min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej vicky77! Lika otålig som vanligt ser jag! :D

Det tar 3 dagar plus uppföljningsvecka för att etablera en ny vana -byte av sovplats tex! Här kan du läsa om en annan otålig mamma vid flytt till spjälsäng! :lol: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45

Om ramsan kan du läsa här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
I korthet så kommer ramsan att ersätta vagningen. Du ramsar alltid x4! Du svarar på Litens frågar med ramsan, och vid behov buffar du. Att ramsa är en konst och man strävar efter en dialog där Liten får betryggande svar på sina funderingar.

Ett annat tips är att ha ordentligt mörkt även vid dagslurarna om Liten skarvar -det hjälpte oss!

Krypandet i sängen är en fas som de små måste igenom. Det är lugnare på andra sidan. :wink:

:thumbsup: :heart:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ja otålighet är min brist :D

nu har lillfisen gått och blivit snuvig också. Svårt att äta och sova. Låter ni era barn fotfarande ligga på magen då eller vänder ni dem när de är täppta?? Haft en diskussion nämligen om att det kanske är lättare att andas i sido7ryggläge?

Ok, ska bestämma mig och ha attityden när det är flytt över till säng, måste nog bli nu snart.
Jag har nog blivit vagnberoende :) 8)

Men jag är ej haj på buffande, tyvärr. Tex i morse så vaknade lillen som vanligt för tidigt (ca 6) ska upp 715. Jag buffade för han hade gråtit upp sig, men då gnäller och bökar han jätteargt hela tiden. han blir aldrig tyst elle rlugn. Slutar ju till slut då jag får träningsvärk och då gråter han upp sig igen osv. vid 715 tänder jag lampan och säger god morgon och då är han tyst som en mus och ligger och tittar på sina nallar innan vi stiger upp glada. Är det något annat verkyg ni kan rekommendera eller gör jag fel? Jag kan ju backa buffningen , men han får ju inte vara ledsen är ju regeln.
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hur har ni det med ramsan?
Har du hört talas om pangramsa? Isf skulle jag ge en sådan pangramsa och sedan sätta på lite klassiskmusik så liten har något vackert att lyssna på :D

Jag har kört magläge vid förkylningar. Min lilla har dessutom astma och magläget har underlättat andningen för henne. Man hostar tex mer om man ligger på rygg och snor rinner lättare ut om man ligger på mage.

Men höj huvudändan så mycket det går med tex. tlf kataloger. Det finna en massa bra tips här på forum under mat, mage, barnakropp och min favvo är att man hackar rå rödlök och ställer under sängen. Man kan också strö på lite timjan och hälla över hett vatten.

Hoppas ni kryar på er!
Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack johanna :)

Pangramsa? Nä inte hört talas om. kan du förklara? :D

ska kolla in sjuktipsen. Rödlök under sängen? Vad ska det göra egentligen? :D
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
vicky77

Inlägg av vicky77 »

en fundering. I över 2 v tid har min lille när jag lägger honom att sova för natten legat i sängen och bökat och klagat etc. han har till slut somnat själv men efter ljudliga klagomål. Det är aldrig så att han läggs och sen bara somnar tyst. Hur är det för er? varför klagar han så? Har poletten ej trillat ner att han nu ska somna gott??
I kväll var jag tom tvungen att buffa och det blev jag ej så glad över för jag vill ej vänja honom vid detta.

Även sovningarna på dagarna innebär ett evigt klagande från vagnen. Om jag ej vagnar så gråter han upp sig till slut.

Har ibland ej hållit tiderna, utan han kanske har somnat 25 min senare på sina lurar på dagarna. Är det det som spökar eller?

Han sover 12-1,5-1,5-45. Eller får iaf förutsättningarna. Är det för mkt eller hur mycket ska han ha nu vid 4 mån?
:heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vicky! :D

:idea: Anna rekommenderar 15,5h sömn vid 3-4 mån och 15h vid 5-6 mån. Så jag tycker lugnt att du kan dra ned till 15h nu, och skulle det behövas så kan du ju lägga på en eller två marginalkvartar så att han ändå får 15,5h. 8)

:idea: En pangramsa är samma gamla ramsa som vanligt, bara att man hugger till med den omedelbums, vid första lilla pip, och håller en "no nonsense"-ton. Den är effektiv vid tidiga morgnar, men också för skarvar på dagslurar. :wink: Annars är ju huvudregeln att man inte verktygar förrän det verkligen behövs, men här gör man det alltså förebyggande, liksom.

