Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsa älskar också att bada. Jag har en balja i duschen som hon badar i.

TinasDag: Elsa lägger ig inte ner och sparkar direkt men hon kan börja skrika sådär ibland. Här kan det bli "fel" när man ska äta, hon skriker då rakt ut! :shock: Jag tar då upp henne och går runt med henne och bara pratar som det står i BB om nyfödda hur man lugnar dem, funkar. :shock: Annars följer jag rådet att låtsas som att jag ska göra något viktigt precis just då och bär med henne och sen kan vi äntlige fortsätta äta. Funkar också rätt bra. Annars får vi prata med varandra om båda är hemma (ingen överkoncentration på henne), eller så funkar lite avledning med att gunga på lampan eller så.

Svårt att veta vad de vill ibland men oftast tycker jag att jag kan lista ut vad hon vill och hon har nog kanske lite mer tålamod än Dag, för ibland inser hon själv att hon inte når en sak och så bryr hon sig inte om den mer. Ser jag att hon vill ha något som hon får ha så hjälper jag henne att nå det.

Ibland skriker hon när jag går till annat rum, speciellt om jag går fram och tillbaka. Centrum ska ju stå still. :wink: Då använder jag mig av "tiden", sätter mig hos henne och säger att jag finns ju här. Då kramas vi en stund och ev tar jag henne i handen och så går vi tillsammans till det rummet.

Om det kommer främmande till oss kan hon bli lite blyg, men jag försöker att inte se det. Pratar med dem medan jag håller i henne, sätter ner henne och så bara måste jag göra kaffe eller så, då går det oftast jättebra och hon accepterar dem.

Kanske inte svar på dina frågor, men lite respons på hur jag gör i varje fall. Försöker att tänka att inte plocka upp för mycket eller bära runt för mycket. Allt tar ju lite längre tid men det är det värt. :roll: :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo en sak till som ni kanske också gör och som jag försöker med så mycket det går. Att lugna på plats. Dvs om hon ramlar och blir ledsen så sätter jag mig ner hos henne och tröstar där. Jag försöker då att trösta, inte dutta. Det går då över väldigt fort och så kan hon krypa iväg igen. :thumbsup:

Annars är det väl det vanliga rådet på mycket gnällighet eller så. Mer social delaktighet och mer utevistelse. Vi var aldrig ut igår på hela dagen. :shock: Och oj vilken gnällig tjej vi hade på eftermiddagen, allt var fel och jobbigt och gnälligt. :( Dåligt dåligt samvete hade jag... :oops:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Funderade lite till... 8)

Tina, om han tex vill ha en sak och du ser det och han börjar skrika. Vad händer om du "paktar"? "Jaaaa Dag vill ha den ja, titta här kommer den till Dag". Om det är något han inte "får" ha, "Jaaa Dag vill titta på den, så...titta...såhär får man ta på den...försiktigt (handen om handen). :?:

Vad händer om du försvinner en minut och han börjar gråta och du kommer tillbaka med ett "HEEEEEEJ!!!" och en kram. Mamma kom tillbaka! :D

Vad tror du? :roll:
Nillan

Inlägg av Nillan »

TinasDag skrev:Hur har ni det? Lite hjälp...?! :-k
Låter som en fullt normal 1-åring tycker jag! :wink:

Visst märks det tydligare nu att hon VILL saker och det går vääldigt fort från glad till förtvivlad ibland. Jag ser det i första hand som frustration och vanmakt, att hon blir missförståd. Typiskt är ju att det händer när vi inte förstår vad hon far efter precis som du säger.

Det är dock inte alls samma sak som händer vid tre år skulle jag säga. Då testar dom ju gränser på ett helt annat sätt.

Det finns många bra trådar på det här temat också just om ett-åringar. Har du sökt på sådana? Det brukar finnas mycket att hämta.

