Nea 4mån, dags att sova på natten!
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hej du!
Vi har använt resesäng ute en hel massa. Funkar klockrent när vädret tillåter. Den har varit ställd på blåsiga stränder och i mörka skogsgläntor. Så länge det inte har regnat eller varit kallt har det fungerat hur bra som helst. Ett myggnät över som tak och ibland ett mörkt lakan över om det varit för ljust.
Vintertid skulle jag dock starkt avråda från att använda resesäng. Börjar det blåsa kalla vindar med regn och snö så kommer lillan att få det bra tufft i en helt oskyddad säng.
En timme om dagen låter kanske i minsta laget, men går det inte att få till mer så skulle jag inte ägna mig åt att fundera allt för mycket på just det. Se till att den enda timmen förläggs när det är ljust ute så hinner ni båda få i er klart tillräckligt med ljust för att stå er.
Kram
Vi har använt resesäng ute en hel massa. Funkar klockrent när vädret tillåter. Den har varit ställd på blåsiga stränder och i mörka skogsgläntor. Så länge det inte har regnat eller varit kallt har det fungerat hur bra som helst. Ett myggnät över som tak och ibland ett mörkt lakan över om det varit för ljust.
Vintertid skulle jag dock starkt avråda från att använda resesäng. Börjar det blåsa kalla vindar med regn och snö så kommer lillan att få det bra tufft i en helt oskyddad säng.
En timme om dagen låter kanske i minsta laget, men går det inte att få till mer så skulle jag inte ägna mig åt att fundera allt för mycket på just det. Se till att den enda timmen förläggs när det är ljust ute så hinner ni båda få i er klart tillräckligt med ljust för att stå er.
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hej Nat och tack för svaret!
Roligt att höra att resesängen fungerar!
Men det blir ju inte något varmare här, så måste fundera ut något varmt om lillen ska sova ute.
Här kommer annors tänder på löpande band...!!
Tack o gonatt!
Roligt att höra att resesängen fungerar!
Men det blir ju inte något varmare här, så måste fundera ut något varmt om lillen ska sova ute.
Här kommer annors tänder på löpande band...!!
Tack o gonatt!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Gör så
Lycka till
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hejsan på er!
Har superskyndamt nu men en hastig fråga.
Har BVC idag mitt i långluren. Måst väcka efter 45 min... Undrar om man kan ändra dagslurarna så att hon sover långlur på morgonen och 45 min på dagen?
Tacksam för ett snabbt svar!!
Har superskyndamt nu men en hastig fråga.
Har BVC idag mitt i långluren. Måst väcka efter 45 min... Undrar om man kan ändra dagslurarna så att hon sover långlur på morgonen och 45 min på dagen?
Tacksam för ett snabbt svar!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
mumintrollet
- Inlägg: 622
- Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
- Ort: Finland
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hej!
Det är klart att man kan ändra om i schemat så länge helheten med sömn är tillräcklig.
Eller tänker du ändra endast idag??
Jag eller någon annan kan inte svara på "om det går". Det måste du och Nea komma underfund med
Med min dotter kan vi flexa ganska mycket har jag kommit underfund med. Hon sover endast en gång på dagen numera och ibland har det hänt att endast sovit en timme på dagiset. Det funkar ändå att lägga henne för en 45 minutare direkt vi kommer hem. Hon gillar att sova
Men det måste man pröva sig fram. VIssa barn blir upprörda av att ha det olika och vissa tar emot en extra lur ibland.
Det är klart att man kan ändra om i schemat så länge helheten med sömn är tillräcklig.
Eller tänker du ändra endast idag??
Jag eller någon annan kan inte svara på "om det går". Det måste du och Nea komma underfund med
Med min dotter kan vi flexa ganska mycket har jag kommit underfund med. Hon sover endast en gång på dagen numera och ibland har det hänt att endast sovit en timme på dagiset. Det funkar ändå att lägga henne för en 45 minutare direkt vi kommer hem. Hon gillar att sova
Men det måste man pröva sig fram. VIssa barn blir upprörda av att ha det olika och vissa tar emot en extra lur ibland.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hej!
Jo, förstår vad du menar.
Vi har haft det helt bra här med sovande. Har sovit 3.15h dagtid och 12h natt.
Tror att jag nu ändrar dagslurarna lite. Men har samma antal sovtimmar ändå. Dvs. 1.5-1.5-20min.
Har länge tänkt på att förlånga morgonluren för hon sover så himla sött då. Och har varit lite små arg då man väcker henne.
