Hej Vicky!
Grattis till maten, det låter bra, tycker jag! :thumbsup: Var inte rädd för att trappa upp maten ganska snabbt om du tycker att det behövs; när de är 5-6 månader finns det nästan ingen botten alls i dem!
Här är mina tankar om dina frågor:

Vändningar: Öva öva öva på att vända under dagen så lär han sig snabbt att vända själv på natten också. Annars gör som du gör, dvs vänd tillbaka om han ber om hjälp (men inte annars, för då blir det snart underhållning av det hela och det vill vi ju undvika

). Sedan, när man väl kan vända som man vill, så är det väl rimligt att man också får sova som man vill? Min Bebbo reser omkring i sängen under natten så vi har valt tjock pyjamas så han inte fryser - men man kan göra tvärtom också, bara body och svalt i rummet så håller de sig under täcket.

Många stora barn gillar att bli tillrättalagda och solfjädrade - men det innebär ju inte att de nödvändigtvis måste sova i den ställningen sedan.

Sängen: Många här kan vittna om att barnen har slutat skarva på dagslurarna när de har fått ta dem inne i sängen.

Ligger han dessutom trångt i vagnen har du inget att förlora! Genomför bara med Attityd, låt honom i möjligaste mån sköta sina skarvar själv (det KAN han nu!) och ramsa eller buffa ifall det verkligen behövs. Mörkläggning är bra på dagslur också om man har skarvproblem. Men ibland är lite extra krubb, t ex några skedar banan, före långluren den magiska nyckeln till en skarvfri tillvaro. Så våga prova det!

Vagnen: SM:ade barn sover oftast bra i sittvagnen också, om det väl är sovdags.

Här sov Storasyster lätt hela långpass i vagnen, men Lillebror sov oftast bara 45 min. Så då ordnade vi helt enkelt vår tillvaro så att långsömnen för båda barnen sovs hemma, och kortlurar kunde sovas ute på språng.