Följ med en bit på vägen

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ojdå, här har man kanske gått och trampat folk på tårna ang koppmatning, sorry :oops:

Jag har faktiskt erfarenhet av koppmatning, fast inte på BB utan i en tillväxtfas. Jag hade suttit och ammat dygnet runt och knappt fått göra ett toabesök i något dygn så jag erbjöd ersättning i kopp. Fast jag hade en sån där riktigt rejäl kopp som man köper på apotekt. Det gick inte bra :evil: Lilla livet fattade inte alls detta med att dricka ur kopp, satte i halsen och började att illtjuta. Jag gjorde ett par tafatta försök till med resultatet att bebisen fick panik bara vid åsynen av den hemska tingesten. Avbröt slutligen arrangemanget och hällde över ersättningen i en flaska som han glatt tog.

Eftersom jag ammade i två år kan jag väl våga påstå att någon tuttförvirring aldrig uppstod. Däremot uppstod komjölkallergi :roll: vid ett senare stadium men det är en annan historia.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol: :lol: Inte då. 8) Ville bara berätta att det är så yttepyttemängder som man ger på kopp att det knappast hinner uppstå panik. :lol: Vidare klarar de flesta bebisar att vänta på mjölken att rinna till, vi är ju skapta så.

*frieda* - har också gett Malte på kopp vid ett senare tillfälle och det är JÄTTESVÅRT att få till det. Istället för att "lapa" fint satte han ju i halsen pga att det rann ner massor i halsen. :x Vi har använt flaska lite till och från på kvällen och det är ju betydligt enklare för alla parter :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi matade Emil med tesked de första dagarna eftersom han kom dryga fyra veckor för tidigt. Fungerade jättebra. När han lät som en bubblande kaffebryggare fick han i sig det han skulle och några jättemängder var det inte. När sen mjölken kom igång så ammade jag honom utan problem. I början pumpade jag ut mjölk så det var det han fick på sked och så lite Nan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack igen för alla inlägg om amning/koppmatning :D Verkar som om vi inte trampat särskilt hårt på några tår trots allt *frieda* :wink: 8) :lol:

TorsMamma: :D Nej då, är inte alls främmande för ersättning. Det var ju det som min lilla dotter föddes upp på eftersom jag inte hade nån mjölk att tala om så jag är mycket tacksam för den eventuella möjligheten. Min oro är mest den att behöva "tjata" på BB och att inte bli tagen på allvar gällande problem med mjölkproduktion. Skall följa de råd jag fått om att skriva brev och ta med, ställa frågor i god tid samt ta med egen flaska och "nödtetra".

Linda: :D :heart:

*frieda*: Får nog snoka i din andra tråd och se om du synts till eller inte...(hoppas att du får träffa din lilla bebis snart :heart: )

SusanD: Fint att det löste sig då bra med maten för Emil :heart:

Kram till alla från Nancy med illa besvärlig tandvärk men trots detta är glad och tacksam för att det imorgon är v.27+0 vilket jag då jag startade tråden tyckte kändes som en utopi... Snart är det v.28 och då är andra "delmålet" nått. Vi tar graviditeten etappvis maken och jag. Vissa dagar är vi positiva och tror på snitt 24/7 men andra dagar oroar vi oss för ytterligare en sommar på Neonatal. Meningslöst att spekulera såklart. Är bara så innerligt tacksam för varje vecka som går.

:heart:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Vinkar till dig Nancy och hoppas att lillasyster får stanna i bakugnen ett tag till! Hoppas också att du får bukt med tandvärken :( snart - låter inte kul...

Och skulle det inte bli födelsedag den 24 juli så kom ihåg att det ändå är en värdelös dag ur barnkalassynpunkt hälsar Storprinsen som fyller den 23:e!

:heart: !
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Gablex: Sent tack för den fina hälsningen :heart: Tandvärken gav med sig och var falskt alarm visade det sig. Blev mycket glad för jag trodde det var rotfyllning på gång (minst).

Hälsa Storprinsen och delge min djupaste förståelse för hans eländiga födelsedagsdatum. Som lärare försöker man alltid påminna sig att inte glömma bort de barn som fyller på sommaren men helt samma blir det ju aldrig :? Minns den där känslan från barndomen då ens egen födelsedag inträffade på vardag och man nästan svävade till skolan. Jag hoppas att våra sommarbarn hittar andra glädjeämnen med sina födelsedagar i framtiden :D

Liten uppdatering
Har nu passerat 28 fulla veckor. Det känns mycket bra och jag är nu ett steg närmre fullgången graviditet. Börjar kännas som om det faktiskt skall bli så :!: :D

Känner mig annars lite väl påpassad från MVC efter att urinprover visat på ketoner. Ketonerna skulle enligt dem tyda på fettförbränning :shock: vilket är stört omöjligt med tanke på min stadigt tilltagande viktökning. Är beordrad till Östra Sjukhuset på viktskattningsultraljud tisdag 22/5. Med tanke på att magen ligger på medel på SF-kurvan tycker jag att det borde tyda på helt normalstor bebis. Fast jag vet att det kan diffa. De sa att Leia var 11 % mindre än genomsnittet men då hon föddes var hon exakt normalstor för v.31+6.

Om kejsarsnitt

Har ju skrivit i min profil att kejsarsnitt är bokat till 24/7 och tänkte berätta om det.

Då jag var gravid med Leia gick jag på samtal för min starka förlossningsrädsla. Hade jag redan då hittat till forumet hade jag kanske vågat tänka i andra banor men då det begav sig var tanken på vaginal förlossning förknippad med oerhörd skräck och ångest. Faktiskt så mycket så att jag så långt jag kan minnas tänkt avstå från barn bara för att slippa föda. Redan innan jag blev gravid tog jag reda på att det fanns möjlighet att få planerat kejsarsnitt om man hade godtagbara skäl.

Jag var beredd på att kämpa mig blå för att få mitt snitt men det behövdes aldrig. Jag blev verkligen tagen på allvar av både min egna barnmorska, barnmorskan på Auroramottagningen samt den läkare som jag slutligen fick träffa på Östra sjukhuset.

Det finns säkert massor med anledningar till att man är så rädd som jag var/är men i mitt fall handlar det mycket om att jag från barndomen hört talas om hur kvinnorna i min mors släkt haft besvärliga förlossningar. Har hört berättas om och om igen hur ex jag själv inte andades då jag föddes och hur en sköterska sprang ut ur rummet med den blålila bebisen i famnen. Min mor var efter förlossningen så dålig så jag fick vara på barnhem ( :!: ) utan att träffa mamma på flera dagar. Min pappa fick komma dit men bara titta på mig genom en glasrutsa.

Nåväl, nu gick ju allt bra till slut denna gång men vi har andra och mer tragiska historier i vår släkt. Sammantaget så har rädslan byggts på under åren.

Nu skedde en oväntad vändning i graviditeten. Vattnet gick i v.30+6 och jag blev inlagd på sjukhus. Fick veta att bebisen nog skulle komma inom en vecka. Plötsligt kände jag mig som den mest populära personen på hela Östra eftersom jag flera gånger per dag fick besök av olika läkare. Alla försökte de vänligt övertyga mig om att försöka föda vaginalt. De måttade med händerna och visade hur mycket mindre Leias huvud var än en fullgången bebis. De lovade även att jag tidigt i förlossningsskedet skulle få epiduralbedövning och om jag ändå inte ville föda vaginalt skulle de snitta.

När förlossningen satte igång blev det med dunder och brak. Inte sådär smygande som jag hört talas om utan precis som på film med kraftiga värkar direkt. Har i efterhand hört att prematurfödslar och igångsättningar har det mest smärtsamma öppningsskedet. Vet inte om det stämmer men jag vill lova att ont det hade jag...

Fick mitt i allt panik över att inte kunna ett dugg om förlossningar :shock: Ringde till min gravida kusin som fick ha andningskurs över telefon... :roll: Vi hade båda gått på gravidyoga men jag hade stängt öronen så fort det övades andning :?

Bad ganska snart om den utlovade epiduralen men fick veta att det var omöjligt :!: Jag hade pga mitt stillaliggande läge fått blodförtunande medel (Fragmin) i en stor dos per dag. Den stora dosen omöjliggjorde både epidural och vaket snitt. Jag hade alltså att välja mellan ingen bedövning eller att snittas under narkos.

Kan berätta att jag valde det senare. Hade så ont, var så rädd och så utlämnad så jag struntade just då i det mesta.

Eller välja och välja förresten... :? Trots mina otaliga Aurorasamtal och mitt inplanerade snitt försökte barnmorskan avfärda mitt bön som "smärtan som talar". Min man blev då rasande och sa "Jag vet att det här handlar om nåt mycket mer än så. Nu gör ni som hon har blivit lovad :!:" Mitt minne av de smärtfyllda timmarna är luddiga men just detta minns jag glasklart. Har nog aldrig älskat min man eller varit mer stolt över honom än just då :heart: Det tog en halvminut, sen stack en läkare in huvudet och bekräftade att jag skulle snittas om en liten stund.

Allt gick bra och jag gjorde en rekordsnabb vända på uppvak innan jag fick träffa min lilla dotter.

