Vad har vi gjort fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Alltså för att förtydliga mig - jag har inte plockat upp Amanda tidigare från sängen. Jo alltså en gång på dagen då hon skrek över en halv timme och var hysterisk. Nu ska jag läsa lathunden osv och peppa mig!!!

Kram
Amanda 8mån den 31 mars 2007

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Läste precis på http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=954
och poletten föll ner - för mig alltså! Jag har missuppfattat allt! Jag har gått och inbillat mig att det är meningen att ungen inte ska vara missnöjd, inte skrika, inte vara arg, utan bara sova på natten! Så jag har ju alltid rusat in då hon börjar skrika upp sig (dvs skrika, inte bara grymta osv).
Jag har stört henne alldeles FÖR mycket! Idag ska jag dela ut lappar till grannarna - så att de kan bereda sig på att det kanske skriks i några nätter hos oss. NU ska jag ge Amanda förutsättningar att sova gott!
Hon får vara arg! Och jag ska begräsa nitt ramsande till max 1 gång! Nu har det blivit mer så att jag motat Olle i gring, men alldeles för ofta och för tidigt! Det inser jag nu!

Jag kommer också att korta ner ramsan efter imorgon. Och så kommer jag att sluta buffa till söms om hon vaknar mitt i natten. För jag vet att hon kan somna själv. Hon gör det så fint på kvällen så!

Tack för allt stöd och stort tack till AW:s hela forum! Nu är jag peppad igen!

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken aha-upplevelse :idea: du fick, tack för att du delade med dig :D

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

OK, akuten var panodil denna gången ;) Det kan vara tänder det kan vara lite förkylning eller irritation för att hon inte kommer till ro.

På´t igen, nu kommer du att ha bättre attityd inatt tror jag! Och helst innan du går och lägger dig själv, så att hon märker att det inte ens är någon idé att vakna.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

HJÄLP!!!!

Lade Amanda enligt vanlig ordning för att sova natt! Hon skrattade och var glad, MEN har varit extremt kinkig och ledsen hela dagen. I alla fall. Hon somnade efter 10min. Efter det har hon vaknat var 10minut och stooorgråtit från och till. Hon gråter, så tystnar hon. VAD ÄR DET SOM HÄNDER? Allt annat som vanligt. Inget nytt i programmet, hon har ätit bra. Vad sjutton?
Vad ska jag göra? Är rädd för att hon är sjuk eller något. Har gått in en gång och lagt henne till rätta!

MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Det har alltså hått en timme och 10minuter sedan jag nattade henne

MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Nu har det gått två timmar sedan hon nattades! Fortfarande skriker hon med 10-15min mellanrum. Jag gick in och kollade precis då hon varit tyst i 10min och hon sov på magen precis som jag nattat henne (var rädd att hon knölat sig i huvudänden eller liknande). Hon sov men som jag satt mig i soffan i vardagsrummet så skrek hon igen.
Jag har inte bekräftat... Jag har alltid haft bekräftelseramsan inbakad eftersom hon tidigare tystnat då jag ramsat inför natt.
Får nog ladda med smörgås och te nu - för jag ska inte ge upp inatt. Hoppas jag gör rätt som inte gå in och buffar eller liknande nu.

Jag kommer inte att gå in, jag kommer inte att buffa (däremot kommer jag att solfjädra så länge det krävs ifall kris uppstår) och jag kommer att tro på mig sjlv.

Men ännu en fråga till... Nog gör jag ju rätt nu som ger henne mer förtroende - att hon faktiskt kan somna utan min hjälp. Och en annan fråga - hon har tidigare blivit hysterisk av att bli solfjädrad... Tänker ändå solfjädra nu för jag vet att hon älskar att bli buffad till söms... Hur länge ska jag solfjädra? Kan jag solfjädra i 10min om så krävs? Oftast spänner hon sig i båge då jag solfjädrar...

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ursäkta mitt "goddag yxskaft"-svar tidigare. Fattade inte att det hänt saker sedan dess...

Hon undrar vad du håller på med som låter henne vara. Jag tror att det är jättebra med solfjäder. Den ska du hålla tills hon blir sömntung - så länge som behövs helt enkelt.

Du gör helt rätt som ger henne mer förtroende - och du gör helt rätt i att ge dig mer förtroende också. Bra jobbat! Det kommer att gå lysande :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Michaela :!:
Du gör helt rätt! Varför hon skriker är såklart svårt att veta, förmodligen ett litet bakslag... Och då gäller såklart att stå fast vid kuren :thumbsup:
MichaelaL skrev:Får nog ladda med smörgås och te nu - för jag ska inte ge upp inatt. Hoppas jag gör rätt som inte gå in och buffar eller liknande nu.

Ja, du gör helt rätt som inte buffar, lilla damen vet mycket väl vad som gäller, och solfjädra bara om du hör att det är mycket ledsen gråt, som stegras och hon inet tar emot ramsan!

