Sign. karinpatrings tråd om 1 månads flicka - HÄR!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Mellan 12-16.50 är det nästan 5 timmar vilket är länge....det stjäl tid från programmet så att säga och är väl länge utan mat på dagtid (tyder iofs på att hon är mätt). Konsekvensen kan då bli att hon kortar tiden mellan målen efter NATT och det vill vi ju inte. På dagen äter man MYCKET och på natten äter man LITE (än så länge).

Vad tror du om något sånt här :?:

08.00-9.30 Mål 1
9.30-12.00 Sova
12-13.30 Mål 2
13.30-16.00 Sova
16.00-17.30 MÅL 3
17.30-19.00 Sova 1,5 timme om det går, det kanske går när hon kortat ett sovpass tidigare...?
19.00-21.00 Mål 4 och kvällsprogram med bad

Om hon svackar, vilket hon kommer att göra. Känn av ungefär hur trött hon är. Prova er fram. Lägg på mage på kudde i knät och buffa henne lite, klocka PRICK 5 minuter sömn från det att hon lägger igen ögonen. Det kan göra underverk och man kan fortsätta programmet med bad och nattslurk.
Behövs 20 min så kan ni ju lägga in det och lägga något senare, men jag tycker att ni ska sikta på att få henne i säng senast 21.30. Hon kommer att äta bättre också om hon inte är vaken så sent (tror nämligen att det är därför trugningen går dåligt och hon skriker, övertrött och DÅ kan 5 minuters powernap göra underverk som sagt)

:idea: 5-minutaren påverkar inte ditt "schema" för övrigt. Kan tas i princip varsomhelst både bokstavligt och schemamässigt. :lol:

Klart att man helst skulle vilja att hon åt båda omgångarna, men vi får helt enkelt utgå ifrån att hon får i sig rejält första omgången eftersom hon sover så bra som hon gör. Det du skulle kunna experimentera med här är att lägga in 5 minuters powernap enligt ovan när hon varit vaken dryga timmen. Då kanske du kan få henne att äta efter tuppluren och dessutom kanske vara vaken upp till 2 timmar något pass?

Riktig liten sömntuta du har! :wink: :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
karinpatring

Fler frågor till Mindy..

Inlägg av karinpatring »

..Nu är jag ännu mer frustrerad, jag får henne nämligen inte att komma till ro.

Igår var hon vaken på morgonen 1,25 minuter - började sedan kippa med ögongen och jag lade henne i vagnen utan napp, fick vagna och vagna och tillslut somna hon in för att sedan vakna efter 30 minuter - då snuttade hon helt hejdlöst och försökte få in hela sin hand i munnen och halvskrek samtidigt. Jag tog då upp henne och la henne direkt till bröstet, så fort maten börja komma började hon skrika hejdlöst, jag hämtade då flaskan och försökte med den men samma resultat, skrik, skrik skrik. Jag gav henne då nappen och hon hon somnade.

Nästa gång hon skulle sova tänkte jag att jag ger nappen på en gång, hon tappade den efter 15 minuter och börja gnöla, jag gick då in och tog bort nappen och försökte vagna, hon somnade då men efter ytterligare 50 minuter vaknade hon och samma sak som dagen innan, snuttar hejdlöst. Stoppade in nappen igen och hon blir nöjd. Efter ytterligare 1 timme samma visa och jag vet ju inte när hon "har sovit färdigt" och är hungrig - så att jag ska ta upp henne när jag håller på med den här nappen men vad ska jag göra när hon snuttar och skriker hejdlöst men inte tar vare sig bröst eller flaska??? :?:

Några råd? :?:

Jag lägger henne på mage, i vagnen, med andningslarm.

Var på BVC igår och hon hade gått upp 500 gram de senaste 14 dagarna.

/En lite ledsen/frustrerad Karin
karinpatring

Orutinerad

Inlägg av karinpatring »

Hej,
Jag såg inte att du hade svarat på mitt förra innan jag skrev det nya! Lite orutinerad ännu på de här sidorna!

Tack för ditt engagemang, jag uppskattar det oerhört! :D

Ditt schema ser bra ut, men jag måste bara fråga om det innebär att jag ska väcka henne en kvart efter 12.00 till exempel om hon inte har vaknat? :?:

Skulle också uppskatta lite råd kring problemen med att få henne att komma till ro som jag skrev om i det förra inlägget.

Återigen tusen tack för ditt engagemang!
Kram Karin
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej Karin!