Det är mycket som spelar in tror jag och jag vet inte om det direkt hälper att leta orsaker. Men här var det lite mammigt igen strax innan hon fick kläm på gåendet som sagt. För Klara spelar dagsformen stor roll och hon mår bäst av lugn och ro och att vara i trygg närmiljö skulle jag säga. Det märks direkt om vi flänger iväg på för mycket aktiviteter eller så (understatement! kan räcka med en fika hos grannar för att både hon och jag ska bli trötta) eller om vi inte hinner komma ut som Bluna skriver. Sitta på golvet funkar bra och mycket socialdelaktighet gör dagarna trevligare för alla tycker jag.

NINA jag jobbar också sedan en månad och saknar det dagliga med barnen. Men min man är jättenöjd och bortsett från att jag saknar barnen så gillar jag att vara på jobbet nu. Det har gått mycket bättre än jag trodde.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vad ni är gulliga :heart: :heart: Jag kände mig lite knäckt när jag skrev mitt sista inlägg... :| Hans raseriutbrott som utmynnar i ledsengråt gör ju att man känner sig som en "lite sämre mamma" :roll: :? :!: Jag vill ju bara att han skall vara glad och slippa sån här frustration men det är väl så det är :?:
Hade faktiskt glömt att surfa här på forumet om 1-åringar och trots/frustration men det skall jag definitivt göra :thumbsup:
I natt blev lille dundersnuvig (igen) och vaknade varannan timme ](*,) Vi är på besök hos min mamma på marstrand och det är första gången han sover hela natten borta sen vi kurade i aug så det och snuvan gjorde väl sitt till :roll: Nu sover han dock skön middagssömn med hackad lök, lavendel (smygplockad i marstrandsparken :oops: ) och timjan brevid sängen 8)
Hoppas att ni har det bra i höstvädret!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Nillan

Inlägg av Nillan »

Låter jobbigt med snuvan! Vi har peppar peppar klarat oss länge nu.

Sökfunktionen funkar dåligt för mig idag. Annars kunde jag länkat till någon bra tråd jag sett tidigare. Men det finns massor som sagt.

På tal om att bada. Lilla K badar varje kväll, numera i badkar, och oftast med mig. Ren och skär lyx faktiskt. Särskilt när man jobbar på dagarna.

Ikväll badade Klara och hennes pappa. Det tog en evinnerlig tid och vi andra hörde bara skratt och plask därinifrån. Vad gjorde ni egentligen undrade jag när hon kommit i säng en kvart :evil: :wink: senare en vanligt.

- Åh, det är så mycket vi ska hinna med svarar min man. Hon vill att jag ska jonglera, matar på med bollar hela tiden :shock: :roll: , vi ska göra fontän med duschen under vattnet, alla dockorna ska puttas ner från kanterna och bollarna ska läggas i och tas ur korgen många, många gånger. :lol: :lol: :lol:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Gud vad avundsjuk :mrgreen: jag blir på er med badkar :!: :!:
Har aldrig haft badkar där jag bott men brukar alltid se till att det finns när vi tagit in på hotell (om det inte är för dyrt :wink: ) och jag älskar att bada lika mycket som tösen :D .
Måste vara hur mysigt som helst att bada, plaska och skvätta med de små liven :) .

Kan inte bidra med så mycket till er som har 1-åringar och deras "utbrott" då vi inte kommit dit än, men desto mer förberedelser och erfarenheter får jag när den dagen kommer... :roll: .

Ha det gott :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Vi har också badkar och här plaskas det för det vilda varenda kväll. Några gånger i veckan badar jag eller Pappan tillsammans med Junior. Det är mysigt och kul. När Pappan badar så ska det lekas orkester, trummas på en hink och man kan använda en trasig badleksak (fisk) som flöjt så att det piper. Sen ska det förstås sprutas vatten, plaskas, pilla på skruvarna till hyllan vid badkaret, plocka i och ur alla fiskarna i hinken. Sortera schampoflaskor osv...

Vi ska renovera vårt badrum och tänkte då slänga ut badkaret och sätta in duschväggar istället. Då får det bli bad i balja i duschen för Junior. Trist kanske, men vi måste göra så för att få plats med en toastol i det badrummet.

Det låter inte kul alls med 1-årsutbrott. Junior har (än så länge) sällan några utbrott.

