Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Blev lite svårt att veta om G påverkades av vaccinationen igår för klantmamman klippte honom i fingret när jag skulle klippa naglarna. :( . Ska aldrig klippa dem igen, blir pappans ansvar som det var med Filippa. Han blev verkligen jätteledsen, såklart, och sen var det inte kul ett bra tag. Som tur är är ju barn inte så långsinta så sen hade vi det mysigt i soffan innan läggdags i alla fall. :heart:

Första sprutan var nemas problemas men den där nya pneumokock eller vad det heter som man får i Stockholm var lite värre. Då blev han ledsen och trött och var tvungen att sova lite fast han bara varit vaken en timme. Med F hade jag ju slängt fram maten men det funkar inte med den här killen. I alla fall följde vi alltså också rekommendationerna fast jag hade lust att fega ur när vi satt där och hon förberedde sprutorna. Spruträdd som jag är. :roll: :wink:

Idag är jag allergisk och trött och SKA verkligen lägga mig tidigt. Har haft Filippa hemma för hon hade så ont i magen stackarn. Nu är hon pigg igen, skönt. Inte för att jag vill att hon ska vara sjuk men nog är det mysigt när hon gosar upp sig och lutar huvudet mot mig. :heart:

Skulle också byta schema efter att ni kommer hem om jag vore du Krisse. Attityden som sagt. Kul att allt funkar så bra!

Smart med kortlurarna på fm Kattklo! :D Förstår att du vill ha dem sovande samtidigt mitt på dagen.
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hej allihopa!

Här har nätterna börjat fungera riktigt bra! Lite käk vid 22 innan han somnar, sover till 3.30-4 då han får mat, somnar om och vaknar vid 6.30-7 \:D/ Vi har börjat ge lite ersättning till kvällen (ammar först) och det är nog det som gjort susen, MEN tror ungen blivit lite lat av det? För han bökar något otroligt vid amningarna nu för tiden, suger, släpper, drar och har sig mest hela tiden... och vill suga mest hela dagarna... Vet inte om det är flaskans fel eller ökningsperiod på g (fast då borde han ju ändå suga lugnt?)

I övrigt är hela familjen utom liten halvkrassliga, ingen feber, men förkylda och orkar knappt röra oss så sprutar svetten... Hoppas det inte är långvarigt för vi ska upp till stugan i helgen på min brorsdotters dop! Har inte varit upp sedan augusti så vi läääängtar!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kattklo: Härligt när saker faller på plats! Och mamma får sin lunchledighet! Som hon SKA ha! Allan, är han inte intresserad av tummen eller knogen?
Här har vi en liten handätare. Ikväll var det lite hojtigt vid läggning, jag fick vagna av och till en stund, men det tog inte riktigt. Men så plötsligt hör jag "smaks, smask, smask" (unge som suger på sin hand). Sen slocknade han under sitt mörka skynke! Pang!

Krisse: Vi har 11+2+2,5+30 min just nu. Ska snart övergå till 11+1,5+2,5+30 min.
Med Hugo hade vi 11+1,5+2+45 min från 4 mån.
Det skulle jag gärna ha nu också, men Herman sover inte mer än 30 minuter på kvällen och vi är alla betjänta av en riktig långlur på eftermiddagen, då storebror också sover. Inte de klassiska sömnrytmpassen, men det funkar fint ändå. 11-timmarsnatt har vi för att det passar oss bra.
Utgå från era egna behov här, lurarna ska ligga så att det funkar bra i det liv som pågår!

F'lippas mamma: Jösses, ni har lite otur med vassa saker hemma hos er nu! Och så sprutor på det! Hur mår han nu då? Har förstått att det kan bli lite biverkningar. Jag har tid på fredag, som sagt och ingen alls lust egentligen. Men han ska få vaccinationen. Hugo också, efter mycket grubblande. Men hu...

Vi har haft lite kaos här hemma idag också. Hugo klättrade ur spjälisen under ensamleken i morse och slog i munnen - fläskläpp och rejält sår i underläppen. Plötsligt stod han och skrek vid trappan, och blodet hade droppat hela vägen från sängen. Dessutom hade han tagit med sin lilla blodiga hand i den vita dörrposten, så det såg riktigt deckarläskigt ut. Stackars gulle! Slutlekt med saker man kan klättra upp på och använda för att ta sig ur sängen, alltså.

Kram alla!
Boris

Inlägg av Boris »

Nya mamman: jo tack lill prinsessan tycker världen är fasligt interessant nu, älskar att bli visad saker o ting men det får vi nog dra ned på nu eftersom hon ju inte klarar komma till ro på kvällarna som det är nu. Ska öva in lite bätre vaggningteknik med så jag kan användamig av det för hennes 20 minutare.

Fråga: hur hade ni er passiva sociala tid med era en månaders?

Lingontuva: verkar vara samma härliga nattvanor på våra jämngammla. Skoj att höra.

Sedan kan lite magproblem även ha påverkat henne, bajsade inte på 2,5 dygn, stackarn bara massa pruttar då.
Prinsessa född 06/04/2008
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej alla.

