Desperat tvilingmamma
-
TorpSara
Japp, dagslurarna höll i sig i tre dagar
. Första sover de utan problem 1.5 h som de ska. Det är den andra luren på 1,5 h som fortsätter strula. Vet inte hur jag ska göra här för det verkar inte bli bättre. Ska jag korta ner första luren till 45 min? Nu har jag 11, 1.5, 1.5, 30. Det kanske blir förmycket med två långpass på rad och de hinner inte bli så trötta till andra luren. Ska jag köra 12, 45, 1.5, 30 isf. (vaknar alltid efter 30 min sista luren därav inte 20 min). Det känns tråkigt att kapa första luren då de sover så bra här, men i framtiden (dagis om ca 1 år) så är det bra att ha en längre lur runt lunch inte sant.
Eller är mina små undantaget från regeln och behöver mindre sömn? Har jag förmycket sömn på schemat? De sover fortfarande bra på nätterna
.
Vi började kura runt 21:a juli om jag minns rätt, är det förtidigt att utvärdera schemat? Om jag ska ändra sovtiden så måste jag nog justera hela schemat.

Eller är mina små undantaget från regeln och behöver mindre sömn? Har jag förmycket sömn på schemat? De sover fortfarande bra på nätterna
Vi började kura runt 21:a juli om jag minns rätt, är det förtidigt att utvärdera schemat? Om jag ska ändra sovtiden så måste jag nog justera hela schemat.
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Hej Malin o tack för svar
.
Jag är rädd för att det är enda lösningen, att korta första luren. De lyckas oftast somna om innan luren är slut, så det känns inte som att de vaknar för att de är hungriga. Ska klura på ett nytt schema och återkomma så jag kan få synpunkter på det om det går bra.
Nattinatt
Jag är rädd för att det är enda lösningen, att korta första luren. De lyckas oftast somna om innan luren är slut, så det känns inte som att de vaknar för att de är hungriga. Ska klura på ett nytt schema och återkomma så jag kan få synpunkter på det om det går bra.
Nattinatt
Hej
Hm, två timmars lur
. Skulle vara skönt för jag kommer att sakna min nya lååånga fritid på morgonkvisten
, men vet inte om jag har attityden till det
. Två timmar på dagen har de aldrig sovit. Ska göra två scheman och väga dem mot varandra, och fundera vad som passar oss och tjejerna bäst. Tack för tipset, hade inte tänkt på det.
Hoppas det går bra i Gastsjön med de små
Är det någon som har någon erfarenhet vad det gäller "30-minuters barn". 20 minuter går ju bort som naturligt sömnmönster, hur är det med 45 min, fungerar det eller blir det 60 min isf
. Ska jag prova väcka efter 45 min ena dagen och 60 andra för att se när de är mest lättväckta? Någon som har erfarenhet i detta? Tacksam för tips
.

