Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:-({|= Först en stor grattiskram i efterskott till Malte 2år! :heart:
Hoppas du hadde en riktigt bra 2-års dag änskar Liw.

Kan inte fatta att det gått två år sedan vi började denna tråd.Det är min absolut favorittråd som man fick så otroligt mycket hjälp och stöttning från.

Liw sov 1.5 timme på dagen igen då hon var jättetrött idag igen så vi avvaktar och ser vad som händer.

Kram från ulrika och Liw.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Grattis Malte från Frida och mig med, det hade jag alldeles missat! Hoppas fö´lsedan var riktigt fin!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Förresten har jag en känsla av att alla våra ungar i den här tråden har fyllt eller fyller alldeles snart. Så för att inte glömma en endaste go liten skrutt säger jag:

:-({|= \:D/ Jättegrattis till alla tvååringar! Hoppas ni alla har haft eller kommer att få, underbara födelsedagar!!! \:D/ :-({|=
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

miar70 skrev:Förresten har jag en känsla av att alla våra ungar i den här tråden har fyllt eller fyller alldeles snart. Så för att inte glömma en endaste go liten skrutt säger jag:

:-({|= \:D/ Jättegrattis till alla tvååringar! Hoppas ni alla har haft eller kommer att få, underbara födelsedagar!!! \:D/ :-({|=
Stort grattis från oss oxå.
Hoppas alla får en underbar 2-års dag.Inga bebbar längre här inte.

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Malte hälsar och tackar :heart: Födelsedagen firades bla genom att åka till Storsjöbadet, som är ett äventyrsbad. Det var andra gången barnen var där, och det var verkligen uppskattat. Dagen efter kom farmor och farfar med presenter och vi bjöd på tårta. Det var en lycklig liten man, som fick fira två dagar i rad :D

Ja visst är de stora. Tror att jag skrivit i en annan tråd att bebistarmen börjar rycka igen :shock: 8) Någon som känner likadant :roll: :lol:

Kram :heart: alla tvååringar
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
lilltjejen

Men hallå alla

Inlägg av lilltjejen »

Hur är det med er och era snart 2,5 åringar?

Här kan vi massor. Pratar roliga och eftertänksamma LÅÅÅÅNGA meningar. Springer och hoppar. Tänk att det är lika roligt varje gång man ser barn som lär sig hoppa.

Kan (nästan i alla fall) och gör allt som storasyster kan och gör. Något som storasyster gärna nyttjar ibland och har roligt åt.
:lol:

Har börjat bajsa på pottan (som storasyster) och är nästa torr. Kiss och bajs och prutt är intressant. Vi och omvärlden får alltid veta när något ska komma, eller redan kommit. :D En pruuuutt, säger han med alltid lika stor förtjusning/förvåning.

Minskat sömnbehov i kombination med bajsa på pottanintresse gör att kvällarna ibland drar ut på tiden med otaliga pottbesök (som vi försöker hålla så korta och ointressanta som möjligt). Men känns svårt att med just det säga "Det tar vi i morgon". Hur har ni andra gjort med dagslurarna? Är de kvar?

Nu längtar vi efter sommar och sol och bad! Eller åtminstone till dess vi slipper overaller och bylsiga vårvinterkläder.

Kram till er alla
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lilltjejen, vad roligt att höra från er!

Jo, tiden rusar och jag inser att jag inte längre har nån liten, och det känns lite konstigt, samtidigt som det faktiskt är lite skönt också...

Frida är en liten pratmaskin, hon är nästan aldrig tyst. Det kommer så mycket roligt ur den lilla människa, och så mycket klokt! Hon vill ju absolut vara och göra allt som sina storasyskon - största idolen är Rickard (18 nästa vecka...) och han brukar säga "min lilla Frida, du skulle nog ha blivit en kille du". Han saknar en liten bror :wink: men gör sitt bästa att lära henna allt han kan.
Blöjfri har hon varit länge nu (nån månad), men på natten har hon fortfarande blöja.

Mig kallar hon oftast för "min lilla, lilla bajskorv" alternativ "kisskorv" och hon säger det så kärleksfullt så det värmer i mammahjärtat :heart:

Hon gillar inte myror, trots att vi försöker gulla med dem och ge dem namn, de är dumma monster :roll: och livsfarliga enligt Frida...

Favoritmaten är ägg i alla dess former (bra med egna höns!), potatis och sås, och mjölk. Hon gillar inte glass (!) eller pannkaka (!!). Vällingen slutade hon med ungefär samma veva som hon slutade med blöjan.

Hon sover gott om natten, men har slutat sova middag. Kanske somnar hon en dag i veckan när hon vilar till film, och då blir det en 20-minutare. Vi har natt 20-7 här, men Frida lägger sig 19 nu för att få sina timmar och det funkar hur bra som helst!

Hon är nästan alltid glad. Verkligen ett nöjt barn, och nån trots har vi inte märkt av ännu. Sina sysslor sköter hon oftast utan knot, fast ibland får man spela hjälplös och knasig :lol: . Till hösten bli det förmodligen förskola 15 timmar / vecka då jag förhoppningsvis börjar plugga, och hon tjatar redan! Storasyrrorna går ju där och Frida är med varje lämning och hämtning, så hon känner personalen och vill alltid stanna. Alice blir kvar där till hösten, men Oline försvinner in till skolan. Eftersom det är så få barn så går alla på samma avdelning, och det är skönt!

