000 lappen tillsist...Fast det är ändå värt det. Prickarna har varit en ovärderlig hjälp. Önskar bara att ALLA pengar gick till IAHP och ingen annan. För deras vackra arbete... :heart:

Kram!
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Tack Luvisen! :D :heart: Det är ju det som är så tråkigt att så mycket pengar går till frakt och tull :( Ja man önskar ju att alla pengar skulle gå till IAHP

Tänkte först att det skulle kosta lika mycket att göra egna men det blir ju billigare att fixa själv. Det är ju synd bara att man går miste om ekvationerna bara.

Kul att det går så bra för er =D>

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det är ju synd bara att man går miste om ekvationerna bara.
Det finns en massa ekvationer i boken också. :wink:

Lycka till!
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu har vi just på börjat den där delen som du AMAMA skrev om i din tråd: det här med ekvationer som visar mönster. Tex att alla blir samma summa osv.

Första gg jag gjorde denna bit med DOT-cards så blev lillen sur. Han var inte så intesserad men var väldigt glad för låååånga ekvationer.

Jag konstaterar att det är samma nu mer siffror bara det att nu blir lillen arg och säger nej nej... :?

Jag upplever det som att lillen inte tycker om upprepning. Att han redan förstått och vill inte se mer av det. Så jag har gått över till långa ekvationer och dem tycker han mkt om....

Har du AMAMA märkt ngt när du gör den här biten med "mönster?"
Tror ni jag gör lillen en björntjänst om jag inte forts med dessa mönster?

Värme!/Luvisen
SM rookie
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Jeg tror nok jeg må tenke litt lenger og kanskje svare mer siden..., men det jeg kom på nå er:
Jeg måtte nok si ekvasjonene superveldig fort, husker jeg. Og så viste jeg bare opp svaret. (Visst du viser opp hele ekvasjonen med prikker eller tall kan du jo prøve det?) Opp og ned igjen med svarkortet en gang etter første ekvasjon, andre og tredje. Først gikk det krøll i tungen min, men etterhvert ble jeg bedre på den rette iveren. Dette måtte gå fortere enn de andre som var helt "nye". Det var ikke alltid jeg hadde henne "med" hele tiden, men det virket som om hun likevel synest det var gøy å høre på.

Visst han synest det er kjedelig kan du kanskje bare ta en slik "lektion" om dagen, og resten laaange og mer "gøyale" lektioner? Eller blir han sint ? :lol: (Søte ungen!!) Kanskje blir det mer spennede etterhvert? Det er jo ikke upprepning slik egentlig, eller?

Litt trøtte tanker, men dog fra meg.

/Klem
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo, snabbt måste det ju gå. Ska testa att bara säga det. :wink: :thumbsup:

Det är alltså just de här han inte gillar:

7+15+8=30
7+8+15=30
15+8+7=30

Och det är ju upprepning. Inga nya siffror alls. Det illustrerar bara att det inte spelar någon roll hur man placerar siffrorna, du får i alla fall samma summa. Men det gör honom arg :evil:

Däremot är det här jättekul :P :

50+8=58
100-42=58
7+12+17+22=58

Och här kommer ju lite variation in i leken.

Problemlösningar är inte heller något som han tycker är så kul. Han ser lite uttråkad ut... :( Men jag gör bara en per dag och väldigt snabbt och då går det i alla fall.

Jag visar fortfarande alla siffersymboler och ibland i kombination med prickar eftersom han verkligen gillar att se HELA processen. Sötnos. :heart:

Tack för dina tankar AMAMA. Alltid bra att ha någon att utbyta info med. :D

Kram! /Luvisen
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Måste få fråga Luvisen :heart:

Hur gör du med prickar och siffror i samma visning? Lägger du korten ovanför varandra?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hellu helamig! :heart: :heart:

Nej, jag gör det hela på Powerpoint eftersom min gosse kan se väldigt bra.

Så jag gör en ekvation exempelvis så här:

98-:-10=86

När han var yngre la jag ut alla kort på golvet efter varandra. Då hade jag gjort siffrorna 1-10 på papper och gjorde ekvationer med dessa siffror och mina prickkort precis som ovan. Dvs man bara byter ut ett prickkort med respektive siffra.

Det steget står under Kap 11: How to teach numerals. Det är när man ska gå från prickar till siffror. :wink:

Kram!
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "