Barn född omkring 7 aug

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

hej igen, nääää jag trodde inte heller att det var något fel på just Alf. Men man har ibland höga krav på sig själv... Eller typ alltid för höga krav på sig själv. Så det var nog mer om jag kanske inte lekte på "rätt" sätt med honom. :?

Men herregud vilket busfrö vi har fått, han är helt VILD!!! Så fort han kommer i närheten av andra barn kastar han sig fram och drar i dom och skrattar och tjuter högt. En liten två årig tjej i söndags blev helt livrädd när han hasade sig fram till henne och drog henne i klänningen samtidigt som han ylade av glädje:-) var ska detta sluta :wink: :wink:

10 månaders kontroll idag, allt hade gått topppen. Numera sköter ju min sambo allt sånt. Och det är faktiskt helt fantastiskt. Han städar, tar hand om Alf och fixar allt galant. Inte för att jag trodde något annat, men det är kanon att killen tar lika mkt ansvar. Man får en helt annan försåelse för varandra....

kram på er
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej på er allihopa!
Som jag väntade och väntade förväntansfullt på att han skulle börja krypa...var inte direkt orolig men tänkte "jaha, när ska du börja krypa" hehe...måste småle lite...nu kryper han fram till soffbordet och reser sig upp...OJOJ, AKTA!! Man har ju hjärtat i halsgropen ibland! :wink: Men man kan ju inte vaka över dem varenda sekund, som pappan här tror nu när han är hemma...så imorse återinförde jag ensamleken...gick hur bra som helst, man får bara spionera lite i smyg ibland för att se hur han har det :D Dessutom får man ju superhörsel så man hör när de är igång och hittar på bus! Nu helt över till annat. Jag har ju jobbat maj månad, jag tycker att man hör överallt (tidningar och bekantas bekanta typ) hur hjärteskärande det är att inte vara med sina barn hela dagarna. Får nästan dåligt samvete för att jag inte tänker så. Tycker inte att det är någon "befrielse" att vara hemifrån och visst ringer jag och kollar hur de har det, tycker bara att det är härligt att få längta efter plutten ibland och han har det ju jättebra med pappa.... :D Hursomhelst, hur tänker ni?
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Det tog ett tag innan jag hittade denna tråd! Kul läsning och att få höra hur andra med jämnåriga barn har det :D
alfsmamma skrev:Men herregud vilket busfrö vi har fått, han är helt VILD!!! Så fort han kommer i närheten av andra barn kastar han sig fram och drar i dom och skrattar och tjuter högt. En liten två årig tjej i söndags blev helt livrädd när han hasade sig fram till henne och drog henne i klänningen samtidigt som han ylade av glädje:-) var ska detta sluta :wink: :wink:
Känner igen det där! Tintin älskar andra barn och blir så glad när hon ser dem. Klappar dem HÅRT (ett evigt tjatande om "klappa fint" och handen om handen här hemma) och klänger och klättrar på dem så de skräms av henne ibland :roll:
Men ack så härligt med denna livsenergi!!!!
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Nu har det svischat till här hemma!
Två små tänder har dykt upp i underkäken, det kravlas, hasas eller gås på alla fyra (regelrätt krypning på händer och knän förekommer inte än), ställer sig upp mot allt som går och sedan sätts rumpan ned fint och försiktigt igen och ÄNTLIGEN så sätter han sig upp själv :thumbsup: . Dessutom har lillälsklingen börjat ta några försiktiga steg när man står och håller honom i händerna. Tidigare stod han som en spännbåge och flinade :D .
Allt kom på en gång här! Så nu har storebror börjat inse att det finns en till här hemma som vill dela ALLA hans saker, inte bara de som storebror erbjuder... men jag tror att han snart kommer att ha vant sig med det oxå.

Nu har alltså skåpplundringarnas tid börjat igen! HÄRLIGT! Precis när man hade börjat vänja sig vid att sakerna står kvar där man ställde in dom senast... :wink:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
ambra

Inlägg av ambra »

:D Hej, hej :!:

Skåpplundring, ja... Jag tycker alltid att innehållet i samtliga köksskåp och lådor som lillen kan nå ligger på golvet, allt från kastruller till brödrosten och en och annan kökspryl som jag hade glömt bort att vi ens hade :!: :lol: Jag låter honom utforska, men däremot har vi blivit väldigt noga med att stänga toalettdörren. Det räckte med den enda gången jag fann honom vinglandes, halvt stående vid toalettstolen, på väg att studera dess smak och fasthet... :shock: :lol:

Här kryps det också och en tredje tand är på väg upp. Åttamånadersångesten, som kom rätt sent för lillen, verkar snart vara en glömd historia. Skönt :!:

Lillen har varit jätteförkyld, så vi skippade 10månaderskontrollen förra veckan och tar den nästa vecka i stället. Då återkommer jag med de allra senaste måtten :!:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Senaste måtten ja:
72 cm lång och 8670 g tung (eller lätt?).

