Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Åse

Inlägg av Åse »

Jo, men nu kom jag faktiskt på lite musikuppslag också. En kollega som gifte sig i kyrkan hade Here, there and everywhere (Beatles) på orgel när de gick in i kyrkan och (gåshud!) The Verves intro till Bittersweet Symphony på orgeln som outro: http://www.youtube.com/watch?v=V-Po8uJeoUw. Som brudvals hade de God only knows (BeeGees), låter också bra i mina öron.

Annars är den vackraste "brudvals" jag kan tänka mig Perfect Day med Lou Reed: http://www.youtube.com/watch?v=QYEC4TZsy-Y

Jag har oförskämt kul på jobbet, en kollega och jag har fullständigt gått loss på YouTube :D :oops: Men vi ser det som inspiration 8) Fast nu börjar jag känna mig lite stressad med det jag ska bli klar med före semestern och som inte känns helt relaterat till coola bröllopsdansen...

Men om det är ok att gå fullständigt OT här så kan jag delge er min absoluta favvo just nu, nämligen f d försvarsminister Anders Björck som inte riktigt finner sin plats vid en militärparad nånstans. Vet inte om man måste ha en uppfattning om AB för att riktigt uppskatta den, men jag garvade iaf en kvart efteråt: http://www.youtube.com/watch?v=QY34HQ8X3vQ

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Åse

Inlägg av Åse »

Ja, du MÅSTE berätta om er kyrkchock efteråt, Elle!

:D Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Elle

Inlägg av Elle »

I promise :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hemma! :D Måste åka och handla, vi har ingen mat hemma. Typ, hade nån kunnat fixa det när vi var borta? Va? Ska man behöva tänka på allt själv? :lol: Återkommer.

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev:Hemma! :D Måste åka och handla, vi har ingen mat hemma. Typ, hade nån kunnat fixa det när vi var borta? Va? Ska man behöva tänka på allt själv? :lol: Återkommer.

Kram Jannika
Välkommen hem :heart:!! Har ni haft det bra? Och hur lång tid tar det egentligen för dig att handla?? 6,5 timmar är du uppe i nu :shock:.

Dagens Anton
Anton längtar lite efter grannarna, som är på semester. Han berättade att han längtar efter lillgrannen och efter grannmamman. Jag frågar:

- Hur är det med grannpappan då?

Anton missförstår frågan - jag menade om han inte längtade efter pappan, men han svarar såhär:

- Han e gyyyymt imponehande!
:lol: :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen hem Jannika :heart:, du har saktnats oss!

TACK Jenny, jag ääääälskar dina Anton-annekdoter!

Nu ska jag krypa i säng, vi ses imorgon!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppas ni hade en bra tripp, Jannika, och att 92-åringen njöt av alla barnen!

KRAM!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Godmorgon alla! Välkommen tillbaka Jannika och JennyH: Hahaha - Anton är för rolig!!! :D

Lätt kaosartad morgon... Jag tyckte att jag fick mysa lite och komma sent till jobbet, eftersom jag inte hade "jouren". Två minuter över sju (28 min för tidigt) vaknar sonen och håller låda - jösses! Han är på sprudlande humör, pratar och tjoar och vi förstår inte ett ord. Vi ligger kvar och bara njuter, för inte kan man väl beklaga ett tidigt uppvak när de låter så??? :shock:

Nåväl, klockan ringer och killen är överlycklig. Vi skrattar och hej och hå, livet är härligt. Upp allesammans och mamma in i duschen. Sedan blir det ju några extra turer innan allt är på plats, när man skall göra morgon med en 18-månaders, men ack, så mysigt!

Sonen placeras till ensamlek och jag står i köket och skall göra frukostmackan som jag äter på jobbet - OCH KOMMER PÅ ATT HON SOM KOMMER FÖRST PÅ MORGONEN INTE HAR NÅGON NYCKEL TILL KONTORET!!!! PANIK!!! Vi är ju så få här nu och receptionen är stängd, så hon får stå där tills någon kommer. Kunderna ringer visserligen urdåligt nu, men hur kul är det att inte komma in??? Så jag slänger mig i bilen och kör som en galning genom hela stan (fast jag fick stanna på Dahls för att köpa mig en frukostmacka istället och en plåster-på-såren-bulle till min stackars utelåsta kollega).