Några veckor senare var jag på uppföljande samtal med en av läkarna jag mött på sjukhuset. Han berättade att om jag bara fått dosen Fragmin uppdelad på två/dygn hade jag kunnat få Epidural och/eller vaket snitt :!: Efter detta insåg jag att det "normala" förlossningståget gått för min del. En sådan kommunikationsmiss var det sista jag behövde få höra om eftersom det kastade mig tillbaka i min urpsungliga rädsla.

Då jag blev gravid nu igen så skrevs det en ny remiss till Aurora. Jag behövde aldrig gå på ett enda möte. Den läkare som tog emot remissen läste igenom min journal och skrev in att hon rekommenderade snitt även denna gång.

Jag känner mig helt nöjd med sakernas tilltånd och ångrar ingenting. Min kärlek till min lilla dotter :heart: och till den kommande lilla flickebebisen :heart: sitter inte i hur de kommer till världen. Jag är bara innerligt tacksam för att vi lever i den tid vi gör och att även jag vågade bli mamma.

:heart: Stor och varm kram från Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh älskade vännen min

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Nu gråter Fjällmor ikapp med himlarna...

Storkramen till lilla Stormamma!
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Herre Gud.

Man kunde tycka att de här barnen kunde välja mindre dramatiska entréer åt sig, men okej... :roll: Här är det INTE vi snittade som har något att säga till om, nej... [-X

Med den bakgrunden måste jag säga att jag är otroligt, otroligt imponerad över din styrka och mod.

Jag visste nog att du hade båda, men Sissus, kvinna, i din nästa reinkarnation bara måste du välja att bli finska... :lol: Det blir plättlätt efter det här, förstår du...

:P
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag slänger mig också in i koppandet... Vi matade Edvard med pumpmjölk med sked. Jag hade eoner av mjölk från dygn två, men han kunde inte suga. Tog en del på självrinn (halsade, som min pappa sa) men blev slö och medtagen på tredje dygnet. Du matade vi 20 ml varannan timme, och han hade "äckelminen" efter det. Koppen var svårare. Men att skeda i är lätt och går fort. :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Fjällmor: :heart: Tack

Päivi: :heart: Tack kära vän för dina ord. Du har så rätt. Man kan tycka, tänka, önska och vilja men i slutändan är det medicinska faktorer som avgör. Gällande reinkarnationen så kanske jag inte behöver vänta så länge. Känner mig ibland närbesläktad med det finska lynnet. Undrar vilka rutiner de hade på det där barnhemmet egentligen... :wink:

TorpSara: Tack för input :D Har nu fått mängder med bra idéer och tack vare det kommit fram till att det viktigaste för mig är att slippa pressen och oron över att mjölken skall räcka. Jag tar med pålitlige Dr Brown, ett kortfattat brev till personalen och så får det gå som det går så länge lillasyster får äta sig mätt :heart: :D

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Liten rapport från UL.

Det verkar som om det bara är jag som växer till oanad storlek denna graviditet...

Lillasyster låg på -16% gällande vikten. Enligt läkaren så ligger normalspannet på +-15% så han tyckte inte att det var något att bekymra sig över. Lät ju bra. Fast undrar lite gör man ju. Leia var normalstor men jag var mindre och magen var under medel. Denna gång är SF-måttet normalt, vikten lite... högre... och bebisen mindre.

Skulle återkomma på nytt UL om fyra veckor och se om bebisen växt.

Kram från Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...och hur mår DU! :heart:

Kram!
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev: ...och hur mår DU! :heart:
...skulle ju vart ett frågetecken där ja... #-o :roll: :sleep:

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tackar som frågar kära Fjällmor :heart:

Känner mig tung, orörlig och flämtande efter luft... Snart kommer de nog från Greenpeace och vill rädda mig tillbaks till havet igen 8)

Vaggar fram sådär gravidaktigt :wink: Inte i närheten av den hyfsat graciösa känslan från då Leiabus låg i magen.

Och maken som fått storhetsvansinne och drömmer om en hel barnaskara :roll: "Föd dom själv då" brukar jag fräsa lite surt men lockas ändå av tanken.

Arbetar halvtid men tänk vad mycket man kan pressa in på en halvtid... Gissar att alla deltidsarbetande (kvinnor) är en stor resurs för samhället eftersom de gör 100% på hälten av tiden och lönen :roll: 8) (kanske inte riktigt men nästan i alla fall :wink: ).

:heart: Stor kram från Nancy
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Såg att Greenpeace har en aktion just nu, du får se upp! Själv ska jag hålla mig borta från vatten jag också för att slippa förväxling och räddningsaktioner.

Och SLUTA gör hela jobbet på halva lönen då! Nu känner jag att jag måste ryta ifrån. Det är ingen som kommer tacka dig, tyvärr. Ägna tiden åt att pussa på familjen, gulla med magen och pyssla om dig själv istället. DET är väl använd tid om än oavlönad. :heart: :D

Skickar massor av kramar Jannika
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"