:idea: Hur går det med smakisarna som du och SusanD diskuterade för ett tag sedan? Ett barn som börjar skarva, sova mindre och gnöla vid insomningen är ofta hungrigt, och det är få 4-månadersbebisar som är helt nöjda på bara amning. Så om du kan börja komma upp i lite större portioner av fast föda så tror jag att en del trasslande kan reda upp sig av sig själv! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ok ska prova pangramsan. Så man säger den vid minsta pip. Om han gråter upp sig då efter mycket emottjafsande :D . Ska man dit och buffa då som vanligt och säga ramsan 4 ggr?

smakisarna går ganska bra. han får smakis en gång per dag. Efter 2a sovpasset ammar jag och sen fyller jag på med smakis som han gillar. Äter ca 1/2 dl. Är ju lite ororlig för hård mage.
Efter 1a sovpasset får han ers.
Har ej börjat med gröt innan nattsovning ännu. Men han får ers+amning då. Men kanske borde börja.

Ok 15 h. Ska kolla över schemat lite. Sen tänkte jag föra över honom att sova daglurar i sin säng istället. Måste samla lite attityd först. Eller ska jag föra över honom när han äter fast mat bättre/mer??Fast han börjar bli stor i vagnen nu :D

Hur sover era ute i vagnen när de ej kan ligga i ligginsats längre. Sover de på rygg då och går det isf lika bra??

vicky77

Inlägg av vicky77 »

en till fråga: hur länge håller krångel vid vargtimmarna i sig.
Nu är jag faktiskt lite ego och tittar till en sak som är besvärlig för mig och retserande familj 8) , men han har krånglat hela tiden vid vargtimmarna på olika sätt. Förrut har han oftast somnat av amningen vid ca 4-5. men nu ammar han och sen ligger han och bökar och GORMAR oavbrutet. Det bara ekar i huvudet. Till slut gråter han ju upp sig. Jag måste ärligt säga att jag saknar en napp :oops: vid sådana tillfällen. Så han vaknar vid ca 05 och bökar etc tills jag fått han att somna om vid ca 0630 och då sover han tll ca 0730 då vi går upp.
ElinN

Inlägg av ElinN »

vicky77 skrev: en till fråga: hur länge håller krångel vid vargtimmarna i sig.
Ja du kära Vicky77, det finns nog inget exakt svar på det. Alla barn är olika, och alla föräldrar är olika med olika förhållningssätt...
vicky77 skrev: Nu är jag faktiskt lite ego och tittar till en sak som är besvärlig för mig och retserande familj 8) , men han har krånglat hela tiden vid vargtimmarna på olika sätt. Förrut har han oftast somnat av amningen vid ca 4-5. men nu ammar han och sen ligger han och bökar och GORMAR oavbrutet. Det bara ekar i huvudet. Till slut gråter han ju upp sig. Jag måste ärligt säga att jag saknar en napp :oops: vid sådana tillfällen. Så han vaknar vid ca 05 och bökar etc tills jag fått han att somna om vid ca 0630 och då sover han tll ca 0730 då vi går upp.
Och jag har svårt att tror att Liten verkligen "krånglar". Det är långt kvar till trotsåldern! Kan det kanske vara en fråga om hur du förhåller dig till Liten?

Och det är du som känner honom bäst. Vad tror du? Vad kan det bero på att han nu inte kommer till ro? Fattas det honom något? Har han en avskild hörna/eget rum, dit mammas vargar inte når och kanhända påverkar Litens ro och nattsömn?
vicky77

Inlägg av vicky77 »

Nu är jag tillbaka med 3 funderingar som jag behöver tips i.

Den första är hur ni brukar göra när lillen börjat vända sig? Min lille vaknar nu på nätterna av att han har vänt sig till sida eller rygg och där ligger han och klagar 8) jag brukar vända honom. Hur gör ni? Sedan undrar jag lite för längre fram, nu lägger man ju ner dom på mage med tillrättalagandet. Hur länge gör man det? Har lite svårt att se det framför mig att man allatid gör det. Och nu går det ju enkelt för de ligger där de ligger men sen då? När de kan röra sig hur de vill.

