Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Inlägg av Luvisen »

Annas ramsor är så här:

Dag: Sov så skönt, liten stund
Natt: Go'natti med sig, sov så gott

De har en liiiten annorlunda klang. Tänk fyrfaldigt leve. Kan man inte få till helt rätt förhållningssätt så är det faktiskt inte fel att härma. Det gjorde jag :oops: och jag fick ju resultat! Sedan under resans väg så fick jag tillsist till attityden med stort A.
Men ok, jag kör från juldagen. Alla lurar på hemmaplan framöver, men när kan jag börja lura honom i vagn på bortaplan igen tror Du? Dagis börjar ju faktiskt redan 4 januari (=inte 11 dygn).
Då får det bli 4 jan. Men tänk inte på det nu! [-X :wink: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jag har tillräckligt svårt att hålla isär ramsorna när jag är trött, så de får nog duga som de är, tror jag. Annars lär jag glömma bort dem.

Men, när vi "kurar om" blir det ju egentligen inga stora förändringar inför natten. Har läggningen fungerat bra torde den ju fortsätta fungera bra. Hittills tar jag till ramsan när det krånglar, och ibland buff. (Ok, jag erkänner att jag ramsat, buffat och speciellt vagnat lite vääl lättvindigt många gånger, men det är ju därför nystarten ska till.) Men, hur gör jag nu då? Om han skriker på kvällen till exempel. Buffa vid minsta lilla, som förra kurstarten, eller fortsätta där vi är nu? I dagsläget använder jag i princip bara ramsande som verktyg på kvällen och natten, samt de vanliga husljuden (vilka är ytterst få nattetid).
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det duger nog fin fint OM du ramsar så här \:D/ .

1:a natten tänker jag: Tillrättaläggning, buff som markering vid läggning och hurtig ramsa UT. I övrigt är det slutbuffat. Annars kommer ni inte ur det här. Sedan ramsa vid minsta pip.

2:a natten: Tillrättaläggning och hurtig ramsa ut. Ramsa i natten men avsevärt mindre av den varan då så att det blir skillnad på vad DU gör och lillen har en chans att ta över ansvaret för insomningen.

3:e natten: läggning och ramsa ut. Ramsa vid KRIS. Ingen trafik. När barnet tycks ha fastnat och låter på ett och samma sätt, det finns ingen variation i det/tonfallet och barnet tar ingen paus emellanåt då ska du ramsa.

Dagarna: Schemat klistrat på näsan. Jobba med husljuden.

1 dagen: Vagna tills lillen är sömntung, skak sida sida, hurtig ramsa bort. Häng ej kvar vid vagnen. Stega bort flera meter. Ramsa innan liten hinner skrika upp sig.

2 dagen: Vagna som markering- typ 2 drag , skak sida sida, ramsa bortåt. Vänta nu längre med ramsningen.

3 dagen: Vagna som markering, ramsa bort. Därefter ramsa vid KRIS.

Natt som dag:
Är lillen ledsen (lyssna så det verkligen är ledsen han är) så kan du nu använda solfjädern som verktyg. Både i sängen och vagnen. (I vagnen använder du en hand och sprider ut fingrarna över lilla bröstet, låt skynket vara nedfällt- ingen kommunikation). Invänta tungandningen innan du ramsar dig bort.

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Tusen tack för tydliga instruktioner, Luvisen. :D Det kan bara inte gå fel nu, va? :oops:

Jag gissar att jag kan ersätta "vagna" med "buffa" om jag väljer säng istället för vagn på dagarna? Samma tillvägagångssätt i övrigt? Är vagn ute eller säng att föredra då, tror Du? Jag tänker att det är bra att ta vagnen, eftersom han knappast kommer att lura i sängen framöver (men å andra sidan ej heller i den vagnen alltid, plus att han nog snart växer ur den ...).

Om man bara ska ramsa vid KRIS, så utgår jag ifrån att frågor/gnöl/ilska/allt-utom-ledsenhet-och-övergivenhet ej besvaras med annat än möjligen husljud fr.o.m. natt 3? (Jag brukar buffa eller solfjädra när han skriker upp sig så han knappt kan andas, typ.) Då är det ok att han ligger och frågar/gnölar/skriker även om det handlar om så mycket som en halvtimme eller mer? Så länge han inte låter ledsen eller fastnar i ett onyanserat skrik utan variation duger husljud? Det är ju mitt största problem; rädsla för att han får ligga på tok för länge i sina frågor/ilska/what-not utan respons.

