Hur gör ni angående kasta mat omkring sig?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Får man skriva här ock "skryta" litegrann ;-) Vi har numera en liten kille som för det mesta äter jättebra. Grönsaker är verkligen favoriter, i alla kokta former. Idag till lunch när han skulle få hjälpa till att plocka fram gårdagens rester av grönsakerna tittade han förtjust på skålen med morötter ärtor blomkål och bönor för att sedan springa iväg i vardagsrummet och käka upp HELA skålen, ungefär som om han hittat en skål med godis. Och till middag fick inte jag någon broccoli, eftersom lillen åt upp ALLT. Ja, han är inte lik far sin när det gäller maten. Hehe, nog med skyt för idag :-)
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Jag accepterar inte att min son kastar maten - han far garna leka runt med maten pa tallriken medan han ater (jag latsas som ingenting), men jag har forklarat att maten maste ligga kvar pa tallriken eller stoppas i munnen och han lyssnar faktiskt. Han har blivit sa duktig och plockar numera noggrant upp mat som hamnat pa sidan av tallriken - en riktig liten ordningskille som da sjalvklart far uppmuntrande kommentarer fran mamma :D. Ibland gor han lite smaforsok att "tappa" mat, men da far han en liten paminnelse eller tva och sa brukar det ga bra. Nagon gang har jag utan mycket omsvep tagit bort tallriken nar han inte lyssnat och sedan har det inte varit nagra problem. OBS... jag haller tummarna att detta haller i sig - man vet ju aldrig...

:D
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Myra: jag glomde att saga att jag kanner igen mig valdigt val i din situation - min son holl pa sa dar i nagra veckor och jag trodde att jag skulle bli galen. Jag var jatteradd att han inte skulle fa i sig tillrackligt med mat, eller snarare att bristen pa mat skulle paverka humor och somn. :? Han ville inte sitta i sin stol ett tag, var allmant frustrerad vid matbordet och fick utbrott av okanda anledningar efter ett par tuggor och ville inte ata mer. Brattom fran bordet var det och grinigt var det efterat! :(

Jag laste till slut i min desperation en massa bocker och en massa sidor pa internet som alla sa att barn i den har aldern inte behover ata sa mycket som man tror och att man ska forsoka sluta mata helt i det har stadiet (min son ar 18 manader) aven om det kliar oerhort i fingrarna (jag har varit en san dar som alltid varit dar och petat in mat :roll: aven da det formodligen inte behovts).

Utbrotten var sakert en overgangsperiod (och det ar det sakerligen ocksa for din tjej) men for att bryta daliga vanor beslutade jag mig for att gora helt om, sluta oroa mig och lita pa att min son faktiskt kunde ata det han behovde sjalv. Jag insag att allt jag egentligen kunde ta ansvar nar det gallde maltiderna, var att servera nyttig mat pa regelbunda tider. Att ata och valja vad pa tallriken han ska ata maste han gora sjalv. Jag beslot mig for att servera tva till tre hogar (beroende pa matratt) vid lunch och middag - med kolhydrater, protein och gronsaker. Da han blev frustrerad av groten tog jag en paus och serverade osotade flingor (med nagra russin) som han lattare kan ata sjalv med sked. Jag beslutade vidare att jag inte skulle peta in en matbit (savida han inte vore sjuk) utan vara sa glad, positiv och avslappnad jag bara kunde runt maltiderna och lamna honom i fred.

Efter ett par veckor (da aven forkylningar och annat var helt over) sa var det som att ha ett nytt barn vid bordet. Han sitter nu med gladje och ater sjalv med diverse "verktyg" - han far en sked, gaffel och kniv till bordet som han vaxlar friskt mellan... ibland petar han i sig mat med bara kniven (trubbig plast), nagon gang har det blivit med pinnar... och handerna far sjalvklart hjalpa till ocksa. Han sitter nu koncentrerad och lugn i nara en halvtimme ibland, tommer tallriken och vill ha mer! :lol: Jag kan lugnt saga att detta har ALDRIG hant forut. Han far skota sig sjalv helt, med nagon positiv kommentar da fran oss da och da om HUR han ater - inte, att, vad eller hur mycket ("Vad fint du ater arterna med gaffeln!" typ). Och det AR underbart att se hur snabbt han har lart sig att ata bra sjalv. Snacka om att vaxa med uppgiften. Sant som hamnar pa sidan plockar vi glatt och utan kommentarer upp pa tallriken igen. Leka med maten pa tallriken far han gora hur mycket som helst, sa lange han inte slutat ata helt for da sager vi "tack for maten". Bonus ar att under tiden, om jag inte ater sjalv, sa far jag tid att plocka undan i koket och fa lite gjort. Tidigare hade han ro att sitta max 5 minuter med en frustrerad mamma brevid (som gjorde allt for att inte visa det). :evil:

Lat vara, SLUTA MATA, slappna av, oroa dig inte, var konsekvent positiv och tacka for maten aven om hon atit enast fyra makaroner... det ar mitt rad :-). Kanske inte blir nagon forandring over natten, men du ska se att det blir battre sa smaningom! Vaga lita pa din dotters egen formaga! :wink:
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Oooops, Myra - sag i efterhand att ditt inlagg var fran december :shock: - men forhoppningsvis kan nagon annan som kanner igen sig fortfarande ha lite nytta av vara inlagg! :wink:
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej! Jag hade nytta av denna tråd eftersom jag har samma problem med min yngsta som Myra hade. Men här flyger inte bara mat utan även mugg och sked. Oftast börjar matkastande när han börjar bli mätt. Jag märker när det är på gång och brukar då be och få tallrik sked och mugg som jag sen ställer utom räckhåll. Annars riskerar vi andra att få en sked eller mugg i huvudet. :shock: Och det gör ju inte storasyster mer välvilligt inställd till lillebror om man säger så... :roll: När hans tallrik är borta kan han få lite mat från våra tallrikar eller ett knäcke men märker jag att det också åker i golvet tackar jag för maten och lyfter ner honom. Det brukar han acceptera utan några utbrott. Jag försöker att inte göra någon grej av det hela och tror att jag är på rätt spår när jag läst de andra svaren. Det som är jobbigt däremot är att svärföräldrar (och även andra) inte har någon förståelse för hur man kan vara så ignorant som jag är....De är sådana där "aja baja" förespråkare..... :(
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
ab73

Inlägg av ab73 »

Jag och Rasmus tackar också för tipsen :D

Här har det också kastats hejvilt. Under helgen tvingades far i huset att torka mat ur taket :shock: . Höjrädd som jag är vägrar jag att klättra så högt.

Lilleman stod brevid med en egen trasa och torkade av kökspallen 8) :D

Nu har det gått några dagar och jag lyfter nu ner honom ur stolen, tackar för maten och så e vi klara. Känner redan hur jag har kunnat lugna ner mig och trycka tillbaka irritationen som så gärna vill komma smygande :oops: :oops:
Mamma till fartfylld son född i dec 05
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"