Det andra är att jag vill ha era funderingar om när jag ska börja introducera honom till sängen på dagarna? Nu sover han 1,5-1,5-45. Går upp 0715 och läggs ca 1915. Han brukar sova lurarna ganska bra. Vid insomnandet varierar det. ibland bra ibland lite vagning. Ramsan funkar på nätterna ibland vid uppvaknandet. men på dagtid går det ej lika bra i skarvarna.
vad tycker ni? Anledningen till att jag undrar är ju för att han växer. när han ligger i vagnen är det ca 10 cm fritt nertill. Sen ska vi sova borta över jul 5 nätter. Och då undrar man ju vad som är bäst. vagn eller resesäng? Om han nu får plats i vagnen då :lol:

Den tredje. Det känns som om min lille bara kan sova i ligginsats på mage. men nu vill vi snart stoppa dig sittinsats och det är svårt för honom att sova då. Blir bara gnällig och gråter etc. Man vill ju kunna åka iväg lite längre tid ibland där han även kan somna i vagn på rygg utan problem eller? Hur gör ni?

Har förresten kommit igång med ett mål mat och lite gröt till kvällen....
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vicky! :D

Grattis till maten, det låter bra, tycker jag! :thumbsup: Var inte rädd för att trappa upp maten ganska snabbt om du tycker att det behövs; när de är 5-6 månader finns det nästan ingen botten alls i dem! :shock:

Här är mina tankar om dina frågor:
:idea: Vändningar: Öva öva öva på att vända under dagen så lär han sig snabbt att vända själv på natten också. Annars gör som du gör, dvs vänd tillbaka om han ber om hjälp (men inte annars, för då blir det snart underhållning av det hela och det vill vi ju undvika :roll:). Sedan, när man väl kan vända som man vill, så är det väl rimligt att man också får sova som man vill? Min Bebbo reser omkring i sängen under natten så vi har valt tjock pyjamas så han inte fryser - men man kan göra tvärtom också, bara body och svalt i rummet så håller de sig under täcket. :D Många stora barn gillar att bli tillrättalagda och solfjädrade - men det innebär ju inte att de nödvändigtvis måste sova i den ställningen sedan. :lol:

:idea: Sängen: Många här kan vittna om att barnen har slutat skarva på dagslurarna när de har fått ta dem inne i sängen. :shock: Ligger han dessutom trångt i vagnen har du inget att förlora! Genomför bara med Attityd, låt honom i möjligaste mån sköta sina skarvar själv (det KAN han nu!) och ramsa eller buffa ifall det verkligen behövs. Mörkläggning är bra på dagslur också om man har skarvproblem. Men ibland är lite extra krubb, t ex några skedar banan, före långluren den magiska nyckeln till en skarvfri tillvaro. Så våga prova det! :D

:idea: Vagnen: SM:ade barn sover oftast bra i sittvagnen också, om det väl är sovdags. :lol: Här sov Storasyster lätt hela långpass i vagnen, men Lillebror sov oftast bara 45 min. Så då ordnade vi helt enkelt vår tillvaro så att långsömnen för båda barnen sovs hemma, och kortlurar kunde sovas ute på språng. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
vicky77

Inlägg av vicky77 »

Tack så mycket chokladkaninen!!

Jo jag ska nog föra över han i sängen. Blir nog bäst så :)

vad tycker du om hans lurschema då? Ser det bra ut? det fungerar hyfsat just nu och idag såg jag även att tand 2 tittar ut så det påverkar ju också sömnen.

nä nu ska jag upp och röja lite så att lillen kan få sitt eget lilla rum.

Ha det!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej Vicky!

Om jag räknar rätt så har ni 15h+45min sömn på schemat nu och Liten närmar sig 5 månader, då sömnbehovet är ungefär 15 timmar per dygn. Att justera antalet sömntimmar brukar hjälpa mot skarvar. :sleep: :thumbsup:

Härligt att ni kommit igång med mat! =P~

vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej

ok hur ska man då justera? han sover nu 1,5-1,5-45. Som det var den senaste tiden så sov han bra i vagnen alla pass. Skarvade faktiskt inte de 5 senaste dagarna. Men så tänkte jag ändå föra över han till sängen, tänkte att nu sover han säkert bra i sängen med. men icke. han vaknar efter 45 min och han somnar ej om. Inte ens med buffning :(
Ska jag lägga han i vagnen igen på dagarna? Vi ska ju sova borta ni över jul och vill ha det mest praktiska och att lillen får sin sömn medan vi är borta.

jag som trodde att han var alldeles för stor för vagnen när han tjorvade förr men sen vände det och han sov felfritt. Knasigt :D
Och så är man där och stör och ändrar med överförandet till sängen. Nu är jag förvirrad. Inte bra som mamma när man ska ha den klara attityden :shock:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Antingen kapar du sista luren till en 20-minutare eller första till en 45:a. Vad tror du passar herrn bäst? :D :?:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"