NU tror jag att jag insåg ett av mina fel också; inte buffat/solfjädrat tillräckligt länge, utan faktiskt backat så fort han tystnat, av rädsla för "träsket" ... :oops: Jag verkar vara en synnerligen onyanserad människa utan improvisationsförmåga. #-o
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag gissar att jag kan ersätta "vagna" med "buffa" om jag väljer säng istället för vagn på dagarna? Samma tillvägagångssätt i övrigt?
Nja. Buff-markering som jag skrev om första natten kan du även använda på 1:a dagen men sen är det solfjäder som gäller OM du överhuvudtaget ska in och greja och liten ska sova i sin säng. Jag tycker nästan att du kan ta sängen och så tar ni denna julvecka och myser ihop er lilla familj. Sover liten i sängen på dagen blir det ju avsevärt mindre spring och mecklande.
Jag tänker att det är bra att ta vagnen, eftersom han knappast kommer att lura i sängen framöver (men å andra sidan ej heller i den vagnen alltid, plus att han nog snart växer ur den ...).
Nej, nu får du bestämma dig! Vilket blir det sängen eller vagnen? Och vad är detta prat om olika vagnar? EN vagn räcker! Tänk inte flera mån frammåt. Tänk bara på hur du ska ha det denna kurvecka och gör allt PRECIS likadant.
Om man bara ska ramsa vid KRIS, så utgår jag ifrån att frågor/gnöl/ilska/allt-utom-ledsenhet-och-övergivenhet ej besvaras med annat än möjligen husljud fr.o.m. natt 3?
Jajamensan!
Då är det ok att han ligger och frågar/gnölar/skriker även om det handlar om så mycket som en halvtimme eller mer? Så länge han inte låter ledsen eller fastnar i ett onyanserat skrik utan variation duger husljud?
Japp!

Värme /Luvisen
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Nej, EN vagn räcker INTE! Det är möjligt att alla andra klarar sig på en vagn, men i vår familj måste vi ha minst två! Men, jag gör som Du säger och kurar honom dag som natt i sin säng, så får vi "introducera" vagnarna när det är slut på jullovet.

Så, då är det endast lite buff första dagen, och sedan solfjäder dag två och tre. Sedan inga "fysiska" verktyg om inte det är megakris? Har jag förstått Dig rätt då?

Ikväll är det dags, och jag filar det sista på schemat. Eller det gör jag egentligen inte, för schemat känns bra. Jag funderar på schemat, menar jag, för att inte ha missat några viktiga hålltider. Så här ser det ut:

07:00 – Go'morronskratt
07:05 – Snutt och gröt
08:30 – Sova 45 minuter i säng
10:30 – Snutt och lunch samt efterrätt
11:30 – Sova 120 minuter i säng
14:00 – Ev. snutt samt middag och efterrätt
16:30 – Sova 20 minuter i säng
17:30 – Kvällsmat samt efterrätt
18:30 – Kvällsrutiner
18:45 – Snutt och välling
19:00 – Skrattet till go'nattet

I övrigt ska jag verkligen försöka ta mig tid att läsa igenom tråden, men all ledig tid ägnar jag åt att läsa igenom boken igen för tredje gången. Repetition är bra. Jättebra!

God fortsättning på julen, och tack för hjälp och stöd! :heart: Sonen hälsar att han i alla fall sover jättegott nästan varje natt mellan 19 och 07, även om han ibland fuskar och börjar slumra redan vid bröstet ... (Men mamma vill understryka att vi säger godnatt till pappa och storebror samt skrattar innan läggning ändå.)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag har bara en fråga. Kommer dessa tider att passa sen också? (då menar jag om 2 veckor, inte 2 mån för då ändras schemat i alla fall) :wink:

Lycka till och tuta och kör, tryck på omstartsknappen och se inte bakåt bara framåt med målet i sikte. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Ja, schemat är lagt så att det ska passa dagistiderna hyfsat, och dagslurarna under dagisdagar sker under promenaden.

