Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bellan

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Tack Luvisen! Ska kolla trådarna :D. Boken har vi och det har jag läsat :wink:

Jag hoppas också att någon vänlig själ kan hjälpa mig med dom andra frågorna om helgen och studentfesten [-o<
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

... efter mycket funderande :-k har jag plötsligt kommit fram till att jag vet vilken varg det är, det är "jag litar inte på hennes sömn"-vargen :shock:
Jag känner att jag inte litar på att hon sover sina vilor om vi är borta eller att hon kommer kunna sova hela natten om vi åker borta... :evil: :cry: :evil: Hur fixar jag den vargen?
Det påverkar säkert vila och nattsömn hemma också eftersom jag är orolig att hon inte ska få sina 13.5 h per dag 8-[ . Och då blir jag ännu mer orolig när hon vaknar tidigt på morgonen eller på vilan - för då får hon ju inte sina 13.5 h känner jag #-o, vilket betyder att jag inte heller litar på att hon tar sig den sömn som hon behöver. Då ser jag bara alla tecken på att hon sover för lite också #-o
Hur skrämmer jag bort den vargen ](*,) Och hur hanterar jag middagen borta och studentfesten nu i veckan, praktiskt och med mina känslor?

Tack för all hjälp [-o< [-o< [-o<
/Bellan
Liten, nyår -18
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Bellan skrev:... ja här kommer väl en till vargunge smygande som jag behöver hjäpt med att skrämma bort.... :?
Du är ju en så bra vargskytt :lol: Egentligen :wink: :lol: Du behöver bara den där lilla Attityden av Självklarhet förstärkt då och då 8) Det gör vi alla :roll: Så tänk:

:arrow: Aldrig någonsin ifrågasätta lilla barnets goda och nödvändiga sömn. Den är HELIG. Den är självklar, ljuvlig och till HJÄLP för henne (som för oss alla), inte till plåga eller påfrestning. Ifrågasätter inte du, ifrågasätter inte hon :thumbsup:
Bellan skrev:... Nu har vi blivit bjudna på middag hos ett par kompisar i helgen. Frågan är, ska vi lägga henne i resesängen eller ska vi lägga henne i vagn? Hur ska vi tänka och göra för att få det så bra som möjligt?
Är hon inte lite stor för att sova länge i vagn :?: Är det kväll / natt, rekommenderar jag verkligen en "riktig" säng (Baby Björn har en oslagbart lättmanövrerad resesäng, som visserligen inte är gratis men lätt och enkel, väger inte många kilo i sin väska, en genialisk liten uppfinning tycker jag). Sedan gäller det att komma iväg så snabbt och smidigt som går, för att lägga "om" barnet hemma. Man tar alltså upp barnet det sista man gör, när allt är klart för avfärd, och väcker barnet så lite som möjligt. (Attityden igen!) En filt om, inte en massa krånglig påklädning. Och så ner i vagnen / över i bilen och iväg. I säng igen hemma ("Å, så skönt, så skönt") och så en glad bekräftelseramsa x4 ut och utanför.
Bellan skrev:... Sen ska vi även till Stockholm på en studentfest om en dryg vecka. (Vi vet fortfarande inte om vi ska med alla tre eller om bara jag ska åka.) Om vi åker allihop kommer vi gå på fest på ett ställe och sova på ett helt annat ställe. Hur ska vi hantera det med bussresa/tunnelbana eftersom vi förmodligen kommer få lägga henne på stället där det är fest? Hon kommer inte ha möjlighet att se rummet som hon ska sova i :-k
Se rummet kan hon ju göra precis när hon ska läggas - det behöver inte vara så stor sak med det (ska inte vara). Men jag undrar om du inte skulle sikta på att åka bara du! Det där med buss/tunnelbana mitt i natten låter som en apparat som borde undvikas. Tänk dig själv om du låg och sov så gott och plötsligt skulle ut och åka med allmänna kommunikationsmedel med en massa folk och ljus och uppståndelse. Tror inte du skulle jubla direkt :shock:

Annars kan man naturligtvis tillämpa tumregeln "en gång är ingen gång", ladda med mutor och ta tjuren vid hornen. Men frågan är om du skulle ha så särskilt kul på studentfesten vetandes vad som väntade :?: Där skulle förmodligen diverse orosvargar (med rätta) fördunkla nöjet för dig :!:
Bellan skrev:... Vi vet inte heller hur det är med möjligheten att mörklägga #-o
Ett bra tips är lilla mörkläggningskittet som man alltid kan ha med borta: ett eller två svarta lakan, en tvättlina och ett gäng klädnypor. Du anar inte (eller gör du? :lol: ) vilka mirakel man kan uträtta med dessa enkla medel =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Anna för ditt svar :heart:
Sambon och jag ska börja skjuta dom där vargarna nu på en gång, för vi är ju jätte bra på det :wink:

Resesäng har vi (tyvärr köpte vi en baby travel, tung och lite krånglig att få upp men den går jätte bra att sova i i alla fall). Du har rätt i att hon är för stor att sova i vagn :oops: Tipset om svarta laken och tvättlina var ju toppen :D Det ska vi leta fram i garderoberna. (Har ju faktiskt sytt egna mörkläggningsgardiner till sovrummet av just svartalakan :wink: )