Puh! Man kan ju lugnt säga att hon var glad att se mig, men mest för att hon hade blivit lite orolig att det skulle ha hänt något med magen... Annars gick det ingen nöd på henne. Men ändå.

Vimsig när man är gravid?? Förstår inte alls... :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Undrar vad Glenn tyckte om den adrenalinrushen? :lol:
JennyH skrev:Och hur lång tid tar det egentligen för dig att handla?? 6,5 timmar är du uppe i nu :shock:
Gulliga, omtänksamma du! :heart: Snacka om att man känner sig välkommen hem liksom. :wink: Tack Elle, miar70 och Åsa.

Näe, inte riktigt så lång tid men nog tar det sina modiga två innan jag har storhandlat färdigt i vanliga fall. Och då är det UTAN barn vilket ju kan fördröja saken en aning även om det är på roligt vis. Men saker ska packas upp, det ska ätas middag, det ska badas barn, läggas barn, fixas bröllopspresent till syrran, ringas in barnvakt, åkas ner på stan och kolla in Nordman, åkas hem, fikas, varvas ner, borstas tänderna (the real thing not the fun one) och sovas, ätas frukost, borstas tänder igen.... så. Nu sitter jag här, haha!

Anton är världens roligaste unge!

Vi vuxna har haft en hektisk vecka och barnen en mysig. Hur väl man än planerar en sån här tripp blir det inte mycket vila med fyra små. Att vara borta tar en massa energi, både fysisk och menatal, som man inte tänker på. Jag vidhåller att det inte är någon semester att ha semester. Är målet att vila ska man hålla sig hemma. Jag och darlingen tycker iaf det är skönt att vara tillbaka så vi kan slappna av, haha!

Det vi tar med oss från den här resan är bilden av en överlycklig Vida när hon fick vara med barnen och en vetskap om att våra barn fixar det mesta om vi förberett oss bra (vilket vi hade).

Alla resor, till och med den sista när vi klippte 67 mil på en dag (!) skedde utan ETT ENDA gnäll från baksätet. Jag och darlingen är imponerade över våra fyra små. Vi satsade på att åka på sov- och mattider. Det var langen går med mat bak och skräp fram. :lol: Däremellan långa, roliga pauser på badställen och lekplatser.

Vi har bott i en nyrustad stuga utanför Lycksele med älven nedanför. Vi har badat i iskallt vatten och storbarnen bodde i sjöboden vid bryggan. De somnade till vågskvalp och sjöfågelskrik. Jag och darlingen däremot har somnat (eller inte) till myggsurr. Vi ställde sängarna bredvid öppna spisen för planerat kvällsmys, typ tandborstning. O:)

Men det blev mest mys och mums för myggen som svepte ner genom skorstenen i horder! De små bodde i lilla sovalkoven uppe i stugan där vi häftade fast våra mörka gardiner som vi tog med. Garanterat tätt och myggfritt. Sista natten höll jag på att tappa förståndet, jag låg svettig under tjocktäcke med mina mysbyxor virade som en turban runt huvudet och med en hand utanför skyddsområdet för att kunna döda de som passerade avspärrningarna. Hjälpte mot stick men främjade inte sömnen direkt. Till slut gav jag upp och klämde ner mig på golvet mellan Milo och Nellas spjälsängar för att få sova.

Nella vaknade till när jag släpade in mitt bohag så jag ramsade en kortis. När jag lagt mig och slumrat in hör darlingen hur Nella med samma satsmelodi men egna "ord" säger:
-Ma-ma, naaa-naa, tååå tå dååå! :lol: :heart:
Klok unge som fattade vem som egentligen behövde ramsas.

Vi körde korta hälsa-på-pass på eftermiddagarna men tre dagar i rad i stället. Det visade sig vara smart. Barnen, men framförallt Vida orkade inte så mycket mer än så. Det är nåt särskilt med släktskap. Allt lära-känna går så mycket fortare då. Vida har ju en hel del humor och hon busade med ungarna så det stod härliga till. Nike körde sönder sängens höj-och-sänk-funktion till vår förskräckelse men det viftade Vida bara bort med:
-Det går att sova sådär också.
En skön tant.

Näe, nu ska jag cykla med Milo.

Puss på er, surödlor! Jannika
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hahaha - vilken resa ni har haft! Och jag håller helt med er, skall man vila, då skall man stanna hemma!