Hur ser det sedan ut framöver. Ska man förlänga vakentiderna då den sista luren faller bort. Just nu är den superskrikig!
Tusen tack igen!!
Jo, förstår vad du menar.
Vi har haft det helt bra här med sovande. Har sovit 3.15h dagtid och 12h natt.
Tror att jag nu ändrar dagslurarna lite. Men har samma antal sovtimmar ändå. Dvs. 1.5-1.5-20min.
Har länge tänkt på att förlånga morgonluren för hon sover så himla sött då. Och har varit lite små arg då man väcker henne.
Hur ser det sedan ut framöver. Ska man förlänga vakentiderna då den sista luren faller bort. Just nu är den superskrikig!
Tusen tack igen!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Go kväll!!
När dottern är runt året drar man ner till endast en längre dagslur. Den luren bör ligga så mitt på dagen som möjlgit så att det är lika långt från uppvak på morgonen till läggning på kvällen. Men ändra du så att det passar er bättre nu så är det bara att ändra om i schemat igen lite senare.
07:00 Morgon
9:00 - 9:45 dagslur 1
12:00 - 13:30 dagslur 2
16:00 - 16:20 dagslur 3 (denna tas bort)
19:00 sova natt
Det blir då en ganska lång vakenperiod från 13:30 till 19:00 (om man har ett standardschema. Det finns en tanke bakom detta vilket är att ett så pass stort barn behöver många timmar av vakentid inför natten för att kunna somna snabbt och sova långt och djupt.
Kram
Det funkar finfint det men blir lite större ändring vid senare tillfälle när ni ändrar schemat, den dagen den sorgenTror att jag nu ändrar dagslurarna lite. Men har samma antal sovtimmar ändå. Dvs. 1.5-1.5-20min.
Har länge tänkt på att förlånga morgonluren för hon sover så himla sött då. Och har varit lite små arg då man väcker henne.
När dottern är runt året drar man ner till endast en längre dagslur. Den luren bör ligga så mitt på dagen som möjlgit så att det är lika långt från uppvak på morgonen till läggning på kvällen. Men ändra du så att det passar er bättre nu så är det bara att ändra om i schemat igen lite senare.
Man tar bort dagslur 3 när barnet är 7-9 månader (ungefär) och låter de andra lurarna ligga kvar där de ligger placerade. Ett vanligt schema blir då:Hur ser det sedan ut framöver. Ska man förlänga vakentiderna då den sista luren faller bort. Just nu är den superskrikig!
07:00 Morgon
9:00 - 9:45 dagslur 1
12:00 - 13:30 dagslur 2
16:00 - 16:20 dagslur 3 (denna tas bort)
19:00 sova natt
Det blir då en ganska lång vakenperiod från 13:30 till 19:00 (om man har ett standardschema. Det finns en tanke bakom detta vilket är att ett så pass stort barn behöver många timmar av vakentid inför natten för att kunna somna snabbt och sova långt och djupt.
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Tack Nat för svaret!
Alltså började igår med 1.5-1.5-20. Vaknade 7 istället för 8 på morgonen. Kan det vara så att hon då ändå sover för mycket på dagen. Med nya schema blir det ju faktist ca 20min mer dagsömn. Kan det faktist påverka tidigt uppvak.
Börjar tveka igen iom att hon sovit fina nätter med 45-2-20 schema.
Kanske jag grubblar för mycket..?!
Vad tycker ni?
Alltså började igår med 1.5-1.5-20. Vaknade 7 istället för 8 på morgonen. Kan det vara så att hon då ändå sover för mycket på dagen. Med nya schema blir det ju faktist ca 20min mer dagsömn. Kan det faktist påverka tidigt uppvak.
Börjar tveka igen iom att hon sovit fina nätter med 45-2-20 schema.
Kanske jag grubblar för mycket..?!
Vad tycker ni?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Kör alltid nya grejer 7-10 dgr innan du utvärderar, och då är det DET som gäller (dvs TÄNK inte 8) låt det bara vara så).
Annars är risken stor att man hoppar från det ena till det andra, övertolkar, hittar "anledningar" som kanske eg är engångsföreteelser etc etc.
Som svar på din fråga:

Annars är risken stor att man hoppar från det ena till det andra, övertolkar, hittar "anledningar" som kanske eg är engångsföreteelser etc etc.
Som svar på din fråga:
Neas mamma skrev:Kanske jag grubblar för mycket..?!
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hejsan!
