Dags för kur på lördag - behöver hjälp :o)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

SUPERNATT

Inlägg av Anna09 »

natten som gick var nästan för bra! :lol:

1900Läggning: skratt och gonatt med glad ramsa utan ett pip, somnar direkt :sleep:
0625 Vaknar, småpratar, försök till sjunga tycks föräldrarna höra
0630 Klockan ringer, vi gör glad morgon!

Daglurar utan napp:

Får ramsa ca 10-15 minuter före insomning. Igår tog det 30 min vid långluren att somna, hon var dödstrött 30 minuter före den skulle börja, kanske läge att tidigarelägga den... idag prövar vi det.

Kvällsmat igår 280 ml välling - rekord!
Frukost idag 285 ml välling - rekord!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Anna, nu får du väl ändå liiiite egen sömn hoppas jag? :D 8)

Ang, ändring av schemat, tänk igen då 3 dagar att införa och 1 vecka för det att sätta sig, så ändra schema är inget man "testar" ett par dagar om man säger. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ja, jamän! :sleep:

Mycket sömn, nu börjar jag slappna av och räkna med att hon sover hela natten. Naturligtvis kommer det bli avbrott i framtiden, sån är ju jag också, att vissa nätter sover jag inte så bra.

Men regeln är ju att nätterna är supersköna - det tycker jag. Sova är det bästa som finns. Och det vill jag att hon också skall känna.

Hur många hela nätter skall de sova före de erhåller den eminenta titeln Tor har, SS...? 8)
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

hej, ja du den titeln tilldelar mamma barnet. Du kan läsa om Tors resa att bli dipl. SS här om du vill. Men jag kan säga att han har faktiskt ALDRIG behöver erövra sin titel igen, han är en stensäker sovare. :lol:

”Vill bli diplomeras SS (Säker Sovare)” (Tors egen tråd med AW om hur resan till att bli diplomerad gick till)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad glad jag blir Anna09! Vilket fantastiskt fint jobb ni gjort, var stolt! :D :heart:

Elsa krånglade ju en del med dagsluren i början men det dröjde inte alltför länge innan den satt sig också. Hon kurades vid 6 månader och vaknade till någon kväll här och där (speciellt vid 8 mån) men somnade om med en betryggande ramsa. På natten (mellan 24-06) har hon sedan kuren ALDRIG vaknat så att vi hört det. :shock: Hon är snart 1 år och 9 månader och sover som en gud. Minns knappt sist vi hade problem med sovandet. :shock: :D Kurat är det bästa vi gjort.

Snart är ni där! :P

Kram
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Anna09

Söt tråd och TACK

Inlägg av Anna09 »

Hej TorsMamma,

tack för tråden, söt läsning och uppmuntrande läsning. :smile:

Lilla E har två punkter kvar att fixa galant - läggas av pappa och att sova borta. Vi sov borta och det gick faktiskt riktigt bra, bara lite längre läggning med mer gråt, kanske tio minuter längre än hemma.

Hej Bluna,

TACK för stöd och kram! :heart:

Lilla Es daglurar går bättre och bättre och inatt sov hon hela natten helt själv, vaknade dock vid två tillfällen 20-tiden igår av mardrömmar, ramsades lugn båda gångerna snabbt.

Vargisarna sover hon över, vaknar ibland något före väckarklockan, idag fem minuter.

Så vi sover gott här hemma nu. Nu återstår bara att lära henne sova daglur i vagnen och att hon blir ännu säkrare på att sova.

Jag trodde SS stod för SjuSovare... :wink:

KRAM!
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag trodde SS stod för SjuSovare...
:lol: :lol: :lol: Don't we all wish... :lol: :lol: :lol:

Lycka till nu framöver, om inte ni ifrågasätter den goda sömnen kommer inte hon göra det heller. :D
Tor 2006

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Vi ifrågasätter den inte! :)

Jag vill TACKA så mycket för all OVÄRDERLIG hjälp vi fått här på forumet och vi hoppas få återkomma ifall vi stöter på patrull med något som har med vår lilla plutta att göra.

Ett sådant här forum är värt så mycket för alla föräldrar att jag som är en van skrivare inte finner tangenterna.

Allt jag kan säga från oss till er är:

:heart: :heart: :heart: :thumbsup: :heart: :heart: :heart:

Vi kommer då alltid vara evigt tacksamma! Jag kommer logga in här med jämna mellanrum och hålla mig a jour och hoppas kunna tipsa andra genom våra erfarenheter - hoppas det är okej.