Idag har de ömma tagit ledningen och kör in lilla Knorrhanen på schema. Hittills - så här kl. 8.45 - går det bra..... :wink:

Ians mage har ju som ni vet ställt till en del problem men nu känner jag (=mamman) att tillvaron inte funkar längre på detta ostrukturerade sätt som blivit hittills. Jag har en trotsig 2,5-åring att ta hand om också och hon har fått stryka på foten en del tyvärr. Och när mamma är upptagen hittar Ella på hela harangen med bus.

Så inget mera snuttätande och snuttsovande, när det passar liten. Nu är man så stor att man minsann kan förväntas klara ett och annat. T.ex rejäla sovpass, rejäla måltider med ordentligt med tid emellan, social delaktighet och sist men inte minst passa på att njuta lite av tillvaron.

De sista dagarna har jag märkt att hans mage - inte är bättre - men han besväras inte längre lika mycket av den. I söndags var vi i stora huvudstaden och hälsade på kusinen och då sov man minsann som värsta prinsen och fast att mamma inte tyckte att man åt särskilt mycket så klämde man sitt första 6-timmars sovpass på natten.

Så nu har jag kopplat på attityden och här ska jävlar anamma bli ordning på torpet. Ni är väl med mig? :wink:

Strategi:
:arrow: JAG har bestämt tiderna. Ian har ju inte precis visat några tydliga tendenser åt något håll när det kommer till tider och annat. Hans mage har fått bestämma och den har varit i olika skick från dag till dag.
:arrow: Vagning används ganska frikostigt för att sätta tider och för att vagna över fisiga uppvak mitt i lurarna. Ev. träsk får jag ta mig ur senare.
:arrow: Mer fokus på Ella och mindre överkoncentration på Ian.
:arrow: Ingen mera samsovning.

Schemat:
06 God morgon och frukost
07.30-09.30 Sova 2h ute
09.30 Mat
11.30-13.30 Sova 2h
13.30 Mat
15.30-17.30 Sova 2 h
17.30 - 20 Mat, bad, nattslurk och ev 20-minutare.
02 Nattmål

Ian klarar 2h vakenpass utan problem. Det har magen trimmat in honom på. :D Inte på morgonen dock då han är lite tröttare. Den stora utmaningen kommer på em med 2h-lur så sent. Men den kortas av till 3-månadersdagen då sömnbehovet minskar. Likaså vargtimmarna spökar en del men det ska avhjälpas med mer mat, ordentlig rapning och vagning.

Nu jäklar :!:

Boris: vår passiva delaktighet har vi haft på diskbänken vid matlagning, på köksbordet när vi äter, i babysitter vid tvätthantering, på golvet när vi stressar omkring och i bärsele ute. Som exempel. På armen funkar också bra när något kan utföras med en hand. Att ligga på mage på lite höjd funkar kalas då liten får bra överblick av rummet och vad som händer. Tröttnar man på mage kan man alltid ligga på rygg en stund och sprattla och se syrran springa förbi.

Nya mamman: Oj då, stackars Hugo. Att klättra ur spjälan är ju en bedrift och så slår man sig på köpet, när man äntligen lyckats åstadkomma nåt så stort. :D

Nu ska här väckas och ätas.

Må gott

/Åsa
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Kantarella skrev:
Så nu har jag kopplat på attityden och här ska jävlar anamma bli ordning på torpet. Ni är väl med mig? :wink:
:heart:

/Fjällmor (som läser, men inte hinner skriva just nu)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kantarella: Vi är med dig! ALL THE WAY! Du verkar ha spottat upp en redig attityd och det är bra. Själv bär jag i bakhuvudet: Njut av de bra dagarna, accepter de mindre bra." Det hjälper när lurar trasslar, aptiten sviker och inget blir som man vill. Rapportera allt eftersom!

Boris: Vår sociala delaktighet är ungefär som Kantarellas. Och jag skulle inte välja att dra ned på "visa världen" för nyfiken liten dam med svårt att komma till ro på kvällarna. Tvärtom. Världen måste upptäckas, men för att kunna smälta alla intryck behöver man sova. Långa lurar som rutin och powernaps som kristilldelning. Jag menar inte att inte sitta här och "föreläsa" - ledsen för det - men försök lägga in en liten hjälpt 20-minutare på kvällen (öva buffning!), så kommer allt att lägga sig när damen blir lite äldre och trygg med sin sömn och sina rutiner.

Herman hälsar att han är snuvig. Liksom mamma och storebror. *snyt, snyt*

Kram
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej på er!

Reaktion på vaccin har vi här, med lite mindre glad Meja än vanligt :heart: Samkört med koll av mamman och skolmöte för storprinsen har jag inte så mycket forumtid. Rapport finns i surödlan för den som vill.

I'LL BE BACK 8)

/Fjällmor

p.s Boris - samma här med social delaktighet (se mitt inlägg om ålning och annat tidigare i tråden...)