Vi kör nu men 1.5-1.5-20min.
Nea är kvällstrött och behöver absolut ännu kvällsluren på 20 min.
Hur minska på sömnen med detta schema om hon t.ex. Börjar vakna för tidigt på morgonen? Ska jag då gå tillbaka till 45-1.5-20 för att hålla den lilla luren på kvällen?
Vad är fiffigast att göra?
Tack o hej!
Vi kör nu men 1.5-1.5-20min.
Nea är kvällstrött och behöver absolut ännu kvällsluren på 20 min.
Hur minska på sömnen med detta schema om hon t.ex. Börjar vakna för tidigt på morgonen? Ska jag då gå tillbaka till 45-1.5-20 för att hålla den lilla luren på kvällen?
Vad är fiffigast att göra?
Tack o hej!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hej!
Här behöll vi em-luren länge och kortade eftersom ner fm-luren. Jag skulle korta fm-luren till 45 minuter.
Vi hade:
fm 20 min
lunch 2 h
em 20 minuter
innan em-luren föll bort.
Fm-luren fanns kvar länge oxå och föll in under ensamleken. Ibland tog sig lillebror en lur under leken och ibland inne. 2 h lunchlur har vi fortfarande. 8)
Jenny
Här behöll vi em-luren länge och kortade eftersom ner fm-luren. Jag skulle korta fm-luren till 45 minuter.
Vi hade:
fm 20 min
lunch 2 h
em 20 minuter
innan em-luren föll bort.
Fm-luren fanns kvar länge oxå och föll in under ensamleken. Ibland tog sig lillebror en lur under leken och ibland inne. 2 h lunchlur har vi fortfarande. 8)
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Kan inte tacka tillräckligt mycket för all fin hjälp här!!
Så tack igen!
Nea är nu 6mån och sömnbehovet är väl 15 h?
Då är väl 45-2-20 ok i tanke på sömnbehovet? Det schemat hade vi och allt fungerade bra. hon sov till 18 sista luren och somnade så fint kl 20.
För en vecka sedan ändrade vi till 1.5-1.5-20 och då blev det SUPER skrikiga läggningar. Hon sov då sista luren till ca kvart i 6 o va jätte trött hela kvällspasset..
Iom att vi provat detta en vecka börjar jag vara övertygad att gå till det gamla schemat igen.
Vill ju bara att lillen mår så bra som möjligt. Synd bara att mamma råddar till allt!
Så tack igen!
Nea är nu 6mån och sömnbehovet är väl 15 h?
Då är väl 45-2-20 ok i tanke på sömnbehovet? Det schemat hade vi och allt fungerade bra. hon sov till 18 sista luren och somnade så fint kl 20.
För en vecka sedan ändrade vi till 1.5-1.5-20 och då blev det SUPER skrikiga läggningar. Hon sov då sista luren till ca kvart i 6 o va jätte trött hela kvällspasset..
Iom att vi provat detta en vecka börjar jag vara övertygad att gå till det gamla schemat igen.
Vill ju bara att lillen mår så bra som möjligt. Synd bara att mamma råddar till allt!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
mumintrollet
- Inlägg: 622
- Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
- Ort: Finland
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Morjens!
Jo man kan rådda till det i sin iver att få det bra
Kolla här på tips för mat o sovtider: Den är bra att kolla i ibland om man skall ändra
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60
Ha en skön lördag!
Jo man kan rådda till det i sin iver att få det bra
Kolla här på tips för mat o sovtider: Den är bra att kolla i ibland om man skall ändra
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60
Ha en skön lördag!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Tack Mumintrollet!
Ska kolla igenom sidan..
Ska kolla igenom sidan..
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Neas mamma
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis 07 aug 2012, 10:02
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hej!
Det var ett tag sen senast...
Nea har hunnit bli 6.5 mån. Har nu schemat 12-45-2-20.
Vaknar nu oftast 1h för tidigt på morgonen.
Vilken lur ska jag förkorta? Hon är kvällstrött och behöver den lilla luren på kvällen.
Skulle gärna ha kvar 2h på dagen.
Tack för hjälpen!
Det var ett tag sen senast...
Nea har hunnit bli 6.5 mån. Har nu schemat 12-45-2-20.
Vaknar nu oftast 1h för tidigt på morgonen.
Vilken lur ska jag förkorta? Hon är kvällstrött och behöver den lilla luren på kvällen.
Skulle gärna ha kvar 2h på dagen.
Tack för hjälpen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012