Hm, två timmars lur
Hoppas det går bra i Gastsjön med de små
Är det någon som har någon erfarenhet vad det gäller "30-minuters barn". 20 minuter går ju bort som naturligt sömnmönster, hur är det med 45 min, fungerar det eller blir det 60 min isf
Hej, nu har vi spikat schema
. Blev ingen 2 timmars lur för om det är som Malin säger ovan, att vissa barn har svårt med mycket sömn på dagen, så måste jag ju göra om schemat igen om det inte fungerar. Så det vi kör på är:
7.00 godmorgon
7.15 frukost ammning
(8.30 gröt om jag märker att de inte står sig till lunch)
9.15-10.15 sova
10.45 lunch puré + ammning
12.45-14.15 sova
14.15 mellis ammning (+gröt el banan)
16.45-17.15 sova
17.30 middag välling
19.00 nattslurk ammning
19.30 godnatt
Ser det ok ut? Idag sov tjejerna de två första lurarna som de ska iaf. Blev lite sura över att bli väckta 30 minuter tidigare under första luren men det går nog till sig på några dagar.
Vi har nu 14.5 timmars sömn på schemat och de är ca 6 mån 1 vecka. Om det inte räcker så får vi börja lägga dem ännu tidigare.
Kram
7.00 godmorgon
7.15 frukost ammning
(8.30 gröt om jag märker att de inte står sig till lunch)
9.15-10.15 sova
10.45 lunch puré + ammning
12.45-14.15 sova
14.15 mellis ammning (+gröt el banan)
16.45-17.15 sova
17.30 middag välling
19.00 nattslurk ammning
19.30 godnatt
Ser det ok ut? Idag sov tjejerna de två första lurarna som de ska iaf. Blev lite sura över att bli väckta 30 minuter tidigare under första luren men det går nog till sig på några dagar.
Vi har nu 14.5 timmars sömn på schemat och de är ca 6 mån 1 vecka. Om det inte räcker så får vi börja lägga dem ännu tidigare.
Kram
-
TorpSara
Sömnen set knapp ut, men gör precis som du föreslår. Förläng natten när de signalerar för mer sömn. Det kan man variera också faktiskt.
Men jag skulle vilja styra om lite med maten. Jag vill ha riktig lunch och en tydlig middag. Och ingen eventuell fm-gröt, det är för tätt på lunchen och man ska vara duktigt hungrig för huvudmålen så att man kan äta rejält då.
Såhär:
7.00 godmorgon
7.15 frukost (ammning) + småplock när mor äter. Rån, skorpa eller en fruktbit.
9.15-10.15 sova
10.45 lunch puré (minst en stor burk ska gå ner!
) + ammning
12.45-14.15 sova
14.15 mellis ammning + banan
16.45-17.15 sova
17.30 gröt+frukt
19.00 nattslurk välling ammning
19.30 godnatt
Men jag skulle vilja styra om lite med maten. Jag vill ha riktig lunch och en tydlig middag. Och ingen eventuell fm-gröt, det är för tätt på lunchen och man ska vara duktigt hungrig för huvudmålen så att man kan äta rejält då.
Såhär:
7.00 godmorgon
7.15 frukost (ammning) + småplock när mor äter. Rån, skorpa eller en fruktbit.
9.15-10.15 sova
10.45 lunch puré (minst en stor burk ska gå ner!
12.45-14.15 sova
14.15 mellis ammning + banan
16.45-17.15 sova
17.30 gröt+frukt
19.00 nattslurk välling ammning
19.30 godnatt
Hej
Förstår vad du menar om att de ska vara hungriga till lunch. Äter nu med stor aptit mammas hemlagade puréer
. Tar fram 3 olika så om de blir less så kan jag gå över till annan smak + fruktpuré, så jag tycker att de får i sig bra. Angående middag, kan vi inte ha välling isf gröt? De har ju stått sig fram till frukost hittills. Välling är väl gröt i flytande form? Eller brukar det behövas gröt när de börjar bli runt 6 månader? Som mellis började jag med banan (mogen enligt mig) men det blev tvärstopp
i magen. Så därför funderade jag på att ha gröt isf, men då kanske de som du säger inte blir hungriga tills middagen
.
En annan liten fundering angående mat. Är det bäst för små magar att börja med kött, fågel el fisk? Eller spelar det ingen roll? Sambon har allergi mot skaldjur men inte mot fisk.

Förstår vad du menar om att de ska vara hungriga till lunch. Äter nu med stor aptit mammas hemlagade puréer
En annan liten fundering angående mat. Är det bäst för små magar att börja med kött, fågel el fisk? Eller spelar det ingen roll? Sambon har allergi mot skaldjur men inte mot fisk.
-
TorpSara
Tja, man gör ju som man vill, och visst är gröt och välling samma sak, i princip. Men gröt är något stadigare, och det kan bli lite "vattningt" fram på eftermiddagen med bara välling och bröstmjölk. De brukar bli påtagligt hungrigare framåt 6-7 månader.
Bananstopp har vi också haft. Det går ju utmärkt med annan frukt också, såklart. Så kan man testa lite banan sen igen. Men det förutsätter en stadigare middag. Kör ni på med välling är gröt utmärkt.
Bananstopp har vi också haft. Det går ju utmärkt med annan frukt också, såklart. Så kan man testa lite banan sen igen. Men det förutsätter en stadigare middag. Kör ni på med välling är gröt utmärkt.
Ok, jag tror att jag gör som så att jag börjar m gröt till mellis och när magarna har vant sig så får det bli grötmiddag med stooor portion. Började med någon risgröt från Hipp men det blev magknip. Har nu Nestlé havregröt m päron o banan, och hoppas det går bättre. Nästa steg blir hemlagad havregrynsgröt
, köpgrötarna är ju så söta.
Tack Sara för dina svar

Daglurarna verkar fungera bra med det nya schemat. Har inte behövt ta till väckarklockan än. Men imorse vaknade de 30 minuter förtidigt eftersom vi la dem 30 minuter tidigare. Var dock inte missnöjda utan pratade m Herr Kanin ett tag och sög på något som lät väldigt gott
. Tar förhoppningsvis chansen att sova längre imorgon.
Kram
Tack Sara för dina svar
Daglurarna verkar fungera bra med det nya schemat. Har inte behövt ta till väckarklockan än. Men imorse vaknade de 30 minuter förtidigt eftersom vi la dem 30 minuter tidigare. Var dock inte missnöjda utan pratade m Herr Kanin ett tag och sög på något som lät väldigt gott
Kram
-
ilindstrom