Junior är en pillrig liten kille. Är fascinerad av skruvar och muttrar som han hittar överallt på möbler mm. Sen är det ju förstås knappar och nitar på jeans och kläder. Dragkedjor är också kul att försöka öppna och stänga. en necessär med dragkedja bland annat (med grejer i förstås) till ensamleken är en hit! Han klurar och pillar. Tar sina strumpor och skor och lägger dem på sina fötter och liksom försöker lista ut hur man gör. Han vet att dom ska vara där! Himla spännande! För övrigt pekas och frågas det om ALLT numera. Det är lite orättvist mot Junior men efter en hel dag kan jag bli riktigt trött av det. :oops: Utomhus finns det ju hur mycket saker som helst att titta på och man måste ju undra vad allt är, gärna flera gånger.

Goa killen lyckades få upp några makaroner på skeden och in i munnen för första gången helt själv igår! Jag och pappan som satt med vid matbordet jublade och han blev såå stolt! :D Annars äts det mest med händerna, plockmat.

Hur har ni med andningslarm och spjälskydd? Använder ni det fortfarande? Vi har andningslarmet kvar mest för att vi helt enkelt inte kommit oss för att plocka bort det. Det behövs väl kanske inte längre, men... Jag tycker om att ha det på ensamleken. Ifall han skulle sätta i halsen eller skada sig på nåt så tycker jag det känns tryggt. :roll: Spjälskyddet har vi också kvar men jag är så trött på det för det är så mjukt och sitter inte uppe av sig självt utan korvar liksom ihop sig och lägger sig nere mot madrassen och man får dra upp det femtioelva gånger om dagen. Är det värt att skaffa ett nytt bättre eller ska man ta bort det helt?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Nillan

Inlägg av Nillan »

Vi är priviligerade nog att ha ett badrum med både dusch och badkar. 8) :-({|=

En av de saker jag gillar bäst med vårt radhus.

Vi bodde inne i stan i en två på 54 kvm tills vår andra dotter var ett år. Jag tycker fortfarande att det är jättelyxigt att ha ett hus på 130 kvm som vi har nu. Vi har fått en del pikar från folk som undrar om vi borde flytta när vi skulle bli fler men vi känner inget behov av det själva.

Vi har behållt spjälskyddet så länge spjälsängen varit kvar för de andra så jag har inga planer på att rycka det. Andningslarmet är också kvar men jag har börjat fundera på om det är dags att sälja det snart. Läste någonstans att Anna rekommenderade att man har det kvar tills 1,5 års ålder ungefär.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Lite avundsjuk på er som badar med era små... En omöjlighet här såvida jag inte accepterar att Dag ammar sig igenom badet :roll: Är jag med bar överkropp finns bara en sak för honom: AMMA! Hjälp...
LaQ skrev:Tar sina strumpor och skor och lägger dem på sina fötter och liksom försöker lista ut hur man gör. Han vet att dom ska vara där! Himla spännande!
Vad han är smart!!! Har sett samma tendenser hos Dag men han är en sann semla :roll: , allt som är lite jobbigt får anstå till en annan dag 8) Det märks inte minst med gåendet. Han började ju den 1a okt men ännu tycker han att det är lätt scary och går max 4-5 steg mellan mig och pappa/bordet/soffan. Inget intresse av att utöka den sfären :roll: :wink: Var sak har sin tid :mrgreen:
Ang spjälskydd så sitter vårt kvar, ser liksom ingen anledning till att plocka bort det :?: :-k Fast det kanske man skall?
Andningslarm har vi dock inget eftersom vi inte kört magläge innan kuren vid 9,5 mån :oops: Men jag förstår att det känns tryckt vid ensamleken!