Och så passar vi på att buga oss djuuupt för Anna W som är en mentor vi ofta vänder oss till i skrifterna. Ett sånt naturligt tänkande - det skulle alla inom barnavård tillämpa! Eloge, eloge, eloge!!!!

STOOOOOR KRAM från

Anna Stefan o Lilla Ester
//Anna
Anna09

Diplomerad SS?

Inlägg av Anna09 »

Nu har vi uppnått följande:

Ester sover 11 timmar per natt, minst
Ester kan läggas av mamma och pappa med lika goda resultat
Ester kan sova hel natt borta
Ester kan sova daglurar utan napp och somna inom fem minuter

Har jag glömt något? :smile:

Det enda vi inte uppnått, om jag får gnälla lite... :oops: är att läggningarna alltid, oavsett hur glada vi varit, följs av en del gnölanden, ibland ledsenhet som måste ramsas tyst på. Totalt tar läggningen ca 10 minuter... är det bara jag som är löjlig eller bör det gå snabbare än så?
//Anna
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
läggningarna alltid, oavsett hur glada vi varit, följs av en del gnölanden, ibland ledsenhet som måste ramsas tyst på. Totalt tar läggningen ca 10 minuter... är det bara jag som är löjlig eller bör det gå snabbare än så?
Lite gnöl kan ju en del ha för sig för att de vill som du beskrivit, hitta sin sovställning. Har hon frågor så får hon dom besvarade av er så bra så. Frågorna kommer att gå över, snart kanske det bara är lite gnöl för att det är hennes sätt att somna. Eller så blir hon knäpptyst vid läggning som vår lilla tjej, alla har sina olika sätt att komma till ro. :wink: Innan jag lägger mig brukar jag titta till henne en sista gång och ofta hittar jag henne vänd åt andra hållet, med täcket och kudden kastad åt var sitt håll, jag undrar hur mycket hon bökar runt innan hon somnar in. Kanske sover hon så vilt, vad vet jag...hon sover och det är liksom huvudsaken. 8)

Ni har gjort ett jättebra jobb! Fortsätt så och var rädda om det ni har nu. Vad härligt att du nu kan hjälpa andra! :heart:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Diplomerad SS?

Inlägg av TorsMamma »

Anna09 skrev:Nu har vi uppnått följande:

Har jag glömt något? :smile:
Hej, GRATTIS, du har en dipl. SS som jag kan se det hela!
=D> \:D/ :thumbsup: :sleep: :heart:

Om du glömt något så skulle väl det kunna vara diplomet... Vill du att jag mailar dig en av mina mallar som du själv kan fylla i och skriva ut? PMa eller maila mig så får du det. :wink: :lol:
Tor 2006

Anna09

Värsta och första festen!

Inlägg av Anna09 »

I förrgår var vi på 40 års middag, Esters första släktfest. Vi åkte 9 mil från Göteborg under hennes lur kl 16 - hon sov hela vägen och vaknade själv efter exakt 45 minuter och började prata glatt.

När vi kom fram fick hon sin puré, vid samma tid som hemma. Sedan istället för bad blev det socialt nätverkande med lite darr på läppen inför alla nya människor.

Vid 1830 fick hon sin välling och sedan lånade vi en av mina brorssöners sovrum, gjorde så mörkt det gick och pallade upp med kuddar runt om kring henne i sängen. Lakan tog vi med och hade samma som hon har under sig under sina daglurar hemma - samma lukt, lite tryggare tänkte jag. Vi skrattade henne precis före läggning, lite tveksamt men ändå en glad tjej som lades ner. Lite gnöl och stånk före liggställningen hittades men sedan sov hon efter 10 minuter. :!:

Vid hemfärd lastades Ester över till babyskyddet - tittade förvånat på sin mamma som såg 8) ut och hon somnade om så snart vi knäppt bältena. Sov hela vägen i bilen, knorrade till vid överläggning till sängen men somnade om på några sekunder. Sov hela natten och vaknade av klockan 0640.

Då blir man en stolt mamma!!!!! :D
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt och Grattis! Så är en sann dipl. SS. :heart:
Tor 2006

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad roligt för er! Stort grattis till allt ni uppnått!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"