Hej vänner!
Oj, blöjfritt och utan dagslurar. Vad mycket vi har kvar!

Fast vad gör det? Det kommer, en dag. Flickor är ju ofta tidigare med både det ena och det andra.
Waldemar är en stor kille nu. Storebror och allt. En stolt sådan, som får lillebror att lysa och skratta sig halvt fördärvad. "Uscha" (Gustav) är älskad och en viktig del av vår familj. Konkurrens? Ja, möjligtvis om Walle är sjuk eller övertrött, men annars är det kärlek, kärlek, kärlek.
Walle pratar. Oavbruter. Och mycket är fortfarande obegripligt. Men allt mer går att förstå, i allafall av en förstående mor. Jag tränar ju mest på att förstå vad det är han säger. Blir han uppjagad, då ballar det ur fullständigt och det går inte att förstå ens ett litet ord, men annars kan vi ha riktigt trevliga samtal.
"Åcka b'len jojo?" - Åka bilen till mormor? Gärna som första mening efter att ha sovit.
Får allt mer konkurrens av:
"Eka Jaja?" Leka med Hjalmar (kusinen, tre år) eller
"Åcka båten?" Om vi skall åka båt eller åka till båten är lite oklart. Walle har inte klart för sig riktigt vad det innebär, men vi ser på filmsnuttar från när vi seglade förra sommaren och när pappa sedan åker till båten, ja, då har vi ett samtalsämne och ett önskemål.
Walle sover fortfarande dagtid, men det strular mer och mer. Han går tre dagar i veckan på dagis och den här veckan har han inte sovit på två dagar (jag håller tummarna idag). Kvällarna blir struliga då och nätterna snurriga. Efter några dagis-dagar behöver han ofta sova rätt mycket dagtid och verkar njuta av det. Och jag med! Fast jag kan ändå offra hans sömn allt oftare, för att umgås med andra och ha ett lite lättare dagliv. Men i och med att nätterna stökar, då slår jag ändå ett slag för daglurar ett tag till.
Kiss på potta har vi fått några gånger. Han sitter gärna på pottan på dagis, men hemma vill han sällan. När kusin Hjalmar kommer och sätter sig på toan, då sliter Walle av sig blöjan och pressar fram några droppar i pottan.
Ibland tar jag av honom blöjan för att se hur han skulle bete sig om han blir kissnödig. Pottan ställs mitt på badrumsgolvet och det har hänt att han sprungit in och kissat på golvet i badrummet, vilket jag sett som positivt. Men förra veckan satt han nöjd och glad och berättade att det kom kiss i fåtöljen... Så nu väntar jag lite. Ingen brådska.
Böcker är underbart. Vi läser och läser och läser. Han kan mer eller mindre hela alfabetet och älskar att identifiera bokstäver och siffror. Ser vi på tv blir det mest "AckaYtte" (Anki och Pytte - jätteroligt!), "Fem myror" eller gamla hederliga "Totte". Jag vill inte ha tvn som barnvakt, men ibland behövs en lung stund för alla parter och så länge han älskar AckaYtte, då är det bara att tacka och ta emot. Så då myser vi under en "Fitt" (Filt) och kramas och gosar. Vi fnissar hela familjen och till och med Gustav verkar ha kul.
Walle är lång och många tror att han är äldre än han är. Fysiskt stark är han också, springer och hoppar från höjder som får mig att baxna. Han håller mig i handen och går balansgång på räcket runt lekplatsen (kanske 80 cm högt?) och när räcket tar slut, då hoppar han. Han håller mig i handen, men inte för balans eller stöd, utan för att våga. För han hoppar själv. Han skulle lika gärna kunna hålla en penna! Imponerad? Yes. Samtidigt är han försiktig och inte våghalsig. Men stadig i kroppen och motoriskt mycket starkare än den treårige kusinen. Som å andra sidan är ett verbalt monster och oerhört duktig på finmotorik. Walle har inte tålamod. Plocklådor? Vem bryr sig?
Oj, nu skall jag väcka Gustav. Verkar som att nya schemat kan funka...
Kram alla! // Åsa