Dag har strulat som bara den med maten dom sista dagarna och bara vägrar äta vissa måltider...Dels tror jag det är snuvan, men jag börjar även undra om vi har för många mål :-k Så här ser det uT:
07.00 amning (skall bytas mot gröt 6e nov)
8,30 gröt
11.30 lunch (oftast burk1+ frukt)
14.30 mellis (yoghurt med mosadfrukt alt smörgås och frukt)
17.30 middag (burk/lagad mat+ frukt)
18.30 gröt

Hur har ni det??? Eftersom jag slutar morgonamma när han blir ett år undrar jag över hur man gör på förmiddagen mellan morgongröt och lunch? Hur får man till matfördelningen mest praktiskt?
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

TinasDag: Kul att de är sina personligheter. Så Dag är en liten semla. Härligt! Junior är nog en liten muskelbyggare! ](*,) Hans gammelmormor kallar honom för Ingenjören. Han forskar och klurar, sliter sitt hår och ger sig aldrig. 8)

Ja hur har vi det med maten. Jo Junior är ju en tvättäkta kan-självare och det där med att bli matad med sked är inte hans kopp te så att säga. Gröt har han aldrig riktigt fått smak för, iaf inte när det gäller att äta med sked. Eller att bli matad kanske vi ska säga. Okänslig för nya smaker men desto mer känslig för konsistenser. Äter gärna riktig mat i stora bitar men har svårt för barnmat med bitar i, eller bitar med sås så att säga. En riktig vällingkille är han. Såhär har vi löst det. Han är en storätare även om det har varit en lång väg innan hans motorik växte ikapp hans mentala "kan helv"-mentalitet. :D

Väckning 07.00.
Frukost 330 ml Mild Fullkornsvälling ca 07.30.
Lunch 11.30 drygt 100 ml Nestle mild fullkornsvälling (lite lösare konsistens serverad i flaska med en napp med modifierat extreeemt stoort hål i), plockmat och ev går det att mata med nåt mosat och ibland fruktpuré.
Mellis har vi flyttat från 14.30 till strax efter 14. Han sover långlur till 14, sedan väckning, morna sig och sedan mellis direkt istället för en halvtimmes social delaktighet som vi hade förut. Han äter inte lika mycket detta målet nu, men det är ju ändå bara ett mellis och våra eftermiddagar blir mindre upphackade. Speciellt bra nu när det blir mörkt fortare och man måste skynda sig ut om man ska hinna nåt på eftermiddagen. Dessutom blir han desto hungrigare till middagen. Här är det välling 220 ml men oftast blir det en liten skvätt kvar kanske 40-50 ml. Vi brukar dela på en frukt också, i bitar. T.ex. päron, clementin, apelsin eller nåt.
Middag 17.30 plockmat och ev nåt mosat och fruktpuré.
Kvällsslurk 18.40 280 ml välling, här varierar hur mycket som går i. Ibland bara en liten skvätt och ibland hela rasket.

Nån gång är det väl tänkt att gröten i flaskan till lunchen ska plockas bort. Vet inte när bara, men... när attityden med långluren (som fortfarande har uppvak i 45-minskarven ibland) är ruuuskigt bra. :P Eller när han äter ännu bättre själv. Vi får se... O:)

Slutade (tyvärr) att amma ganska tidigt (vid 2 mån dagtid och vid 4 mån nattetid när sista nattmålet rök). Detta för att Junior helt enkelt inte ville ta bröstet dagtid. Han hade inte tiiiid att ligga där och glo och ha tråkigt. Det ska gå fort fort och helst ska man se nåt kul under tiden! :? Jag pumpade flera ggr vare dag och gav i flaska samt kompletterade med ersättning när han var mellan 2 och 4 månader. Sedan slutade jag amma helt, då blev det ersättning samt smakisar för hela slanten.
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nej, måste rätta mig! Inte fullkornsvälling till lunchen utan GRÖT!
~ På äventyr ~
Nillan

Inlägg av Nillan »

TinasDag skrev:Är jag med bar överkropp finns bara en sak för honom: AMMA! Hjälp...
:lol: :lol: Kommer ihåg känslan. Lilla K valde själmant bort det sista amningsmålet(morgon) vid 9 månader. Hon var inte intresserad längre. Det rann väl för dåligt då jelt enkelt. Även om hon kan vara ganska närgången fysiskt och undersöka samtliga kroppsdelar både på sig själv och den hon badar med :roll: så verkar hon inte längre associera bröst med mat.
Min äldsta tjej ammade jag till drygt ett års ålder. Hon är född i början av augusti och jag kommer ihåg att hon hela den sommaren tänkte mat om jag gick i bikini, vilket var lite jobbigt emellanåt :wink:.