En ganska liten plutt tycker vi här hemma som är van med betydligt större och tyngre bebisar. Han har blivit lite mindre rund och mullig och istället börjat bygga på sig mer muskler eftersom han är mer rörlig nu. Kanske ska jag ta i lite mer fett i maten ett tag?

Blir spännande att höra hur stora era 10-månaders är :D
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

78 cm och 10,8 kg.... stor kille:-)
lång kille:-)

och han kryper runt på något märkligt sätt, men vill helst gå med min eller pappan, jag kommer få ryggskott!!!!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

På tiomånaderskontrollen var Tintin 78 cm lång och 11.440g tung!
Så hon är en stor tjej :D
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Var på tiomånaderskontroll + föräldragrupp idag (skam att vara inomhus med tanke på det fina vädret). Han var 77,5cm lång och vägde 9,7kg. Som vanligt var det meningslös information...*suck* denna gång från barnomsorgen. Enda anledningen att jag går är att få träffa de andra två barnen med mammor, som jag tycker är riktigt trevliga.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Sommarvärmen, helt underbart... MEN en liten fråga:
Våra små älskar ju svala rum, vi har det omöjligt eftersom barnkammaren ligger i eftermiddags och kvällssol. Jag har persiennerna neddragna och fönster öppna hela dagarna för att skapa drag och ventilation.

Men på natten med all mörkläggning så blir det inte så mkt cirkulation, även om fönstret är på glänt. Alf är toksvettig.

Kan man ha en liten golvfläkt (men som för den sakens skull inte skapar förkylning)

Hur gör ni andra?

Kram
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

En annan fråga - finns det någon ordning som tänderna kommer i?

Alf har stora knölar som håller på att spricka fram, men det är huggtänderna i överkäken, är det vanligt?
ambra

Inlägg av ambra »

Hallå, hallå :!: :D

Vilken ordning tänderna kommer i har jag inget hum om faktiskt - och det är ju inget man kan styra så... :wink:

Ang värmen och sovandet: Lillen har turen att ha det svalaste rummet, men han sover ändå i bara blöja och så på natten lägger jag över ett tomt påslakan. Det där påslakanet brukar han slänga av sig rätt snabbt har jag märkt.

Lillen har börjat ställa sig upp nu :!: :D Inte bara i lutande position utan rätt upp, han håller dock i sig i ett fast grepp fortfarande.

Förresten - igår fyllde jag 33 år :!: 8)
Ambra
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Grattis Ambra :-({|=

Har nyss varit på 10-mån kollen. 8)
Vikt 10 050 Längd 72,5

Går 4-5 steg själv men tappar sen balansen och kryper istället. Igår ställde hon sig upp, utan att hålla i något, för första gången. =D>
Hon sover som en gudinna, \:D/ peppar peppar.
Nu när sommarlovet börjat och ingen ska upp på morgonen så sover hon mellan 19,00 och 7,30/8,00. :sleep: :sleep: Helt suveränt. :thumbsup:

Tack :heart: alla hjälpsamma människor :heart: för att ni fanns här när jag behövde det.

Ang värmen så har Hanna det också rejält varmt. :roll: Hon sover i bara blöjan och har ett tomt påslakan som hon fort slänger av sig. :roll: Hon har nu när det varit varmt sovit oroligt de första timmarna samt att hon vaknat "lite" tidigare än förra veckan. I morse vaknade hon 07.00. Fast det var ju bra eftersom vi hade tid hos BVC kl 8.00. :wink:

Ang tänderna ska du se att hörntänderna kommer dröja. :wink: Jag har också "gått på" de där knölarna i tandköttet några gånger. :? NU kommer det en tand, nehej, men NU måste det komma en, nehej..... :lol: :P

Ha det bäst i sommar och njuuuut :-({|= :heart:

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

det är inte hörn, utan huggtänderna som i dracula du vet, jorååå, den ena spricker fram nu....

:-)

annars har jag en ledig dag utan åtaganden idag så jag och alf softar på balkongen, så skönt.

hejhopp
ambra

Inlägg av ambra »

:D Tack för grattis, Carina-71 :!: :D Det är helt otroligt hur snabb Hanna är :!: :lol:

Vi ska på 10mån.kontrollen på fredag. Ett par frågor har jag i huvudet inför det, kanske får jag några andras syn på saken här också.
:arrow: Varför har lillen en stor vit fläck på det som syns av hans framtand :?:
:arrow: Mjölkprodukter, när kan man börja med det i större portioner egentligen :?:

En helt annan fråga: kan era små "prata" något :?: Då menar jag inte klockrena ord, utan "läten" som ni vet vad de betyder :?: Det enda som jag har hört lillen säga är "maaa", i samband med att ha ska äta, vilket jag antar betyder mat.
Ambra
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"