Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:santa:

Årets julbord blir:

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... 97064.html

:D

/Fjällmor
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Susanne;exakt det julbrödet bakade min mamma härom dagen.Det var otroligt gott.Hon fick det receptet genim Dala radion.Man fick ringa in och tipsa om bra bröd recept.Vad konstigt ändå att det var exakt det brödet som du skrev om.
Har tagit receptet av henne och tänkte jag skulle försöka hinna med det innan jul.Hon sa att det var jätteenkelt att göra.

Det blidde inget Tomas tåg till Liw.Det blidde en radiostyrd bil istället med några lätta funktioner.Det blev för krånligt för Tomas att ta sig till Luleå från Piteå,då det inte fanns tid till det.Han kom och åkte så tokig tid så det var inte öppet när han var i Luleå.
Tack filip du oxå för tips om att skicka efter tåget.

Annars så har jag en sån otrolig julkänsla i år.Det var många år sedan jag riktigt kände så här.Tror mycket att det har att göra med att Liw har blivit större och hon och Jacob trissar upp varandra med tomten mm.Förra året var hon så pass liten att hon inte riktigt inte förstod,men nu i år är hon helt med på noterna och jag antar att man dras med i deras förväntan.Vi har oxå snö här som vi inte har haft på några år även om det var mycket som töade bort i veckan.
Vi har fått tag i rejält mycket med älgkött så jag tänkte att jag skulle prova mig på Kärlknöl.Är det någon som gjort det och hur blev resultatet.?Det tar ju en himlas lång tid men det sköter vad jag förstått sig det mesta själv.

Kram alla från ulrika :santa:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Nu har vi bakat Susannes vörtbröd! :thumbsup:

Ungefär. Milo skvimpade ut rätt mycket av spadet, vi rev skal från KRAV-citroner istället för pomerans och använde färsk, riven ingefära istället för malen. Tyckte inte en påse av lantmjölet räckte riktigt så vi fick skarva med vetemjöl.

Men underbart gott blev det i alla fall. Det luktade lovely i hela huset igår kväll och jag och darlingen tog en försmaksmacka till kvällsfikat. :santa: Nu är det jul....

Tack igen för receptet. :heart:

Kram Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad mums det låter med hemlagad vört =P~ men härhemma blir det nog inget sånt, men väl en massa annat :roll:

Igår kväll hade jag och Filip stora julklappsinslagningen - en mysig tradition vi skapat, med lite vin, godis, tända ljus och klappar till alla barnen! För att förstärka stämningen hade Han däruppe sett till att det snöade stora, stillsamma flingor utanför fönstret!

Idag åker granen in och ska kläs. Och så är det bara tre futtiga dagar kvar :santa:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Susanne: fönsterdörr ut mot skogen...ahhhh det låter ljuvligt!
Jag ska inte förstöra allas julkänsla med att beskriva vår "tvättstuga". :wink:

I år ska julen firas här hemma. Jag uuuundrar varför alla plötsligt vill träffa oss?! :D
Det kommer fem vuxna hit till huset, men tyvärr inga barn, några sover över ett par dar.
Och vi har inte kommit så långt med själva pyntandet än...puh, det tar på krafterna att bara få det representabelt. 8)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Idag har jag städat och fixat... I morgon åker julpyntet fram - allt utom granen som levereras direkt tillsammans med mormor och morfar på tisdag eftermiddag. Nu börjar jag känna mig mer än beredd!!! Kom, kom signade jul osv!

I morgon bitti - så fort de öppnar på ICA Maxi - ska jag vara på plats och bunkra upp med Maten. Mjölk så man slipper tänka på affärer på några dagar! Jag är minst sagt trött på att köa!

Jag skulle vilja ha nån "gegga" på julbordet. Köper nog rödbetssallad i morgon om jag inte kommer på nått bättre!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
twins

Inlägg av twins »

Jag önskar att ni alla kunde få se ut genom mitt fönster nu. Det har snöat jättemycket, snön ligger som ett täcke över träden och allt annat, och det är alldeles underbart vackert :heart:.

Vi har haft julgranen ca 1 vecka nu och småttingarna är inte ett dugg intresserade :shock: , var ju orolig att de skulle klättra i den :oops:. Tomtarna under därimot är hemska, så det är kanske därför de inte vill dit, mina egna granvakter :santa: .