Junior verka påminna en del om Lilla K. Hon kan också helv och är defintivt en nöjd underförsökande liten typ. Mata har inte varit en option på länge. Men hon äter bra själv och brukar ta både sked och fingrar till hjälp.

Annars påminner våra tider både om era Tina och om LaQs. Du skulle ju kunna lägga ihop 8:30 målet med morgonmålet om du vill så att båda sker inom en halv eller en timma. Kan ju vara detta med kan helv som spökar annars.

Lilla K väcks 6:45 och börjar dagen med välling. Efter sin ensamlek som på vardagar blir ca 45 min och på helgerna drygt en timma får hon äta vanlig frukost med oss. Hon brukar äta buffe då kan man säga (lite gröt om det finns, flingor, smörgås, gurka,mjölk eller havremjölk i pipmugg) och säger nam, nam direkt när man hämtar henne efter ensamleken.
Lunch (varm lagad mat med frukt eller frukpuré efter, vatten som måltidsdryck)ca 10:45.
Sova 2 timmar mellan 11:15 och 13:15
Mellis (oftast smörgås och frukt) strax efter 14.
Middag med hela familjen vid 17:30. Som lunchen fast utan efterrätt.
Kvällsvälling 18:30 efter badet. (precis som LaQ skrev kan det bli allt från 10 ml till en hel flaska). Sova 18:45
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har kommit hem från vår Dalaresa. Elsa var så duktig, sov utan problem trots att vi sov på tre olika ställen. Alla tyckte att hon var så lugn och glad. Och så blir jag så glad att hon är så fin med hundar nu! Klappar fint helt självmant och det gjorde hon på sin lilla kusin också. :D

Roligt med personligheter! Elsa är rätt lugn och utforskande, hon gillar att pilla med små saker, gärna hål. Hon är lite avvaktande om det är något nytt men släpper loss när hon känner sig trygg. Sen har hon ett väldigt humör när hon slår sig däremot, eller när hon blir arg. Då skriker hon så det hörs! Men det går över fort. :wink:

Nu är hon nog redo för bara en lur på dagen. Hon vaknar tidigt och nu när vi sovit i samma rum så har hon vaknat ca 06 varje gång. En morgon sa hon "Pappa?...Mamma?..." och hon somnade inte om så hon var nog utvilad då. Idag valde hon själv att strunta i 20-minutaren i bilen och hon var ändå pigg och glad så det får bli 2 timmar långlur istället nu. Såhär ser schemat ut:

07.00 Morgon
07.30 Frukost (gröt)
11.15 Lunch (oftast burkmat och frukt)
12.00 Sova 2 timmar
14.15 Mellis (gröt)
17.30 Middag med familjen (lagad mat och frukt)
18.30 Nattslurk (youghurt och frukt)
19.00 Sova natt
Elle

Inlägg av Elle »

Hej tjejer :D
Jag har inte skrivit många inlägg i den här tråden men jag läser varje dag. Looovar att berätta mer en annan dag om vår juvel :heart: här hemma.
TinasDag skrev: 07.00 amning (skall bytas mot gröt 6e nov)
8,30 gröt
11.30 lunch (oftast burk1+ frukt)
14.30 mellis (yoghurt med mosadfrukt alt smörgås och frukt)
17.30 middag (burk/lagad mat+ frukt)
18.30 gröt

Hur har ni det??? Eftersom jag slutar morgonamma när han blir ett år undrar jag över hur man gör på förmiddagen mellan morgongröt och lunch? Hur får man till matfördelningen mest praktiskt?

Tina om jag vore du så skulle jag servera gröt 7.00 och tidigarelägga lunchen till 11.00. Tänk på att aptiten ofta minskar radikalt runt året.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"