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

( måste våga viska att Mejagos numer kan läggas vaken, få en klapp på kinden och ett "nattnatt hjärtat"... sen somnar man alldeles själv)

:sleep: :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Urk, Herman har fått sina läskiga vaccinationssprutor idag. Han bröt ihop fullständigt. I två minuter ungefär, men ändå.
Hugo blev alldeles uppriven han också. Han gillar verkligen inte när lillebror gråter.

Har för övrigt skrivit världens äckligaste, malligaste skrytinlägg på kackelforum om hur vi - jag och de två små goa gubbarna - har haft det idag. Men det är nästan osmakligt hur mallig jag är, så jag upprepar mig inte här. Bara talar om, ifall något vill veta hur lycklig jag är över att ha läst Barnaboken.
:oops: :lol: :oops: :lol:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Hinner inte skriva nåt längre inlägg nu men vill bara säga att det är så mysigt att läsa om era små.... :heart: :heart:

Många soliga kramar
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
kvacke

Inlägg av kvacke »

Hej alla glada kacklare!! :D

Det är verkligen nåt magiskt med 2 månaders gränsen. Saker har börjat ramla på plats här hemma och dagarna är förutsägbara. Så skönt!! Jag har inte vagnat bort några nattmål men de senaste 3 nätterna har han somnat för natten kl 20 och ätit kl 01.30 och 05.00. Han har morgon kl 07.30. Det känns helt ok och jag avvaktar ett tag till. Det känns som han är på väg att förlänga nätterna själv. Vissa nätter är det fortfarande ett förfärligt knorrande men jag vågar tro att våra 3 senaste nätter visar på en vändade trend. :D

Annars är Oscar en skitglad liten skrutt som älskar livet och framförallt sin storasyster. Han har temprament och kan bli tvärarg om inte maten kommer fram NU eller man får sova NU. :wink: Inte alls lik Wilma som kunde vänta en stund men mamma har lärt känna lilleman nu så nu vet jag vad som ska till för att liten ska bli nöjd, känns skönt!

Jag känner mig så stolt idag för Wilma är verkligen helt ljuvlig storasyster. Vi har vart på öppna förskolan och alla förundras över hur hon är mot sin lillebror. Hon ser till att han matas ordentligt, att han byts på ordentligt och att han har det bra hela tiden. Hon kan leka som bara den och plötsligt kommer hon fram och ger Oscar världens puss och frågar om han har det bra. Helt underbart!! Det finns inget finare än syskonkärlek :heart: .

Nu sover båda barnen två långa timmar och jag sitter här och dricker te och bara njuter, underbart! (Ni kanske märker att jag mår lite extra bra idag) :D

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Elle

Inlägg av Elle »

*smyger in*

Puss på näsan på världens härligaste Wilma :heart: Vad skönt Åsa att tillvaron börjar falla på plats!

:heart: Elle

*smyger ut*
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miniz

Inlägg av miniz »

Hej alla! :D

Vad mysigt det är att läsa om alla bebbar.

Hos oss gar det fint. Max har börjat prata rejält. Har ocksa börjat fösöka sig pa lite skratt, hehe. Han är sa glad och nöjd. Men strular till lite pa natten, vet inte om det är hunger eller darlig vana. Tills vidare far han mera mat och alla är nöjda... Nu kan han ocksa läggas vaken, jag säger godnatt och sov sa gott och gar ut. Han ligger och drar i täcket och ser pa mig. När jag sen kollar till honom sover han. Härligt!

När han är vaken ser han pa sina systrar eller annat spännande, som när jag diskar t.ex. Vi har ocksa samtal pa hög niva. Har sa smatt börjat med ensamlek där han tittar pa en stor nalle och min fina morgonrock med oranga blommor, han har ocksa nagon fin leksak som later tufft när han far tag i den.

Uppropet: Här ammas det som bara den. Har provat urpumpad mjölk till kvällen som extra slurkstrugning, men det var inte populärt. Undrar pa om han ska fa ersättning till kvällen pga flera uppvak pa natten, men har inte bestämt mig ännu.

Nu ska jag diska (för jag är ensam hemma, pappan är borta hela veckan pa jobbresa. Annars brukar jag diska när han gör storbarnen klar till natten, eller han, om jag ännu ammar :lol: )

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Förtydligande/korrigering angående uppropet :roll: :wink:

Meja har erbjudits flaska med bm eller ersättning ett tag. Men i veckan gav jag upp då hon lider av kronisk flaskförvirring och bara gnager på nappen och asgarvar åt mig :lol: :heart:

Däremot tjatas det vilt på att få sitta i egen stol vid familjemidda'n och DÅ smaskas det med munnen vill jag lova! :shock: :roll: Så igår provades banan.. till Mejas förskräckelse - med rysningar och kväljningar konstaterade hon att det var alldeles för sött. Idag däremot, havregröt, ersättning och lite katrinplommon... och ujujuj vilken lycklig bebis =P~ :heart: :lol:

Sked var Mejas melodi :!:

Flaskor till salu.. :?:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"