Vadfalls?!?!Mindy skrev: creme fraiche (härdat fett tyvärr...)
LCHF-menyer
Re: LCHF-menyer
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Vet inte, har inte källkontrollerat men här är länken:
http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=806562
http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=806562
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
-
Fjällfolket
Re: LCHF-menyer
är inte det någon av de smaksatta bara...?Renee skrev:Vadfalls?!?!Mindy skrev: creme fraiche (härdat fett tyvärr...)Innehåller creme fraiche härdat fett? Stämmer det?
/Fjällmor
Härdat fett och mättat fett blandas väldigt ofta ihop och Livsmedelsverket hävdar att det mättade äter vi så mycket mer av, därför behöver vi inte bry oss om det härdade
Jag tror inte ett skit på det i alla fall. Vanlig fet chreme fraich är gjord på syrad grädde!
anna:
Angående mixtra med barn. Jag vet att du har varit mycket restriktiv med socker till dina barn. Andra är det inte. Det beror ju på var man drar gränsen, vad kallar man för "experiment"? Att inte låta barnen äta socker, vetemjöl och potatis tror jag inte är ett dugg farligt, men att inte låta dem äta några kolhydrater alls skulle jag ha väldigt svårt för just för att (som du också skriver) kan för lite.
/LO
Jag tror inte ett skit på det i alla fall. Vanlig fet chreme fraich är gjord på syrad grädde!
anna:
Angående mixtra med barn. Jag vet att du har varit mycket restriktiv med socker till dina barn. Andra är det inte. Det beror ju på var man drar gränsen, vad kallar man för "experiment"? Att inte låta barnen äta socker, vetemjöl och potatis tror jag inte är ett dugg farligt, men att inte låta dem äta några kolhydrater alls skulle jag ha väldigt svårt för just för att (som du också skriver) kan för lite.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Kom på en sak. Det finns naturliga transfetter i animaliska produkter. Vet inte vad de har för status men kan ju bara gissa att de är bättre än de keiska reaktioner som uppstår när omättat fett upphettas.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Japp, exakt! Det här känner jag igen nu när du säger det./LO skrev:Kom på en sak. Det finns naturliga transfetter i animaliska produkter. Vet inte vad de har för status men kan ju bara gissa att de är bättre än de keiska reaktioner som uppstår när omättat fett upphettas.
Gott och SNABBT recept! =P~
Det här behöver du för en portion:
2 dl Creme Fraiche
2 dl Vispgrädde
2 msk hummerfond
1/2 påse riven västerbottensost
Koka upp såsen, vrid ned värmen och lägg ned 2 laxfiléer. De blir ju färdiga fort. MUMS!
Hummerfonden har jag ärligt inte koll på men jag såg att Skaldeman använde buljongtärning (trots härdat fett i dem
) så jag tänkte what the hell. 8) Får väl vara lite wild and crazy. 
Det här behöver du för en portion:
2 dl Creme Fraiche
2 dl Vispgrädde
2 msk hummerfond
1/2 påse riven västerbottensost
Koka upp såsen, vrid ned värmen och lägg ned 2 laxfiléer. De blir ju färdiga fort. MUMS!
Hummerfonden har jag ärligt inte koll på men jag såg att Skaldeman använde buljongtärning (trots härdat fett i dem
-
Gäst
Och för att det inte ska fastna, så får man ju smöra formen ordentligt, och det är ju inte så dumt.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
Hej!
Här kommer recept på en vansinnigt god chokladmousse, helt utan socker och massor av fett! Har inte lagat den själv, men blivit bjuden =P~ .
Chokladmousse, 6-7 portioner
100 g choklad (i vår var det mest 70%-ig och lite 55%-ig)
2 äggulor
3 dl vispgrädde
Smält chokladen i vattenbad försiktigt.
Vispa grädden, men inte för hårt.
Ta bort chokladen från värmen och rör ner gulorna i chokladen.
Vänd ner chokladsmeten i bunken med grädde.
Lägg moussen i koppar/portionsformar/drinkglas.
Låt stelna i kylen.
Om man fryser in den blir det glass!
Mums!
Här kommer recept på en vansinnigt god chokladmousse, helt utan socker och massor av fett! Har inte lagat den själv, men blivit bjuden =P~ .