Jag minns hur chockad jag blev när jag insåg att jag väntade mitt sjätte barn, fullständigt oväntat och oplanerat. Nu kan jag inte tänka mig hur livet skulle vara utan den här underbara, goa, glada, kärleksfulla lilla kloka ungen :heart: Jag är så tacksam att hon kom till precis oss!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

... och inatt har Frida sovit hos farmor och farfar för första gången. Mina andra barn har sovit borta mycket tidigare, men vi har inte haft nån anledning att låta lillfia sova borta - men nu tyckte farmor det var på tiden :lol: ! Så jag har sovit lite dåligt, vaknade tidigt och går nu och väntar på att jag kan ringa och höra hur det gått :roll: . Sicken hönsmamma jag blitt...
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner!

Oj, blöjfritt och utan dagslurar. Vad mycket vi har kvar! :D Fast vad gör det? Det kommer, en dag. Flickor är ju ofta tidigare med både det ena och det andra.

Waldemar är en stor kille nu. Storebror och allt. En stolt sådan, som får lillebror att lysa och skratta sig halvt fördärvad. "Uscha" (Gustav) är älskad och en viktig del av vår familj. Konkurrens? Ja, möjligtvis om Walle är sjuk eller övertrött, men annars är det kärlek, kärlek, kärlek.

Walle pratar. Oavbruter. Och mycket är fortfarande obegripligt. Men allt mer går att förstå, i allafall av en förstående mor. Jag tränar ju mest på att förstå vad det är han säger. Blir han uppjagad, då ballar det ur fullständigt och det går inte att förstå ens ett litet ord, men annars kan vi ha riktigt trevliga samtal.
"Åcka b'len jojo?" - Åka bilen till mormor? Gärna som första mening efter att ha sovit.
Får allt mer konkurrens av:
"Eka Jaja?" Leka med Hjalmar (kusinen, tre år) eller
"Åcka båten?" Om vi skall åka båt eller åka till båten är lite oklart. Walle har inte klart för sig riktigt vad det innebär, men vi ser på filmsnuttar från när vi seglade förra sommaren och när pappa sedan åker till båten, ja, då har vi ett samtalsämne och ett önskemål.

Walle sover fortfarande dagtid, men det strular mer och mer. Han går tre dagar i veckan på dagis och den här veckan har han inte sovit på två dagar (jag håller tummarna idag). Kvällarna blir struliga då och nätterna snurriga. Efter några dagis-dagar behöver han ofta sova rätt mycket dagtid och verkar njuta av det. Och jag med! Fast jag kan ändå offra hans sömn allt oftare, för att umgås med andra och ha ett lite lättare dagliv. Men i och med att nätterna stökar, då slår jag ändå ett slag för daglurar ett tag till.

Kiss på potta har vi fått några gånger. Han sitter gärna på pottan på dagis, men hemma vill han sällan. När kusin Hjalmar kommer och sätter sig på toan, då sliter Walle av sig blöjan och pressar fram några droppar i pottan. :wink:
Ibland tar jag av honom blöjan för att se hur han skulle bete sig om han blir kissnödig. Pottan ställs mitt på badrumsgolvet och det har hänt att han sprungit in och kissat på golvet i badrummet, vilket jag sett som positivt. Men förra veckan satt han nöjd och glad och berättade att det kom kiss i fåtöljen... Så nu väntar jag lite. Ingen brådska.

Böcker är underbart. Vi läser och läser och läser. Han kan mer eller mindre hela alfabetet och älskar att identifiera bokstäver och siffror. Ser vi på tv blir det mest "AckaYtte" (Anki och Pytte - jätteroligt!), "Fem myror" eller gamla hederliga "Totte". Jag vill inte ha tvn som barnvakt, men ibland behövs en lung stund för alla parter och så länge han älskar AckaYtte, då är det bara att tacka och ta emot. Så då myser vi under en "Fitt" (Filt) och kramas och gosar. Vi fnissar hela familjen och till och med Gustav verkar ha kul.

Walle är lång och många tror att han är äldre än han är. Fysiskt stark är han också, springer och hoppar från höjder som får mig att baxna. Han håller mig i handen och går balansgång på räcket runt lekplatsen (kanske 80 cm högt?) och när räcket tar slut, då hoppar han. Han håller mig i handen, men inte för balans eller stöd, utan för att våga. För han hoppar själv. Han skulle lika gärna kunna hålla en penna! Imponerad? Yes. Samtidigt är han försiktig och inte våghalsig. Men stadig i kroppen och motoriskt mycket starkare än den treårige kusinen. Som å andra sidan är ett verbalt monster och oerhört duktig på finmotorik. Walle har inte tålamod. Plocklådor? Vem bryr sig?

Oj, nu skall jag väcka Gustav. Verkar som att nya schemat kan funka...

Kram alla! // Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"