Tack igen för ditt svar! Nu ska vi ut på vargjakt ;)
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Vi har läst vår egen tråd båda två här hemma och vi har pratat om dotterns sömn, rutiner och hennes sätt den senaste månaden. Det började ju med att hon vaknade tidigt på mornarna och vi tog det som att vi skulle ändra till en vila, vilket vi gjorde. Efter det blev hon väldigt trött men vi har fortsatt med en vila för att vi vet att det tar tid att börja med nya rutiner.
Istället för att komma framåt har vi gått bakåt #-o , hon vaknar mellan 05-06.15 varje morgon, vaknar oftast efter 45 min istället för att sova 1.5h på vilan, är jätte trött hela dagarna (som visar sig i att hon inte orkar hålla på med saker en längre stund, är hyperaktiv, lägger sig på golvet på mage med sin snutte och ligger där en stund utan att göra något, lägger huvudet på bordet och är för trött för att äta så vidare mycket, gnuggar sig i ögonen, jäspar, är gnällig, är överaktiv och vill allt göra/ha saker samtidigt, hon kan inte ta det lugnt när vi har besök utan går upp i varv). Hon är nästan som hon var innan vi kurade henne :(
Och som vi har läst och förstått av det Anna skrivit kan för lite sömn göra att barn sovet ännu mindre och det är här vi tycker att vi hamnat.
Så hur går vi tillbaka? Hur kommer vi tillbaka till den goda sömnen?
Finns det någon som varit med om samma? Alla tips och råd är mycket välkommna [-o<
/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Lite ettårsfrustration som ni tolkat som behov av mindre sömn, varpå ni justerat ner antalet timmar. Så tolkar jag det. :wink:

MEN, det kan vi väl råda bot på. Här gäller det att komma tillbaka på banan igen. Ha kvar en lur mitt på dagen och förläng natten är mitt recept, dvs lägg 30 minuter tidigare på kvällen tills sömnen sitter som en smäck igen. För det KOMMER den att göra!!! :shock: :wink:

Hon behöver 13.5 timmar sömn enligt AW - höj det till 14 timmar i och med den tidigare läggningen. INFÖR och Kör på! Två veckor innan ni kan utvärdera.

Minns att hela tillvaron skall vara meningsfull - social delaktighet är A och O i lite frustrerade tidet, för att inte säga ALLA tider för små gynnare. Utevistelse med spännande inslag, intressanta inslag - äta ute kanske. Årstiden är fördelaktig för detta ju. Här gäller det att förekomma henne, om hon är frustrerad över att t ex inte kunna gå, eller klättra dit hon vill - hjälp henne med en liten hand under en fot, upptäck saker tillsammans, möjliggör för henne så mycket ni bara kan att ta sig dit hon vill för att kolla läget.

Minns AWs bevingade ord - Visa, Leda, Lära och Hjälpa. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Det låter vettigt med att det var ettårsfrustration från början, som vi tolkade lite tokigt :(
Vi har i alla fall börjat idag med att lägga på fler sömntimmar så som du skrev. Nu ska hon sova 14 timmar (alltså få möjlighet att sova 14 timmar) fast med en vila. Tack tack tack för hjälpen!

Vi började även med ensamlek idag och det gick galant. Hon fick 10 minuter och det gick toppen. Hon hann bara kolla in en liten väska med en dragkedja, så när jag smög förbi ute i hallen efter 10 minuter och såg att det gick så bra att jag så la på 5 minuter extra på en gång. Gullungen tyckte det var jätte kul och när jag kom in så visade hon mig väskan med ett stort leende i hela ansiktet :D . (Hon hann inte ens kolla på dom andra sakerna eller se att det låg ett äpple där med ;) )

Nu ska vi köra på här!
/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt att ni satt igång den fina e-leken! Minns bara att hon inte skall kunan se dig när du går förbi... det KAN väcka frågor om man inte passar sig. Helt rätt att bryta när du gjorde, man skall bryta när det är på topp, det är ett förtroende det handlar om här. Tvåvägs. :wink:

Ibland är det mysigt att lyssna på visor på sitt rum, en CD som sätts på repeat den dagen hon sitter såpass länge. Då blir man mindre intresserad av vad som sker i rummen bredvid, de stunder man är lite göralös, in between things om du är med (vilket är GRYMT nyttigt). Det främjer dessutom språkutvecklingen samt deras förmåga att bilda sig egna bilder och fantasier av det de hör. Njutningen när man som förälder hör dem försöka sjunga med är FANTASTISK!!!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan

Inlägg av Bellan »

Då har vi lyckats fixa till schema ändringen på 20 dagar :D

Det gick lite knackigt i börjarn, hon vaknade tidigt på morgonen och sov ofta bara 45 min på vilan. Mitt i det hela åkte dottern och jag till Stockholm :? Sömnen gick helt ok där, det blev inte som hemma men helt ok :) och jag lyckades även få henne att sova bra i vagn :D Resan gjorde att hon blev övertrött så när vi kom hem hade vi en veckan med mycket gnäll och en del bitande :x och då la vi till en morgon lur + ett litet fruktmellis på förmiddagen. Första dagarna fick hon en extra vila på 20 min men det påverkade lunchvilan. När vi ändrade till 5 minuter på förmiddagen klarar hon morgonpassen bra och har varit lagom trött till lunchvilan (förut var hon övertrött och då sov hon oftast bara 45 minuter) och nu sover hon tills hon själv vaknar eller max 2 timmar. Plus att hon nu sover till kl 7 på morgonen!!! Vi lägger henne 18.30 om hon är väldigt trött och 18.45 om hon är piggare så hon kan somna till kl 19.00

Det känns så skönt att säga att vi har lyckats och att vi har kommit fram till en säker sovare :sleep:
Tack för all hjälp! [-o< :heart: [-o< :heart:
Vi ses på andra delar av forumet :wink:
/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> Bra jobbat!!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010