När du bara känner att du måste gå in - ramsa :!:
Och när den gränsen är nådd med RÅGE - DÅ kan du solfjädra :!: Och är det riktig kris, visst kan du stå i tio minuter, tills hon är sömntung, men INTE sover :!:

Nu hoppas jag att natten blir lugn, men njut ändå av ditt the :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

oj, såg inte att du svarat /LO, vi var visst ute samtidigt :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Hon skrek me somnade om själv fram till klockan 00.30 sedan sov hon fram till 05.30. Då gav jag en pangramsa och hon somnade på stubinen. 07.00 skrek hon förtvivlat, gick in och såg att hon fastnat på tvären. Lade henne till rätta. 1sek solfjäder, ramsade och gick ut. Hon tystnade. Klockan 08 fick jag lov att väcka henne. Idag gick morgonluren bra. Långluren strulade lite. Lät henne vara, hon somnade om, vaknade igen, började krika upp sig, jag ramsade, hon somnade om.
Nu har jag ändå beställt läkartid. Hon gråter nästan konstant, ögonen rinner och är glansiga, hon är snuvig och varm, näsan, kinderna och hakan är röda och jag såg röda prickar på ryggen. Få se vad läkaren tycker... Får inte röra hennes ansikte för då börjar hon gallskrika... Känner på mig att allt inte står rätt till...

Gör jag rätt som inte längre bekräftar då hon tystnat säg efter 10min, då hon tystnar då jag ramsar ut, men sedan kan börja skrika 10sek senare? Jag har nämligen lärt mig tolka hennes skrik. De känns som protester mer än hjääälp... Så jag har låtit henne vara.

Hon har inte heller ätit idag ordentligt - borde jag ge henne mjölk på natten?

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker att du har förstått det hela strålande och skött allt jättebra!.
Bra att du får kolla med läkare. Är hon sjuk så är det ju svårare att komma till ro - men inte mindre viktigt att få sova givetvis.

Nej, ingen mat på natten, skulle jag säga. Hon äter troligen mindre pga att det är något. Men det är ändå en bedömning du gör. Skulle du känna minsta osäkerhet är det ju bättre att plocka upp och amma än att ge henne otydliga svar om att hon kanske borde sova - om du förstår hur jag menar.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Det har varit en strålande dag!
Amanda är sig själv igen. Hon sov bra inatt! Vaknade klockan 01 då jag till slut fick gå in och lägga till rätta. Hörde att det var något lurt på gång. Och visst var det det... Hon hade vridit på sig så att hon låg på rygg och skrek och sprattlade med händer och fötter. Lade henne till rätta, ramsade ut och så var hon tyst.
Hon vaknade igen klockan 06.30 och sedan skrek hon lite från och till.
Nu undrar jag - hur ska jag egentligen göra då hon skriker för att hon krånglat sig över i någon obekväm ställning och inte kommer loss (exempelvis med benen ut genom spjälsängen)...? Är rädd för att hon börjar göra såhär varje natt...
Sedan en annan fråga - Hur länge ska hon få gnälla innan jag ramsar på nytt? Idag nu vid nattning gnällde hon i över 15min. Skrek och gnydde. Men jag besöt mig för att inte gå in (för att på så sätt låta henne somna själv utan min hjälp, för hon var ingalunda hysterisk [då skorrar hon], men hon skrek ihållande, utan mer paus en typ 1sek)
Är det ok? Visst gjorde jag rätt som inte ramsade på nytt????
Ramsade inte heller på dagen (eftersom jag just då var på toa :shock: då hon vaknade... men hon somnade till slut om själv (efter ca 5min muttrande och skrikande) och så sov hon som en liten ängel i totalt 2 timmar (precis som hon ska på den långa dagsluren - det var väl också rätt?)

SUPERTACK för ert stöd!!!!!! Och för alla värdefulla råd ni ger!!!

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån - ser att jag svarat dig på en annan tråd i en sits som tydligen inte gäller längre (eller om det är tvärtom :roll: ) :lol:

Så jag ber dig att INTE starta ny tråd kring samma barn och samma kur. Det här blev ett väldigt tydligt exempel på förvirringen som uppstår när den ena handen inte vet vad den andra gör :roll: och man inte har bakgrunden. Eller sammanhanget.

:D Välkommen är du i alla händelser och jag ser att du fått god hjälp, den bästa :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Nu har jag några frågor åter igen...

Nattningen har plötsligt blivit en pers. Hon stretar så emot. Skriker, är arg, förbaskat arg faktisk. Skriker så hon tappar andan nästan...
Det har inte varit så här tidigare. Ska jag låta henne skrika eller borde jag börja ingripa oftare? Efter 10-15min skrikande somnar hon...
Jag brukar låta henne skrika 10min innan jag ramsar. Borde jag ramsa tidigare? Då jag ramsar lugnar hon sig, men fortsätter genast efter.
Det känns som att nattningenått ett bakslag....

Hur ska jag tackla det att hon vaknar ca klockan 01-02 och gallskriker och vägrar somna om. Då jag går in så ligger hon på rygg och sprattlar med armar och ben... Idag gjorde hon samma sak på morgonen.

Tack på förhand

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"