Så har vår omkur sett ut hittills:
18:15 - Kvällsrutiner
18:40 - Snutt - Slumrade
18:56 - Skrattet till go'nattet
18:58 - Besked - Buff x3 som markering - Ramsa x4 ut - Tyst - Bekräftelse - Gny - Tyst
21:00 - Bajsblöje- och pyjamasbyte i sängen
21:05 - Buffa lugn
21:08 - Ramsa x4 ut - Gnöl
21:09 - Gallskrik - Besked - Buff x3 som markering - Ramsa x4 ut
21:10 - Tyst - Bekräftelse - Tyst
07:02 - Go'morronskratt, men skrattet blev ett knappt leende ... Svårt att få en yrvaken prins att skratta på morgonen!
07:05 - Snutt
07:20 - Lite banangröt och vatten
07:45 - Morgonrutiner
Morticia

Inlägg av Morticia »

Det har hittills gått hyfsat bra, men jag undrar lite över daglurarna och ramsorna. Hur ofta påminnelseramsar man, egentligen? Jag har förstått att mina få minutrar är för ofta, men har inte fått grepp om vilka tidsrymder som är rimliga?

Eftersom alla frågor ska få svar, blir det ju ganska mycket ramsande ibland. Då funkar det ju inte att bara låta honom vara för att själv ta ansvar för sin insomning ... Vad har jag missat? Vill ju inte ramsa om inte den gör nytta, liksom.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vill minnas mig att vi har pratat om detta förr. Det finns ingen tid. Tyvärr. :cry: (då är vi inne på 5 min metoden och så funkar det inte)

MEN; det är bättre att du ramsan X20 och håller upp längre än vad det tog att ramsa än att du säger x4 varannan min.

Tänk dig så här:
Du är på fin restaurang med maken/pojkvän eller vännina. Ni har en kypare som "duttar" med er. Kommer förbi varje minut och frågar är allt bra, smakar maten bra. Vill du ha mer och dricka. Efterrätt. Ängsligt hänger han runt bordet för att inte missa minsta lilla vink från er.
Ni känner er något överbeskyddade, övervakade och ha honom hängandes där och frågandes hela tiden gör inte middagen trevlig, ni kan inte prata om det ni vill och ni kan inte slappna och och njuta utan känner er lite stressade.

Om det är denna mamman du är med alla ramsor ja då funkar ju liksom ingen ramsa i världen. Är du med? Då skapar du mer oro än du lungar.

Så man måste LYSSNA; LYSSNA Av och skapa andra ljud som inte har med barnet och göra. Häng inte där och övervaka. Gå bort, gör något annat riktigt högljutt. Ramsa lite mer som i förbigåendet. ÖVERTYGANDE. Är det av någon anledning förtvivlat, ja då kan man istället för att ramsa varje 2 min ramsa x30 om du behöver för att lugna.

Känn av situationen, är du till hjälp eller i vägen? Sök inte barnets bekräftelse, den kommer du ALDRIG att få. Leverera och övertyg barnet om att det DU gör är det RÄTTA, inget annat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Fråga; Om han gnyr till lite efter bekräftelsen, men tystnar sedan - ska jag bekräfta igen?

Fråga; Om han varit tyst ett bra tag efter bekräftelsen men vaknar till och gnyr, innan han tystnar igen av sig själv - ska jag bekräfta igen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Svar nej.
Tor 2006

Morticia

Inlägg av Morticia »

Det går vansinnigt bra! I ett par dygn har även daglurarna gått som smort. När han vaknat till på morgonen har han tystnat efter ramsorna. Jag tror inte det beror på "omkurningen", för den känner han inte till, och jag ser inte själv att jag ändrat på något utöver ett par tider. Men, jag har väl helt enkelt bara lyckats finna den omtalade ATTITYDEN!

Så, utan att för den skull förstöra optimismen, men om det skulle komma ett bakslag som ex. svåra daglurar eller vargtimmen - Ramsa med mer attityd! Mer husljud! Andra tips?

Varför är just Mozart ett så vanligt tips, förresten? Musik utan sång, visst, men varför just Mozart?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mozart eller Strauss brukar AW rekommendera, det är kraftfull, GLAD musik oftast. Det stimulerar också hjärnan har man funnit i forskning. Så håll dig till det är mitt förslag.
Tor 2006

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bra Morticia! Heja heja! =D> =D>

Värme/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"