Ja, JAG skulle väcka henne om det börjar gå upp emot 5 timmar mellan målen även om det inte är tänkt att hon ska ha något spikat schema. Just för att hon uppenbarligen har visat att hon blir lite störd och för trött senare på kvällskvisten.
Du kan styra mjukt mjukt mot mitt schemaförslag, eller mer ha det i bakhuvudet skulle man kunna säga och låta henne bestämma. Det är bara om hon gör en sådan avvikelse som att hon tänker sova 3 timmar som du ingriper t ex. Det kan innebära att du bestämmer typ en gång om dagen :wink: och sedan följer hennes rytm.

Javisst blir det MYCKET lättare när ni HAR ett schema! Då VET man ju. Ska hon vakna nu? Är hon hungrig nu? O.s.v. Men det är inte länge så är ni där. :wink: Kunde själv märka hur fruktansvärt frustrerad jag var över att inte ha schema på min senaste älskling den första tiden. :oops: Särskilt när man har en större som knatar på efter sina tider som Skalman själv. :lol:

I mina ögon låter det som om hon inte är mätt. Min erfarenhet av snuttigheten och smackandet som du beskriver är 1) inte mätt eller 2) övertrött. Ingen av mina har haft något särskilt sugbehov och ingen av dem har haft napp någon gång så det är liksom inte mitt kunskapsområde. :roll:
Jag TROR dock att sugbehovet brukar dyka upp lite senare hos de som ev använder tummen eller behöver napp för en period.

Jag förstår din frustration över att inte veta VARFÖR hon snuttar. :( Och härifrån sett är det ännu svårare.... Du gör ju verkligen vad du kan för att utesluta allt som det kan vara, något annat säger jag inte.
Men jag är också rädd för att släppa loss mina matvargar :evil: på dig eftersom jag haft ett riktigt StrulSkräp nu senast. :wink: (Bortskämd med att den första inte bara sov som en gris utan åt som en mindre häst :lol: )

Jag ska hojta på hjälp bland mina erfarna kollegor här och höra vad de tror och tänker när de läser din beskrivning. På återhörande! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Äsch, nu glömde jag igen. :roll:

Du kanske har läst om 3-veckorsgränsen i Barnaboken? Annars rekommenderar jag att du gör det hursomhelst. Då får barnet en helt annan sömn och blir mer utåtriktat. Nummer 1 är förstås MAT MAT och MAT och som Mia skrev (tror jag att det var) så är det inte mycket lönt att lägga en så ung dam vaken. MEN från 3-4-veckorsgränsen så kan de ibland behöva hjälp att komma till ro. Det lyckas du inte med att försöka vagna. :wink:

Nu har du en del såna här :evil: omkring dig. D v s du står där och funderar och är tveksam innan du bestämmer dig för att "prova" vagna. Du frågar inför dig själv (och henne); "är hon hungrig?", "är hon bara trött?", "vad är det för fel?" och det är ingen bra melodi även om jag förstår dina frågor så väl.

Jag ska göra vad jag kan för att någon med nya glasögon kan läsa dina inlägg! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Katrin!
Jag sitter här en stund efter nyårsmiddagen med alla bomberna regnande utanför fönstret....Det är ett hiskeligt oväsen men rätt häftigt!!

Jag har som hastigast skummat igenom din tråd. I mina ögon ser det ut att ha gått jättebra för er på många vis, grattis till det :D !! Att hon har sovit så bra (till nu?) ÄR kvittot på att hon varit mätt efter målen. Men nu har sömnen börjat krångla lite, gör den fortfarande det?

Jag klistrar in en tråd om mattrassel här, inte för att ni har det SÅ trassligt, men det finns en del som kanske kan vara bra för er ändå:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15

Det är ett par saker jag spontant kommer att tänka på när jag läser din tråd:
:arrow: Kanske ändå lite för mycket fixering på tiderna.. Det känns onödigt att oroa sig för att hon har för lite vakentid under något pass, utan försök att slappna av lite mer och se på dygnet som helhet! Hon verkar få sina timmars sömn, och det är nyckeln.
:arrow: Jag tycker nog det verkar som om hon inte är mätt om hon BÅDE sover dåligt på lurarna OCH snuttar hysteriskt mitt under en lur. Läs tråden om mattrassel! Vissa här som har haft matbekymmer har gett en slurk just innan insomningen, kan det vara nåt för er? Hon kan med fördel lugnas en stund med buffning/napp/liggande på knäna/buren en liten stund innan, så att hon är lite dåsig när hon äter.
:arrow: Tvinga inte kring maten! Säker attityd, visst, men aldrig tvingande och fasthållande!

Nu måste jag se på fyrverkerierna och kramas med mannen. Men vi kan höras senare!

Gott nytt 2007 med lilla bebisen!
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"