Igår grillades skinka och jag gjorde köttbullar. Småttingarna fick sina egna special köttbullar så de får oxå lite julmat på onsdag.

Kan inte förstå att julen redan är här :shock: , vart tar tiden vägen :!:

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag var INTE ensam på ICA Maxi... Klockan 8.15 rullade jag in 9.15 rullade jag ut från parkeringshuset. Tack och lov var jag välorganiserad och snabb! Hann att nypa sista backen med julmusten. Drickköraren skulle dyka upp vid 10...

Pust!!!! NU är det snart julefrid! :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
kattklo

Inlägg av kattklo »

Men jag var ensam på Coop!
Fast den ekologiska skinkan var slut...mutter mutter... :wink:

Snart ska vi ut och hugga gran... ungarna måste vakna först. Men sen så.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ulrikaj skrev: Vi har fått tag i rejält mycket med älgkött så jag tänkte att jag skulle prova mig på Kärlknöl.Är det någon som gjort det och hur blev resultatet.?Det tar ju en himlas lång tid men det sköter vad jag förstått sig det mesta själv.

Kram alla från ulrika :santa:
Jag har gjort tjälknul (av ren) idag!

Provsmakade preciiiis nu...

=P~ :-({|=

Och så renfärsbullar, och tryfflar... mmmm.... :heart:

Kramar från julstöksköket!

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

ulrikaj, jag gör det jämt. Det ÄR underbart. Finns ingen anledning att göra vanlig stek någonsin. :wink:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack Fjällmor och TorpSara.
Den står inne i ugnen nu.
Blir spännande att se hur den blir.
Återkommer!

Kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Happ. Kristyrer, nejlikeapelsiner, blommor i långa rader, pepparkakshus . Cheque!
kattklo skrev:Men jag var ensam på Coop!
Fast den ekologiska skinkan var slut...mutter mutter... :wink:
Jo, det är liiiiite skillnad på Maxi och Coop här också, om man säger :lol: Jag beställde skinkan i förväg - bra tips till nästa år - då reserverar de. Vårt Coop tar dessutom bara in färdigkokt, men jag vill ugnsbaka och få min egen buljong därav, så koka och färdigkokt går fetbort. För hur få en vettig grönkålssoppa utan skinkspad, jag bara frågar :shock:

Sedan har jag stått med halvöns samtliga influgna sommargäster för att köpa skräpfri prinskorv på Heberleins. Herregud, roligare kan man ju ha. Måste lära mig till nästa år att handla betydligt tidigare. Alternativt göra egen prinskorv :-k . Nja, det blir nog det förra alternativet.

Hugga någon egen gran kan vi tyvärr inte när vi bor här. Men köpa av trevligt folk som hugger i sin egen skog är näsan lika trevligt det. Och ett äventyr att få in den i bilen med 2 ungar som granvakter på vardera sida om.

Julskinkan och köttbullarna är färdiga. Nu är det grönkålens tur. Enbärsdrickan ska också premiäravnjutas om några timmar då det blir dagen-före-dopparedagen-måltid.

Och efter middagen ska granen kläs och alla hjälpas åt. Och sedan får man njuta lite lussekatter och pepparkakor och tomtebloss framför granen innan det blir dags för de små och krypa i säng. Och då sätter rimstugan igång. Med lite stilton, cheddar och sherry. Sedan är det bara att vänta... och inte glömma bort att smyga in med små paket i raringarnas strumpor innan man själv knoppar in.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Vad mysigt det är att läsa om allas julförberedelser! Jag, som normalt är värsta julfreaket, har totalt tappat gnistan i år... Tror att Willes sjukdom tog kål på mina sista krafter. Så i år blir det varken särskilt julpyntat eller ens en julgran. Men några tomtar har krupit fram ;) och julblommor och tallris/granris ger lite julstämning.

Nu ska vi strax ha den årliga traditionen "lilla julafton" med alla stora och små barn hemma :D (utom den äldsta, hon måste jobba :( ). I år blir det grekisk afton, vi brukar köra nåt icke-juligt idag, så äter vi julmat hos mina föräldrar i morgon, efter besöket hos gamla farmor :)

Ha en mysig dan-före-dan :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

provsmakade just smeten till lingontryfflarna... mumz =P~

:santa: :heart:

Hoppas er jul blir underbar!

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"