Om drygt två veckor flyger vi upp till Norrland. Där blir det nog också action av, för farmors och farfars trädgård kommer att vara intressant i ungefär fem minuter! För en kille med upptäckarlusta och spring i benen blir det snabbt skittråkigt, så jag försöker planera diverse lagom långa och spännande utflykter, som inte skall knäcka oss. :D Lagom, detta underbara svenska ord, blir något av ett tema denna semester, tror jag!

Däremot ser jag fram emot nätterna i lillstugan, fyra kilometer bort. Även mannen har förstått att vi, för sonens och allas skull, skall bo SJÄLVA (Jag gör vågen av lycka!!). Det innebär tidiga kvällar med brasa, läsning och eget pyssel (pyssla med mannen också lite, kanske :wink: ). Det är det jag ser fram emot mest - resten är ganska mycket "måste" faktiskt. No vila what so ever, typ. En annan femma för mannen, som vuxit upp i byn, men jag får väl lite spader. :?

Hoppas dock att vi får till en träff med Lua och familj! Preliminärt är det i allafall sagt så! Skulle vara jättekul! :D :D :D
Jannika

Inlägg av Jannika »

FUSKIGT att få träffa Lua! Avis.

Jag hade ju blivit lovad en date med Fjällan i Norrland men hennes små söta fick baciller. :( Himla typiskt tråkigt.

Jag tycker ni verkar ha fixat till det smart, Åsa. Hur gulliga svärisar man än har är lagom ett vinnande koncept, haha! Är de inte lika gulliga är MGN ännu bättre. :lol:

Milo och jag hittade HUR MYCKET karameller (kantareller) och blåbär SOM HELST på vår korta skogssväng! :shock: Gott. Milo bidrog kanske inte så mycket till samlandet men bar karamell-burken så fint genom hela skogen så det inte blir mos för det är inte roligt. Han hittade också en hel del igelkottar (tallkottar) som han tog hem.

Näe, nu ska jag göra blåbärspaj till Jajas gudmor med familj som stannar till för mellis här på väg hem till Stockholm.

Kram Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Hälsning från Nancy som längtar tills hon får tillbaka en smula fokus i tillvaron och orkar hålla reda på allt underbart/roligt/intressant ni skriver. Kram på er :D
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, så mysigt att plocka karameller! Det har jag inte gjort på över 20 år!!! Shit pommesfrites! Måste åtgärdas!

Igår när jag kom hem fick jag mig ett gott skratt. Mannen hade fått spader på röran (vilket hedrar honom :lol:) och höll på att skura badrummet. Sonen gick i vardagsrummet iförd blöja och gummistövlar! Han såg så himla rolig ut!
"Det blev så halt på badrumsgolvet, så jag tog på honom stövlarna" förklarade fadern. Hur som helst, jag slängde jacka och väska åt sidan och satte igång att städa jag också, med aktiv hjälp från den blöj- & stövelklädde lille mannen. Hans pappa (som är pappaledig) prioriterar att vara utomhus, vilket jag iofs applåderar, men även inneliv och städande gör inte bort sig. Sonen får ju se till att hjälpa till han också och då får han ju ut minst lika mycket som vi. Man blir inte riktigt lika effektiv, men vad gör väl det? :)

Mina svärisar är förresten i grund och botten hur go'a som helst, men vi har lite olika uppfattning om saker och ting. Inte BB-tänk alla gånger, om man säger så. Det har stundtals varit oerhört jobbigt, men oj, en sådan skådespelare jag kan bli, när jag lägger manken till! En Oscar direkt, kan jag säga!
Det intressanta nu är att min store man, efter en vecka ensam med sonen hos farmor och farfar själv kommit till slutsatsen att vi skall bo i stugan. Det gillar hans kvinna!!! Mucho! :wink: Synd att jag är gravid redan!
Jannika

Inlägg av Jannika »

All världens pussar till Nancy med eller utan fokus! :heart: Små gästinhopp går också bra. :D Vi tackar, vi tackar.

Åsa, det kan väl inte bli bättre? Är man gravid är det ju helt riskfritt. Perfekt! (Skrev hon som hatar preventivmedel av alla slag...)

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Märker ni att jag har svårt att hålla mig härifrån nu efter mitt långa FF uppehåll? :roll: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"