Happ. Kristyrer, nejlikeapelsiner, blommor i långa rader, pepparkakshus . Cheque!
kattklo skrev:Men jag var ensam på Coop!
Fast den ekologiska skinkan var slut...mutter mutter...
Jo, det är liiiiite skillnad på Maxi och Coop här också, om man säger

Jag beställde skinkan i förväg - bra tips till nästa år - då reserverar de. Vårt Coop tar dessutom bara in färdigkokt, men jag vill ugnsbaka och få min egen buljong därav, så koka och färdigkokt går fetbort. För hur få en vettig grönkålssoppa utan skinkspad, jag bara frågar
Sedan har jag stått med halvöns samtliga influgna sommargäster för att köpa skräpfri prinskorv på Heberleins. Herregud, roligare kan man ju ha. Måste lära mig till nästa år att handla betydligt tidigare. Alternativt göra egen prinskorv :-k . Nja, det blir nog det förra alternativet.
Hugga någon egen gran kan vi tyvärr inte när vi bor här. Men köpa av trevligt folk som hugger i sin egen skog är näsan lika trevligt det. Och ett äventyr att få in den i bilen med 2 ungar som granvakter på vardera sida om.
Julskinkan och köttbullarna är färdiga. Nu är det grönkålens tur. Enbärsdrickan ska också premiäravnjutas om några timmar då det blir dagen-före-dopparedagen-måltid.
Och efter middagen ska granen kläs och alla hjälpas åt. Och sedan får man njuta lite lussekatter och pepparkakor och tomtebloss framför granen innan det blir dags för de små och krypa i säng. Och då sätter rimstugan igång. Med lite stilton, cheddar och sherry. Sedan är det bara att vänta... och inte glömma bort att smyga in med små paket i raringarnas strumpor innan man själv knoppar in.