Snart 1000! Vad duktig du är!
Det finns olika tillvägasätt nu.
Antingen skriver du tio fakter om varje bit på baksidan av biten, och när du viser biten (nu behöver du inte säga namnet på biten, det vet Bebis), så läser du upp en fakta.
Ex:
Domherren äter frön, bär och lövträdsknoppar och av och till även insekter.
Nästa gång du visar domherren säger du:
Domherren bor i barr-och blandskog i hela landet, ibland även i lummigare parker och trädgårdar.
Och så vidare.
Du får anpassa fakterna efter vad han forstår. Vet han inte vad lövträd är för något, så han du träd med blad på.
Samma med barr- och blandskog. Det kan hålla med skog.
Eller så kan du göra en bok, men läser man den så får man alla fakter på en gång.
Gör du programmet om fåglarna med bits så kan du visa fem eller tio fågelbits i taget, och läsa en fakta för varje fågel. Bebis kommer inte ha svårt att hålla i sär vilka fakta som gäller vilka fåglar.
Sen kan du köra problemlösning, "Vilken av dessa fåglar är det som bor i skogen?"
Om du gör bits med fakter baksom, så skriv dem på datorn, kör ut på papper, som du limmar på baksidan av bitsen. Limm försiktig, så du kan ta bort om du behöver (jag limmade bara i hörnen). Eller ha halva baksidan till att skriva stort fågelns namn (så har du ett läskort), och på andra halvan limmar du fakterna).
Jag gjorde även böcker av ringpermar. Alltså inte Topapermar.
Jag skrev ut fakterna liggande, alltså på tvären av arket. Jag skrev ut två ex. av varje fakta.
Så la jag dem i plastfickor, och "vrängde" ut och in på permen så den kunne stå på borden med ringerna pekande upp i taket. Lite som den bildramen man kunde köpa på IKEA för några år sedan, som hade plastfickor med plats för 16 olika kort, som man kunde vända på som man ville. Så arrangerade jag så att jag vände blad, och så stod permen der och visage faktaen till F. Samma fakta hade jag då vändt mot mig, och kunde läsa högt. Då blev degt läsprogram och POI på samma gång.
Blev du klokare av detta?
Vanliga bits fortsätter du med. det är inte alla bits man gör POI av. Gör av det du själv har lust att lära dig. Det är ett bra tips.
POI visar man likadan som BOI. Alltså kommer du berätta var domherren bor i flera dagar... Men sen kommer det sitta.