Chokladmousse, 6-7 portioner
100 g choklad (i vår var det mest 70%-ig och lite 55%-ig)
2 äggulor
3 dl vispgrädde
Smält chokladen i vattenbad försiktigt.
Vispa grädden, men inte för hårt.
Ta bort chokladen från värmen och rör ner gulorna i chokladen.
Vänd ner chokladsmeten i bunken med grädde.
Lägg moussen i koppar/portionsformar/drinkglas.
Låt stelna i kylen.
Om man fryser in den blir det glass!
Mums!
Här är en riktig höjdare!
Familjen nästan svimmade av lycka!
Jag serverade med en stor sallad.
KYCKLINGFILÉ LÅDA 4 -6 PERS
900g kycklingfile
2 paket bacon
1 purjolök
1 röd paprika
Skiva filen och bryn den
använd salt och vitpeppar
Klipp bacon i små bitar bryn den
Lägg detta i en ugnseldfast form med filen i botten och bacon över
Stimla purjon och bryn den blank i lite smör
Hacka paprikan i små bitar och lägg purjo och den råa paprikan överst i formen
KOKA IHOP
3 dl grädde
100 gram vitlöksost Mjukost eller färskost
200 gram naturell färsk eller mjukost
1 tesked curry salt o peppar
Slå såsen över filen sätt in formen i ugnen 225 grader ca 10-15 min eller tills den fått lite färg
900g kycklingfile
2 paket bacon
1 purjolök
1 röd paprika
Skiva filen och bryn den
använd salt och vitpeppar
Klipp bacon i små bitar bryn den
Lägg detta i en ugnseldfast form med filen i botten och bacon över
Stimla purjon och bryn den blank i lite smör
Hacka paprikan i små bitar och lägg purjo och den råa paprikan överst i formen
KOKA IHOP
3 dl grädde
100 gram vitlöksost Mjukost eller färskost
200 gram naturell färsk eller mjukost
1 tesked curry salt o peppar
Slå såsen över filen sätt in formen i ugnen 225 grader ca 10-15 min eller tills den fått lite färg
Får jag komma och störa lite? Jag är ju själv inne på en lite annorlunda "diet" nämligen blodgruppsdieten. Och det vore så intressant att få höra vad ni som trivs med LCHF har för blodgrupper! Enligt "min" teori borde det inte vara så många med blodgrupp A eller AB men jag låter mig gärna överbevisas!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Å vilka goda recept!
Är inte riktigt färdig med boken ännu, men har några frågor som man kanske kan få hjälp med?:
Soja (socker och vetemjöl i det), hur ser ni på det? Eller vad kan jag ersätta det med? Tycker att det är SÅ gott i såser!
Tuggummi, halstabletter? Bidrar förmodligen till sötsuget...och hur mycket kolhydrater innehåller inte en ask Läkerol såg jag?!
Förslag på andedräktsbefrämjande. Jag tycker nämligen jag har fått lite småtaskig andedräkt av den här dieten.
Annars går det jättebra!
Glass? 8) Min första ersättningstanke är parfait (äggula och grädde samt lite vaniljstång
), men vad ersätter jag 1 dl florsocker med? Någon som provat göra glass?
I helgen när jag ville ha lite smarr efter maten åt jag vispad grädde med 2 rutor riven 70% choklad och två jordgubbar till. Gott!
LOKA och liknande...Han skriver att man ska dricka naturligt vatten ur kranen men jag har inte fått någon förklaring till VARFÖR? Tänker dricka Loka hursomhelst, men är bara nyfiken på VARFÖR?
Har jag missat något?
Jag tycker att det går klart över förväntan (1 vecka ganska strikt men inte helt utan grönsaker).
Godis saknar jag inte ett dugg (förutom choklad) fikabröd bara lite, men glass..... 8)
Är inte riktigt färdig med boken ännu, men har några frågor som man kanske kan få hjälp med?:
Förslag på andedräktsbefrämjande. Jag tycker nämligen jag har fått lite småtaskig andedräkt av den här dieten.
I helgen när jag ville ha lite smarr efter maten åt jag vispad grädde med 2 rutor riven 70% choklad och två jordgubbar till. Gott!
Jag tycker att det går klart över förväntan (1 vecka ganska strikt men inte helt utan grönsaker).